رفتن به مطلب

بازاریابی وطبقه بندی افراد ازلحاظ اقتصادی


ارسال های توصیه شده

برای ارائه هرگونه کالا و خدمات به مردم ،باید از موقعیت اقتصادی افراد جامعه اطلاعات شایسته و مناسبی در دست باشد ،چرا که نیازها،خواستها و در نهایت ارزشهای مشتری با توجه به وضعیت و طبقه بندی اقتصادی آنها متفاوت است.مفهوم واژه های فوق به شرح زیر است:

  • نیازمشتری:مجموعه عواملی است که نبود آنها انسان را به حالت عدم تعادل می اندازد.عدم تعادل وضعیت رفتاری انسان است که تمایل زیادی برای خروج از ان وضعیت دارد. در این حالت تصمیم گیری منطقی نیست ،زیرا بر این مدار استوار است که فرد را ازحالت عدم تعادل خارج کند.درکتاب اصول بازاریابی فیلیپ کاتلر و گری آرمسترانگ نیاز را اینگونه تعریف کرده:"نیاز انسانی یعنی چیزی که انسان احساس می کند از آن محروم مانده است.نیازهای انسانی متعدد و پیچیده اند .آنها عبارتند از نیازهای فیزیکی در رابطه باخوراک ،پوشاک،وسایل گرما زا و ایمنی...،نیازهای اجتماعی مانند احساس تعلق و دلبستگی عاطفی.نیازهای فردی در رابطه با دانش ،آگاهی و ابراز وجود . این نیازها بخشی از وجود انسان را تشکیل می دهند."
  • خواست مشتری:انتخاب نوع خاصی از کالا و خدمات برای رفع نیاز انسان را خواست مشتری گویند.بطور مثال گرسنگی یک نیاز است ،ولی خوردن پیتزا بجای چلو کباب را خواست مشتری گویند.در کتاب اصول بازاریابی (همان منبع بالا)خواست را اینگونه تعریف کرده است:"خواست گونه ای از نیاز انسانی است که در اثر فرهنگ و شخصیت فردی شکل میگیرد .بطور مثال یک شخص گرسنه در ایالات متحده آمریکا احتمالا خواستار یک ساندویچ ،سیب زمینی سرخ کرده و کوکا کولا می باشد. یک شخص گرسنه در جزیره بالی خواستار انبه،گوشت خوک و نخود فرنگی است".مشتریان بر اساس خواست خود کالاهای ویژه را انتخاب می کنند.
  • ارزشهای مشتری:ارزش مشتری یک سری امکانات علاوه برخدمات و کالا است که مشتریان طالب آنها هستند.بطور مثال غذا خوردن در یک رستوران تمیز و زیبا با سرویس دهی سریع و بدون نقص وپرسنلی مودب نوعی ارزش برای مشتری محسوب می شود،در صورتیکه ممکن است با همین هزینه ویا کمتر در رستورانی غذا صرف شود که برای ارائه خدمات مشتری را مدتی گرسنه نگه دارد و پرسنل رفتار مناسبی نداشته باشندو....،مشتری نگاه می کند که در قبال چنین هزینه ای که پرداخت می کند،کدام سازمان یا شرکت اطمینان و امیال او را بیشتر ارضا می کند.مشتریان همیشه برای خواستهای خود،دست به نوعی مقایسه می زنند . کالا و خدماتی را انتخاب میکنند که نوعی ارزش و اعتبار و مقام برای خود احساس کنند.مشتر ی دوست دارد احساس اهمیت کند.مشتری همیشه میزان پول ،تلاش و هزینه های روانی را که باید در این راه به مصرف برساند ،تا به ارزشهای خاصی که به تصور خود به آنها دست یابدرابا هم مقایسه می کند.مشتری ارزش کار کردن با سازمانهای مختلف را با هم مقایسه می کند ، آنگاه سازمانی را انتخاب می کند که ارزش و اعتبار بیشتری به او می بخشد.

لینک به دیدگاه

وقتی میخواهیم مشتریان را بشناسیم باید آنها را طبقه بندی کنیم.

