رفتن به مطلب

سگ‌ها براي ناراحتي صاحبشان غصه مي‌خورند!؟


- Nahal -

ارسال های توصیه شده

سگ‌ها نسبت به ناراحتي صاحبانشان عكس‌العمل نشان مي‌دهند، درست انگار كه ناراحتي را درك مي‌كنند. اما آيا آن‌ها واقعا براي ناراحتي صاحبانشان غصه مي‌خورند يا فقط حالت‌هاي ناراحتي انسان را تقليد مي‌كنند؟

 

بهنوش خرم‌روز:‌ شايد شما هم تا به حال از افرادي كه حيوان خانگي دارند، ‌شنيده باشيد كه انگار حيوانات آن‌ها به خصوص سگ‌ها،‌ احساساتشان را درك مي‌كنند. خب،‌ بسياري از آن‌ها در مواقعي كه هيجاني خاص را تجربه مي‌كرده‌اند، مخصوصا زماني كه هيجان ناخوشايندي داشته‌اند،‌ علائمي در سگ خود ديده‌اند كه نشان مي‌دهد سگ هم احساس خوبي ندارد، اما براي پژوهشگران اين پديده بسيار پيچيده است. در حقيقت براي آن‌ها اين سوال مطرح است كه علائمي كه در سگ‌ها ديده مي‌شود، واقعا ابراز همدلي است،‌ يا پديده‌اي است كه سرايت هيجان نام دارد.

 

سرايت هيجان در واقع واكنشي نسبت به رفتار و نشانه‌هاي رفتاري در ديگران است. مثلا اگر شما خميازه بكشيد، كساني كه اطراف شما هستند و حتي سگ‌ها هم ممكن است خميازه بكشند. آن‌ها هيچ‌كدام در واقع در حال همدلي با شما نيستند،‌ هرچند قسمت‌هايي از مغز كه مسئول همدلي است،‌ در اين مواقع فعال مي‌شود. اما در حقيقت، اين رفتار نوعي تقليد است و در سطح هشياري اتفاق نمي‌افتد؛ البته چرايي اين رفتار هنوز براي دانشمندان روشن نيست.

 

اما به گزارش ديسكاوري،‌ رفتار سگ‌ها فراتر از تقليد صرف است. به گفته كارين سيلوا و ليليانا سوسا از موسسه علوم زيست‌پزشكي ابل‌سلازر،‌ مطالعات نشان مي‌دهند كه سگ‌ها در مقابل ناراحتي افراد،‌ درست همان عكس‌العملي را نشان مي‌دهند كه كودكان در برابر افرادي كه تظاهر به ناراحتي مي‌كنند، ‌از خود نشان مي‌دهند. همين رفتار دانشمندان را مشكوك كرده كه شايد نوعي همدردي در اين رفتار سگ‌ها نهفته باشد. همچنين در مواردي ديده شده كه سگ‌هايي كه هيچ آموزشي نديده‌اند نسبت به موقعيت‌هاي اورژانسي كه براي انسان‌ها پيش مي‌آيد حساس هستند و حتي براي كمك اقدام مي‌كنند. اين رفتار هم مي‌تواند نشانه‌اي از ادراك همدلانه آن‌ها باشد.

 

اين محققين در مطالعه خود از صاحبان سگ‌ها خواستند وانمود كنند كه زير يك قفسه از كتابخانه گير افتاده و آسيب ديده‌اند. سگ‌ها اغلب گيج شده بودند و هيچ واكنش خاصي از خود نشان ندادند. اما دانشمندان فكر مي‌كنند بوها و صداهايي كه با استرس واقعي همراه مي‌شوند،‌ سگ را وادار به عكس‌العمل مي‌كند، بنابراين به اين سادگي‌ها نمي‌توان سگ را گول زد و وانمود كرد كه يك موقعيت اورژانسي پيش آمده است.

 

به علاوه مطالعات ديگر نشان مي‌دهند سگ‌هايي كه براي درمان انسان‌ها كمك مي‌كنند،‌ بعد از جلسات درماني تحت تاثير قرار مي‌گيرند و بعد از جلسه به نوازش و آرام سازي نياز پيدا مي‌كنند! اما چرا سگ‌ها چنين توانايي دارند؟ دانشمندان سه احتمال را مطرح مي‌كنند:

 

 

1. سگ‌ها از نژاد گرگ‌ها هستند كه خيلي اجتماعي‌اند و با همنوعان خود همدلي مي‌كنند.

 

2. همنشيني درازمدت سگ‌ها با انسان‌ها،‌ قابليت‌هايي را كه از اجداد گرگشان به ارث برده‌اند، شكوفا كرده و به آن‌ها اين امكان را داده كه با انسان‌ها همدلي كنند.

 

3. تنوع در توليد مثل و انتخاب سگ‌هايي كه رفتار هوشمندانه‌تري دارند، باعث شده توانايي همدلي در سگ‌هايي كه ما امروز مي‌بينيم بالا باشد.

البته براي فهم دقيق، نياز به مطالعات بيشتري است. اما پاسخ به اين سوال،‌ مي‌تواند سوال‌هاي بسياري را به همراه بياورد:‌ آيا سگ‌ها اين توانايي را ژنتيكي دريافت مي‌كنند؟ اگر بله،‌ يعني برخي از سگ‌ها و احتمالا برخي انسان‌ها با توانايي همدلي بيشتري متولد مي‌شوند؟ آيا سگ‌ها اين قابليت را ياد گرفته‌اند و مي‌توان به سگ اين توانايي يا مهارت را آموخت؟ آيا فقط سگ‌ها چنين توانايي دارند يا در حيوانات ديگر هم مي‌توان همدلي با انسان را ديد؟

لینک به دیدگاه

رفتار سگ‌ها فراتر از تقليد صرف است. به گفته كارين سيلوا و ليليانا سوسا از موسسه علوم زيست‌پزشكي ابل‌سلازر،‌ مطالعات نشان مي‌دهند كه سگ‌ها در مقابل ناراحتي افراد،‌ درست همان عكس‌العملي را نشان مي‌دهند كه كودكان در برابر افرادي كه تظاهر به ناراحتي مي‌كنند، ‌از خود نشان مي‌دهند. همين رفتار دانشمندان را مشكوك كرده كه شايد نوعي همدردي در اين رفتار سگ‌ها نهفته باشد.

:ws52::ws52::ws52:

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...