رفتن به مطلب

بررسی تخصصی Nokia C6 : کودک بازیگوش


sih092

ارسال های توصیه شده

مقدمه

گوشی های گران قیمت دیروز به رده میان قیمت ها پا می گذارند. Nokia C6 تقریبا قابلیت هایی برابر با N97 mini دارد اما به فروش زیاد امید بسیاری دارد. زمان به فروش رسیدن قابلیت های خوب در خیابان های بالای شهر به پایان رسیده است.

گوشی های سری C سعی دارند که دانش و تجربه نوکیا در تولید گوشی ها را به گوشی های ساده و ارزان قیمت انتقال دهند.هر چیزی از گوشی های بسیار ارزان قیمت گرفته تا گوشی های هوشمند سری E و N ، در میان محصولات نوکیا دیده می شود .

 

3.jpg2.jpg

1.jpg

 

به نظر نمی رسد که نوکیا زمانی برای استراحت کردن داشته باشد. گوشی های شماره یک تا شش سری C در مدت زمانی کوتاه تولید شد و به نظر می رسد که شماره هفت هم در راه است. البته هنوز هم از شماره چهار خبری نیست و نوکیا هنوز علاقه ای به این شماره از خود نشان نمی دهد. به هر حال باید بدانیم اگر C4 عرضه شود ، قطعا گوشی خیره کننده ای خواهد بود.

با عضو بودن در سری C ، باید انتظار داشت که Nokia C6 هم یک گوشی همه کاره و تحسین برانگیز باشد. هیچ قابلیت ویژه ای در گوشی وجود ندارد اما هیچ نقطه صعف بزرگی هم در آن دیده نمی شود. تنها نقص بزرگ (عدم امکان ویرایش اسناد آفیس) می تواند با تهیه نرم افزاری مناسب رفع شود.

لینک به دیدگاه

ویژگی های کلیدی

صفحه نمایش لمسی مقاومتی 3.2 اینچی با قابلیت نمایش 16 میلیون رنگ و پشتیبانی از رزولوشن 640 x 360 پیکسل

سیستم عامل سیمبین 9.4 به همراه ویرایش پنجم رابط کاربری S60

صفحه کلید QWERTY کشویی با چهار ردیف کلید

پردازنده ARM 11 با قدرت پردازشی 434 مگاهرتز

پشتیبانی چهاربانده از GSM/GPRS/EDGE

پشتیبانی سه بانده از 3G با HSDPA با سرعت 3.6 مگابیت بر ثانیه

دوربین 5 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و فلاش LED ، ضبط ویدیویی VGA با نرخ 30 فریم بر ثانیه

پشتیبانی از Wi-Fi و بلوتوث استریو v2.1

مجهز بودن به گیرنده GPS با قابلیت AGPS و مجوز مقصد یابی صوتی رایگان مادام العمر

اسلات کارت حافظه microSD (پشتیبانی تا 16 گیگابایت ، ارائه یک کارت دو گیگابایتی به همراه گوشی)

سنسور شتاب سنج برای چرخش خودکار صفحه و قابلیت Turn To Mute

سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد

شماره گیری هوشمند

رادیو اف ام استریو به همراه RDS

پورت MicroUSB

پشتیبانی کامل مرورگر وب از فایل های فلش

کیفیت صدای خوب

مرورگر اسناد آفیس

لینک به دیدگاه

نقاط ضعف اصلی

عملکرد ضعیف صفحه نمایش در زیر تابش مستقیم نور آفتاب

رابط کاربری لمسی S60 یکدست نیست

عدم شارژ از طریق پورت MicroUSB

عملکرد متوسط در میزان بلندی صدا

عدم پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX و XviD

عدم امکان ویرایش اسناد آفیس (بدون پرداخت هزینه ای اضافی)

عدم وجود هر نوع مکانیزمی برای محافظت لنز دوربین

این روزها ، ارتباط از طریق رسانه های مبتنی بر متن ، مثل SMS ، ایمیل ، FaceBook ، Twitter و پیام رسانی فوری بیش از هر زمان دیگری رواج دارد. و آن ها یک مزیت بزرگ نسبت به تماس های صوتی دارند. آن ها حتی اگر با قاره ای دیگر به برقراری ارتباط بپردازید ارزان و یا شاید کاملا رایگان هستند.

 

6.jpg5.jpg

4.jpg

 

پیام رسانی مبتنی بر متن بسیار مهم است اما با اینکه روش های درج متن لمسی پیشرفت می کنند و همانند Swype هوشمندتر می شوند ، آن ها اصلا با صفحه کلید های QWERTY سخت افزاری قابل مقایسه نیستند.

فشاری که بر روی دوقلوهای N97 وجود داشت ، بر روی Nokia C6 وجود ندارد. C6 یک گوشی گران قیمت نیست و به جای آن تعداد بیشتری از آن تولید خواهد شد. همانطور که می دانید بسیاری از مردم بعد از اینکه درمی یابند گوشی رویایی آن ها قیمت فوق العاده زیادی دارد ، از خرید آن منصرف می شوند.

اما ، Nokia C6 تا چه حد به N97 mini شبیه است؟ در قسمت های بعد ، نگاهی به سخت افزار C6 و مقایسه آن با N97 mini می پردازیم.

لینک به دیدگاه

محتویات جعبه

جعبه Nokia C6 تنها لوازم اساسی مورد نیاز به همراه گوشی را در خود دارد. یک شارژر به علاوه یک کابل انتقال داده کوتاه در اختیار شما قرار می گیرد. شارژ بسیار کوچک است و به دلیل عدم امکان شارژ گوشی از طریق پورت microUSB در هنگام مسافرت به آسانی می توانید آنرا به همراه خودتان حمل کنید.

