رفتن به مطلب

مقالات نخستین همایش علمی تخصصی حفاری در معادن


ارسال های توصیه شده

بهينه سازي حفاري

 

بهينه سازي حفاري به مجموعه اقداماتي اطلاق مي‌شود که با توجه به فن‌آوري و شرايط موجود در هر ناحيه‌ي حفاري، جهت کاهش هزينه هر متر از چاه و رسانيدن آن به کمتري حد ممکن صورت مي پذيرد. اين شيوه نخستين بار در سال 1967 به صنعتي حفاري معرفي و بلافاصله در بيشتر کشورهاي نفت خيز مرسوم و موجب افزايش بازدهي شد.

 

مقاله حاضر گزارش گونه‌اي است از کاربرد شيوه‌هاي بهينه سازي حفاري در چاه‌هاي عميق اکتشافي کشور در طي سال‌هاي 1373- تا 1377 که با هدف اشاعه روش فوق، جلب توجه دست اندرکاران حفاري به اثرات سودمند آن و تبديل حفاري سنتي مبتني بر تجربه شخصي به حفاري علمي، به نخستين همايش علمي، تخصصي حفاري در معادن تقديم مي‌شود.

 

نویسنده: سید ابوالفضل برادران سید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

حفر چال‌هاي انفجاري در معادن روباز

 

حفر چال‌هاي انفجاري اولين مرحله از چرخه توليد در معادن روباز مي‌باشد و به همراه آتش باري يکي از اقلام عمده هزينه‌هاي استخراج را تشکيل مي‌دهند. لذا انتخاب دستگاههاي چالزني مناسب مي‌تواند از اهميت زيادي از نظر افزايش توليد و کاهش هزينه‌ها برخوردار باشد. در اين مقاله ضمن بررسي فاکتورهايي همچون قطر چال و زاويه شيب آن، عوامل زمين‌شناسي موثر و تاثير پارامترهاي مختلف در عملکرد دستگاههاي چالزني ضربه‌اي و دوراني مورد مطالعه قرار گرفته است. شکي نيست که در انتخاب دستگاه چالزني مناسب ژئومتري چال از جمله قطر، طول و زاويه شيب آن، خواص سنگ از جمله مقاومت، ساختار و پتروگرافي آن، عوامل زيست محيطي از قبيل سر و صدا، گرد و غبار و عوامل خارجي همچون هزينه‌هاي نيروي انساني، شرايط منطقه، حجم عمليات و تامين منبع انرژي کافي، شرايط جغرافيايي، و جوي تعيين کننده يم باشد. از طرف ديگر انتخاب قطر مناسب چال به مواردي همچون مقدار توليد، ارتفاع پله، توزيع دانه بندي، ساخترا زمين شناسي، سختي سنگ، نوع مواد منفجره، روش حفاري و شرايط منطقه‌اي بستگي دارد. همچنين تعيين قابليت حفاري (چال‌خوري) سنگ انتخاب دستگاه حفاري مناسب نقش مهمي داشته ولي تعيين آن بسيار مشکل مي‌باشد. زيرا قابليت چال خوري مفهومي پيچيده است که به عوامل متعددي از جمله نوع سرمته و ژئومتري آن، سرعت چرخش و شدت نيروي فشاري، سرعت تميز کردن ته چال و مقاومت فشاري، سفتي و سايندگي سنگ بستگي دارد. لذا ضمن بررسي شرايط کار دستگاههاي چالزني ضربه‌اي و دوراني مقدار نيروي فشاري مناسب و سرعت چرخش سرمته در سنگهاي مختلف داده شده است. نهايتاً‌ با ارائه يک رابطه رياضي بين ويژگيهاي دستگاه چالزني و خواص سنگ به همديگر مرتبط او اهميت تعمير و نگهداري و ضررهاي ناشي از آن بحث شده است. اخيراً‌ همراه پيشرفتهاي بسيار زيادي که در تکنولوژي دستگاههاي حفاري بوجود آمده، از جمله کنترل اتوماتيک سرعت چرخش و فشار روي سر مته با توجه به نوع سرمته و قطر چال و همچنين اصلاحات حاصل در سيستم‌هاي برقي و هيدروليکي دستگاهها به موضوع ابزاربندي و کنترل عملکرد دستگاهها براي تثبيت هر چه بهتر عوامل ناکارآمد و مشکل ساز اهميت ويژه‌اي مبذول شده است.

