رفتن به مطلب

ابداع نسل جديد لامپ‌هاي led


ارسال های توصیه شده

دانشمندان در تلاش براي توليد منابع ارزان و كارآمدتر نور سفيد موفق به ساخت چراغ‌هاي led شده‌اند كه نور سفيد درخشان توليد مي‌كنند.

 

به گزارش ايسنا، اين دانشمند‌ان مي‌گويند با دستاورد جديد آنها هم اكنون نسل جديدي از چراغ‌هاي ارگانيك led با نور سفيد به عنوان منبع جديد تامين نور به منازل، ادارات و سازمانها و حتي به دنياي صفحات نمايش رايانه‌ها وارد خواهد شد.

 

چراغهاي led براي بسياري از كاربردها ترجيح داده مي‌شوند، چون مي‌توانند انرژي برق را به شيوه‌اي مؤثر و با بازده بالا به فوتون‌هاي نوري تبديل كنند.

 

در حالي كه لامپ‌هاي التهابي تنها پنج درصد از انرژي برق را به نور تبديل مي‌كنند، لامپ‌هاي فلوئورسنت فشرده 20 درصد و لامپهاي led تا 30 درصد و يا حتي بيشتر قادر به تبديل انرژي به نور هستند، به اين ترتيب بازده قابل توجهي دارند.

 

تنها مشكل لامپ‌هاي led معمولي اين است كه هر كدام طول موج خاصي توليد مي‌كنند و به اين ترتيب براي به دست آوردن نور سفيد از آنها بايد چند چراغ با رنگهاي مختلف را با هم تركيب كرد كه اين كار هزينه قابل توجهي را به كاربر تحميل مي‌كند،‌ اما هم اكنون محققان انستيتو شيمي كاربردي در آكادمي علوم چين موفق به توليد نوع ارگانيك اين لامپ‌ها موسوم به «woled» شده‌اند كه قادر است به طور مستقيم نور سفيد توليد كند.

 

اين تحقيق در مجله فيزيك كاربردي منتشر شده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...