 

8.jpg7.jpg

 

هدست ارائه شده یک تکه است و بنابراین در صورت تعویض هدست ، کنترل های پخش موسیقی را از دست خواهید داد. هیچ قلمی به همراه Nokia C6 عرضه نمی شود اما به ندرت می توانید کمبود آن را احساس کنید.

یک کارت حافظه MicroSD با ظرفیت دو گیگابایت هم در میان محتویات جعبه گوشی به چشم می خورد اما باید به یاد داشته باشید که بر خلاف Nokia N97 و N97 mini ، C6 حافظه داخلی آن چنان زیادی ندارد. می توانید از یک کارت حافظه با گنجایش بالاتر برای جبران این کمبود استفاده کنید. C6 قادر است از کارت های حافظه ای تا گنجایش 16 گیگابایت پشتیبانی کند.

لینک به دیدگاه

نمای 360 درجه Nokia C6

در مورد ابعاد و اندازه Nokia C6 چیزی مابین Nokia N97 و N97 mini است.همانند N97 mini ، این گوشی به یک صفحه نمایش لمسی 3.2 اینچی مجهز است و ابعاد پنل جلویی آن ها یکسان است.

گرچه C6 ابعادی معادل 16.8*53*113 میلی متر و وزنی معادل 150 گرم دارد.این گوشی کمی ضخیم تر از N97 mini و کمی هم سنگین تر از آن است. نسبت به N97 هم این گوشی کمی ضخیم تر به نظر می رسد.

برخلاف N97 mini ،در صفحه کلید Nokia C6 ،همانند N97 فضایی برای جایگیری کلید چند جهته هم در نظر گرفته شده است. نقطه منفی در این بخش آن است که با آنکه کلیدهای هر دو صفحه کلید از اندازه یکسانی برخوردار است اما آن ها به صورت فشرده تری در صفحه کلید Nokia C6 جای داده شده اند.

در قسمتی جداگانه به بررسی جزئیات بیشتر این صفحه کلید خواهیم پرداخت. در حال حاضر تنها اشاره به این نکته که صفحه کلید C6 جزو صفحه کلیدهای QWERTY ضخیم وسنگین بازار است ، کافیست اما باید توجه داشت که با این حال هنوز هم صفحه کلید های سنگین تر و ضخیم تری از آن در بازار وجود دارند. برای مثال می توانیم به صفحه کلید های QWERTY گوشی های Sony Ericsson XPERIA X10 mini pro که ضخامتی 17 میلی متری دارد و صفحه کلید Motorola MILESTONE که وزنی 165 گرمی دارد ، اشاره کنیم.

لینک به دیدگاه

طراحی

بسیار واضح است که C6 از بسیاری از جهات مشابه N97 است. اما هنگامی که از نزدیک تر به گوشی نگاهی بیاندازید در خواهید یافت که این گوشی شباهت بسیاری به 5800 XpressMusic دارد که تقریبا منبع الهام طراحان نوکیا در طراحی تمامی گوشی های لمسی این شرکت بوده است. اما با باز کردن گوشی مجددا به یاد دوقلوهای N97 نوکیا می افتیم.

اما این پایان مقایسه پذیری این گوشی هاست. صفحه کلید Nokia C6 یک صفحه کلید QWERTY چهار ردیفه که هیچ مرزی میان کلیدهای آن دیده نمی شود ،شباهت زیادی به صفحه کلید E75 دارد.

C6 به یک صفحه نمایش لمسی مقاومتی 3.2 اینچی با رزولوشن nHD مجهز است که رایج ترین رزولوشن در میان گوشی های سیمبین است. رزولوشن 360 x 640 پیکسلی برای اندازه صفحه نمایش انتخاب بسیار مناسبی است گرچه این رزولوشن اصلا با صفحه نمایش های گران قیمت بازار که تراکم پیکسل زیادی دارند ، قابل مقایسه نیست. پاسخدهی این صفحه نمایش لمسی مقاومتی به اندازه کافی خوب است اما به اندازه نمونه های خازنی بازار عالی نیست.

 

11.jpg10.jpg

9.jpg

 

اما از سوی دیگر خوانایی صفحه نمایش در برابر نور آفتاب ضعیف است. در فضای باز و زیر تابش آفتاب اگر می خواهید چیزی را بر روی صفحه نمایش Nokia C6 مشاهده نمایید باید سایبانی برای آن درست کنید. این وضعیت درست بر خلاف وضعیت صفحه نمایش Nokia N97 است .

زیر صفحه نمایش کلیدهای سه گانه معروف گوشی های لمسی نوکیا که شامل کلید های سبز و قرمز رنگ آغاز و پایان مکالمه و کلید منوست به چشم می خورند. همانند 5800 XpressMusic کلید منو در مرکز و میان دو کلید دیگر جای داده شده است. نحوه قرارگیری این کلید در N97 که زاویه 45 درجه داشت و در کنار دو کلید دیگر جای داده شده بود ، بهتر به نظر می رسید. با این روش امکان استفاده آسان از کلید هم در حالت افقی و هم در حالت عمودی وجود داشت. در Nokia C6 باید به میانه کلیدها اشاره کنید اما عادت کردن به این روش هم به زمان زیادی نیاز نخواهد داشت.

 

12.jpg

 

در بالای صفحه نمایش دو سنسور در طرفین خروجی صدای مخاطب جای داده شده اند. C6 به سنسور شتاب سنج و سنسور محدود کننده نور و همین طور دوربینی برای برقراری تماس های ویدیویی مجهز است.

 

13.jpg

 

کنترل های موجود درد کناره های Nokia C6 هم مشابه این کنترل ها در 5800 XpressMusic هستند. در کناره سمت راست گوشی و از سمت بالا به پایین کلیدهای تنظیم صدا ، کلید قفل و کلید شاتر دیده می شوند. در کناره سمت چپ اسلات کارت حافظه microSD به چشم می خورد.