 

نویسنده: و.اس. ووتوکوری

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بررسي حفاري افقي بعنوان راهي نو در جهت بهره‌وري بيشتر از ذخائر

 

حفاري چاه اساسي ترين موضوع در استخراج ذخاير مخصوصاً نفت و گاز مي‌باشد. با توجه به وضعيت مخازن نفت و گاز که در اکثر موارد گسترش افقي آنها بيشتر از گسترش قائمشان مي‌باشد، استفاده از چاههاي قائم در مدت طولاني باعث افت بازيابي مي‌شود. يکي از راه‌حلهاي موجود براي رفع اين مشکل که در سالهاي اخير رشد فوق‌العاده‌اي نيز داشته است، حفاري چاههاي افقي است.

 

با توجه به اختلاف اساسي در ساختار حفاري افقي نسبت به حفاري قائم، تغييرات عمده‌اي در تکنولوژي روش حفر و تجهيزات اين نوع حفاري وجود دارد. براساس هدف مورد نظر و نوع استفاده از چاه افقي، روشها و تکنولوژي حفر نسبت به چاههاي قائم داراي تنوع بيشتري بوده و از تقسيمات متعددي برخوردار است و به همين ترتيب تجهيزات مورد استفاده در آن نيز متنوع‌تر مي‌باشد. همچنين بدليل بازدهي بالاي اين روش، پيشرفتهاي چشمگيري در تجهيزات مورد استفاده آن حاصل شده است. در اين مقاله سعي شده است تا ضمن بررسي اين روش حفاري و ارائه تقسيمات مختلف آن، در مورد تکنولوژي‌ها، و روشهاي جديد حفاري افقي مطالبي ارائه گردد. در نهايت نيز بعضي کاربردهاي عمده آن بطور خلاصه معرفي گردد.

 

نویسنده: احمد قربانی . مهدی پورقاسمی ساغند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مقايسه سيستم‌هاي چالزني ضربه‌اي سنتي و سيستم‌هاي جديد در معادن روباز

 

روشهاي سنتي چالزني ضربه‌اي در معادن روباز مانند دستگاههاي DTH و چکش بالا طي ساليان متمادي موثر و کارآمد جلوه کرده اند. اما اين روشها داراي محدوديت هايي بوده و مزايا و معايب مخصوص به خود را داراي مي‌باشند. جهت دستيابي به مزاياي هر دو روش، سيستم‌هاي جديد چالزني ارائه شده است که داراي راندمان و استانداردهاي بهره‌وري بالا در عمليات استخراج معادن روباز مي‌باشند. مقايسه بين کاربرد اين سيستم‌ها و سيستم‌هاي سنتي در معادن نشان مي‌دهد که در روشهاي جديد ميزان انحراف چال، هزينه‌هاي رشته ابزار حفر، سوخت و انرژي، نيروي انساني و هزينه‌هاي کلي حفاري کاهش يافته و در مقابل سرعت نفوذ سرمته در سنگ افزايش چشمگيري داشته است.

 

نویسنده: سید مهدی موسوی نسب

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تحليل روشهاي برآورد هزينه حفاري در مطالعات امکان سنجي پروژه‌هاي معدني

 

مطالعات امکان سنجي پروژه‌هاي معدني ويژگي چند بعدي داشته، پيچيده، زمان بر و پرهزينه مي باشد. اين ويژگي‌ها ايجاب مي کند که طراحي، برنامه ريزي و اجراي مجموعه فعاليتهاي مربوط به اين مطالعات براساس روشهاي مماسي صورت گيرد. از جمله اين فعاليتها، طراحي شبکه چالهاي آتشباري، مشخصات حفريات و انتخاب ماشين‌آلات چالزني است که زمينه را براي فعاليت مهم برآورد هزينه (سرمايه‌اي و عملياتي) فراهم يم کند. اين موضوع به نوبه خود امکان مقايسه، تحليل و نهايتاً تصميم گيري در رابطه با مشخصه‌هاي فني را فراهم مي سازد.

 

در اين نوشتار ضمن اشاره به عوامل موثر بر هزينه‌هاي چالزني، انواع روشها و مدلهاي برآورد هزينه چالزني به طور کيفي مقايسه مي شوند. براي شناخت بهتر رفتار اين مدلها و چگونگي بکارگيري آنها، مجموعه روشها به کمک يک مطالعه موردي به صورت کمي نيز مورد مقايسه قرار مي گيرند. مدل تخمين هزينه WMEI وابسته به انجمن مهندسين هزينه آمريکا يکي از بهترين و روزآمدترين مدلها بوده که کارآيي و اعتبار بيشتري در تخمين‌ها دارد.

