رفتن به مطلب

به غذایتان ادویه کاری بزنید!


ارسال های توصیه شده

نظر كارشناس/ دكتر محمدحسين صالحي سورمقي/ متخصص فارماكوگنوزي و استاد دانشکده داروسازي دانشگاه علوم پزشکي تهران

به غذاهايتان ادويه کاري بزنيد

يكي از عادات برجسته مردم پاكستان مصرف غذاهاي پرادويه و تند است و از آنجا که از كودكي مردم آن به خوردن اين غذاها عادت مي‌كنند، مشكلي برايشان پيش نمي‌آيد. غير از فلفل، ادويه‌اي كه بسيار مورد علاقه پاكستاني‌هاست، كاري است....

ادويه كاري جزو ادويه‌هايي است كه در شرق دنيا به خصوص پاكستان، هندوستان و افغانستان به مقدار بسيار زياد در وعده‌هاي غذايي مصرف مي‌شود. كاري ادويه‌اي است كه در آن 20 نوع گياه معطر از جمله زيره، رازيانه، گشنيز و... وجود دارد و هر گياه خواص بسيار عالي دارد. در فرمولاسيون كاري فلفل و زردچوبه پايه اصلي است پس كاري هم به عنوان ادويه‌اي خوشمزه و تندكننده و هم به دليل داشتن 20 نوع گياه معطر بسيار قابل توجه است. از جمله خواص كاري مي‌توان به محافظ كبد، ضدميكروب، ضدنفخ، محرك معده، مقوي معده، معرق، دارنده ويتامين C، ضدسرطان و خنثي‌كننده راديكال‌هاي آزاد اشاره كرد. از سوي ديگر ادويه كاري بوي مواد ناخوشايند مانند گوشت را هم پوشش مي‌دهد و به طور كلي مصرف متعادل آن براي سلامت فرد بسيار مفيد است. مطالعه‌اي كه روي غذاهاي غربي و شرقي انجام شده نشان داده در قسمت شرق دنيا ادويه بيشتري مصرف مي‌شود و سلامت بدن به ويژه در قبال امراضي مانند سرطان و مشكلات كبدي بيشتر تامين مي‌شود. كاري نيز ادويه بسيار كاملي است و عادت به خوردنش به تمامي خانواده‌ها توصيه مي‌شود.

يكي ديگر از ادويه‌هايي كه پاكستاني‌ها زياد مصرف مي‌كنند، هل است. دانه هل ميوه گياهي به نام هل است. از مغز دانه‌هاي هل كه بوي نافذي دارد به عنوان معطركننده استفاده مي‌شود. غير از ويژگي معطركنندگي، هل ضدنفخ، ضددرد، ضداسپاسم، ضدميكروب و مقوي معده به حساب مي‌آيد.

پاكستاني‌ها انواع ادويه و گياهان معطر را همراه با هم به مقدار زياد در تمامي وعده‌هاي غذايي مصرف مي‌كنند. ادويه و گياهاني كه پاكستاني‌ها همزمان استفاده مي‌كنند خوراكي هستند و اثر سم‌دهي ندارند و خوشبوكننده غذاها هستند و در ضمن خواصي كه نام‌برده شد را هم دارند و چون تداخلي با هم ندارند حتما مي‌توانند اثر هم را قوي‌تر كنند و حتي بو و مزه بهتري را به غذا بدهند. در ضمن چون اكثرا خوراكي هستند و صرفا دارويي نيستند مصرف مداوم آنها مشکلي را به وجود نمي‌آورد. به عنوان نمونه استفاده هر روزه سبزي‌هايي مانند تره، پيازچه، تربچه، شويد، ترخان، ريحان و... بلامانع است. البته عرض مي‌كنم در محدوده خوراكي مصرف همزمان و مداوم آنها اشكالي ندارد در صورتي که در خوردن‌شان زياده‌روي شود، مي‌توانند مضر باشند. به عنوان نمونه جوزهندي دانه گياهي خوشبو است اما مصرف زياد آن سبب تشديد ضربان قلب، سرخي صورت و سردرد مي‌شود.

salamat منبع

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...