 

17.jpg16.jpg

15.jpg14.jpg

 

در کناره بالایی Nokia C6 پورت محافظت شده microUSB جای گرفته است. درست در کنار آن ، سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد که هیچ پوشش محافظی به همراه ندارد ، دیده می شود. در کناره پایینی گوشی سوکت 2 میلی متری شارژر ، دهنی گوشی و همین طور روزنه مخصوص بند گوشی قرار داده شده اند.

 

21.jpg20.jpg

19.jpg18.jpg

 

یکی از نکات مهمی که باید در اینجا به آن توجه داشت ، عدم امکان شارژ Nokia C6 از طریق پورت microUSB است. به همین دلیل باید در هنگام مسافرت شارژر گوشی (که اتفاقا بسیار کوچک هم هست) را به همراه تان حمل کنید.

لنز دوربین پنج مگاپیکسلی گوشی در کناره پشتی Nokia C6 جای داده شده است و در کنار آن فلاش LED دیده می شود. برای محافظت از لنز هم هیچ نوع مکانیزم خاصی در نظر گرفته نشده است و بنابراین باید برای جلوگیری از خش افتادن بر روی آن بسیار مراقب باشید. در سمت راست دوربین ، اسپیکر گوشی دیده می شود(در اینجا از اسپیکرهای استریو خبری نیست).

 

24.jpg

23.jpg22.jpg

 

در زیر کاور باتری ، شیار سیم کارت و باتری 1200 میلی آمپری که از نوع 4J-BL هستند ، قرار داده شده اند. گنجایش این باتری با گنجایش باتری Nokia N97 mini برابری می کند. آنطور که اعلام شده است این باتری در حالت آماده به کار هم در شبکه های 2G و هم در شبکه های 3G تا 384 ساعت و در حالت مکالمه در شبکه های 2G تا 7 و در شبکه های 3G تا 5 ساعت دوام می آورد.

 

25.jpg

 

کاور پشتی Nokia C6 اهرم کوچکی دارد که باز کردن آن را بسیار آسان می کند. گرچه پنل پشتی اصلا در جای خود محکم نیست و همین امر سبب تلقین احساس نامطلوبی به کاربر می گردد.

اگر از جا رفتن بد کاور باتری بگذریم ، Nokia C6 در کل از نظر کیفیت ساخت در سطح رضایت بخشی است.لمس پلاستیک مات استفاده شده در پشت گوشی لذت بخش است و مهم تر از آن این قسمت ضد اثر انگشت است. پنل جلویی گوشی که صفحه نمایش را در خود جای داده است ، ناگزیر لکه ها را به خود جذب می کند اما این امر در تمامی گوشی های امروزی دیده می شود.

صفحه کلید QWERTY هم با مکانیزم کشویی روان خود تاثیر مثبتی از خود به جای گذاشت. گزینه ای برای قفل خودکار گوشی در هنگام بستن صفحه کلید هم تعبیه شده است اما نمی توانید با باز کردن این صفحه کلید ، نرم افزار خاصی چون ویرایشگر پیام ها را اجرا نمایید.

 

26.jpg

 

کار کردن با Nokia C6 اصلا مشکل نیست و با توازن وزنی مناسب گوشی به آسانی می توانید با استفاده از یک دست هم از گوشی استفاده کنید. گرچه ضخامت گوشی برای جای دادن آن در داخل جیب ایجاد مشکل می کند.

لینک به دیدگاه

صفحه کلید QWERTY راحت

تابحال C6 در کل شبیه Nokia 5800 XpressMusic بوده است و تنها دوربین بهتری نسبت به آن داشته است. قابلیت عمده ای که Nokia C6 را نسبت به بردار بزرگترش متمایز می سازد ، صفحه کلید QWERTY آن است. صفحه همانند Nokia N97 نمی چرخد اما باز هم به آسانی می توانید صفحه کلید را نگاه داشته و از گوشی استفاده نمایید.

 

30.jpg29.jpg

28.jpg

 

صفحه کلید گوشی با صفحه کلید Motorola MILESTONE قابل مقایسه است . کلیدها تقریبا به همان اندازه هستند اما مسطح نیستند ، آن ها بازخورد بسیار خوبی دارند که استفاده از صفحه کلید را بسیار آسان می کند. ردیف بالایی نسبت به سایر ردیف های صفحه کلید از تراکم بیشتری برخوردار است.

 

30.jpg31.jpg

 

صفحه کلید QWERTY چهار ردیفه گوشی در مقایسه با صفحه کلید سه ردیفه N97 ، هم از تعداد کلید های بیشتر و هم تعداد کاراکترهای کمتر برای هر کلید سود می برد و به همین سبب تعداد مواقعی که نیاز به استفاده از کلید Function دارید به شدت کاهش می یابند.

نور پس زمینه صفحه کلید بسیار خوب است و بنابراین حتی در تاریکی هم مشکلی در استفاده از آن نخواهید داشت.

صفحه کلید با کلیدچندجهته که به جای سمت چپ همانند N97 این بار در سمت راست قرار داده شده است ، کامل می شود. در Nokia N97 mini این کلید جایی نداشت و به همین دلیل سایر کلیدها فضای بیشتری در اختیار داشتند. به همین جهت در N97 mini بزرگتر بودن کلید ها باعث می شد کاربران احساس راحتی بیشتری در استفاده از صفحه کلید داشته باشند.

ما Nokia C6 را با E75 هم مقایسه کردیم که از صفحه کلیدی دوست داشتنی بهره می برد. صفحه کلید های این دو بسیار شبیه هم است و تنها به دلیل وجود کلید چندجهته اندازه کلیدها در C6 کمی نسسبت به کلید های E75 کوچکتر هستند .

