رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

ابتدا مروری داریم بر نكات مهم و عملی فرآیند شارپ كردن.

1- تصاویر دیجیتال نیاز به شارپ كردن دارند. این واقعیت را باید بپذیرید كه تمام وسائلی كه تصویر دیجیتال تولید می‌كنند، ذاتا شارپنس آنها را كم می‌كنند. تبدیل طیف طبیعی و یكنواخت رنگها و تونها به پیكسلها، همواره باعث كاهش شارپنس می‌گردد. در دوربینهای دیجیتال گاه بعلت اعمال ***** anti-aliasing این مشكل شدیدتر بروز می‌كند.

2- در بسیاری از دوربینهای دیجیتال امكان شارپ كردن تصویر وجود دارد. اما همینجا تكلیفمان را روشن كنیم: هیچگاه تصاویرتان را در دوربین دیجیتال شارپ نكنید. چرا؟ به همان دلیل كه نباید با دوربین دیجیتال، تصاویرتان را به صورت سیاه و سفید تبدیل كنید. از دست دادن اطلاعات تصویر در این مرحله گناهیست نابخشودنی.

3- شارپنس تصویر با رزولوشن تصویر تفاوت دارد. رزولوشن تعیین می‌كند كه در تصویر چه مقدار جزئیات وجود دارد اما شارپنس تعیین می‌كند كه این جزئیات چقدر واضح هستند و قابل دید می‌باشند. رزولوشن واقعی یك تصویر را نمی‌توان زیاد كرد. اما شارپنس را می‌توان افزایش داد.

4- زیاده‌روی در انجام شارپنس می‌تواند باعث اختلالاتی مانند ظهور هاله‌ها، افزایش نویز و ایجاد aliasing در تصویر شود.

5- مهم است كه بخاطر داشته باشیم بعلت تفاوت تصاویر از لحاظ موضوع و كاربرد، نوع انجام فرآیند شارپ كردن نیز بایستی متفاوت باشد. نوع شارپ كردنی كه برای یك تصویر پرتره بكار می‌رود باید با شارپ نمودن تصویری از یك جنگل پردرخت و یا تصویر یك بنای معماری متفاوت باشد. گاهی حتی شارپ كردن مناطق مختلف یك تصویر نیز متفاوت است: شارپ كردن موها با شارپ كردن صورت در یك تصویر پرتره یكسان نیست.

6- هیچگاه امیدوار نباشید كه بی‌دقتیهای مرحله عكاسی را با شارپ كردن جبران كنید. فوكوس اشتباه یا لرزش دست هنگام عكاسی، جزو مسائلی هستند كه با شارپ كردن قابل اصلاح نیستند (یا بهتر بگویم، تصحیح اینها براحتی و به طور كامل امكان پذیر نیست).

7- نوع شارپ نمودن عكس بستگی به مشخصات خاص عكس مانند رزولوشن و میزان نویز نیز دارد. عدم توجه به این مساله می‌تواند باعث افزایش نویز تصویر و یا كاهش جزئیات تصویر گردد.

8- به طور معمول در مرحله چاپ تصویر نیز كاهش شارپنس بوجود می‌آید. اگر می‌خواهید تصاویرتان را چاپ كنید، باید فرآیند شارپنس خاص برای چاپ را بكار ببرید كه آنهم بسته به نوع چاپ (چاپ با پرینترهای خانگی و یا دستگاههای چاپ) متفاوت است.

9- شارپ كردن، مرحله آخر ویرایشهای تصویر است. هیچگاه آنرا در ابتدا و قبل از سایر ویرایشها مانند تصحیح level و curve‌انجام ندهید.

همانگونه كه عیان است، این فرآیند كاری است دقیق. استفاده نادرست آن نه تنها فایده‌ای ندارد كه مضر هم هست. بالعكس، در صورت استفاده صحیح و دقیق از این فرآیند، تصاویرتان دچار بهبود معجزه‌آسایی خواهند شد كه شاید باورش برایتان مشكل باشد.

 

فرآیند شارپ كردن را به 3 مرحله تقسیم می‌كنیم و در هر مرحله ظرائف خاصش را بیان خواهیم كرد.

 

مرحله اول: Capture sharpening

در این مرحله شارپنسی را كه طی عكاسی از دست رفته به تصویر باز می‌گردانیم.

 

مرحله دوم: Creative sharpening

یا شارپ نمودن خلاقانه، كه در آن بسته به نوع تصویر و موضوع آن، شارپنس خاص هر تصویر را اعمال خواهیم كرد.

 

مرحله سوم:Output sharpening

پس از انجام دو مرحله قبل و پس از تنظیم سایز تصویر برای خروجی خاص، شارپنس خاصی برای چاپ یا نمایش آن در صفحات وب اعمال می‌كنیم.

