سمندون 19437 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 بهمن، ۱۳۸۹ موتورها مصرفكنندههای عمده برق در اغلب كارخانهها هستند. وظیفه یك موتورالكتریكی تبدیل انرژی الكتریسیته به انرژی مكانیكی است. در یك موتور سهفاز AC جریان از سیمپیچهای موتور عبور كرده و باعث ایجاد میدان مغناطیسی دواری میشود كه این میدان مغناطیسی محور موتور را میچرخاند. موتورها بهگونهای طراحی شدهاند كه این وظیفه را بهخوبی انجام دهند. مهمترین و ابتداییترین گزینه صرفهجویی در موتورها مربوطبه انتخاب آنها و استفاده از آنها میباشد. 1- هرزگردی موتورها بیشترین صرفهجویی مستقیم برق را میتوان با خاموش كردن موتورهای بیبار و درنتیجه حذف تلفات بیباری بهدست آورد. روش ساده آن درعمل نظارت دایم یا كنترل اتوماتیك است. اغلب به مصرف برق در بیباری اهمیت چندانی داده نمیشود درحالیكه غالباً جریان در بیباری حدود جریان در بار كامل است. مثالی از این نوع تلفات را میتوان در واحدهای بافندگی یافت، جاییكه ماشینهای دوزندگی معمولاً برای دورههای كوتاهی كار میكنند. اگرچه موتورهای این ماشینها نسبتاً كوچك هستند (1.3 اسب بخار) ولی چون تعداد آنها زیاد است (معمولاً تعداد آنها در یك كارخانه به صدها عدد میرسد) اندازه این تلفات قابلملاحظه است. اگر فرض كنیم 200 موتور 1.3 اسببخار در 90درصد زمان هرزگرد بوده و باری معادل 80درصد بار كامل بكشند، هزینه كار بیهوده موتورها با درنظر گرفتن 120ریال بهای واحد انرژی الكتریكی ، بهشكل زیر محاسبه میشود: هزینه بیباری = 200موتور×3/1 اسببخار × 80% بار × 6000ساعت در سال × 90% بیباری ×120ریال= 25میلیون ریال با اتصال یك سوئیچ به پدال چرخها میتوان آنها را بهطور اتوماتیك خاموش كرد. 2- كاهش بازده در كمباری وقتی از موتوری استفاده شود كه مشخصات نامی بالاتر از مقدار مورد نیاز را داشته باشد، موتور در باركامل كار نمیكند و در اینحالت بازده موتور كاهش مییابد. استفاده از موتورهای بزرگتر از اندازه موردنیاز معمولاً به دلایل زیر است : - ممكن است پرسنل مقدار بار واقعی را ندانند و بنابه احتیاط موتوری بزرگتر از اندازه موردنیاز انتخاب شود - طراح یا سازنده برای اطمینان از اینكه موتور توان كافی را داشته باشد، موتوری بسیار بزرگتر از اندازه واقعی موردنیاز پیشنهاد كند و بار حداكثر درعمل بهندرت اتفاق افتد. بهعلاوه اغلب موتورها میتوانند برای دورههای كوتاه در باری بیشتر از بار كامل نامی كار كنند. (درصورت تعدد این وسایل اهمیت مسئله بیشتر میشود) - وقتی موتور با مشخصات نامی موردنظر در دسترس نیست یك موتور بزرگتر نصب میشود و حتی وقتی موتوری با اندازه نامی موردنظر پیدا میشود جایگزین نشده و موتور بزرگ همچنان به كار خود ادامه میدهد. - بهخاطر افزایش غیرمنتظره در بار كه ممكن است هیچگاه هم رخ ندهد یك موتور بزرگتر انتخاب میشود. - نیازهای فرآیند تولیدی كاهش یافته است در برخی بارها گشتاور راهانداز بسیار بیشتر از گشتاور دورنامی است و باعث میشود موتور بزرگتر بهكار گرفته شوند. باید مطمئن شد هیچ كدام از این موارد موجب استفاده از موتورهایی بزرگتر از اندازه و درنتیجه كاهش بازده نشده باشند. جایگزینی موتورهای كمبار با موتورهای كوچكتر باعث میشود كه موتور كوچكتر با بار كامل دارای بازده بیشتری باشد. این جایگزینی معمولاً برای موتورهای بزرگتر وقتی در 3/1 تا نصف ظرفیتشان (بسته به