 

نویسنده: دکتر احمد رضا صیادی . مریم صادق بیگی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نرم افزاري جهت ارائه تغييرات RQD و دانسيته شکستگيها در حفاريهاي اکتشافي

 

حفاري بعنوان يکي از مهمترين مراحل عمليات اکتشافي محسوب مي شود حفاريهاي اکتشافي، در برگيرنده اطلاعات ارزشمند متعددي است که از آن جمله مي توان به دانسيته شکتگيها و RQD اشاره نمود. امروزه براي ارزيابي کيفيت توده سنگ در يک محل و بررسي تغييرات آن در عمق و در جهات مختلف، استفاده از اين دو پارامتر، که رابطه مشخصي نيز با يکديگر دارند، رايج و متداول است.

 

در اين مقاله به تشريح توانايي هاي نرم افزار Joint 1.ig که توسط نويسندگان اين مقاله تهيه شده، پرداخته مي شود. پس از بيان الگوريتم حاکم بر نرم‌افزار، چگونگي فرآيند داده‌هاي ورودي مطرح شده و سرانجام خروجي گرافيکي نرم افزار و کاربردهاي متنوع آن مورد بررسي قرار خواهد گرفت. اين نرم افزار مي تواند به عنوان ابزاري مناسب در تجريه و تحليل ويژگيهاي ژئومکانيکي چاه‌هاي حفاري و تفسير کاني زايي‌هاي مختلف در کانسازها بکار گرفته شود.

 

نویسنده: فاطمه سخی . پریا پارسایی . آزاده حجت . آسیه حکمت . سعید کریمی نسب

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تاثير راندمان حفاري مغزه‌گيري بر روي درصد ترکيبات نمونه‌هاي اخذ و آزمايش شده از مغزه‌ا

 

در "طرح توليد آلومينا از نفلين سينيت" جهت تامين سنگ آهک مطلوب و مورد نظر، ذخيره اسماعيل آباد در منطقه سراب مورد اکتشاف قرار گرفته است. يکي از ترکيبات فعري ذخاير آهک يعني در فرآيند تکنولوژي اثر مضر دارد و لازم است در مرحله اکتشاف درصد يا عيار اين ترکيب بدقت معلوم گردد. ولي بعلت راندمان کم حفاري در مورد نتايج آزمايش شيميايي نمونه مغزه‌ها شک و ترديد وجود دارد. چون ممکنست کاهش راندمان بعلت شسته شدن قسمت‌هاي سست و رسي باشد که حاوي درد بيشتري از هستند.

 

جهت روشن شن اين مساله و نحوه تاثير راندمان در آناليز شيميايي نمونه‌ها، ابتدا مساله با روش‌هاي آماري بررسي تجزيه و تحليل شد که نتايج معني داري حاصل نگرديد. لذا اين مشکل بصورت کلي و نظري (تئوريک) و براساس اصول منطقي تجزيه و تحليل گرديد. نتيجه اين بررسي بدست آوردن يک رابطه کمي (رياضي) بين عوامل مختلف يعني مقدار اختلاف عيار واقعي لايه‌ها و عيار حاصل از آزمايش نمونه‌هاي اخذ شده از آنها با طول نمونه، طول مغزه‌ها و راندمانهاي حفاري قسمت‌هاي مورد نمونه‌گيري گرديد.

 

به اين ترتيب يک رابطه عمومي در اين زمينه بدست آمد که مي تواند در مباحث بعدي بعنوان مبناي منقي جهت گسترش و تعميق تحقيقات در زمينه حفاريهاي مغزه گيري اکتشافي مورد استفاده قرار گيرد. تجزيه و تحليل اين رابطه نشان مي دهد که براي از بين بردن اين اختلاف (اختلاف عيار واقعي و عيار حاصل از آزمايش) و يا کاهش آن چه شرايطي بايد وجود داشته باشد و عوامل کنترل کننده چه هستند و در چه مرحله‌اي بايد بکار گرفته شوند. يعني براي کاهش اين اختلاف اولاً بايد در مرحله اجراي حفاريها راندمان مغزه‌گيري را افزايش داد. ثانياً در مرحله نمونه گيري فواصل نمونه‌گيري را طوري انتخاب نمود که مغزه‌ها يکنواخت بوده و تغييرات در طول مغزه‌ها حداقل باشد بعبارت ديگر با توجه به ليتولوژي مغزه‌ها فواصل نمونه‌گيري را انتخاب کرد.

 

نویسنده: سیف الله شفاعت دوست

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بهينه سازي و مقايسه الگوي چالزني و آتشباري در معادن سنگ آهک سيمان تهران، سيمان شمال، سيمان خوزستان

 

معدنکاري، استخراج و جمع‌آوري مواد اوليه معدني به طور اقتصادي و تحويل اين مواد به مصرف کننده يا بخش صنعت است. اساس معدنکاري بر مبناي حفاري بنا شده و اطلاع از پارامترهاي مربوط به حفاري براي هر معدنکار و متخصص مربوطه، ضروري است. عمدتاً حفاري در معادن سنگ آهک کارخانه‌هاي توليد سيمان به منظور حفر چالهاي انفجاري صورت مي گيرد تا به کمک انفجار بتوان سنگها را در اندازه ابعاد مورد نياز کارخانه خرد کرده. توليد معدن و عمر ماشين‌آلات معدني را افزايش داده و در نتيجه هزينه هاي سرويس و نگهداري آبها را کم نمود.

