رفتن به مطلب

پنج نكته براي تقويت حافظه


ارسال های توصیه شده

5 نكته براي تقويت حافظه

 

آيا تا به حال اتفاق افتاده است که نام کسي را که سابقاً ملاقات کرده بوديد فراموش کنيد؟ يا فلان وسيله را کجا گذاشته ايد يا آيا در ماشين را قفل کرديد يا نه؟ مطمئناً چنين اتفاقاتي براي شما هم افتاده است. اما اگر اين از دست دادن حافظه مکرراً اتفاق بيفتد و شما توانايي تمرکزتان را از دست بدهيد چه مي شود؟

 

متاسفانه، از دست رفتن حافظه و بالا رفتن سن رابطه اي مستقيم دارند. در اوايل 20 سالگي، مغز شروع به از دست دادن بعضي سلول هاي عصبي مي کند و بدن کمتر مواد شيميايي مورد نياز مغز براي درست کار کردن را توليد مي کند.

 

خوشبختانه، شما کارهاي زيادي مي توانيد انجام دهيد تا اين جريان را کندتر کنيد. در اينجا به چند نکته اشاره مي کنيم که با رعايت آن مي توانيد حافظه تان را تقويت کنيد.

 

1- غذاهاي سالم بخوريد

استفاده از يک رژيم غذايي سالم و مناسب نه تنها براي جسمتان مفيد است، بلکه براي مغز و حافظه تان نيز لازم است. بر طبق نظرات آکادمي عصب شناسي در امريکا، خوردن ميوه ها و سبزيجاتي که حاوي ميزان زيادي آنتي اکسيدان هستند مثل توتها، مرکبات، اسفناج، هويج، کلم بروکلي، گوجه فرنگي و سيب زميني شيرين مي تواند تا 11 درصد احتمال سکته را پايين تر بياورد.

 

تحقيق ديگري نشان مي دهد که آنتي اکسيدان ها و پلي فنول هاي موجود در ذغال اخته، کران بري و انگور مي تواند توانايي ارتباط سلول هاي مغزي را با يکديگر بالا برده و خطر آسيب رسيدن به آنها را پايين مي آورد.

 

به جز ميوه و سبزيجات، مواد ديگري مثل کارکامين و همچنين ويتامين هاي B مثل نياکتين و اسيد فوليک نيز در اين زمينه کمک کننده هستند و خطر ابتلا به آلزايمر را پايين مي آورند.

 

2- از نوشيدن مشروبات الکلي خودداري کنيد

همه مي دانند که نوشيدن مشروبات الکلي باعث از دست دادن حافظه به طور موقت مي شود. اما محققين دريافته اند که مي تواند عوارض طولاني مدت نيز داشته باشد و روي سلول هاي مغزي تاثير مي گذارد. تاثير موقتي آن رابطه اي نزديک با ميزان مصرف نوشيدني دارد. هرچه ميزان بيشتري بنوشيد، حافظه تان کندتر خواهد شد.

 

3- جسمتان را ورزش دهيد

همه ي ما ميدانيم که براي روي فرم نگاه داشتن هيکل و بدنمان بايد ورزش کنيم. اما آيا مي دانستيد که ورزش کردن باعث تقويت حافظه تان نيز مي شود؟

 

 

ورزش هاي قلبي-عروقي مانع از دست رفتن حافظه مي شود. پزشکان بر اين عقيده اند که اين به اين دليل است که ورزش گردش خون را در مغز بالا مي برد و نمي گذارد که بافت هاي عصبي مغز با بالا رفتن سن به سرعت از بين بروند.

 

 

حتماً لازم نيست که دونده ي دوي ماراتن باشيد تا حافظه تان تقويت شود. ورزش هاي جسمي-فکري نيز مي تواند با از دست رفتن حافظه مقابله کند.