لینک به دیدگاه

رابط کاربری

Nokia C6 از ویرایش پنجم رابط کاربری S60 عرضه میشود که نمونه در اختیار ما از نسخه 10.0.024 فرم ویر آن استفاده می کرد. تا به حال باید گوشی های لمسی مبتنی بر سیمبین متعددی را مشاهده کرده باشید و بنابراین نباید انتظار شگفتی بزرگی در این بخش داشته باشید.

از اینکه می بینیم پیمایش حرکتی هر روز از روز قبل بهتر می شود ، بسیار خوشحالیم. این بار تقریبا در سرتاسر رابط کاربری – از مرورگر وب گرفته تا گالری و مخاطبین و حتی منوی اصلی- امکان استفاده از این قابلیت وجود دارد. پیمایش با یک انگشت هم شاهد بهبود قابل توجهی بوده است.

تاکنون ویدجت ها تنها مختص سری N بودند اما C6 هم از آن ها برخوردار است. صفحه کلید مبتنی بر ویدجت از صفحه Standby قدیمی تقلید می کند اما به جای اسلات ها این بار با بلوک هایی طرف هستیم که به آسانی امکان کار با آن ها وجود دارد. گرچه اگر به دنبال بخش های قابل پیمایش صفحه اصلی هستید ، با اینکه زمان زیادی از آغاز رقابت در این بخش می گذرد اما هنوز هم امکان دسترسی به آن را در گوشی های نوکیا ندارید.

ویرایش پنجم رابط کاربری S60 ، ترجمه ای مستقیم از کارکرد کلیدهای کنترلی و چندجهته فراهم می کند. نتیجه یک رابط کاربری لمسی عالی و روان است که در Nokia C6 به چشم می خورد. پیمایش و دسترسی به سایر آیتم های گوشی شبیه به گوشی های لمسی ای که تا به حال دیده ایم نیست. به عبارت دیگر، کلیدهای لمسی این گوشی خیلی خوب هستند و در مقایسه با سایر گوشی ها از قابلیت کارآیی بهتری برخوردارند.

 

34.jpg

33.jpg32.jpg

 

بنابراین نوع تجربه کاربران از ویرایش پنجم S60 به خود آنها و اینکه چه پیشینه ای دارند باز میگردد. اگر قبلاٌ با گوشی های دارای سیستم عامل سیمبین کار کرده باشید ، با Nokia C6 کاملا راحت خواهید بود. اما اگر با گوشی لمسی دیگری تا به حال کار می کرده اید ، یادگیری استفاده از این رابط کاربری کمی طول می کشد.

باز کردن هر آیتمی در زیر منوی ها به دو بار کلیک نیاز دارد که با یکی گزینه مورد نظرتان را انتخاب کرده و با کلیک دوم آنرا اجرا میکنید.

گرچه با گذشت زمان به این مورد عادت خواهید کرد اما مشکل اصلی منطق متفاوتی است که در استفاده از آیکن ها به جای لیست ها با آن روبرو می شوید.اگر به جای لیست ها از منو استفاده کنید ، با استفاده از یک کلیک می توانید برنامه مورد نظرتان را اجرا کنید.

خوشبختانه دسترسی به پیمایش حرکتی سبب می شود که کاربران C6 احساس راحتی بیشتری در کار با گوشی نسبت به کاربران 5800 XpressMusic داشته باشند.

لینک به دیدگاه

صفحه اصلی و منو

همانند سایر گوشی های سری 60 ، منوی اصلی Nokia C6 هم به مانند این منو در سایر گوشی های سیمبین است. آیکن ها در نمای مشبک 3 x 4 و یا لیستی نمایش داده می شوند و می توانید آن ها را به هر نحوی که مایل هستید مرتب کنید. با استفاده از سنسور شتاب سنج می توانید از قابلیت چرخش خودکار در رابط کاربری هم استفاده نمایید .

طرح بندی صفحه اصلی هم همانند سایر گوشی های سیمبین است و دقیقا همانند Nokia N97 mini در نظر گرفته شده است .

با یک ضربه به آیکن ساعت ، نرم افزار Clock اجرا می شود که گزینه ای برای ایجاد هشدار در اختیار کاربر قرار می دهد . ضربه زدن بر روی تاریخ هم نرم افزار تقویم را برای شما اجرا می کند.

با ضربه ای به روی آیکن تقویم منویی باز شده و اجازه تغییر پروفایل فعال را برای کاربر فراهم می نماید(که سبب می شود استفاده از کلید روشن/خاموش به این منظور نیاز نباشد).

 

38.jpg37.jpg

36.jpg35.jpg

 

با ضربه زدن به اطراف نشانگر وضعیت باتری می توانید به منوی اتصالات هم دست پیدا کنید که روش آسانی برای جستجوی شبکه های بی سیم در اختیار شما قرار می دهد. این بخش به اندازه WLAN Wizard دسترسی به شبکه های بی سیم را تسریع نمی کند.

اجازه دهید نگاهی نزدیک تر به Widget ها بیاندازیم. فضای زیر آیکن های نشانگر وضعیت و ساعت به صورت همزمان می توانند تا پنج ویدجت را در خود جای دهند. با کشیدن انگشت تان به طرفین می توانید آن ها را به نمایش در آورده یا پنهان نمایید.

ویدجت های زیادی وجود دارد که می توان از میان آن ها به WLAN Wizard، کنترل های پخش موسیقی ، تقویم و یا ویدجتی که شامل چهار مخاطب مورد علاقه است (به طور همزمان می توان از دو ویدجت از این نوع استفاده کرد) اشاره نمود.Widget های دیگر به سایت هایی همچون Amazon ،FaceBook ،AccuWeather ، Associated Press ، CNN ، Elle و چند سایت دیگر متصل هستند.

 

40.jpg39.jpg

41.jpg

 

هر گاه از ویدجت های موجود خسته شدید می توانید به فروشگاه Ovi مراجعه کنید . در بخش دیگری به صورت جزئی تر این بخش را بررسی خواهیم کرد.

