رفتن به مطلب

هوش , تیپ , شخصیت و ارتباط آن با عملکرد های انسانی ( بخش نخست)


ارسال های توصیه شده

هوش , تیپ , شخصیت و ارتباط آن با عملکرد های انسانی ( بخش نخست)

هوش و انواع آن .

توجه به عامل انسانی مهم ترین ابزار در رشد انگیزش و بهره وری شرکتها ست .

آیا انسانها آنچه را بیان میکنند , میدانند و یا تکرار آنچه را که ازبر کرده و یا فراگرفته اند , بعنوان دانش فردی بکار میبرند؟

تا به امروز طبقه بندی هایی که در مورد انواع هوش انجام یافته است , دارد به مرز بیست تا میرسد . یعنی بیست نوع هوش متفاوت از هم که ممکن است فردی یک یا دو تا از این انواع را داشته باشد , و خودش هم به این داشته اش اشراف داشته و یا ممکن است خودش هم بدرستی نداند که از چه نوع هوشی بهره مند است.

ارزیابی میزان هوش افراد هم آسان نیست و هر متخصصی دیدگاه بسیار متفاوتی برای طبقه بندی و یا میزان آن از خود ارائه میدهد.یکی از اساسی ترین قواعدی که در مورد هوش افراد پذیرفته شده اینست که میزان و نوع هوش و قوه ادراک افراد با میزان تحصیلاتشان هیچ ربطی ندارد و چه بسا فردی با بهترین مدرک تحصیلی از بهترین دانشگاه دنیا فرد با هوشی نیست و فرد دیگری که سواد زیادی هم ندارد , کم هوش نمیباشد. بطور کلی هر فردی قابلیت های مختلفی دارد و همه یکسان نیستند. مثلآ افرادی که خوب درس میخوانند دارای هوش تحصیلی بالائی هستند و چه بسا از داشتن سایر هوش ها بی بهره باشند.

راه حل های مختلف و متفاوتی هم که از سوی انسانها در مورد یک موضوع واحد ارائه میشود , به دلیل بهره مندی افراد از هوش های متفاوت هست که دارا میباشند و از زاویه هوش خودشان مسئله را میبینند و یا در مورد حل آن راه حل ارائه میدهند.

برای تشخیص نوع هوش فرد , راه حل شناخته شده ای وجود ندارد , ولی میتوان با دیدن نشانه ها و علائم رفتاری و دنبال کردن آنها به نوع هوش افراد پی برد.

افراد موفق جوامع بشری لزومآ باهوش نیستند , بلکه آنان میدانند که چگونه از هوششان استفاده کنند. تجربه های زیادی نشان داده است که افرادی که در ابتدا کودن و یا احمق جلوه میکردند , بعد از مدتی , بسیار باهوش و جزو نوابغ هم شده اند. لذا سنجش میزان هوش و نوع هوش باید با مکانیزم های کاملآ علمی و با رعایت و لحاظ نمودن فاکتور های روانشناسی انجام پذیرد . شناخت نوع و میزان هوش افراد در موقع استخدام و گزینش های کاری و مسئولیتی بسیار مهم است . یعنی انجام هر کار خاصی نیاز به نوع خاصی از هوش و استعداد فردی دارد که اگر استخدام شونده فاقد آن نوع هوش باشد , چنانچه آدم بسیار متعهد و مثبتی هم باشد , محال است که بتواند در آن حرفه موفق گردد.

در این بخش از مقاله به ذکر برخی از انواع هوشها و بعد تعریف مختصری از هر یک از آنها میپردازیم که امیدوارم صاحبان مشاغل و افراد جویای کار با خواندن این مقاله و لحاظ نمودن موضوع متن آن در کار و اهداف و گزینه هایشان بتوانند اهداف خود را به درستی تعیین کنند و مطابقت نوع هوش خود را , با نوع کارشان مد نظر داشته باشند تا بتوانند در کار و زندگیشان موفق تر ار پیش به جلو گام بردارند . از کار و زندگیشان هم راضی باشند.

انواع هوش :

هوش میان فردی / هوش درون فردی / هوش انتزاعی / هوش تحصیلی / هوش موسیقی / هوش ریاضی / هوش شنیداری / هوش تصویری / هوش دیداری , فضائی / هوش منطقی / هوش هیجانی / هوش کلماتی / هوش جنبشی / هوش زبانی / هوش فرا امنیتی / هوش تطبیقی / هوش متمرکز و دیگر انواع هوش ها که برخی از آهنا شناخته شده و خیلی ها هم هنوز ناشناخته مانده و از سوی کارشناسان این رشته مورد بررسی های علمی قرار میگیرد و در آینده ما شاهد انواع دیگری از این هوشها که در ابنای بشر موجود است خواهیم بود و در مورد خصوصیات هر یک از آنها صحبت خواهیم کرد.

تیپ و انواع آن :

تیپ های شناخته شدن در انسان دارای شش نوع هست که عبارتست از :

تیپ اجتماعی / تیپ واگرا / تیپ مستقل / تیپ قراردادی / تیپ هنری و تیپ متهور

در مورد خصوصیات هر یک از تیپ ها هم در ادامه مقاله شرح و بیان کافی داده خواهد شد.

شخصیت انسانی هم دست کم دارای چهار نوع شناخته شده است که بشرح زیر میباشد.

شخصیت ستادی / شخصیت هنری / شخصیت فنی و شخصیت تجاری .

نوع بهره مندی انسان از یکی از انواع تیپ ها و شخصیت ها و هوش ها , از او انسان متفاوتی میسازد که ما تبلور آنرا در انسانهای دوقلو براحتی مشاهده میکنیم و متوجه میشویم با اینکه این دو انسان حاصل تقسیم یک سلول هستند و از تمام جهات وجود شبیه همند , با این حال از لحاظ ویژه گیهای تیپ و شخصیت و نیز نوع هوش از همدیگر متفاوت هستند و دارای منش مستقل و بی مانندی بوده و هیچگاه مثل همزاد خودشان نمیشوند.

شغل های اجتماعی هم نیازمند انسانهایی با ویژه گیهای تیپ و شخصیت و هوش خاص خود هستند و با این افراد معنی دار میشوند و به حیات خود ادامه داده و تکمیل میگردند. در بخش دوم مقاله شرح کامل انواع هوشها و تیپ ها و شخصیت ها را میتوانید مشاهده و مطالعه فرمایید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...