 

در اين مقاله پارامترهاي چالزني و آتشباري در معادن سنگ آهک سيمان تهران، سيمان شمال، سيمان آبيک و سيمان مازندران با يکديگر و با مقادير به دست آمده از روابط تئوري و تجربي، مقايسه و مقادير بهينه آنها معرفي شده‌اند. با استفاده از نتايج اين مقايسه و مشاهدات صورت گرفته در محل معدن، معايب و مشکلات موجود معرفي شده است. در نهايت مشخص شده که معادن سنگ آهک سيمان تهران و سيمان مازندران داراي الگوي منظمتر و موثرتري نسبت به معادن سنگ آهک سيمان آبيک و سيمان شمال مي باشند.

 

نویسنده: رامین دوست محمدی . مریم صادق بیگی . قدرت آهنگ

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بهينه سازي ضخامت بارسنگ در عمليات حفاري و انفجار معادن روباز با توجه به خواص فيزيکي و ژئومکانيکي تود

 

امروزه اهميت ضخامت بارسنگ و ارتباط آن با ساير پارامترهاي طراحي حفاري و انفجار سطحي امري بديهي تلقي مي گردد. محاسبه ضخامت بارسنگ در بعضي از روشها با در نظر گرفتن خواص فيزيکي و ژئومکانيکي توده سنگ صورت مي گيرد. در اين مقاله براساس اطلاعات جمع‌آوري شده و با استفاده از روش‌هاي مختلف، اين پارامتر براي عمليات حفاري و انفجار معدن مس ميدوک در حالت‌هاي متفاوت محاسبه شده و نتايج آن ارائه مي‌گردد.

 

نتايج بدست آمده از روش‌هاي محاسهب ضخامت بارسنگ مرتبط با خواص فيزيکي و ژئومکانيکي توده سنگ با مقادير ساير روشها و ضخامت بارسنگ پيراسته که با روش ميانگين گيري پيراسته محاسبه شده، مقايسه شده است. اين مقايسه نشان مي دهد که ميزان اختلاف نسبت به مقادير ضخامت بارسنگ پيراسته، در روش‌هاي مبتني بر خواص فيزيکي و ژئومکانيکي توده سنگ نسبت به ساير روشها کمتر بوده بنابراين به مقادير بهينه نزديک هستند. به اين ترتيب ضرورت در نظر گرفتن خواص فيزيکي و ژئومکانيکي توده سنگ در طراحي الگوي حفاري و آتشفاري روشن شده و توصيه مي شود براي بهينه سازي الگو و کاهش هزينه‌هاي استخراج مورد استفاده قرار گيرند.

 

نویسنده: روانبخش امیری . فرزان رفیعا

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بهينه سازي الگوي حفاري و انفجار معدن سنگ آهک چله خنه به روش آناليز تصويري

 

در اين مقاله به بهينه سازي الگوي حفاري و انفجار با روش نوين آناليز تصويري پرداخته شده است. براي مدلسازي و بهينه کردن چالهاي انفجاري از مدل و معادله ورين رامبر استفاده شده است. در ابتدا با شبکه بندي جبهه کار مورد نر عکسهايي تهيه و با فرمت مناسب ظاهر و تصويرنگاري گرديد. از عکس تصوير نگاري شده فايل گرافيکي تهيه گرديده و خطاي موجود در آن عمدتاً‌ خطاي پرسپکتيو بود. توسط نرم‌افزار Corel Draw اصلاح گرديده است. از روي فايل اصلاح شده ابعاد دانه‌ها محاسبه و با انجام محاسبات لازم نمودار توزيع دانه بندي هر جبهه کار بدست آمد براساس برداشتهاي ژئومکانيکي انجام شده از چهار جبهه کار معدن و مقايسه الگوهاي انفجاري، الگوي مناسب براي انفجار معدن بصورت B=1.5m و S=2.9m با اضافه حفاري 15 سانتي متر و گل گداري 95/0 متر پيشنهاد گرديده است. اين الگوي حفاري و انفجار شامل چالهاي 64 ميلي متري و با خرج آنفو و تقويت کننده ديناميت و خرج ويژه 44/0 مي‌باشد. بعد متوسط حاصل از الگوي پيشنهادي 5/28 سانتي متر محاسبه شده است. ميزان توليد اين الگوي انفجار با در نظر گرفتن وضعيت جبهه کارهاي معدن در حدود 4000 تن پيش‌بيني شده است.