اندازهشان) كار میكنند اقتصادی است. برای تشخیص موتورهای بزرگتر از ظرفیت مورد نیاز به اندازهگیری الكتریكی احتیاج است. واتمتر مناسبترین وسیلهاست. روش دیگر، اندازهگیری سرعت واقعی و مقایسه آن با سرعت نامی است. بار جزئی بهعنوان درصدی از بار كامل نامی را میتوان از تقسیم شیب(سرعت) عملیات بر شیب بار كامل بهدست آورد. رابطه بین بار و شیب تقریباً خطی است. معمولاً در این موارد میتوان برای جلوگیری از سرمایهگذاری جدید اینگونه موتورها را با دیگر موتورهای موجود در كارخانه جایگزین نمود كه تنها هزینه آن اتصالات و صفحههای تنظیمكننده هستند. اگر این تغییرات را بتوان همزمان با تعمیرات برنامهریزیشده در كارخانه انجام داد بازهم هزینهها كاهش مییابد. 2 لینک به دیدگاه
سمندون 19437 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 بهمن، ۱۳۸۹ 3- موتورهای پربازده بازگشت سرمایه قیمت اضافی پرداختی جهت خرید موتورهای پربازده، معمولاً كمتراز دو سال كاركرد موتور بهازای 4000 ساعت كاركرد سالانه و در 75درصد بار میباشد. (بازگشت سرمایه نسبت به موتورهای قدیمی و غیر استاندارد به كمتر از شش ماه نیز میرسد) درمواردی كه بار موتور سبك یا ساعت كاركرد آن كم است یا بارهای تناوبی استثنائاتی وجود دارد. بیشترین صرفهجویی در رنج موتورهای 1 تا 20 اسببخار بهدست میآید. در توان بیشتر از 20 اسببخار افزایش بازده كاهش مییابد و موتورهای موجود بیش از 200 اسببخار تقریباً دارای بازده كافی هستند. سازندگان معمولاً موتورهای با طراحی استاندارد و قیمت تمامشده كمتر را عرضه میكنند. بهخاطر رقابت شدید این نوع موتورها بازده كمی دارند. آنها ضریب قدرت پایینتری دارند، قابل تعمیر نبوده و نمیتوان بهراحتی سیمپیچ آنها را مجدداً پیچید. در موتورهای پربازده با استفاده از ورقههای استیل نازكتر در استاتور و روتور، استفاده از استیل با خواص الكترومغناطیسی بهتر، استفاده از فنهای كوچكتر با بازده بیشتر و بهبود طراحی شكاف روتور بازده افزایش یافته است. تمام این روشها باعث افزایش مصرف مواد اولیه و درنتیجه افزایش هزینه مواد یا هزینههای ساخت میشود و بنابراین قیمت تمام شده موتور زیاد میشود. بااین وجود 30-20 درصد اضافه هزینه اولیه با كاهش هزینههای عملیاتی جبران میشود. از دیگر مزایای موتورهای پربازده اثر كم بر عملكرد موتور بههنگام نوسانات ولتاژ و بار جزئی است. محاسبه بازگشت هزینه این موتورها بهخاطر متغیرهای درگیر پیچیده است. برای تعیین هزینه عملیاتی موتور باید توان مصرفی توسط موتور در ساعات كار آن و قیمت انرژی الكتریكی ضرب شود. هریك از این فاكتورها متغیرهای مخصوص بهخود را دارند كه شامل تغییر در برنامه زمانبندی تولید، تغییر در بار موتور و جریمههای دیماند میباشند. پرداختن به برخی از این عوامل مشكل است. حتی وقتی میزان صرفهجویی محاسبه میشود از آنجاكه بازده واقعی یك موتور معمولاً ناشناخته است ممكن است این محاسبات دچار خطا شوند. چون همه سازندهها از تكنیكهای یكسانی برای اندازهگیری بازده موتورها استفاده نمیكنند ، بنابراین مشخصات نامی درجشده بروی پلاك را نمیتوان با هم مقایسه كرد. بهعنوان نمونه در آمریكا منظور بیشتر سازندهها از بازده نامی رنجی از بازدهها است كه بازده موتور در آن قرار میگیرد. از تكنیكهای آماری مختلفی برای تعیین حداقل بازده یك موتور با هر بازده نامی استفاده میشود. بهعنوان مثال یك موتور