رفتن به مطلب

صندلی الکتریکی


ارسال های توصیه شده

خبرگزاري فارس: اعدام با صندلي الكتريكي كه فقط در آمريكا اجرا مي‌شود با وجود انتقادات فراوان از آن به‌دليل جان دادن چند مرحله‌اي فرد محكوم، هنوز در اين كشور اجرا مي‌شود؛ روندي كه مورد انتقاد شديد افكار عمومي قرار گرفته است.

 

A0921342.jpg

 

 

به گزارش فارس، اگر چه نفس وجود اعدام براي احقاق حق مظلوم امري مذموم نيست اما نوع اعمال اين حكم و افرادي كه شامل آن مي‌شوند از مواردي بوده كه هميشه در آمريكا محل بحث اقليت رنگين پوست آن بوده است.

از ابتداي تاسيس آمريكا روش‌هاي متعددي براي اعدام محكومان در اين كشور استفاده شده است كه از ميان آنها مي‌توان به " چرخ خرد كننده "، "زنده زنده سوزاندن "، "له كردن با سنگ " و "چوبه‌دار " را نام برد.

در حال حاضر 4 روش براي اعدام در آمريكا وجود دارد كه عبارت است از اعدام با استفاده از صندلي الكتريكي، جوخه اعدام، تزريق سم، حلق‎آويز كردن.

 

* صندلي الكتريكي

 

استفاده از صندلي الكتريكي براي اعدام اولين بار در آمريكا مورد استفاده قرار گرفت. در اين روش محكوم با نوارهاي چرمي به روي صندلي چوبي بسته مي شود و سيم هاي برق به بدن و سر او متصل مي شود.

صندلي الكتريكي تنها در آمريكا و به مدت چند دهه است كه استفاده مي‌شود. البته اين روش اعدام زماني كه آمريكايي‌ها بين سالهاي 1924 - 1976 فيليپين را تحت اشغال خود داشتند در اين كشور مورد استفاده قرار مي گرفت.

 

* اولين صندلي الكتريكي

 

اولين صندلي الكتريكي توسط دكتر "ديويد راكول " در سال 1840 ساخته شد و براي اولين بار در سال 1890 از آن استفاده گرديد.

ايده ساخت صندلي الكتريكي زماني به وجود آمد كه يك مرد مست در آمريكا با برخورد به سيم هاي برق جان داده بود. از آنجايي كه يكي از افراد مسئول پيگيري ايجاد روش جديد براي اعدام دندانپزشك بود، ايده صندلي الكتريكي را مطرح كرد.

اين دكتر دندانپزشك دو نفر از خبره هاي برق را در آمريكا براي ايجاد صندلي الكتريكي استفاده كرد: توماس اديسون و نيكولا تسلا. اين دو نفر در آن زمان رقيب هم محسوب مي شدند و نمي‌خواستند از سيستم آنها براي اين كار استفاده كنند چون مي ترسيدند مشتريانشان به خاطر اين كار از محصولات آنها استفاده نکنند. اديسون براي آزمايش چند حيوان را به اين روش در ملأ عام كشت.

 

اولين نفري كه توسط صندلي الكتريكي اعدام شد

 

اولين كسي كه از اين طريق اعدام شد "ويليام كملر " از نيويورك بود كه در آگوست 1890به اين صورت اعدام شد.

شوك برقي به مدت 17 ثانيه به وي وارد شد كه موجب بي‏هوشي او شد ولي قلب و مغز وي از كار نيفتاد. بعد از معاينه پزشكان دستور اعدام مجدد صادر شد ولي ژنراتوري كه برق صندلي را تامين مي‌كرد براي شارژ مجدد به زمان احتياج داشت.

اين بار از 2 هزار وات برق براي اعدام وي استفاده شد. جريان قوي برق باعث پاره شدن رگ هاي او شد و فوران خون به بيرون از بدنش باعث اتصالي در صندلي شد و منجر به آتش گرفتن وي شد.

