رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دستورالعمل مربوط به تجهیزات پزشکی مراکز بهداشتی و شبکه ها

 

 

 

بند یک اصل چهل و سوم قانون اساسی، بهداشت ودرمان را از نیازهای اساسی ملت محسوب نموده و تامین آنرا وظیفه مهم دولت می داند. بدون شک یکی از بزرگترین بخشهای این مهم بر عهده دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سراسر کشور است.

 

 

در این میان موضوع پشتیبانی تجهیزات پزشکی با کمیت و کیفیت مناسب در دانشگاههای علوم پزشکی با توجه به فعالیت مستقیم در امر بهداشت، درمان، آموزش و پژوهش که همگی با این امکانات در ارتباط مستمر می باشند از مسائل اساسی است .

 

 

تجهیزات پزشکی در کار آیی مناسب مراکز بهداشتی و درمانی از اولین سطح مراقبت های بهداشتی جامعه (خانه های بهداشت) تا سطوح بعدی (مراکز بهداشتی –درمانی روستایی و مراکز بهداشتی درمانی شهری و بیمارستانها) تاثیر به سزایی دارند ; از سوی دیگر رشد و تنوع شتابنده این امکانات به علت پیشرفتهای سریع در تکنولوژی و دانش بشری خود مزید بر علت است. لذا با عنایت به موارد فوق، دستورالعمل روند کار تجهیزات پزشکی در مراکز بهداشتی جهت کنترل و مدیریت بهتر; به صورت زیر پیشنهاد داده می شود.

 

 

قبل از هر چیز جهت مدیریت تجهیزات پزشکی تهیه شناسنامه تجهیزات هر مرکز الزامی است و مبنای تصمیم گیری در امور مربوط به تجهیزات است. بنابراین برای هر دستگاه که سرمایه ای و پلاک خور است تکمیل فرم شناسنامه ضروری است ودر صورت داشتن نرم افزار شناسنامه این اطلاعات وارد کامپیوتر شود .

لینک به دیدگاه

تمام امور مربوط به تجهیزات پزشکی به چهار بخش زیر تقسیم می شود:

 

  • تعمیرات
  • خرید
  • نگهداری و کالیبراسیون
  • اسقاط

لینک به دیدگاه

تعمیرات

مراحل تعمیر یک دستگاه به شرح زیر است:

 

  • تکمیل فرم تعمیرات توسط مسئول بخش
  • تائید فرم توسط رئیس مرکزوارائه آن به مسئول تجهیزات پزشکی
  • بررسی خرابی و تعمیر توسط مسئول تجهیزات پزشکی در صورت امکان
  • در صورت عدم تعمیر توسط مسئول تجهیزات پزشکی اعلام به شرکت نمایندگی از طریق ارسال فکس به درخواست مسئول تجهیزات پزشکی و تائید رئیس مرکز
  • شرکت تعمیر را با هماهنگی در مرکز و یا شرکت شروع کرده و پیش فاکتور تعمیر صادر می کند.(در صورت نیاز به خروج دستگاه باید برگ خروج تکمیل گردد)
  • مبلغ پیش فاکتور باید به تائید مسئول تجهیزات پزشکی و رئیس مرکزو رئیس بخش تعمیرات برسد.
  • پس از مراحل فوق در صورت تعمیر دستگاه به مرکز تحویل و مورد تست اپراتور قرار گرفته و در صورت صحت کار تائیدیه صادر و به همراه پیش فاکتور تائید شده و فاکتور تایید شده توسط مسئول تجهیزات پزشکی ومسئول مرکزبه امور مالی شبکه ارسال شود.
  • قطعات اسقاطی با قیمت بیش از صد هزار ریال بایستی با هماهنگی مسئول تجهیزات پزشکی تحویل انبار شود.
  • امور مالی شبکه موظف است پس از پرداخت وجه فاکتور تصویر فاکتور پرداخت شده که ممهور به مهر امور مالی می باشد را به مرکز مربوطه ارسال کند.
  • نوشتن شرح تعمیرات و نحوه پرداخت در پرونده ویا شناسنامه دستگاه توسط مسئول تجهیزات پزشکی
  • در صورتی که دستگاه نمایندگی خاص و فعالی نداردو یا قدیمی است مرکز میتواند با استعلام از اداره تجهیزات پزشکی، دستگاه را به شرکتهای معتبر دیگری جهت تعمیر اعلام نماید