 

نویسنده: حمید منصوری . رسول تجددیان فر

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بهينه سازي آرايش چالهاي انفجاري در بلوکهاي آبدار معدن سنگ آهن چغارت

 

در سالهاي اخير آب موجود در معدن چغارت سبب مشکلات و افزايش هزينه‌هاي عمليات معدنکاري (حفاري، انفجار، بارگيري، حمل و سنگ شکني) شده است. با توجه به افزايش هزينه‌هاي عمليات انفجاري در مناطق آبدار معدن چغارت اين مقاله بلوکهاي انفجاري آبدار و مهمترين عوامل موثر بر خردشدگي سنگ نظير ساختار زمين شناسي، مقاومت سنگ، شرايط آب داخل چالهاي انفجاري، نحوه توزيع مواد منجفره، پارامترهاي طراحي حفاري و انفجار را مورد بررسي قرار داده است. با توجه به تحقيقات انجام شده و نتايج بدست آمده طراحي ارائه شده است که مطابق آن هزينه‌هاي عمليات انفجاري در مناطق آّدار معدن چغارت به ميزان قابل توجهي کاهش مي‌يابد.

 

طرح ارائه شده سه هدف اساسي خارج کردن آب از بلوک انفجاري قبل از عمليات انفجار، خردشدگي مطلوب سنگ پس از عمليات انفجار و کاهش هزينه‌هاي عمليات انفجاري در بلوکهاي آبدار را شامل مي‌شود.

 

نویسنده: محسن شریفی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

ارائه الگوي بهينه و تعيين هزينه‌هاي عمليات حفاري و آتشباري برای معدن آهن سه چاهون

 

در اين مقاله ابتدا اشاره‌اي مختصر به کانسار سنگ آهن سه چاهون شده و در ادامه خلاصه فرآيند طراحي الگوي حفاري و آتشباري بطور عام و براي معدن مورد نظر بطور خاص، تشريح مي‌گردد. سپس اطلاعات مورد نياز طراحي شامل اطلاعات زمين شناسي و ژئوتکنيکي منطقه، شرايط محيط کار، خصوصيات مواد ناريه و غيره مورد بررسي قرار مي‌گيرد. با استفاده از اين اطلاعات و همچنين بار سنگ که با استفاده از روش ميانگين‌گيري پيراسته محاسبه شده، الگوي حفاري و آتشباري در حالت‌هاي مختلف به روش دستي طراحي شده است. از طرف ديگر نتايج طراحي کامپيوتري انجام شده با استفاده از نرم‌افزار Delpat نيز ارائه مي‌گردند.

در بخش ديگر، نتايج مربوط به محاسبات تعيين هزينه‌هاي عمليات حفاري و آتشباري براساس قيمت‌هاي موجود، ميزان مصرف مواد منفجره، تجهيزات و ملزومات حفاري گنجانده شده است. در خاتمه با توجه به شرايط موجود، دانه‌بندي مطلوب مواد، نتايج طراحي دستي و کامپيوتري و مقايسه با جداول و تجربيات مشابه، الگوهايي براي انجام عمليات حفاري و آتشباري در اين معدن پيشنهاد مي‌گردد.

 

نویسنده: علیرضا شیوایی . روانبخش امیری

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

آرايش بهينه چالهاي انفجاري در معدن سنگ آهن گل گهر سيرجان

 

معدن سنگ آهن گل گهر در استان کرمان و در 50 کيلومتري جنوب غربي سيرجان قرار رگفتهاست. اين معدن داراي 6 آنومالي مي‌باشد که هم اکنون آنومالي شماره يک آن بهص ورت روباز در حار استخراج است. ميزان توليد در اين منطقه 5 ميليون تن سنگ معدن و 5/3 ميليون تن باطله در سال مي‌باشد. همچنين قطر چال‌هاي توليد 251 و چالهاي آتشباري ثانويه 76 ميلي‌متر، ارتفاع پله 15 متر، عمق چالها 5/17 متر، انسداد 6 متر، اضافه حفاري 5/2 متر و ابعاد شبکه حفاري در کانسنگ با آرايش مربعي 6*6 تا 5/6*5/6 متر است. در اين مقاله سه عمليات انفجار واقعي که در معدن صورت گرفته مورد بررسي قرار رگفته و با تجزيه و تحليل اطلاعات مشخص شد که در عمل با کاربرد خرج ويژه و حفاري ويژه بيشتر مقدار کمتري سنگ نسبت به حالت تئوري استخراج مي‌گردد. با طراحي نقشه انفجار معدن گل گهر با روش‌هاي‌ اش و نيترونوبل و ارزيابي هزينه ها و مقايسه آنها با حالت عملي در معدن معلوم شد که بهتر است طراحي انفجار در اين معدن طبق روش اش انجام شود. بنابراين آرايش مستطيلي 7*5 متر براي چالها مناسب مي‌باشد. بدين ترتيب مطابق طرح پيشنهادي بار سنگ 5 متر، فاصله چالها در يک رديف 7 متر، اضافه حفاري 5/1 متر، عمق چالها 5/16 متر، انسداد 5 متر، خرج يک چال 512 کيلوگرم، حجم سنگ يک چال 525 متر مکعب، خرج ويژه 97/0 کيلوگرم بر متر مکعب، حفاري ويژه 031/0 متر بر مترمکعب و هزينه متوسط انفجار هر تن سنگ حدود 308 ريال خواهد بود.