بعد از اين اتفاق يكي از افرادي كه مسئول ساخت اين صندلي بود گفته بود كه اگر براي اعدام او از تبر استفاده مي شد راحت‎تر جان مي داد. يكي از خبرنگاراني هم كه شاهد اين اعدام بود نيز گفته بود كه صحنه دلخراشي را شاهد بوده است.

 

اولين زني كه توسط صندلي الكتريكي اعدام شد "ماراتا پالس " بود كه در زندان سينگ سينگ در سال 1899 اعدام شد.

استفاده از صندلي الكتريكي همواره مورد انتقاد قرار گرفته است و اين به اين دليل است كه در بسياري از موارد فرد محكوم طي چند مرحله در اين روش جان داده است. با اين وجود هنوز از اين روش براي اعدام در آمريكا استفاده مي‌شود.

"پل پاول " آخرين فردي است كه در 18 مارس 2010 در ايالت ويرجينيا يعني همان ايالتي كه چند روز قبل ترزا لويس زن عقب‎مانده ذهني آمريكايي اعدام شد توسط صندلي الكتريكي اعدام گرديد.

لینک به دیدگاه

تاریخچه صندلی الکتریکی:

 

1880:از ابتدای وضع قانون سنگین‌ترین مجازات برای مجرمین, اعدام بود.ار همان ابتدا برای اعدام افراد روش های گوناگونی وجود داشت .اما در همین دوران متداول‌ترین روش اعدم در اروپا اعدام با گیوتین و در امریکا اعدم با چوبه دار بود.متاسفانه صحنه به آرامی جان دادن مجرمی که با چوبه دار اعدام می‌شد یا صحنه جان دادن فرد معدوم با گیوتین صحنه‌ای بسیار ناگوارو دلخراش بود. و همین موضوع باعث می‌شد که بشر به دنبال راههای بهتر و انسان دوستانه تر برای اعدام افراد باشد و البته خیلی ها میخواستند که به همین دلایل مجازات مرگ را کلا منسوخ کنند.

 

1881: دکتر Albert Southwick دندان پزشک و مهندس سابق کشتی بخار , در Buffalo, New York یک روز دید که چگونه فردی که در اثر نوشیدن مشروبت الکلی مست بود در اثر لمس کردن یک ژنراتور برق کشته شد(البته برخی معتقد اند که این تنها یک حادثه بود و فرد مذکور مست نبوده).او متعجب شد که آن فرد چه قدر سریع و بدون درد کشته شدوبا خودش فکر کرد روش خوبی برای اعدام افراد پیدا کرده است. او این موضوع را با یکی از دوستانش که نفوذ زیادی در دولت داشت به نام سناتور David McMillan در میان گذاشت.سناتور که فکر میکرد این روش بی درد میتواند در مقابل کسانی که خواستار منسوخ شدن مجازات اعرام هستنند بایستد این موضوع را با فرماندار David B. Hill در میان گذاشت. Hill هم از شورای قانون گذاری ایالتی خواست تا راه جدید اعدام ا که شاید جای چوبه دار را بگیرد بررسی کنند. راهی که به نظر آنها راهی انسان دوستانه برای اعدام مجرمین بود و این فکر اولیه اختراع صندلی الکتریکی بود.

 

1882: Thomas Edisonاولین شخصی بود که صنایع الکتریکی را با سرویس DC تاسیس کرد و راهای توسعه آن راپیگیری میکرد.

 

 

1886: تکنولوژی AC نیز توسط Westinghouse پیشرفت کرد.که هر کدام از این تکنولوژی ها مزایا و معایب خاص خود را داشت.

 

 

در همین سال گروهی ار طرف شورای قانون گذاری ایالتی برای بررسی انسان دوستانه‌ترین روش اعدام انتخاب شد.که آنها باید روش های مختلف اعدام و همجنین مزایا و معایب آنها را بررسی و به شورای قانون گذاری ایالتی گزارش میدادند.

