رفتن به مطلب

بهترین تصاویر نجومی در هفته ای که گذشت


ارسال های توصیه شده

مجله نشنال جغرافی گزیده ای از بهترین تصاویر رویدادهای نجومی هفته گذشته را در قالب گزارشی منتشر کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر، در هفته گذشته تصاویری دیدنی در دنیای نجوم منتشر شد. تصاویری از سدهای مرجانی شبیه به قلب که از ایستگاه فضایی گرفته شده اند تا صخره های مریخی و قمرهای زحل، تنها گزیده ای از مجموعه هستند که مجله نشنال جغرافی انتخاب کرده است.

1- قلبهایی از فضا- این تصویر جزیره مرجانی حلقوی "ابون" در اقیانوس آرام است که پائولو نسپولی، یکی از فضانوردان ایستگاه فضایی از فضا گرفته است. جزیره مرجانی حلقوی ابون بخشی ازجزایر مارشال است.

 

622571_orig.jpg

 

2- یک آویز لاجوردی- این تصویر را رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی از سحابی "مسیه 78" تهیه کرده است. گرد و غبار این سحابی، نور ستارگان را منعکس می کند و موجب می شود که به رنگ لاجوردی به نظر برسد. دو ستاره نورانی HD 38563 و HD 38563B بزرگترین منابع نوری این سحابی هستند. پرتوهای ماوراء بنفش آنها که از میان ذرات گرد و غبار عبور می کنند به شکل نور مرئی دیده می شوند.

 

622570_orig.jpg

 

3- حباب سیاه چاله ها- در این تصویر ناسا، توده های سرخ فام ماده (به رنگ بنفش و زرد) به بزرگی خورشید در اطراف یک سیاه چاله بسیار عظیم می چرخند. اعتقاد بر این است که تمام کهکشانهای بزرگ در مرکز خود یک سیاه چاله دارند. زمانی که یک سیاه چاله مثل این تصویر در حال بلعیدن ماده باشد به عنوان هسته یک کهکشان فعال شناخته می شود. برپایه اندازه گیریهای جدید سرعت چرخش ماده اطراف سیاه چاله، دانشمندان در مقاله ای که این هفته در مجله نیچر منتشر کردند نشان دادند که 37 سیاه چاله مرکزی کهکشانها کوچکتر از آن چیزی هستند که تاکنون تصور می شد.

 

622569_orig.jpg

 

4- کنتراستهای مریخی- این عکس را کاوشگر Mars Reconnaissance Orbiter ناسا تهیه کرده است. صخره های روشن و شنهای تاریکی داخل گودال "هولدن" توسط باد جابجا می شوند یک کنتراست زیبا را به وجود آورده اند. گودال هولدن یکی از چهار نقطه احتمالی برای فرود کاوشگر Curiosity است. کاوشگر مریخ نورد Curiosity در پاییز آینده پرتاب می شود.

 

622568_orig.jpg

 

5- پرتره ای از یک قمر- این تصویر را کاوشگر زحلگرد کاسینی از قمر انسلادوس گرفته است. انسلادوس یکی از قمرهای طبیعی زحل است که همانند یک توپ پینگ پونگ بر روی حلقه های معروف این سیاره قرار گرفته است.

 

622567_orig.jpg

 

6- تازه ترین نور از وایز- اول فوریه 2011، تلسکوپ فضایی وایز تازه ترین عکس فوری خود را از آسمان پرستاره گرفت. این تلسکوپ فضایی مادون قرمز در دسامبر 2009 پرتاب شد.

 

622566_orig.jpg

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

مجله علمی نشنال جغرافی به معرفی زیباترین تصاویر نجومی که هفته گذشته در لابه لای اخبار فضایی منتشر شدند، پرداخت در میان این تصاویر، شفق قطبی به شکل کره ای از کریستال و تصاویری از ملاقات کهکشانی دیده می شود. به گزارش خبرگزاری مهر، مجله نشنال جغرافی همچون همیشه انتخابی دیدنی از نادرترین تصاویر نجومی هفته را منتشر کرد.

در میان تصاویر این هفته، شفق قطبی به شکل کره ای از کریستال، چین، الجزایر و "یوکاتان" زیر نوری کاملا ویژه و عکسی از ملاقات کهکشانی وجود دارد.

 

 

نور شبانگاهی

در این تصویر، نوارهای نورانی در اطراف شهر "یلونایف" در شمال کانادا دیده می شود. عکاس این تصویر دیدنی که در هفته ای که گذشت منتشر شد، تصاویر پانورامیک مختلف را از این شفق قطبی به روش دیجیتالی در هم ترکیب و این تصویر 360 درجه را برای ایجاد این اثر " کره کریستالی" به وجود آورده است.

 

633460_orig.jpg

 

یوکاتان تماشایی

جزیره "هولباکس" و مرداب "یالاهو" همانند جواهراتی زیبا در این تصویر ماهواره ای جدید می درخشند. این عکس را که در رنگهای جعلی از شبه جزیره "یوکاتان" در شمال شرقی مکزیک گرفته شده است ماهواره کره ای "کمپاست- 2" از ترکیب طول موجهای مختلف نور با طیفی که از نور مرئی تا نزدیک به مادون قرمز را در بر می گیرد تهیه کرده است.

 

633459_orig.jpg

 

قله های آسمانی

ابرهای در سطح پایین، قله های پوشیده از برف سلسله جبال "تین شان" در چین را در بر گرفته اند. این سلسله جبال همچنین با عنوان "کوهستان آسمانی" نیز شناخته می شود. این عکس را یک فضانورد ساکن ایستگاه فضایی بین المللی گرفته و ناسا منتشر کرده است. این عکس، بخش مرکزی این سلسله جبال که فاصله چندانی از مرز چین، قرقیزستان و قزاقستان ندارد را نشان می دهد. یک دره یخی طولانی همانند یک بزرگراه این کوهها را قطع می کند. این کوهستان از برخورد پلاکهای تکتونیکی اورآسیا و هند تشکیل شده اند.

 

633458_orig.jpg

 

ملاقات کهکشانی

این عکس را رصدخانه "جمینی" در هاوایی گرفته است. این تصویر در مدت ملاقات گرانشی دو کهکشان گرفته شده است.

 

633457_orig.jpg

 

نقاشی آبرنگ صحرایی

این تصویری از یک پارک ملی در جنوب شرقی الجزایر است که داستان ژئولوژیکی سراسر منطقه را روایت می کند. در این تابلوی نقاشی طبیعی، شنهای بیابان به رنگ زرد، خاکه سنگها و سیاه قلمهای گرانیتهای قدیمی به رنگ قرمز و رسوبات نمک به رنگ آبی در میان ماسه سنگهای جابجا شده توسط باد که به رنگ قهوه ای دیده می شوند، خودنمایی می کنند.

ماهواره "لندست 7" ناسا این تصویر را در رنگهای جعلی از صحرای بزرگ آفریقا با استفاده از سه طیف نور (مادون قرمز، نزدیک به مادون قرمز و نور مرئی) گرفته است.

 

633456_orig.jpg

 

خوشه های صورتی

ابری از گاز هیدروژن به رنگ صورتی در توده ستاره ای که با شناسه NGC 371 شناخته می شود به تصویر درآمده است. این عکس را تلسکوپ VLT رصدخانه جنوبی اروپا در شیلی گرفته است. NGC 371 در یک کهکشان کوتوله به نام "ابر کوچک ماژلان" واقع شده است که در اطراف کهکشان راه شیری می چرخد.

 

633455_orig.jpg

 

خورشیدگرفتگی مصنوعی

رصدخانه دینامیکهای خورشیدی (SDO) ناسا که در فوریه 2010 در مدار اطراف زمین قرار گرفت این تصویر را گرفته است. این عکسی از خورشید حقیقی است که بخشی از آن توسط سایه زمین پوشانده شده است. این تصویر از ستاره طغیانگر خورشید توسط یکی از ماهواره های ناسا و زمانی که زمین خورشید را به واسطه کسوف ناکاملی پوشش داده به ثبت رسیده است. انتهای خورشید در این تصویر سیاهرنگ دیده می شود و با توجه به چگالی متغیر اتمسفر زمین ظاهری غیر عادی و عجیب به خود گرفته است. اما بقیه سطح ستاره با قدرت و شدت در حال درخشیدن است به طوری که قدرت و سبعیت خورشید را بیشتر از همیشه نمایش می دهد.

 

633177_orig.jpg

 

گدازه ها در هاوایی

لکه های به رنگ نارنجی فضاهایی را نشان می دهند که در آنها گدازه های آتشفشان "کیلائوا" فوران کرده اند. این عکس را ماهواره Earth Observing-1 ناسا 16 ژانویه گذشته گرفت. این عکس در طیف مادون قرمز در رنگهای جعلی گرفته شده و زمینهای اطراف منطقه فوران را نشان می دهد. پوشش گیاهی به رنگ سبز، فضاهای قبل از فوران در طیف رنگی قهوه ای تا سیاه و ماگما در طیف رنگی قرمز و نارنجی دیده می شود.

 

633454_orig.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...