سازمان دهی و مرتب کردن Widget ها بسیار آسان و سرگرم کننده است. می توانید تعدادی از آنها را حذف کنید و یا ترتیب قرارگیری آنها را با کشیدن و رها کردن (Drag and Drop) تغییر دهید. اگر هر پنج ویدجت ممکن را در صفحه قرار داده باشید می توانید برای ایجاد فضای بیشتر یکی از آنها را حذف نمایید.

در نوار مخاطبین ، هرمخاطب با نام کوچک و عکس تخصیص یافته به وی به نمایش در می آید. می توان تا سه مخاطب را به صورت همزمان در این بخش مشاهده کرد اما امکان پیمایش این لیست به سمت چپ یا راست هم وجود ندارد.

با انتخاب یک مخاطب در نوار مخاطبین ، صفحه ای حاوی کلیدهایی برای آغاز تماس صوتی یا تصویری ، ارسال پیام متنی و یا ایمیل به نمایش در می آید.

 

43.jpg42.jpg

 

نوار میانبرها ، میانبرهایی به سایت ها یا نرم افزارهای مورد علاقه تان را در خود جای می دهد. حتی می توانید دو ویدجت Favourit Contacts و دو ویدجت Shortcut را به صورت همزمان در صفحه اصلی داشته باشید(البته اگر به آن ها نیاز پیدا کردید).

Nokia C6 از یک task manager استفاده می کند که با فشردن و نگهداشتن کلید منو اجرا می شود. Task manager از همان نوعی است که پیش از این در گوشی های با سیستم عامل S60 3.2 دیده بودیم. و مشابه رابط کاربری سابق ، این گزینه در بالای هر منوی بازشونده ای هم وجود دارد. در این گوشی کلید C وجود ندارد تا با استفاده از آن بتوانید نرم افزارهای در حال اجرا را ببندید و به جای آن باید روی آیکن نرم افزار مورد نظر ضربه ای بزنید تا دو کلید Open و Exit به شما نمایش داده شود.

 

44.jpg

 

کلید سخت افزاری خاصی در کناره سمت راست گوشی وظیفه قفل کردن و باز کردن قفل آن را بر عهده دارد. صفحه مخصوص قفل از یک کلید کشویی مجازی برای باز کردن آن برخوردار است.

لینک به دیدگاه

دفترچه تلفن عالی

دفترچه تلفن Nokia C6 قابلیت ذخیره تعداد نامحدودی از شماره ها را دارد و قابلیت های آن با توجه به به روز رسانی انجام شده ، بهبود قابل ملاحظه ای پیدا کرده است. قابلیت پیمایش حرکتی در لیست مخاطبین C6 هم وجود دارد و از بهترین پیاده سازی های این قابلیت در میان گوشی های نوکیاست.

به راحتی می توانید مخاطبین را براساس نام کوچک یا اسم فامیلی مرتب کنید و طبیعتا امکان جستجو در میان آنها نیز برای شما فراهم شده است.علاوه بر این می توانید مخاطبان موجود در سیم کارت ، حافظه تلفن یا هردوی آن ها را مشاهده کنید.

 

48.jpg47.jpg

46.jpg45.jpg

 

وقتی به جستجوی یک مخاطب می پردازید ، از راهنمای هوشمند پویا استفاده می شود تا تنها مخاطبانی که با کارکترهای ورودی شما مرتبط هستند به نمایش در آیند. با تایپ یک کاراکتر ، تعداد کاراکترهای نمایش داده شده به کاراکترهایی محدود می شود که با آن می توان یک مخاطب واقعی از دفترچه تلفن را پیدا کرد.با در اختیار داشتن یک صفحه کلید QWERTY بسیار خوب ، این ابزار واقعا مفید است.

 

51.jpg50.jpg

49.jpg

 

در ویرایش تماس ها به شما طیف وسیعی از فیلد ها ارائه می شود که می توانید هرکدام از آنها را که مایل باشید ، هر چند بار که بخواهید تکرار نمایید.البته اگر گزینه ای هم مد نظر شما بود که در میان این فیلدها وجود نداشت خودتان می توانید آنرا ایجاد کنید.

زنگ ها و ویدیو کلیپ های خاصی را می توانید به هر تماس اختصاص دهید . اگر مایل باشید می توانید تعدادی از مخاطبانتان را در یک گروه قرار دهید و سپس زنگ خاصی را به تماس های این گروه مرتبط سازید.

 

54.jpg53.jpg

52.jpg

 

گزارش تماس ها یا Call logs ، گزارشی از تماس های اخیر گرفته شده را در خود نگه میدارد . این نرم افزار از دو طریق قابل دستیابی است و هم از طریق فشردن کلید تماس و هم از طریق منوی اصلی می توانید به آن دست پیدا کنید. این نرم افزار 20 تماس اخیر دریافتی ، گرفته شده و یا از دست رفته را به شما نمایش می دهد.

 

57.jpg56.jpg

55.jpg

 

اگر از طریق منوی اصلی گوشی این نرم افزار را اجرا کنید ، لیستی از جزئیات اتصال به اینترنت را برای 30 روز گذشته ملاحظه می کنید. که شامل پیام ها ، تماس ها و داده های انتقالی می شود که حتی شامل ارتباط WLAN نیز هست.

لینک به دیدگاه

قابلیت های تلفنی : شماره گیری هوشمند در کنار صفحه کلید QWERTY

کیفیت صدا در هر دو سمت در حین مکالمات خوب است ، صدای گوشی خروجی مخاطب واضح است و هیچ نوع اختلالی در آنتن دهی به چشم نمی خورد.