با بازده نامی 90.2 % دارای حداقل بازده نامی 88.5 % است. عده زیادی موتورهای پربازده را بدون اینكه درصدد توجیه برگشت هزینه آن باشند ، استفاده میكنند ، مگر درمورد موتورهای بزرگتر. معمولاً مدت بازگشت هزینه تقریباً یك سال است. بازده موتورها از مشخصات نامی آنها متفاوت است(بهدست نمیآید). مثلاً یك موتور 100-hp.1800-rpm سرپوشیده با فن خنكساز از یك سازنده دارای یك حداقل بازده تضمینشده معادل 90.2درصد در بار كامل در مدل استاندارد و 94.3درصد در مدل بازده بالا است. موتور هماندازه آن از یك سازنده دیگر دارای همان بازده 90.2درصد در مدل استاندارد و حداقل بازده 91درصد در مدل بازده بالا است. برای تعیین بازده واقعی یك موتور خاص باید از تجهیزات تست پیچیدهای استفاده كرد. بهخاطر این اختلافها، بههنگام ارزیابی میزان صرفهجویی، استفاده از حداقل بازده تضمینشده قابل اطمینانتر است چون همه موتورها باید برابر یا بزرگتر از این اندازه باشند. 4- درایوهای تنظیم سرعت وقتی تجهیزات بتوانند در سرعت كاهشیافته كار كنند چند گزینه قابل انتخاب است. مثالهای ذیل نمونههایی برای همه صنایع هستند 1-4- موتورهای AC فركانس متغیر (با تنظیم فركانس) وقتی پمپهای گریز از مركز، فنها و دمندهها در سرعت ثابت كار میكنند و خروجی با استفاده از والوها و مسدودكنندهها كنترل میشود موتور صرفنظر از مقدار خروجی در نزدیكی بار كامل كار میكند كه باعث میشود انرژی زیادی توسط این مسدودكنندهها و والوها تلف شود. اگر این تجهیزات بتوانند همواره در سرعت مورد نیاز كار كنند مقدار زیادی انرژی صرفهجویی میشود. درایوهای تنظیم سرعت باعث میشوند تجهیزات باتوجه به نیاز سیستم در حالت بهینه عمل كنند. كنترلرهای AC تنظیم فركانس (فركانس متغییر) وسایل پیچیدهای بوده و گرانقیمت هستند. بااینحال میتوانند بهراحتی به موتورهای القایی AC استاندارد اضافه شوند. با هزینه تجهیزات كمتر و هزینههای الكتریكی بیشتر (با كاهش هزینه تجهیزات و افزایش هزینههای الكتریكی) كاربرد این وسایل در اغلب موارد اقتصادی میشود. بسیاری از انواع پمپها، فنها، میكسچرها، نقالهها، خشككنندهها، خردكنندهها (سنگشكنها) آسیابها، صافیها و برخی انواع كمپرسورها، دمندهها و همزنها در سرعتهای مختلف با وسایل تنظیم سرعت كار میكنند. تجهیزات مجهز به تنظیم سرعت كمتراز نصف تجهیزات مجهز به مسدودكننده انرژی مصرف میكنند. در عمل باید برای محاسبه دقیق صرفهجویی حاصل براساس كیلووات بازده موتور هم درنظر گرفته شود. بازده موتور تا زیر50درصد ظرفیت نامی افت میكند. 2-4-درایوهای DC حالت جامد (نیمههادی) میتوان با تنظیم سرعت با استفاده از درایوهای DC صرفهجوییهای مشابهی را انجام داد. هزینه اولیه نسبتبه درایوهای AC تنظیم فركانس بیشتر است بهخصوص وقتی مستقیماً بتوان از كنترلرهای الكتریكی در موتور ACاستفاده كرد. تعمیر و نگهداری كموتاتور و زغال نیز هزینه زیادی در درایوهای DC دربردارد. همچنین سیستمهای DC نسبتبه هوای خورنده و كثیف (مملو ازذرات) كه در یك محیط صنعتی معمول است حساسترند. بنابراین درایوهای AC معمولاً ترجیح داده میشوند مگر در مواردی كه شرایط عملیاتی برخی از مشخصههای سیستمهای DC از قبیل تنظیم سرعت خیلی دقیق، معكوس كردن سریع جهت، یا گشتاور ثابت در رنج سرعت نامی مورد نیاز باشد.