لینک به دیدگاه

خرید

جهت خرید تجهیزات موارد زیر باید رعایت شود :

 

  • درخواست خرید توسط مسئول بخش تکمیل گردد
  • بررسی درخواست توسط مسئول تجهیزات پزشکی
  • اخذ پیش فاکتور یا پروفرما از شرکتهای مورد نظر به همراه اطلاعات زیر

  • نامه نمایندکی انحصاری

  • کاتالوک یا مشخصات فنی دستکاه

  • مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی جهت کالای مورد نظر

  • سابقه فروش

  • تائیده های داخلی وخارجی در مورد کالای مورد نظر

  • مشخصات بخش فنی شرکت

  • بررسی موارد فوق توسط مسئول تجهیزات پزشکی مرکز وتائید کالای شرکت مورد نظر
  • بررسی موارد فوق توسط مسئول امور مالی و مسئول تدارکات، مدیریت بیمارستان جهت تایید اولیه خرید
  • در صورت عدم تائید با مشاوره مجدد مسئولین ذیربط (مسئول بخش، کارشناس تجهیزات پزشکی، مسئول تدارکات و مدیز مالی) کالای مناسب انتخاب وکار از مرحله 3 تکرار شود.
  • پس از اخذ مجوز، پیش فاکتوربه تدارکات جهت خرید ارجاع شود
  • فرم تعهد شرکت فروشنده تکمیل و توسط شرکت فروشنده مهر و امضا شود
  • دستگاه پس از خرید توسط شرکت نمایندگی در حضور کاربر و مسئول تجهیزات پزشکی نصب و راه اندازی و آموزش داده شود وصورتجلسه نصب و راه اندازی جهت شروع گارانتی تنظیم شود.
  • فرم شناسنامه برای این کالا تکمیل و نگهداری شود.

لینک به دیدگاه

نگهداری و کالیبراسیون

 

  • پیشنهاد میگردد قرارداد سرویس و نگهداری مطابق (که ضمیمه می باشد) ، با شرکت نمایندگی و با نظارت وتائید واحد مهندسی پزشکی منعقد گردد.
  • انجام دستورالعمل های مربوط به نگهداری پیشگیرانه و آزمون کالیبراسیون مطابق با چک لیستهای کمپانی سازنده توسط کاربر
  • انجام آزمون کالیبراسیون برای دستگاهای با سطح خطر بالا به صورت دوره ای و بعد از هر تعمیر که در صورت کالیبره نبودن ، دستگاه باید جهت تنظیم به شرکت نمایندگی ارسال گردد.
  • آموزش کاربران دستگاهها برای استفاده بهینه و کاهش خواب دستگاهها
  • انجام مشاوره با کارشناسان شرکت نمایندگی و یا اداره تجهیزات پزشکی در مورد اجرای انواع نگهداری (pm)
  • بایگا نی نتایج نگهداری و کالیبراسیون درفایل شناسنامه دستگاه مورد نظر
  • برنامه ریزی برای جایگزین کردن دستگاههای با طول عمر بیش از ده سال
  • اقدام به انجام هماهنگیهای لازم جهت مزائده برای دستگاههای با طول عمر بیش از ده سال (هدف از این کار استفاده بهینه از تجهیزات قبل از اسقاط شدن آنها می باشد)

لینک به دیدگاه

اسقاط

 

  • جهت اسقاط یک دستکاه ابتدا از شرکت نمایندکی استعلام تعمیر شود.
  • در صورت اعلام شرکت به غیر قابل تعمیر بودن و یا هزینه بالاو یا در صورتی که دستگاه قدیمی بوده و نمایندگی خاصی ندارد، مراحل زیر صورت گیرد:

  • درخواست اسقاط توسط مسئول بخش تکمیل گردد

  • بررسی درخواست توسط مسئول تجهیزات پزشکی و تایید آن

  • پس از اعلام نظر واحد تجهیزات پزشکی، درخواست اعلام اسقاط جهت کارشناسی و تائید نهایی به مدیر داخلی ارسال گردد .

  • در صورت تائید نهایی، دستگاه اسقاط اعلام شده وجهت انجام مزایده اقدامات قانونی انجام گیرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...