شماره گیری هوشمند هم در این بخش در دسترس است و پیاده سازی بسیار خوبی از آن شاهد هستیم. با فشردن چند کلید بر روی صفحه کلید ، تمام نتایج در بردارنده آن ها به نمایش در می آیند. نام مخاطب و عکس تخصیص یافته به وی بر روی صفحه نمایان می شود و با فشردن و نگهداشتن آن می توانید به گزینه هایی چون برقراری تماس صوتی یا تصویری و یا ارسال پیام به وی بپردازید.

 

58.jpg

 

یک شماره گیر مجازی هم در اختیار شماست . به دلیل نبود قسمتی اختصاصی برای اعداد در صفحه کلید و جایگیری مشترک آن ها با حروف در ردیف اول ، تصور می کنم که این صفحه کلید مجازی بسیار پر کاربرد باشد.

 

59.jpg

 

قابلیت شماره گیری صوتی در Nokia C6 وجود دارد. این قابلیت نیازی به استفاده از صداهای از پیش ضبط شده ندارد و کاملا به خود اسامی وابسته است. این قابلیت با فشردن و نگهداشتن کلید call فعال می شود. به خاطر داشته باشید که اگر به یک مخاطب چندین شماره تخصیص داده باشید ، با استفاده از این قابلیت با اولین شماره یا شماره پیش فرض مخاطب تماس برقرار خواهد شد .

با استفاده از سنسور شتاب سنج می توانید صدای زنگ گوشی را با چرخاندن آن در هنگام دریافت تماس یا حتی زنگ های هشدار ، قطع کنید.همچنین در هنگام مکالمات سنسور نزدیکی باعث می شود که صفحه نمایش گوشی به صورت خودکار در هنگامی که گوشی را به گوش تان نزدیک می کنید، قطع گردد.

 

61.jpg60.jpg

62.jpg

 

با استفاده از کلید سخت افزاری قفل صفحه نه تنها می توانید صفحه نمایش گوشی را قفل کنید ، بلکه امکان قطع صدای گوشی با استفاده از این کلید هم وجود دارد.

Nokia C6 در آزمون قدیمی بلندی صدای ما ، موفق به کسب امتیازی بهتر از متوسط نشد.

لینک به دیدگاه

پیام رسانی QWERTY

C6 با مجهز بودن به صفحه کلید QWERTY ، از تمامی فرمت های رایج پیام رسانی SMS ، MMS و Email پشتیبانی می کند. همه این پیام ها از یک ویرایش گر مشترک برای ویرایش پیام ها استفاده می کنند که برای همه آشنا است.

 

65.jpg64.jpg

63.jpg

 

بخش ایمیل کاملا مناسب است و تقریبا تمامی نیازهای مربوط به ایمیل را برآورده می کند. تنظیمات آسان ایمیل که در گوشی های اخیر نوکیا شاهد آن بوده ایم در این گوشی هم قابل ملاحظه اند.اگر شما از هر کدام از سرویس های ایمیل عمومی استفاده می کنید (که شمار سرویس های پشتیبانی شده به هزار عدد می رسد) ، تنها کاری که باید برای ارسال و دریافت ایمیل بکنید این است که نام کاربری و کلمه عبور خودتان را وارد نمایید. Nokia C6تمامی تنظیمات مرتبط را برای راحتی شما ظرف چند ثانیه دانلود می کند.

حساب های کاربری چندگانه ایمیل و پروتکل های امنیتی مختلف در این گوشی پشتیبانی می شوند و شما می توانید از سازگاری Nokia C6 با اکثر سرویس دهنده های ایمیل لذت ببرید.

 

67.jpg66.jpg

 

در این بخش امکان دانلود تمامی ایمیل ها و یا فقط سرتیتر آن ها وجود دارد و می توانید گوشی را برای چک کردن دائمی ایمیل ها یا با وقفه چک کردن آنها تنظیم نمایید. یک قابلیت جالب به شما اجازه می دهد که ارسال ایمیل های تان را برای نخستین باری که یک اتصال اینترنتی در دسترس خواهد بود تنظیم کنید. به این ترتیب می توانید از هزینه های مربوط به اینترنت خود بکاهید و ارسال ایمیل ها را تا زمانی که یک اتصال بی سیم در دسترس خواهد بود به تاخیر بیاندازید.

دیگر زمان اشاره به گزینه های درج متن در Nokia C6 فرا رسیده است. در کنار صفحه کلید QWERTY سخت افزاری عالی گوشی ، گزینه های دیگری چون صفحه کلید مجازی و قابلیت تشخیص دست خط هم دیده می شود. هیچ نوع صفحه کلید QWERTY مجازی در C6 به چشم نمی خورد. گالری عکس هنوز هم کند است گالری عکس Nokia C6 به خوبی با رابط لمسی سازگار شده است و می توان از کنترل های حرکتی برای مرور عکس ها در آن بهره گرفت.

 

70.jpg69.jpg

68.jpg

عکس ها بوسیله فیلدهایی چون نام ، تاریخ و اندازه قابل مرتب کردن هستند . علاوه بر این امکان کپی ، انتقال یا حذف آنها نیز مهیاست. همچنین به طور مستقیم از گالری می توان عکس ها را با استفاده از MMS و بلوتوث ارسال کرد یا آنها را به طور آنلاین به اشتراک گذارد .

 

72.jpg

71.jpg

 

حالت نمایش اصلی ، حالت عمودی است اما با استفاده از شتاب سنج می توانید به طور خودکار به حالت افقی بروید. یک اسلاید شو هم در این گوشی وجود دارد اما به اندازه گوشی های سری N قابل سفارشی سازی نیست.

امکان بزرگنمایی روی عکس ها برای واضح تر شدن جزئیات آن ها وجود دارد. بزرگنمایی با استفاده از کلیدهای تنظیم صدا یا کنترل لمسی آن بر روی صفحه انجام می گیرد. در بقیه موارد عکس ها به صورت تمام صفحه نمایش داده می شوند.