 

4- فکرتان را ورزش دهيد

ورزش دادن به فکرتان به رشد مغزتان کمک مي کند. با فعال نگاه داشتن مغزتان، سلول هاي عصبي مغزتان را ترغيب مي کنيد تا ارتباطات جديد ايجاد کنند که به آنها اجازه مي دهد با هم در ارتباط باشند. اين مسئله به جز بالا بردن قدرت يادآوري ظرفيت حافظه را هم بالا مي برد و مانع از دست رفتن حافظه مي شود.

 

 

کارهاي بسياري مي توانيد براي ورزش دادن و فعال کردن مغزتان انجام دهييد. کارهاي ساده اي مثل حل جدول، بازي شطرنج و مطالعه کردن از آن دسته هستند. گرفتن آموزش هاي جديد مثل يادگيري زباني خارجي يا يک آلت موسيقي نيز مي تواند مفيد باشد.

 

5- از مکمل هاي تقويت حافظه استفاده کنيد

علم خيلي وقت است که فايده ي بعضي مکمل هاي غذايي مثل روي و اسيد فوليک را براي تقويت حافظه دريافته است. مکمل هاي ديگري نيز شناخته شده اند که مي توانند به تقويت حافظه کمک کرده و مانع از دست رفتن حافظه با بالا رفتن سن شوند.

 

ترکيبات اين مکمل ها از اين قرار است:

 

*

آنتي اکسيدان ها که راديکال هاي آزاد مخرب را از بين مي برند و گياهاني که سلول هاي عصبي را از آسيب محافظت مي کنند.

*

مواد مغذي که اکسيژن و گلوکز مغز را بالا مي برند.

*

گياهاني که به توليد انتقال دهنده هاي عصبي کمک مي کنند.

*

مکمل هاي که باعث تقويت حافظه مي شوند از اين قبيل اند:

 

گينکو بيلوبا

نام گياهي بسيار مشهور است که از ساليان دور به عنوان دارويي سنتي براي تقويت حافظه استفاده مي شده است. خاصيت آنتي اکسيداني قوي دارد و مي تواند از آسيب رسيدن به رگ هاي خوني در مغز جلوگيري کند. همچنيني مي تواند جريان خون در مغز را نيز بالا ببرد و با حفظ قابليت ارتجاعي رگ ها، اکسيژن و مواد مغذي را به سلول ها برساند.

 

ويتامين هاي B

از ويتامين هاي B در بسياري از عمليات متابوليک بدن استفاده مي شود و براي سلامتي عمومي بدن بسيار لازم هستند. در رابطه با مغز دو تا از اين ويتامين ها اهميت بيشتري پيدا مي کنند: ويتامين B12 و اسيد فوليک. ويتامين B12 براي حفظ غلاف ميلين، ماده ي سفيد چربي که غلاف بعضي اعصاب را مي پوشاند و باعث ميشود که به درستي کار کنند.

 

اسيد فوليک هم ماده ي بسيار موثري براي مغز است که باعث بهتر کار کردن انتقال دهنده هاي عصبي مي شود. اگر ميزان اسيد فوليک مغز کم شود، احتمال از دست رفتن حافظه بيشتر مي شود.

 

اسيدهاي آمينه

اولين کار آمينو اسيدها اين است که به عنوان سدي براي پروتئين ها عمل کند. اما انواع بخصوصي از آنها براي تقويت مغز هم کاربرد دارند. به طور مثال تاورين L يک محافظ عصبي قوي است که از سلول هاي عصبي در مواجه به استرس و فشارها محافظت مي کند. پيروگلوتامين L نيز براي متابوليسم سلول هاي عصبي کاربرد دارند و DMAE نيز مشاهده شده است که باعث تقويت حافظه ي کوتاه مدت مي شود.

 

هميشه هوشيار باشيد...

تقويت حافظه بايد يکي از کارهاي روزانه تان باشد. به ياد داشته باشيد که ورزش در اين زمينه کمک بسيار زيادي به شما مي کند. حواستان باشد که مکمل هايتان را هم حتماً استفاده کنيد.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...