 

نویسنده: سید مهدی موسوی نسب . بتول سعیدی نژاد

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عوامل موثر در سرعت حفاري

 

مقاله حاضر نتيجه يک طرح تحقيقاتي و زمان سنجي است که بر روي دستگاههاي حفاري معدن چغارت انجام گرفته و با توجه به سرعتهاي محاسبه شده مي‌توان نقش هر کدام از عوامل موثر در سرعت حفاري را در مناطق مختلف معدن به دست آورد.

 

در معدن چغارت به علت متنوعب ودن سنگها و همچنين ويژگي که هر منطقه از لحاظ زمين‌شناسي دارا مي‌باشد، سرعتهاي مختلفي محاسبه شده است بکه در اين مقاله رابطه سرعت حفاري با برخي از عوامل موثر در سرعت حفاري از جمله سختي، درز و شکاف، RMR و همچنين عوامل دستگاهي از جمله دور مته، فشار پشت سر مته، و قطر سرمته را مورد ارزيابي قرار گرفته و نتايج حاصله به صورت نمودارهايي ترسيم شده است.

 

لازم به ذکر است که در اين معدن به علت آبدار بودن بعضي از مناطق از جمله افق 1062 و 1052 مشکلاتي را در امر حفاري به وجود آورده است که بايد براي رفع اين مشکل تدابيري انديشيده شود.

 

نویسنده: جواد کمالی . شاکر مهتر پور

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تعيين فشار هواي بهينه ماشين‌هاي حفاري در معدن چغارت

 

بطور کلي جهت استخراج اکثر معادن به روش روباز يا زيرزميني نياز مبرم به عمليات حفاري و انفجار است، مبحث حفاري در معادن روباز و ارائه يک متد و روش قابل قبول و مفيد که پارامترهاي موثر زيادي در آن نقش دارند مي‌تواند علاوه بر ايجاد توليد بالا در معدن، هزينه‌ها را نيز به نحو چشمگيري کاهش دهد. مشکل عمده اي که اغلب معادن بخصوص معدن سنگ آهن چغارت با آن روبرو مي‌باشد. اين است که فشار بهينه هواي فشرده پشت سرمته تعيين نشده است تا با اين فشار بتوان بهترين سرعت حفاري را ايجاد کرد ضمن اينکه هزينه‌هاي تعمير و سرويس کمپرسور تا آن اندازه افزايش نيابد بنحوي که از نظر اقتصادي غر قابل توجيه باشد. مقاله حاضر در مورد چگونگي بدست آوردن فشار هواي بهينه و تاثر ازدياد فشار وا بر يو سرعت حفاري در ماشين‌هاي بيوماتيک معدن خواهد بود و بر اين اساس ميزان متوسط سرعت حفاري در هر يک از چهار بيوک تکتونيکي معدن بدست آمده و همچنين ميزان فشار بهينه هواي ماشين حفاري در هر کدام از آن بلوکها با توجه به خصوصيات بلوک محاسبه شده است.

 

ميزان فشار بهينه هوا در بلوک تکتونيکي شماره 1 برابر 85 بار، در بلوک تکتونيکي شماره 2 برابر 2/10 بار، در بلوک تکتونيکي شماره 3 برابر 35/9 بار و در بلوک تکتونيکي شماره 4 برابر 1/12 بارم

 

نویسنده: مهدی اسلام زاده

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تاثير مواد شيميايي افزودني در سرعت حفاري از ديدگاه مکانوشيمي

 

