رفتن به مطلب

کیسه هوایی(ایربگ)خودروچگونه کارمیکند؟


ارسال های توصیه شده

سالیان طولانی است که کیسه هوای خودروهادرحال توسعه بوده اند درواقع ازسالیان دورایده استفاده از یک بالش نرم دربرابر برخورد وسیله نقلیه ویاتصادفات بسیارجذاب بوده است واولین ثبت اختراع دراین مورد مربوط به جنگ جهانی دوم است که درهواپیماهامورداستفاده قرار گرفت کسه هوا دردهه80میلادی به صورت تجاری دراتومبیلها مورد استفاده قرارگرفت وازسال98درآمریکابه صورت اجباری درسمت راننده وسرنشین جلوبایداستفاده میگردید.آمارهانشان میدهدوجودکیسه هوا30%احتمال مرگ رادرتصادفات رودرروکاهش میدهد.

درطرحهای نوین کیسه هوایی دردرب های خودرو نیزکارگذاشته شده تابرای ضربات ازطرفین نیزمثمرثمرباشد.

ونیزاستفاده ازکیسه هوادرموتورسیکلت ها نیزشروع شده وروبه افزایش است.برخی ازکاشاسان معتقدند که کیسه هوای اتومبیل درسالهای آینده به 6تا 7 عددخواهدرسید.

براساس قوانین نیوتن هرجسمی که درحال حرکت است دارای یک اندازه حرکت است ودرصورتی که یک نیروی خارجی بهخ آن واردنشود آنجسم به حرکت خودباسرعت وجهت ثابت ادامه خواهدداد.

خودروازاجسام متعدد تشکیل شده است که البته خودرو درحال حرکت که شامل سرنشینها نیزمیشودرانیزشامل میگردد که جزءاجسام مهارنشدنی محسوب میشود.

اگراین اجسام(سرنشینان)مهارنشوند درصورتی که خودرودرحال حرکت باشد به هردلیلی(تصادف ویاترمز ناگهانی)بایستد سرنشینان باهمان سرعت قبلی به حرکت خودادامه خواهنددادکه این مسئله بسیار خطرناک بوده وعامل اصلی مرگ ومیرسرنشینان درهنگامه تصادف است.

هدف سیستم کمربندایمنی خودرووکیسه هوااعمال نیروی مناسب وایمن دربرابر حرکت سرنشین خودرودربرابرتغییرات سرعت وجهت است که این بایددرراستای کمک به متوقف کردن سرنشین خودروباایجادکمترین آسیبها به وی انجام پذیرد.

کاری که یک کیسه هوا انجام میدهد کاهش سرعت سرنشین خودرودرهنگام تغییرسرعت ویاجهت ویاتصادفات ناگهانی ورساندن سرعت سرنشین به صفر باکمترین آسیب ویابدون هیچ آسیبی است.

کیسه هوابایددر کسری ازثانیه عمل کندودرفضای بین سرنشین وفرمان خودروویاداشبوردقرارگیرد.عمل فرمان جهت بادشدن کیسه هوا را حسگری الکترونیکی برعهده دارد هنگامی که تصادف رخ میدهد حسگرتاومبیل براساس استانداردها ومبانی که برای آن تعریف شده است تشخیص میدهدکه این تصادف از نوعی است که نیازبه بازشدن کیسه هواضروری بوده دراین هنگام دستوربسته شدن یک اتصال برقی راصادرمیکند وطبع آن یک سوئیچ مکانیکی عمل کرده وطی یک فرآینددیگرکیسه هوا پرخواهدشد کیسه هوا پرشده یادراصطلاح عمل میکند.

کیسه هوا از پارچه نایلونی ساخته شده ودرون فرمان یا داشبوردقراردارد.حسگراطلاعات راازیک شتاب سنج که درون یک میکروچیپ قراردارددریافت میکند.عاملی که باعث بادشدن کیسه هوا میگردد واکنش شیمیایی نیترات پتاسیم وایجادگازنیتروژن میباشد.انفجارداغ نیتروژن باعث بادشدن کیسه هوا میگردد.دراین سیستم به سرعت یک چشم برهم زدن یک حجم بزرگ گازبرای پرکردن کیسه هوا به وجودمیاید به این ترتیب کیسه هوا ازمحل خودباسرعت322کیلومتربرساعت ازهم باز میشودومانع اصابت سرنشین به جلو میشود.چندثانیه بعدبه خاطر اینکه سرنشین بتواندحرکت کند گازاز سوراخهای درون کیسه هواتخلیه میشود وکیسه راازحالت بادشدگی خارج میکند.فرایندبادشدن دریک بیست وپنجم ثانیه انجام میشود.

برگرفته از مجله اطلاعات علمی

سال23-شماره7-شماره پی در پی356

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...