طبقه بندی افراد از لحاظ اقتصادی*

افراد جامعه را میتوان از لحاظ اقتصادی به گروه های زیر(بصورت طیف) بخش بندی نمود:

  1. زیر متوسط Economy .
  2. متوسط Buisness .
  3. مرفه VIP.
  4. فوق مرفه Super VIP .

هر کدام از این گروهها دارای نیازها و خواستها و در نهایت ارزشهای خاص خود می باشند که در ادامه به ارزشهای آنها اشاره می شود.

لزوم شناخت طبقات مردم از لحاظ اقتصادی

  • برای اینکه بتوانیم سیستم بازاریابی را تعریف کنیم باید بدانیم که قرار است به کدام یک از این طبقات خدمت رسانی نماییم. استراتژیهای کسب و کار نیاز به شناخت کامل این طبقات اقتصادی دارد.
  • برای انجام تحقیقات بازاریابی و ایراد پرسشهای مورد نیاز از مردم برای تحقیقات،باید نوع طبقات را شناخت و پرسشها و تحقیقات را براساس ویژگیهای همان طبقه مطرح نمود(چه بسا مطرح کردن سوال طبقه مرفه از طبقه زیر متوسط ممکن است برای انها نامفهوم یا خنده دار باشد و برعکس). همچنین باید دانست که هر طبقه ای در چه موقعی در کجا هستند.(پاتوقهاوباشگاه هاو محل زندگی و محل کار...)
  • برای انتخاب وراه اندازی کسب و کار و برآورد هزینه ها و ملزومات آن و نوع تبلیغات ،باید طبقات مردم را از لحاظ اقتصادی شناخت.

* امکان دارد این طبقه بندی توسط افراد مختلف کمی تفاوت داشته باشد.

لینک به دیدگاه

ارزشهای طبقات مختلف اقتصادی

با توجه به تقسیم بندی فوق ،ارزشهای این طبقات بدین شرح است:

 

 

 

 

1-ارزشهای طبقه زیر متوسط:

  • این طبقه از افراد جامعه تمایل دارند قیمت کالاها و خدمات پایین باشد.
  • کیفیت کالا زیاد برایشان اهمیت ندارد،که اگر خراب شود دلشان نسوزد.
  • تمایل دارندکالا و خدمات فراوان باشد.
  • تمایل دارند کالا و خدمات متنوع باشد.

برای مثال طبقه زیر متوسط برای نوشتن از خودکار بیک استفاده می کند. این محصول هم فراوان است ،هم ارزان اگر هم خراب شد براحتی دور انداخته می شود.

 

 

 

 

2-ارزشهای طبقه متوسط:

  • این گروه خواستار افزایش استانداردهای کالا و خدمات هستند.
  • تمایل دارند قیمتها گرانتر باشد ،بگونه ای که کسی نتواند بخرد.
  • خدمات برتر و بالاتر می خواهند.
  • این گروه تمایل دارند کالا و خدماتشان کمتر قابل دسترسی باشد.

برای مثال این گروه علاقه دارند از خودکار "شیفر " یا "پارکر" برای نوشتن استفاده کنند.

نکته قابل توجه اینکه طبقات هر چه به سمت درآمد بیشتر پیش میروند ،تمایل دارند از طبقات قبلی متمایز و جدا شوند. یا بگونه ای آنها را حذف کنند.(البته حذف در اینجا به معنی از بین بردن آنها نیست).بدین ترتیب احساس امنیت میکنند.

آرزوی همه طبقات رسیدن به طبقه سوپر VIP است. در کشورهایی مانند هند و آمریکابا تبلیغات که" اگر تلاش بیشتر کنید می توانید به رفاه بیشتر برسید" مردم را تشویق می کنند.