 

75.jpg74.jpg

73.jpg

 

احتمالا مشکل اصلی این گالری سرعت آن است. حتی برای بار شدن عکس های کوچک ، به چند ثانیه زمان نیاز است. اگر عکس های زیادی در گالری داشته باشید ، شاید سال ها باید برای بار شدن پیش نمایش های آن ها انتظار بکشید!

بزرگنمایی و Panning از سرعت مناسبی برخوردارند. گرچه همانطور که ذکر کردیم پیاده سازی پیمایش حرکتی نقص هایی دارد و به آن اندازه که انتظار دارید سریع حرکت نمی کند ،توقف های ناگهانی را هم به این مورد بیافزایید. این نقص ها به آن معنا هستند که برای حرکت از یک سمت عکسی که روی آن زوم کرده اید به سمت دیگر آن ، به چندین حرکت نیاز دارید.

لینک به دیدگاه

پخش کننده موسیقی خوب

پخش کننده موسیقی Nokia C6 قابلیت های خوبی دارد اما طراحی آن می توانست به روز تر باشد. (طراحی این نرم افزار از زمان ارائه نخستین نسخه آن در 5800 XpressMusic تغییر نکرده است) .اگر نوکیا به کاربر پسند بودن نرم افزارها در گوشی های لمسی توجه می کرد شاید این نرم افزار می توانست بهبود یابد.

می توانید آهنگ هایتان را با توجه به نام خواننده ، آلبوم ، سبک یا آهنگساز مرتب کنید و همین طور امکان جستجوی فایل ها هم با تایپ بخشی از نام آن ها وجود دارد. ایجاد Playlist های شخصی هم به راحتی امکانپذیر است.

 

79.jpg78.jpg

77.jpg76.jpg

 

افزودن آهنگ ها به Library گوشی به سادگی با انتخاب گزینه Refresh انجام می شود و مجبور نیستید که آهنگ هایتان را حتما بوسیله نرم افزار PC Suite به گوشی منتقل کنید.

با پشتیبانی این گوشی از فرمت های مختلف ، سخت می شود فایلی را پیدا کرد که به وسیله آن قابل پخش نباشد.

از امکان Album art هم پشتیبانی می شود .شما مجبور نیستید که از تنظیمات پیش فرض صدای گوشی استفاده کنید و می توانید از اکولایزرهای مختلفی که برای این منظور در نظر رفته شده اند ، استفاده نمایید. اگر به نظر ناکافی می رسد ، امکان ایجاد اکولایزرهای اختصاصی نیز در این گوشی تعبیه شده است.

 

82.jpg81.jpg

80.jpg

 

مثل همیشه ، امکان پخش موسیقی در حالت پس زمینه هم وجود دارد. در این حالت یک نوار در حالت Standby به نمایش درآمده و مشخصات آهنگ در حال پخش رانمایش می دهد.در صفحه اصلی می توانید ، حالت های پخش با مکث را انتخاب کرده و یا به آهنگ های بعدی حرکت کنید. با استفاده از Task Manager می توانید به حالت اصلی پخش کننده موسیقی بازگردید.

لینک به دیدگاه

کیفیت صدای خوب

Nokia C6 بلندترین صدایی که تا به حال در میان گوشی های موبایل شنیده ایم را ندارد اما خروجی صدای واضحی دارد. مشخصه هایی که این گوشی در آزمون ما توانست به آن ها دست یابد بسیار خشنود کننده هستند و جداً جای شکوه چندانی باقی نمی گذارند.

 

83.jpg

 

پاسخدهی به فرکانس ها بسیار خوب است و تنها مشکل در برش زدن فرکانس های بم است که اصلا قابل تشخیص نیست و تغییر شکل بین فرکانسی هم در سطح عالی نیست. سطح نویزها ، دامنه پویا و مقدار سیگنال های ناخواسته در بهترین سطح خود هستند و با بهترین های کلاس قابل مقایسه اند.

لینک به دیدگاه

عدم پشتیبانی از فرمت های ویدیویی DivX/XviD در پخش کننده ویدیویی

تماشای ویدیو ها در Nokia C6 یک تجربه لذت بخش است . گرچه عدم پشتیبانی گوشی از فرمت های DivX/XviD کمی برآورده شدن این امر را دشوار می کند.

نرم افزار Nokia PC Suite ،نرم افزار مخصوصی برای تبدیل ویدیوها به فایل های سازگار با اندازه گوشی و فرمت قابل پخش آن دارد. مبدل خودکار این نرم افزار حتی با باکیفیت ترین تنظیمات ، ویدیوها را خیلی فشرده می کند و آنها را به صورت پیکسل پیکسل در می آورد . اما به هر حال این راحت ترین راه تبدیل ویدیوها به ویدیوهای قابل پخش در گوشی شماست.

 

85.jpg84.jpg

 

پخش کننده ویدیویی تنها در حالت تمام صفحه افقی کار می کند . در حالت تمام صفحه با کلیکی بر روی ویدیو می توانید کنترل های مختص آن را مشاهده نمایید و با کلیکی دیگر می توانید آنها را پنهان کنید.

با استفاده از Real Player نه تنها می توانید ویدیو هایتان را که در حافظه گوشی یا کارت حافظه ذخیره شده اند تماشا کنید بلکه به طور مستقیم می توانید به بارگذاری ویدیوها از طریق اینترنت هم بپردازید . گزینه مناسب برای این منظور حتما YouTube خواهد بود.

لینک به دیدگاه

رادیو اف ام استریو با RDS

 

رادیوی اف ام در گوشی Nokia C6 رابط ساده ای دارد و می تواند به طور خودکار ایستگاه های رادیویی را اسکن و برای شما ذخیره نماید. این رادیو از RDS هم پشتیبانی می نماید.RDS امکان جستجو و ذخیره فرکانس های جایگزین را برای شما فراهم می کند و بنابراین شما در هنگام مسافرت مجبور نیستید به طور دستی به جستجوی ایستگاه های مورد نظرتان بپردازید. Nokia C6 به طور خودکار فرکانس های ثانویه را جایگزین فرکانس های اصلی می کند.