از این درایوها در ماشینهای حدیده ((drawing machins، پوششدهندهها (لعابدهندهها coaters) ماشینهای تورق (laminators)، دستگاههای سیمپیچی (winders) و سایر تجهیزات استفاده میشود. سایر تكنیكهای تغییر سرعت موتور عبارت است از درایوهای لغزش (slip) الكترومكانیكی، درایوهای سیال. و موتورهای القایی (موتورهای با روتور سیمپیچیشده). این درایوها با تغییر درجه لغزش بین درایو و عنصر درحال حركت سرعت را كنترل میكنند. چون قسمتی از انرژی مكانیكی كه تبدیل به بار نمیشود به حرارت تبدیل میگردد این درایوها دارای بازده كمی بوده و معمولاً بهخاطر مشخصههای خود در كاربردهای خاصی بهكار برده میشوند. مثلاً ممكن است از درایوهای سیال در سنگشكنها (خردكنندهها) استفاده شوند چون دارای ظرفیت توان بالا، انتقال گشتاور آسان، توانایی مقاومت دربرابر بارهای شوك، قابلیت مقاومت در سیكلهای سكون (ازكارافتادگی)، ماهیت ایمنی آن و قابلیت تحمل هوای ساینده را دارند. چون درایوهای AC وDC سرعت چرخنده اصلی را تغییر میدهند برای صرفهجویی در انرژی ترجیح داده میشوند. 3-4-درایوهای مكانیكی درایوهای تنظیم سرعت مكانیكی سادهترین و ارزانترین وسایل تغییر سرعت هستند. این نوع چرخهای قابل تنظیم میتوانند در امتداد محور باز و بسته شوند و درنتیجه میزان تماس چرخ را با تسمه تنظیم كنند. مزیت عمده درایوهای مكانیكی سادگی آنها ، سهولت تعمیر و نگهداری و هزینه پایین آنها است. یك سرویس تعمیر و نگهداری درحد متوسط و كنترل سرعت با دقت كم (معمولاً 5درصد) از خصوصیات این درایوها است. درایوهای تسمهای برای گشتاورهای كم تا متوسط (100اسببخار) در دسترس هستند. بازده درایوهای تسمهای 95 درصد است و نسبت كاهش سرعت تا 10به 1 میرسد. از درایوهای زنجیری فلزی در گشتاور زیاد استفاده میشود. این درایوها مشابه درایوهای تسمهای هستند فقط بهجای تسمههای لاستیكی از تسمههای فلزی استفاده شده است. 4-4-كاهش یك سرعته وقتی فقط با یك كاهش سرعت به نتیجه رضایتبخش برسیم گزینه ارزانتری را میتوانیم انتخاب كنیم. اگرچه سرعتهای متغییر این مزیت را دارند كه در وضعیتهای مختلف میتوان سرعت بهینه را بهكار برد، در مواقعی كه رنج تغییر سرعت محدود است و زمانی كه موتور باید در سرعت پایینتری كار كند نسبت به زمان كل كار موتور كم است احتمالاً یك كاهنده تكسرعته ازنظر هزینه و اثربخشی بهصرفهتر است. درایوهای تسمهای: در این درایوها یك (یكبار) كاهش سرعت با كمترین هزینه همراه است چون بهراحتی میتوان چرخها را عوض كرد. ازآنجاكه با نصب دوباره چرخهای قدیمی براحتی میتوان تغییرات را بازگرداند از این روش وقتی استفاده میشود كه كاهش خروجی برای یك دوره معین موردنیاز است. مثلاً وقتی سطح تولید برای یك زمان نامشخص كاهش یافته ولی ممكن است در آینده نیاز باشد كه به ظرفیت اولیه برگردیم. كاهش دور توسط چرخدنده: حالتهای مشابهای را توسط تغییر چرخدنده میتوان بهكار برد. تعویض موتور: درمواردی كه یك بار كاهش سرعت موردنیاز است یك موتور با سرعت كمتر را نیز میتوان جایگزیننمود. 