حفاري در محيط سنگي فرآيندي است توام با متلاشي ساختن و خرد کردن سنگ که مصرف انرژي در آن بسيار بالا و کارآيي مصرف انرژي پايين يم باشد از گذشته تا کنون با افزايش نياز به صرفه‌جويي در مصرف انرژي، محققين توجه زيادي به بهبود کارآيي مصرف انرژي در حفاري و افزايش سرعت آن نموده‌اند. سرعت حفاري در محيط سنگي خود تابع عوامل مختلفي است که برخي وابسته به ماشين‌آلات نحوه به کارگيري انرژي و اعمال تنش مي‌باشند و برخي هم تابع شرايط و خصوصيات توده سنگ و محيط اطراف هستند. در اين مورد مي‌توان به شرايط شيميايي محيط حفاري اشاره نمود که شامل شيمي سطح توده سنگ و شيمي سيال حفاري مي‌باشد. در واقع با تغيير و بهينه‌سازي شرايط شيميايي محيط از جمله pH سيال حفاري، افزودن مواد شيميايي مختلف يوني وغير يوني، با توجه به بار سطحي توده سنگ سرعت حفاري افزايش قابل توجهي پيدا مي‌کند. افزايش سرعت حفاري در اثر افزودن مواد شيميايي مناسب از چند ديدگاه قابل بررسي است که موضوع اين مقاله مي‌باشد. در پرتو رابيندر و اثرات مکانوشيميايي و بر پايه تئوري گريفيت در مورد مکانيک شکست اجسام جامد، افزودن مواد شيميايي مناسب به سيال حفاري و جذب آنها بر توده سنگ، موجب افزايش سرعت انتشار ترک هاي ريز شده و از پيوستگي مجدد سطوح ترک جلوگيري مي‌کند که از اين طريق مقاومت توده سنگ را کاهش داده و رعت حفاري را افزايش مي‌دهد. از ديدگاه تئوري وست وود اتر مکانوشيميايي را مي‌توان به کاهش سختي سنگ بواسطه تاثير جذب مواد شيميايي افزوده شده بر تحرک نابجايي ها در لايه‌هاي نزدي سطح توده سنگ نسبت داد که کاهش سختي افزايش سرعت حفاري ار در پي دارد. ساخترا ذرات توده سنگ اعم از ابعاد و خصوصيات شبکه کريستالي آنها و نيز پارامترهاي سينتيکي به واسطه سرعت انتشار ترک و سرعت نفوذ ماده شيميايي به درون ترک‌هاي ريز، مواردي هستند که از ديدگاه اثرات مکانوشيميايي اهميت دارند.

 

کليد واژه: سرعت حفاري، ماده شيميايي افزودني، مکانوشيمي، مقاومت سختي.

 

نویسنده: بهرام رضایی . سید عباس طباطبایی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

تعيين الگوي حفاري با استفاده از بلوک بندي توده سنگ برجا

 

در اين مقاله، يک روش جديد مبتني بر وضعيت واقعي توده سنگ و ميزان خردشدگي مورد نياز، جهت تعيين الگوي حفاري ارائه گرديده است. براساس اين روش، با داشتن بلوک بندي توده سنگ (نشان دهنده توزيع بلوکهاي طبيعي حاصل از تلاقي ناپيوستگيهاي موجود در توده سنگ) و دانه‌بندي جبهه کار خرد شده، ميزان سطح ايجاد شده در فرآيند انفجار محاسبه مي شودذ. بنابراين سطح مخصوص سنگ با واحد مترمربع بر مترمکعب و با در نظر گرفتن شکستگيهاي موجود در توده سنگ برجا، بدست مي‌آيد. با انجام يک انفجار آزمايشي در توده سنگ مورد نظر و محاسبه سطح مخصوص سنگ، انرژي سطحي مخصوص سنگ که عبارت است از ميزان انرژي مورد نياز براي ايجاد يک مترمربع سطح محاسبه مي‌گردد با داشتن ميزان انرژي مخصوص، پارامترهاي حفاري قابل محاسبه خواهد بود.

 

کلمات کليدي: الگوي حفاري، بلوک‌بندي، خردشدگي، سطح مخصوص سنگ، ناپيوستگي

 

نویسنده: حمید منصوری . آسیه حکمت

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

بررسي هرزروي گل حفاري در سنگ مخزن ميداني نفتي اهواز و ارائه راهکارهاي مناسب

 