 

87.jpg86.jpg

لینک به دیدگاه

دوربین 5 مگاپیکسلی تحسین برانگیز

Nokia C6 به یک دوربین 5 مگاپیکسلی مجهز است که قادر است تصاویری با حداکثر رزولوشن 1944*2592 پیکسل را ثبت نماید. رابط کاربری دوربین بسیار مشابه این رابط در 5800 XpressMusic ، N97 و N97 mini است.

تمامی تنظیمات غیر از فلاش که کلیدی جداگانه دارد ،در یک منوی ترکیبی جای داده شده اند. مطمئنا جای دادن جدولی تنظیمات در یک رابط ، بهترین قابلیت استفاده را در پی ندارد اما برخی دیگر از قابلیت های مهم هم نیاز به میانبرهای اختصاصی خود داشته اند.

 

90.jpg89.jpg

88.jpg91.jpg

 

خوشبختانه انواع مختلفی از تنظیمات در Nokia C6 از تنظیمات دستی تراز سفیدی و ISO گرفته تا تنظیم وضوح و کنتراست در دسترس هستند.جلوه های مختلف هم تحت عنوان Color Tones در دسترس کاربر قرار گرفته اند.

گرچه قابلیت برچسب گذاری جغرافیایی در میان امکانات دوربین Nokia C6 جایی ندارد اما این دوربین به قابلیت های پیشرفته دیگری چون تشخیص چهره و تشخیص لبخند بهره می برد.

منظره یاب کل صفحه نمایش را اشغال نمی کند و نواری در سمت راست شامل کنترل های لمسی دوربین نمایش داده می شود. کلید Setting صفحه ای نیمه شفاف که شامل تمامی گزینه های عکاسی ، یک کلید مجازی شاتر، کلید فلاش و گزینه های اضافی است را نمایش می دهد.

به نظر نیازی به استفاده از کلید مجازی شاتر نبوده است. این کلید قابلیت فوکوس را از کاربر سلب می کند . جای دادن کلیدی چون Quick Setting در این بخش قطعا با استقبال بیشتری روبرو میشد.

لینک به دیدگاه

کیفیت عکس

از نظر ما کیفیت عکس های ثبت شده توسط این دوربین بسیار عالی هستند. نخست سطح جزئیات عکس ها بسیار بالاست . الگوریتم کاهش نویزها توازن بسیار مناسبی میان جزئیات و سطح نویز ایجاد می کند. نشانی از ته رنگ بنفش دیده نمی شود و تنظیمات تراز سفیدی و iso خودکار به خوبی در نظر گرفته شده اند.عکس ها از کنتراست خوب و رنگ های دقیقی برخوردارند.

لینک به دیدگاه

ضبط ویدیویی

رابط کاربری در بخش ضبط ویدیویی تفاوت چندانی با رابط عکاسی دوربین نمی کند.دوربین Nokia C6 می تواند ویدیوهایی با رزولوشن VGA یا رزولوشن صفحه 352*640 پیکسل با نرخ 30 فریم بر ثانیه ضبط نماید.

 

94.jpg93.jpg

92.jpg95.jpg

 

کیفیت ویدیوهای C6 قابل قبول است. رنگ ها به خوبی ثبت می شوند اما به نظر می رسد که فشرده سازی گاهی بیش از حد صورت گرفته و از میزان جزئیات ویدیوها می کاهد. به هر حال تا زمان عرضه N8 و در دسترس قرار گرفتن آن ، به نظر می رسد که VGA با نرخ 30 فریم بر ثانیه بهترین کیفیتی است که در گوشی های نوکیا به چشم می خورد.

لینک به دیدگاه

امکانات ارتباطی کامل

گوشی های هوشمند معمولا از نظر امکانات ارتباطی بسیار غنی هستند و C6 هم استثنا نیست. تمامی روش های معاصر انتقال داده در این گوشی پشتیبانی می گردند.

تمامی ارتباطات شبکه ای از قبیل GPRS ، EDGE و 3G با HSDPA 3.6 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی می شوند. پشتیبانی هم از شبکه های 2G و هم از شبکه های 3G به صورت چهاربانده صورت می گیرد که Nokia C6 را در سرتاسر دنیا قابل استفاده می سازد.

Nokia C6 از USB و بلوتوث v2.0 به همراه A2DP برخوردار است و قابلیت پشتیبانی از Wi-Fi باUPnP را

هم دارد. هیچ کلید میانبر خاصی برای مدیر ارتباطات Wi-Fi در نظر گرفته نشده است اما می توانید براحتی از طریق منوی Connectivity به آن دست یابید و تنها در دو مرحله به یک شبکه متصل شوید.

سوکت صوتی 3.5 میلی متری استاندارد هم در Nokia C6 تعبیه شده است و دیگر مشکلی در استفاده از هدست دلخواه تان به همراه گوشی نخواهید داشت.

متاسفانه Nokia C6 امکان شارژ از طریق پورت microUSB را ندارد. این موضوع مشکل رایجی است که در میان اغلب گوشی های میان قیمت نوکیا به چشم می خورد و Nokia C6 هم به این لیست اضافه می شود.

و در آخر ؛ فضای ذخیره سازی . Nokia C6 حافظه داخلی 240 مگابایتی دارد که بوسیله اسلات کارت حافظه microSD قابل افزایش است. یک کارت حافظه دو گیگابایتی به همراه گوشی عرضه می شود اما احتمالا به فضایی بیش از این نیاز خواهید داشت. C6 در حافظه داخلی با دوقلوهای N97 قابل مقایسه نیست.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...