رفتن به مطلب

بررسی نقش خدا محوری در معماری مسلمانان


ارسال های توصیه شده

محمد رضا بمانیان

 

چكیده:

پس از ظهور اسلام، معماران مسلمان سعی نموده تا از اصول و اعتقادات اسلامی در آثار خود بهره گرفته و هنری را ارائه دهند كه از امور عبادی و اعتقادی آنها شكل گیرد و در حد توان، آثارشان را به درج های از مقبولیت و شایستگی برسانند.

 

موضوع مقاله حاضر در رابطه با بررسی نقش خدا محوری در معماری مسلمانان است. در این راستا به این شاخص از معماری مسلمین توجه شده است كه معماران مسلمان سعی نمود ه اند تا با بهره گیری از شعار اصلی توحید ( لا اله الا الله ) همه محو رها و اجزای بنا را متوجه محور اصلی و توجه به او نمایند و غیر از او را به ورطه فراموشی بسپارند. به منظور تجسم بخشیدن به این امر واجب، معماران مسلمان با ایجاد مركزیت در بنا و پیوند بین فضاهای بیرونی و درونی به شكل فضایی دعوت كننده و با استفاده از كتیبه ها و نوشته های متضمن آیات الهی تلاش نموده اند تا از آثارشان به عنوان واسط های برای تعالی روحی و سیر معنوی به سوی ملكوت اعلای خداوندی بهره گیرند. در تحقیق حاضر ضمن بررسی موضوع نقش خدا محوری در معماری مسلمانان به عنوان یكی از شاخص های مطرح در آثار معماران مسلمان كه به شكل نظری مورد مطالعه قرار داده شده است، به صورت عملی نیز در بنای مسجد شیخ لطف ا لله اصفها ن كه این مسجد ا ز جمله شاخص ترین الگوهای تبلور كالبدی مملو از عشق و عقاید مذهبی معماران مسلمان است، مورد بررسی قرارگرفته است و نتایج حاصل از تحلیل این شاخص ارائه شده است.

واژه های كلیدی: معماران مسلمان، خدا محوری، معماری مسلمانان، مسجد شیخ لطف الله،

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...