5-4-موتورهای دوسرعته موتور دوسرعته یك راهحل اقتصادی میانه درمقایسه با استفاده از درایوهای چندسرعته و سرعت ثابت است. همانطوركه در مثالهای قبلی بیان شد چون توان مصرفی با مكعب (توان سوم) سرعت متناسب است، صرفهجویی در انرژی اهمیت زیادی دارد. درعمل یك افزایش جزئی بهخاطر تلفات اصطكاك رخ میدهد. از این روش و استفاده از روشهای كنترلی دیگر میتوان خروجی را در یك رنج محدود كنترل كرد. دوسرعت را میتوان از یك سیمپیچ بهدست آورد ولی سرعت پایینی باید نصف سرعت بالایی باشد. مثلاً سرعتهای موتور به این شكل است 900/1800 ، 600/1200 ، 1800/3600 وقتی به نسبتهای دیگری از سرعت نیاز است استفاده از یك استاتور دو سیمپیچه ضروری است. از موتورهای قفسی چندسرعته (multispeed squirrel cage motors) نیز كه دارای سه یا چهار سرعت همزمان هستند میتوان استفاده نمود. قیمت موتورهای دوسرعته تقریباً دو برابر موتورهای تكسرعته است. اگر یك موتور بتواند در دورههای زمانی محسوسی با سرعت كمتر كار كند صرفهجویی حاصله سرمایهگذاری اضافی را توجیه میكند. در موتورهای چندسرعته استارترهای گرانقیمتی موردنیاز است چون اندازه محافظهای اضافهبار در سرعتهای مختلف متفاوت است. 5-كاهش بار مسلماً كاهش بار موتور یكی از بهترین روشهای كاهش هزینههای الكتریكی است. تعمیر و نگهداری مناسب تجهیزات نیز میتواند با ازبین بردن تلفات ناشی از اصطكاك در تجهیزات نامیزان (غیر هممحور)، یاتاقانهای سختشده و نقالهها، بار موتور را كاهش دهد. روغنكاری مناسب قسمتهای متحرك مانند یاتاقانها و زنجیرها تلفات ناشی از اصطكاك را به حداقل میرساند. جایگزینی یاتاقانهای غلطكی و بلبرینگها با یاتاقانهای تخت بهخصوص در شافتهای انتقال نیز روش مؤثری است. 6- گشتاور راهاندازی زیاد در بارهایی كه گشتاور استارت بزرگی نیاز دارند باید از یك موتورB -NEMA (رایجترین موتور مورد استفاده در صنعت) یا موتورA -NEMA استفاده كرد. درجاییكه بارهای با اینرسی زیاد وجود دارد میتوان از موتورهای كوچكتری كه بهگونهای طراحی شدهاند كه قابلیت گشتاور زیاد را دارند استفاده كرد. یك موتور NEMA-B میتواند ازعهده بار زیاد استارت برآید ولی وقتی بار به سرعت نهایی رسید موتور در كمتراز ظرفیت نامی كار میكند. ولی انتخاب یك موتور كوجكتر از از نوع C-NEMA یا NEMA-D ضمن اینكه همان گشتاور راهانداز را تولید كرده ، در شرایط معمول عملیاتی نیز نزدیك بار كامل نامی كار میكند. 1 لینک به دیدگاه
سمندون 19437 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 بهمن، ۱۳۸۹ 7- موتورهایی كه مجدداً پیچیده میشوند (موتورهای سوختهای كه سیمپیچی آنها عوض میشود) بازده موتورهایی كه برای بار دوم پیچیده میشوند كاهش مییابد كه البته مقدار این كاهش بستگی به كارگاهی دارد كه موتور در آن پیچیده شدهاست، چون كارگاههای سیمپیچی لزوماً از بهترین روشی كه عملكرد اولیه موتور را حفظ كند استفاده نمیكنند. در برخی موارد بهدلیل بازده كم بهخصوص در موتورهای كوچك پیچیدن دوباره موتور توجیهپذیر نیست. درحالت ایدهآل باید بازده موتور قبل و بعد از پیچیدن آن با هم مقایسه شود. یك روش تقریباً ساده برای ارزیابی كیفیت موتور پیچیدهشده مقایسه جریان بیباری موتور است، این مقدار در موتورهایی كه بهخوبی پیچیده نشده باشند افزایش مییابد، بررسی روشی كه دركارگاه سیمپیچی استفاده میشود، نیز میتواند كیفیت كار را مشخص كند. در زیر برخی نكاتی كه باید موردتوجه قرارگیرد آمده است : - وقتی موتوری را برای پیچیدن مجدد باز میكنند، عایق بین ورقهها خراب شده و باعث افزایش تلفات جریان گردابی میگردد مگر اینكه بازكردن (سوزاندن) عایق در كورهای با دمای قابل تنظیم انجام شده و ورقههای عایق غیرآلی جایگزین گردد. - گداختن و سوزاندن سیمپیچ كهنه (خرابشده) در دمای كنترل نشده یا استفاده از یك مشعل دستی برای نرمكردن