 

 

 

3- طبقه VIP یاVery Important People یا آدمهای مهم جامعه/ مرفهین:

  • این گروه بدلیل این که محافظه کارتر از بقیه هستند، امنیت بیشتری می خواهندو تمایل دارند با نوع کالا و خدمات امنیت بدست بیاورند.امنیت در اینجا یعنی اینکه با کالا و خدماتی که بدست می آورند در کنار دو طبقه دیگر نباشند.(برای مثال برای تفریح باشگاه اسب سواری می خواهند.)
  • قیمت باید بالاتر باشد تا دسترسی طبقات پایینتر را مشکل نماید و به آنها اعتبار ببخشد.(مثل ماشین بنتلی).
  • کالا و خدمات باید ویژه باشد.
  • خدمات خاص می خواهند.یعنی اینکه خواهان خدمات اختصاصی هستند.به عبارت دیگر خواهان خدمات محدود به سازمان خدمات دهنده نیستند و کار سفارشی می خواهند.

4- ارزشهای طبقه Super VIP :

  • حداکثر امنیت را میخواهند.(به گونه ای از جامعه مجزا می شوند).
  • کالا وخدماتی می خواهندکه اولا خاص باشد ،یعنی ویژگیهای آن خواست آنها باشد.و دوما در دنیا خاص باشد.بنا براین بهترین خدمات و خاص ترین خدمات را می خواهند.
  • در مقابل خواسته هایشان بایستی کمترین بروکراسی وجود داشته باشد.برای مثال برای کارهای بانکی رئیس بانک به خانه آنها می آید.
  • سریعترین خدمات را می خواهند.
  • گرانترین کالا ها و خدمات را می خواهند.

بنابراین شما اگر می خواهید مثلا رستوران یا بوتیک بزنید برای موفقیت در کسب و کارتان باید بدانید که این کار را برای کدام یک از این طبقات انجام می دهید.در ادامه مثالی از کالاها و خدماتی که هر یک از این طبقات استفاده میکنند ارائه خواهد شد.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

تو ایران کدوم تولید بشه بهتره؟:ws52:

 

چین معمولا کالاها ش واسه اقشار ضعیفه و متوسطه ، میشه گفت دلیله بردش تو اقتصاد همینه؟:ws52:

 

 

 

با توجه به اینکه وضعیت مردم جهان اعلب متوسطه بهتر نیست ضعیف و متوسط اغلب تولید کنیم؟:ws52:

لینک به دیدگاه
تو ایران کدوم تولید بشه بهتره؟:ws52:

در ایران اگه واسه اقشار ضعیف تولید و خدمت عرضه بشه،کسبو کار موفق تر خواهد بود،چون برای اقشار متوسط به بالا قدرت رقابت با شرکتهای خارجی وجود نداره.

 

چین معمولا کالاها ش واسه اقشار ضعیفه و متوسطه ، میشه گفت دلیله بردش تو اقتصاد همینه؟:ws52:

چین با شناخت کامل از بازار همه جور کالایی تولید میکنه اما با توجه به بازار ایران اجناس متنوع و بیکیفیت برای قشر کم درامد به ایران صادر میکنه.

 

 

با توجه به اینکه وضعیت مردم جهان اعلب متوسطه بهتر نیست ضعیف و متوسط اغلب تولید کنیم؟:ws52:

این بستگی به سرمایه گذار داره و تصمیمی که میخواد بگیره بالاخره همه اقشار مختلف اقتصادی نیاز به خدمات دارن،مثلا هم هتل 5 ستاره نیاز هست و هم مسافرخونه،هم اتوبوس شمس العماره نیاز هست هم بلیط فرست کلاس هواپیما.

درهرصورت خود این طبقه بندی راه حلیه برای سرمایه گذارا که یکی از این اقشار رو هدف قرار بدن.

امیدوارم منظورتو فهمیده باشم؟:ws52:

لینک به دیدگاه
در ایران اگه واسه اقشار ضعیف تولید و خدمت عرضه بشه،کسبو کار موفق تر خواهد بود،چون برای اقشار متوسط به بالا قدرت رقابت با شرکتهای خارجی وجود نداره.

 

 

:ws52:

دقیقا منظورم همین بود:icon_gol: تو ایران این بهترین راهه

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...