هرزروي گل حفاري از بزرگترين معضلات عمليات حفاري در چاههاي نفت و گاز مي‌باشد که پيشگيري يا کاهش در وقوع يا اندازه آن صرفه‌جويي هاي عظيمي را در هزينه‌هاي مالي و حتي جامي عمليات در پي خواهد داشت. ميدان نفتي اهواز يکي از ميادين بزرگ و قديمي کشور است که در سنگ مخزن سازند آسماري آن مشکل هرزروي گل حفاري وجود داشته و در سالهاي اخير با وجود بکارگيري تمهيداتي از جمله کاهش وزن گل، اين مشکل همچنان هل نشده است. در اين تحقيق سعي شده است با توجه به اطلاعات در دسترس و محاسبات بعمل آمده و همچنين آزمايشهاي متععددي که توسط دستگاههاي شبيه ساز مربوطه بعمل آمده است دلايل و راهکارهاي پيشگيري و مواجهه با اين مشکل بررسي شود. نتيجه مطالعات و تحقيقات لزوم جايگزين کردن سيالات حفاري سبک تر از pef65، ماند سيالات حفاري امولسيوني و پايه گازي بجاي گل آب نمکي کنوني را نشان داده است. همچنين در اين تح0قيق مواد ضد هرزروي مناسبي پيشنهاد شده است که سنگ مخزن استفاده نمود. بهترين ترکيبات بدست آمده در اين خصوص ترکيب 10 پوند کربنات کلسيم دانه‌اي به همراه 5 پوند صدف و 10 پوند گيلسونايت مي‌باشد. اين ترکيبات علاوه بر ايجاد انسداد مناسب در مناطق هرزرو، کمترين آسيب را به مخزن بهره ده وارد مي‌سازند.

 

نویسنده: سروش سهرابی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

سايندگي برخي از سنگ‌‌هاي هندوستان- رويکرد تجربي

 

سايندگي يکي از خواص مهم سنگها است که براي برنامه‌ريزان و طراحان قضاوت مهندسي خوبي را تامين مي‌کند. اين خاصيت به نوع و مقدار اجزاء مختلف موجود در توده سنگ و مقاومت ماده سيمانه يا بين ذرات وابسته مي‌باشد. سايش پارامتر مهمي است براي برآورد کارايي تجهيزات مختلفي که در پروژه‌هاي معدني و ساختماني استفاده مي‌شوند. براي مثال ماشينهاي حفاري، شاول‌ها، کاميونها، اکسکاواتورها و غيره. سايندگي به طور معکوس روي روند حفاري که باعث فرسودگي سرمته در حين حرکت نسبي آن روي سطح ثابتي از سنگ مي‌شود که به طور منفي روي سرعت حفاري تاثير مي‌گذرد. همچنين ميزان فشار لازم براي پشت سرمته را جهت ايجاد تمرکز تنش افزايش مي‌دهد. اگر سايندگي به طور مناسبي تعيين گردد، نه تنها براي طراحي شکل سر مته مفيد است بلکه کمکي است براي سازندگان سرمته به نحوي که عمليات حفاري بهتر و عمر بيشتر براي سرمته تضمين شود. اين خصوصيات، که روند فرسايش سرمته و در نهايت سرعت حفاري را کنترل مي‌کند، به عنوان مهمترين عامل در نظر گرفته مي‌شود.

 

روشهاي زيادي براي تعيين سايندگي سنگها وجود دارد از آن جمله مي‌توان به آزمايش بر بانک، آزمايش حفاري ميکروبيت آزمايش سوچر و … اشاره نمود. هر کدام از روشهاي فوق الذکر مزايا و معايبي دارند. در مقاله حاضر، سعي شده که خصوصيات فيزيکي- مکانيکي و انديس سايندگي 12 نوع سنگ تعيين شوند ور ابطه بين خصوصيات فيزيکي- مکانيم و سايندگي پيدا شود. نتايج نشان دهنده رابطه‌اي نزديک بين خصوصيات مختلف مقاومتي و سايندگي مي‌باشد.

 

نویسنده: تی ان سبنگ . مسعود منجزی

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مقايسه سيستم‌هاي چالزني ضربه‌اي سنتي و سيستم‌هاي جديد در معادن روباز

 

روشهاي سنتي چالزني ضربه‌اي در معادن روباز مانند دستگاههاي DTH و چکش بالا طي ساليان متمادي موثر و کارآمد جلوه کرده اند. اما اين روشها داراي محدوديت هايي بوده و مزايا و معايب مخصوص به خود را داراي مي‌باشند. جهت دستيابي به مزاياي هر دو روش، سيستم‌هاي جديد چالزني ارائه شده است که داراي راندمان و استانداردهاي بهره‌وري بالا در عمليات استخراج معادن روباز مي‌باشند. مقايسه بين کاربرد اين سيستم‌ها و سيستم‌هاي سنتي در معادن نشان مي‌دهد که در روشهاي جديد ميزان انحراف چال، هزينه‌هاي رشته ابزار حفر، سوخت و انرژي، نيروي انساني و هزينه‌هاي کلي حفاري کاهش يافته و در مقابل سرعت نفوذ سرمته در سنگ افزايش چشمگيري داشته است.

 

نویسنده: سید مهدی موسوی نسب

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...