و خردكردن لاك بین سیمها بهمنظور بازكردن آسانتر سیمپیچ به این معنی است كه كار در این كارگاه بهخوبی انجام نمیشود و باید به كارگاه دیگری برای پیچیدن موتور مراجعه كرد. - اگر در نتیجه بازكردن و سوزاندن نامناسب تلفات هسته افزایش یابد، موتور در دمای بیشتری كار میكند و زودتر از موعد خراب میشود. - اگر تعداد دورهای سیمپیچ در استاتور كاهش یابد تلفات هسته استاتور افزایش مییابد این تلفات درنتیجه جریان نشتی (هارمونیك) القا شده توسط جریان بار بهوجود میآید و اندازه آن برابر با توان دوم جریان بار است. - در پیچیدن موتور اگر از سیمهای با قطر كوچكتر استفاده شود، مقاومت و درنتیجه تلفات افزایش مییابد. روشهای پیچیدن موتور در كارگاههای مختلف تعمیراتی متفاوت است بنابراین قبلاز تصمیم به پیچیدن دوباره موتور باید كارگاهها كاملاً بررسی و بهترین كارگاه انتخاب شود. شركت Wanlass یك روش پیچیدن موتور ارائه كرده كه مدعی است بازده را تا ده درصد افزایش میدهد این روش برمبنای جایگزینی سیمپیچ موجود با دو سیمپیچ است كه بهگونهای طراحی شدهاند كه سرعت موتور را متناسببا بار تغییر دهد. درمورد ادعای بهبود بازده بحثهای زیادی صورت گرفته و درحالیكه از عرضه موتورهای Wanlass بیشاز یك دهه میگذرد استفاده كنندههای عمده معتقدند این نوع طراحی بهبودی را كه میتوان ازطریق تكنیكهای متعارف طراحی موتور و سیمپیچ بهدست آورد در صنعت موتور ارائه نكرده است. 8- ژنراتور موتورها یكسوكنندههای نیمههادی یك منبع مناسب جریان مستقیم DC برای موتورهای DC یا دیگر استفادههای از جریان DC هستند، ژنراتور موتورهایی كه معمولاً برای جریان مستقیم بهكار میروند قطعاً نسبتبه یكسوكنندههای نیمههادی بازده كمتری دارند بازده موتور ژنراتور در بار كامل حدود 70 درصد است در حالیكه بازده یكسوكنندههای نیمههادی تقریباً 96 دصد در بار كامل است. وقتی ژنراتور موتوری در كمتراز بار نامی كار كند بازده آن بهطور قابلملاحظهای كاهش مییابد چون بازده آن برابر با حاصلضرب بازده ژنراتور و موتور است. 9- تسمهها (Belts) بازده درایوهای V-belt تأثیر زیادی در بازده موتور دارد. عوامل تأثیرگذار در بازده V-belt عبارتنداز: 1- Overbelting: تسمههای با مشخصات نامی بالاتر باعث افزایش كارایی میشوند 2- تنش (فشار): فشار نامناسب باعث كاهش بازده تا 10 درصد میشود. بهترین فشار برای یك V-belt كمترین فشاری است كه در آن تسمه در بار كامل نلغزد. 3- اصطكاك: تلفات اصطكاك اضافی درنتیجه نامیزان بودن(غیرهممحوری)، فرسودگی چرخها تهویه نامطلوب یا مالیده شدن تسمهها به چیزی بهوجود میآیند. 4- قطر چرخ: هرچه قطر چرخ بزرگتر باشد بازده افزایش مییابد. جایگزینی V-beltهای شیاردار با V-beltهای متعارف صرفهجویی زیادی دربردارد. یك V-belt درمعرض تنش فشاری بزرگی متناسب با قطر چرخ قراردارد. ازآنجاكه در V-beltهای شیاردار در قسمت تحتفشار از ماده كمتری استفاده شده تغییر شكل لاستیك و تنشهای فشاری به حداقل میرسد بنابراین بازده عملیاتی در V-beltهای شیاردار بیشتر میشود. اگر هزینه عملیاتی سالانه یك موتور 60 اسببخار (برای 6000ساعت) 18000 دلار باشد حتی یك درصد بهبود در بازده موتور باعث 180 دلار صرفهجویی در سال میشود. هزینه اضافی برای 6 تسمه با اندازه 128 تقریباً 7 دلار است. منبع : bselectron.mihanblog.com 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده