رفتن به مطلب

برخي مقررات سازه ضد زلزله


ارسال های توصیه شده

آن هنگام که زلزله بيايد

( برخي مقررات سازه ضد زلزله )

اگر زلزله اي با بزرگي هفت درجه اتفاق بيافتدزمين به طول چهل - پنجاه کيلومتر شکافته مي شود و در اين صورت برخي مناطق تهرانمانند مورچه اي است که در جريان سيل قرار گيرد .

« بحث روز زلزله است و تهران در انتظار ، کهاگر زلزله بيايد ، بطور قطع چيزي از تهران باقي نخواهد ماند »

با توجه به اينکه تهران را سه گسل اصلي محصورکرده است ، اگر هر کدام از اين گسلها فعال شود ، تهران شرايط خاصي را خواهد داشت . البته تمامي شمال تهران داراي گسل است . اگر روي نقشه گسلي ديده نمي شود ، به اينمعنا نيست که گسلي وجود ندارد ، بلکه به دلايل زيادي گسلها رديابي نشده اند .

زلزله هفت ريشتري منطقه نمي شناسد و تمام شمالتهران از بين مي رود و تمام گسل هاي ريزي که در اين منطقه و شمال تهران قرار دارد ،فعال مي شوند . پس چيزي از تهران باقي نمي ماند که بتوان آن را منطقه بندي کرد .

شهرداري تهران با آژانس همکاري بينالمللي ژاپنjicaدر يک برنامه پژوهشياقدام به تهيه نقشه اي براي پيشگيري از حادثه زمين لرزه در شهر تهران نموده اند کهدر نهايت توصيه هايي براي جلوگيري از خسارت زلزله کرده اند.

گسلهاي مهم تهران عبارتند از : گسل شمال تهران ، ري ، مشاء و فشم

براي تحليل زمين لرزه تهران سه سناريو انتخابشد : شمال تهران ، ري ،‌ گسل مشاء و فشم

در سناريوي فعال شدن گسل ري فرض بر اين است که۲۶کيليومتر از گسل تهران فعال شود .

زلزله اي ۷/۶ريشتري بهوجود مي آورد که شدت آن در : مناطق ۹ تا ۱۲ و ۱۵ تا ۲۰ و برخي نواحي مناطق ۷ ، ۸ ،۱۳ ، ۲۱تهران ، ۹ درجه مرکالي و در ساير مناطق ۸ درجه مرکالي خواهد بود .

در اين شدت ، با توجه به عوامل مختلف زمين ،ساختمان ، تجهيزات ، شبکه برق ، شبکه آب ، مخابرات ، مترو ، راه آهن و جاده غيرقابلاستفاده خواهد شد .

در سناريوي فعال شدن گسل مشاء ، طول فعاليت گسل۶۸کيلومتر و شدت آن ۲/۷ريشتر برآورد شده است . در عمل تماممناطق تهران به استثناي مکان هاي کوچکي از مناطق ۲۱ و ۲۲ ، شدت هفت درجه مرکالي راتحمل خواهند کرد . در اين مرحله مشکل جدي براي تهران به وجود مي آيد .

مناطقي که بطور دقيق روي گسل قرار گرفته اند ،صددرصد تخريب خواهند گشت ، ولي اين بدان معنا نيست که اگر منطقه اي از يک گسل دو - سه کيلومتر فاصله داشته باشد ، آن منطقه در امان خواهد بود .

اگر زلزله با قدرت هشت ريشتري بيايد ، چيزي ازتمام تهران و شمال تهران باقي نمي ماند .

اگر شدت زلزله کم و تعداد دفعات زياد باشد دومعني دارد : يا زلزله بزرگي در راه است يا اينکه از انرژي آن کم ميشود . يعني اينکهمنطقه فعال است و مردم بايد خبردار باشند .

در زلزله کمتر از شش درجه ريشتر ، بيشتر خانههاي شمال تهران مقاومند ولي خانه هاي جنوب به دليل بافت شهري ، مشکل جدي پيدا ميکنند .

در زلزله با قدرت شش ريشتر ، شهرداري تهران چندماهي مشکل خواهد داشت تا همه چيز را دوباره راه بياندازد ولي تهران بايد خود رابراي زلزله اي هفت ريشتري آماده کند ، چرا که استعداد آن وجود دارد .

اصل مهم در ساختمان سازي زمين است . يعني زمينبايد براي ساخت و ساز مناسب باشد .

متأسفانه در کشور ما هنوز کسي جواز سلامت زمينرا نمي گيرد . حال اگر زمين مناسب بوده ، بايد دانست که برجي که در اين مکان قراراست ساخته شود ، آيا با بافت منطقه سازگار است ؟ آيا آن منطقه اين تعداد جمعيت راپذيرا است ؟ اتومبيل ها مي توانند به راحتي تردد و فرار کنند ؟

برج مقاوم است و فقط ممکن است چپ شود يا کج شود و حتي تخريب هم نشود ، اماوقتي کج شود ديگر قابل زندگي نيست .

طبق ضوابط موجود در آيين نامه ، ساختماني که سيطبقه و ارتفاعي نزديک به نودمتر دارد بايد به اندازه ده درصد از ارتفاع خود باساختمان مجاور داشته باشد . اما چنانچه ساختمان ها ارتفاعشان يکسان باشد ، زمانتناوبشان يکسان است ، پس لازم نيست اين فاصله رعايت شود . پس فاصله ساختمان ها رابايد در نظر داشت که در صورت کج شدن ، خسارت کمتري وارد شود . در ساختمان هاي بيشاز پنج طبقه ، حضور مهندس الزامي است . اما ۹۹٪ ساختمان هاي تهران را معماران تجربيمي سازند . در صورتي که مهندس هم بايد تجربه لازم را در ساخت دارا باشد .

در يک ساختمان فقط نقشه مهم نيست . بلکه زمين ،طرح ساختمان ، کنترل مصالح و کنترل ساخت هم مهم هستند و اين عوامل در استحکامساختمان نقش دارند .

ساختماني که مهندسي ساز باشد ، داراي مصالح خوبو کنترل شده باشد و همه استانداردها در آن رعايت شده باشد ، ضدزلزله است .

مهندسين با برآورد شتاب منطقه به هنگامزلزله و محاسبه نيروهاي وارده ، نوع آهن و مصالح کاربري را تعيين مي کنند ، اگر اينمحاسبات انجام شده باشد ، اين ساختمان در برابر زلزله مقاوم خواهد بود . حتي دربرابر زلزله هشت ريشتري !

اما نکته اين جاست در کوچه اي که دويست ساختمانوجود دارد ، وقتي تمام ساختمانها تخريب شود و تنها دو ساختمان باقي بماند ، تمامکوچه به مدت چند سال غيرقابل سکونت خواهد بود .

در بافت شهر تهران ، اگر زلزله اي با درجه بالااتفاق بيافتد ، تهران فلج خواهد شد . موضوع اين نيست که خانه من خراب شود يا خير ؟من زنده بمانم يا نه ؟ تمام کساني که زنده مي مانند ، براي ادامه زندگي خود مشکلخواهند داشت .

پس شهر تهران در مقابل زلزه شش ريشتري همبي دفاع است ، بايد تا دير نشده يک فکر اساسي کرد ...

اگر در طبقه اول و دوم باشيد ، فرار کنيد خيليخوب است

و اگر در طبقه پنجم و ششم هستيد ،‌ بهتر است درجاهاي امن پناه بگيريد .

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...