 

1887:در این سال قیمت مس به دلیل انحصاری شدن بازار توسط فرانسویها مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت. تکنولوژی DC هم برای انتقال و استفاده به کابل های قطوری احتیاج داشت و همین باعث بالا رفتن هزینه استافاده از تکنولوژی DC شد.بزرگترین دلیل برای توسعه AC مقرون به صرفه بودن آن بود زیرا بر خلاف تکنولوژی DC به کابل های ضخیم احتیاج نبود و همین باعث رشد آن شد.ادیسون تلاش کرد که با این دلیل اقتصادی مقابله کند زیرا او میدانست که تکنولوژی AC بسیار خطرناک تر از DCبود . ادیسون در همین سال مقاله‌ای را منتشر کرد که در آن تکنولوژی AC و DC مقایسه شده بود.در این مقاله به مضرات و خطرات تکنولوژی AC اشاره شده بود.

 

1888: Elbridge T. Gerryو Dr. Southwick و Matthew Hale ماموریتشان را که به آن ها محول شده بود انجام دادند.در این گزارش راههای مختلف اعدام و همچنین اعدام توسط جریان برق و امتیزات این روش بررسی شده بود ولی هنوز هیچ گونه آزمایشی انجام نشده بود.

 

4/6/1888: مجلس قانون گذاری New York مرگ بوسیله جریان برق را تصویب کرد. انجمن Medico-Legal در New York مامور شد که راهی را برای اعدام بوسیله جریان برق پیشنهاد بدهد.

 

در همین سال Harold P. Brown یکی از مخترعین آن دوره یک مقاله را در New York Post به چاپ رساند که در آن مرگ پسر بچه‌ای که در اثر لمس سیم تلگراف مرده بود را شرح میداد.از این سیم ولتاژ AC رد می‌شد.او پیشنهاد داد که ولتاژ را تا 300 ولت پایین بیاورند ولی این کار اصلا اقتصادی نبود. جراکه بالا بردن ولتاژ هزینه‌های انتقال را کم میکرد. او در همین سال برای تحقیق بیشتر پیش ادیسون رفت. Brownو دستیارش دکتر Fred Peterson دست به آزمایشات متعددی زدند.در یکی از این آزماشات که در Columbia University انجام گرفت آنها ولتاژ DC 1000 ولت را به سگی وصل کرند.سگ ابتدا تکان های شدیدی خورد ولی کشته نشد و دستیار برق را قطع کرد و این سگ اولین مخلوقی شد که مجازاتش به تعویق افتاد و کشته نشد.(البته او در آزمایشات بعدی برای بررسی این روش کشته شد) سرانجام Harold P. Brown و دستیارش از طرف Medico-Legal مامور تحقیق شدند.آن دو کمتر از یک ماه بیست و چهار سگ را به وسیله جریان برق به کشتن دادند.آنها همچنین دو گوساله و هزارودویست و سی اسب را با جریان برق کشتند. در ماه مارس همین سال Brown با Austin Lathrop رییس زندان نیویورک ملاقات کرد.این ملاقات جهت خرید ژنراتور برق برای زندان صورت گرفت.زیرا Westinghouse که قبلا مخالفت خود را با اعدام بوسیله جریان برق اعلام کرده بود .مستقیما به زندان ها ژنراتور تولید برق AC نمی‌فروخت.

 

1888: William Kemmler فردی بی سواد و الکلی بود و او با دوره گردی و فروختن سبزی زندگی خود را میگزراند.او در این سال نامزدش را بوسیله تبر در Buffalo, New York, به قتل رساند. او اولین کسی بود که به مرگ با صندلی الکتریکی محکوم شد.البته Joseph Chappleau نیز در همین سال به خاطر مسموم کردن گاو همسایه اش به مرگ محکوم شد که بعدها حکم او به حبس ابد تغییر کرد. Westinghouse درخواست کرد که او را بوسیله صندلی ایکتریکی اعدام نکنند چون این یک مجازات غیر معمول بود. ولی درخواست او دوبار از سوی دادگاه عالی ایالات متحده رد شد.

 

1890: Edwin R. Davis متخصص برق زندان Auburn یک مدل از صندلی الکتریکی طراحی کرد که بسیار به وسایل مدرن آن دوره شبیه بود. در آگوست همین سال Kemmler توسط صندلی اکتریکی در زندان Auburn اعدام شد.و او این اولین زندانی شد که این چنین معدوم گردید.بود که اقدام به این کار کرد.در اولین اعدام بویسله جریان برق خراب کاری به وجود آمد و زندانی تا وقتی که جریان برق برای دومین بار به او وصل شد زنده بود و زجر زیادی کشید. بعد از این اعدام افراد زیر ماجرا را این طور نقل کردند:

 

George Fell دستیار جلاد گفت:مرد هرگز دردی را تحمل نکرد!. Alfred P. Southwick گفت:ما از امروز در یک تمدن برتر زندگی خواهیم کرد. خبرگزار نیویورک:مرد قوی غش کرد و مانند یک کنده درخت به زمین افتاد. و معلوم نیست که آنها چرا حقیقت را این طور پنهان کردند. Westinghouse گفت:بهتر بود با تبر این کار را میکردند.

 

صحنه اعدام Kemmler

 

البته همه روشهای اعدام خطا پذیرند و ممکن است با مشکل رو به رو شوند ولی در صندلی الکتریکی خطاها در اثر کهنه بودن تجهیزات و کار با برق ممکن است از سایر روش ها بیشتر باشد.

 

1893:دومین فرد محکوم به اعدام با صندلی الکتریکی نیز William نام داشت. William Taylor در این سال اعدام شد و در اعدام او نیز نقصی بوجود آمد.او هم وقتی جریان برق به او وصل شد نمرد و بعد از قطع برق جلاد فهمید ولتاژ کافی نبوده.آنها William Taylor را روی تخت گذاشتند و با کلوروفرم و مورفین او را زنده نگاه داشتند.یک ساعت و نه دقیقه بعد آنها دوباره او را روی صندلی نشاندند و این بار ولتاژ قوی تری به او وصل کردند و او این بار مرد.

 

 

در سال 1896 ایالت Ohio نیز این نوع اعدام را پذیرفت.در 1898 Massachusetts هم این روش را اجرا کرد. 1906 در New Jersey 1908در Virginia و1910 در North Carolina و بزودی در بیش از بیست ایالت این قانون به اجرا در آمد.

 

 

1899: اولین زنی که توسط صندلی الکتریکی اعدام شد Martha M. Place نام داشت که در زندان sing sing حکمش اجرا شد.او به خاطر قتل دختر خوانده اش به اعدام محکوم شده بود.یکی از شاهدان میگوید او در حالی که لباسی سیاه به تن داشت و یک الکترود به سرش و دیگری به پایش وصل بود اعدام شد.در ضمن دکتری که باید مرگ او را تایید میکرد هم یک زن بود. کلا در قرن بیستم٬ بیست و پنج زن با صندلی الکترکی اعدام شدند.

 

 

1903: در این سال باز هم یک خرابکاری درست شد. برای اولین بار فردی بنام Fred Van Wormer که مرگش توسط پزشک مسلم اعلام شده بود در اتاق کالبد شکافی شروع به نفس کشیدن کرد.مسولین جلاد را احظار کردند اما بعد از رسیدن جلاد Wormer جان سپرد ولی با این حال او را دوباره روی صندلی نشاندند و این بار حدود سی ثانیه جریان برق را به او وصل کردند و او اولین مرده‌ای شد که روی صندلی الکتریکی نشاندند.

 

1911: در این سال اتفاق جالبی افتاد. فردی به نام Charles Justice که در زندان Columbus کار میکرد سیزده سال قبل یک تیم به اوهایو برد و تنها صندلی الکتریکی آنجا را ساخت و در سال 1911 خود او با همان صندلی الکتریکی اعدام شد.

 

1928: یک رکورد تازه در اعدام با صندلی الکتریکی ثبت شد و در سیزدهم جولای هفت مرد را یکی پس از دیگری در Quirin Case واقع در ایالت کنتاکی به روی صندلی نشاندند و در سال 1942 نیز بار دیگر این کار را تکرار کردند با این فرق که این بار شش جاسوس آلمانی پشت سر هم در حالی که شاهد اعدام یکدیگر بودند توسط جریان برق اعدام شدند. در سال 1928 Ruth Snyder سوژهٔ پر سروصدایی برای روزنامه New York Daily News شد. او که به خاطر قتل شوهرش اعدام شد.از صحنه اعدام او توسط یک عکاس به نام Tom Howard عکس برداری شد.او دوربین خود را بر روی قوزک پایش بسته بود و از درون جیبش آن را کنترل میکرد.عکسی که او از صحنه اعدام Ruth Snyder یکی از بهترین عکس های خبری در آن دوران شد.

 

 

 

 

 

 

 

1990:این بار بدترین اتفاق از ابتدای استفاده از صندلی تا کنون رخ داد.وقتی که حکم Joseph Tafero در فلوریدا اجرا شد. به گفته شاهدین دود و شعله آتش از سر معدوم که با چشم بند و کلاه پوشیده شده بود بلند شد.وقتی شعله‌های دوازده اینچی از دو طرف سر او بلند شد جریان برق را قطع کردند.Tafero به سختی چند نفس عمیق کشید و رییس زندان دستور داد که جریان برق را دوباره و سه باره به او وصل کنند تا اینکه او کشته شد. ظاهرا مجری اعدام با هدف خاصی اسفنج خیسی را که باید بر سر معدومین بگذارند را بدون اینکه خیس کند بر روی سر Tafero گذاشته بود.

 

 

1997 :اتفاقی مشابه با سال 1990 روی داد.این بار هم در فلوریدا ولی این بار علت خرابکاری پوسیدگی صفحه برنجی که در کلاه خود به کار میرود اعلام شد.

 

 

2004: در این سال های آخر محکومین میتوانستند بین مرگ با جریان برق یا تزریق سم یکی را انتخاب کنند که گهگاهی مجرمین صندلی الکتریکی را ترجیح میدادند.آخرین فردی که با صندلی الکتریکی اعدام شد James Neil Tucker بود که در کارولینای جنوبی خود او این روش را انتخاب کرد.ولی آخرین فردی که اجبارا به روی صندلی الکتریکی نشانده شد Lynda Lyon Block بود که در دهم می سال 2002 در ایالت آلباما اعدام شد.

 

 

 

 

 

 

 

طرز کار صندلی الکتریکی: بعد از این که مجرم را به اتاق اعدام آوردند او را بر روی صندلی الکتریکی بوسیله نوارهای چرمی که از قفسه سینه٬ران٬ پاها و بازوهای متهم میگذرد محکم میبندند.بعد دو الکترود مسی اضافه میشود.یکی از این الکترود ها را به یکی از پاهای مجرم که قبلا تراشیده شده میبندند.الکترود مسی دیگر را به نوعی کلاه خود که روی سر مجرم گذاشته میشود وصل میکنند.سر و پای مجرم را به خاطر اینکه گذر جریان الکتریکی راحتتر باشد میتراشند.البته قبل از آن الکترود ها را با آب شور یا نوعی ژله مخصوص مرطوب میکنند تا هم جریان راحت تر عبور کند و هم از آتش گرفتن جلوگیری کند. بعد از آن صورت مجرم را بوسیله پارچه سیاه یا یک تکه چرم میپوشانند.بعضی مواقع روی مجرم را نیز بوسیله یک پارچه میپوشانند. سپس جلاد دکمه‌ای را که بر روی تابلو کنترل قرار دارد فشار میدهد تا شک اول را به مجرم وارد کند.ولتاژی حدود 1700 تا 2400 ولت که حدود سی ثانیه تا یک دقیقه به او وصل میشود.که زمان ومقدار ولتاژ به صورت خودکار تنظیم میشود.البته جریان باید زیر 6 amps باشد تا بدن مجرم نپزد. معمولا دود از سر و پای مجرم که الکترود به آن وصل است بلند میشود.بعد از آن دکتر بالای سر او میرود تا از مرگ وی مطﻤﺌﻦ شود(این کار در بعضی از ایالات به طور خودکار انجام میشود).اگر مجرم نمرده بود شک بعدی را این بار قوی تر وارد میکنند.سومین وچهارمین شک نیز در صورت لزوم داده میشود.(این کار در مورد Ethel Rosenberg پنج بار تکرار شد) به طور متوسط این کار دو دقیقه طول میکشد و معمولا دو بار شک میدهند.اولین شک که معمولا یک دقیقه طول میکشد مغز و سیستم عصبی بدن را از بین میبرد و همچنین باعث فلج شدن اکثر ماهیچه‌های بدن میشود.در مدت عبور جریان از بدن تمامی ماهیچه ها منقبض میشوند.این اتفاق عملا تنفس و ضربان قلب را متوقف می‌کند.شک دوم نیز همین عواقب را به دنبال دارد. بعد از اعدام دمای بدن فرد حدود 138 درجه فارنهایت میشود(60 درجه سانتی گراد).این دما باعث از بین رفتن پروتیین های بدن وپختن بعضی از ارگان ها میشود.واکنش فیزیکی بدن در مقابل این درجه حرارت و عبور جریان عبارت اند از بالا و پایین شدن شدید قفسه سینه٬صدای خرخر حنجره٬کف کردن دهان و بالا آورن خون٬سوختن مو و پوست و در آخر بیرون آمدن مدفوع از بدن. بعد از این که بدن خنک شد آن را کالبد شکافی میکنند.البته به نظر برخی از دکترها در اکثر مواقع مغز نیز در ای فرایند پخته میشود. طبق گفته قاضی Brennan بعضی مواقع کره چشم فرد معدوم از حدقه بیرون میزند و به روی گونه اش میپاشد.در اکثد اوقات پوست بدن قرمز تیره میشود و بعضی از اعضای بدن آماس می‌کند و پوستش کشیده میشود.بعضی اوقات نیز سر یا جاهای دیگر مجرم آتش میگیرد و طبق شهادت شاهدین اکثرا بوی سوختگی درسراسر اتاق اعدام میپیچد. خیلی از پزشکان معتقدند که مجرم تمامی این وقایع را احساس می‌کند و Harold Hillman میگوید احساس مجرم مانند احساس کسی است که در قرون وسطی او راشلاق میزدند سپس در روغن جوشان می انداختند.چون تمام عضلات معدوم منقبض میشود او نمیتواند فریاد بزند.Willie Francis هفده ساله که در سال 1946 از اعدام جان سالم بدر برد میگوید "در دهانم مزه کره بادام زمینی احساس کردم.سر و پای چپم به شدت میسوخت و من در مقابل فقط میتوانستم بالا و پایین بپردم"البه یک سال بعد او را با موفقیت اعدام کردند.

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

من دلم سوخت که اینطوری اعدامش کردن اما یه لحظه فکر کردم اینا میخواستن یکی رو بکشن چجوری کشتن:ws44:زجر کششون کردن:ws44: ؟ یا نه؟ به فکر درد اون طرف بودن:ws44:

لینک به دیدگاه

ولتاژی حدود 1700 تا 2400 ولت که حدود سی ثانیه تا یک دقیقه به او وصل میشود.که زمان ومقدار ولتاژ به صورت خودکار تنظیم میشود.البته جریان باید زیر 6 amps باشد تا بدن مجرم نپزد. به طور متوسط این کار دو دقیقه طول میکشد و معمولا دو بار شک میدهند

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...