لینک به دیدگاه

Capture sharpening

(شامل ابزارهای Unsharp masking ، Smart sharpen و Adobe Camera RAW )

 

الف)Unsharp mask

مقادیر 3 متغیر این ابزار برای تصاویر مختلف و مقاصد مختلف، متفاوت است. به طور كلی مقادیر Amount ، Radius و Threshold ( كه از این پس برای سهولت آنها را A، R و T مینامیم)، A=85/R=1/T=4 مناسب است. اما برای تصاویری كه حاوی اجسام نرم و صاف مانند گل، بچه‌ها و حیوانات كوچك خانگی هستند، A=150/R=1/T=10‌ نتیجه بهتری دارد. در مورد پرتره، A=75/R=2/T=3‌مناسب است و در مواردی مانند تصویر منظره و داخل ساختمان كه بخواهیم میزان شارپنس متوسط باشد، A=225/R=0.5/T=0 مفید خواهد بود. گاهی نیاز به حداكثر شارپنس داریم، مثلا در مورد تصاویر خارج از فوكوس و یا مواردی كه بخواهیم لبه های اجسام را به وضوح در عكس نشان دهیم. مثل عكاسیهای صنعتی و یا عكاسی از اجسام( مثل سكه و ...). دراینگونه موارد A=65/R=4/T=3 كاربرد دارد.

Lab Color Sharpening

یكی از مشكلات فرآیند شارپ كردن، ایجاد هاله‌های رنگی است. برای احتراز از این مشكل یك راه ساده وجود دارد. بجای شارپ كردن كل اطلاعات تصویر (شامل رنگها)، فقط اطلاعات روشنایی تصویر را شارپ می‌كنیم. برای این منظور تصویر را به حالت Lab color‌ می‌بریم( Image > Mode > lab Color ) و بعد در پالت channel ، كانال Lightness راانتخاب كرده و فقط به این كانال، ابزار Unsharp mask را اعمال می‌كنیم. در نهایت مجددا تصویر را به حالت RGB می‌بریم.

 

همواره برای شروع كار شارپ كردن، تصویر را به دقت بررسی كنید و حتما بررسی تصویر را با بزرگنمایی 100% انجام دهید. فتوشاپ در بزرگنمایی‌های كمتر، تصویر را antialiase می‌كند و نمی‌توانید به وضعیت شارپنس تصویر پی‌ببرید.

 

ب) Smart Sharpen

ابزار Smart sharpen كه در فتوشاپ CS2 ارائه شد، دارای خصوصیات جالبی جهت انجام بهتر فرآیند شارپ كردن است. زیرا : كمتر باعث ایجاد آثار ناخواسته در تصویر می‌گردد، می‌توان به طور انتخابی مناطق سایه یا پرنور تصویر را شارپ كرد، می‌توان تنظیمات انجام شده را برای استفاده های آتی ذخیره كرد و نیز استفاده آن راحت تر بوده و پیش نمایش بزرگتری دارد. این ابزار از طریق Filter > sharpen > smart sharpen در دسترس قرار دارد. كار با این ابزار خیلی آسان است و بهمین علت فقط به نكات مهم آن اشاره‌ای خواهیم داشت. دو كنترل اصلی این ابزار amount و radius هستند. مقدار amount تقریبا معادل همان مقدار amount در ابزار Unsharp mask است (و شاید گاهی مقادیر كمتر از آن بهتر باشد). مقدار radius هم در اكثر مواقع برابر با 1 مناسب است، مگر در مورد تصاویر خیلی محو، كه مقدار 2 هم مناسب خواهد بود. در پایین این دو كنترل، یك منوی Pop-up بنام remove وجود دارد كه كارش تعیین نوع عملكرد این ابزار برای حذف محو شدگیهای تصویر است. گزینه Gaussian blur باعث می‌شود كه ابزار smart sharpen‌، عملكردی مشابه Unsharp mask داشته باشد. گزینه lens blur عمكردی بهتر برای شارپ كردن لبه های اجسام دارد. گزینه Motion blur هم برای مواردی مناسب است كه علت محو، حركت سوژه باشد و البته باید جهت حركت را دقیقا بدانید. بهتر است گزینه more accurate هم همواره انتخاب شود كه هر چند سرعت كار را كم می‌كند اما دقت كار بیشتر خواهد شد.

برای ذخیره نمودن كلیه تنظیمات، از آیكن دیسك كه در كنار منوی setting‌ قرار دارد استفاده كنید و برای فراخوانی تنظیمات قبلی نیز از همین منوی setting كمك بگیرید.

در قسمت advanced این ابزار میتوان عمل شارپ كردن را در مناطق تیره یا پرنور تصویر كنترل كرد. با كنترل fade amount امكان تنظیم دقیق میزان شارپنس در مناطق پرنور یا سایه تصویر وجود دارد. دو كنترل دیگر یعنی radius و tonal width برای تنظیم دقیقتر استفاده می‌شوند.

لینک به دیدگاه

Creative sharpening یا شارپ كردن خلاقانه

دراین قسمت به دو روش شارپ كردن پیشرفته می‌پردازیم كه كنترل بهتری برای شارپ نمودن اجزای تصویر فراهم می‌كنند. Edge sharpening

گاهی ممكن است هدفتان شارپ نمودن لبه های جسم موجود در عكس باشد و نه كل تصویر. در این موارد، نمی‌توان از روشهای قبلی استفاده كرد.

برای این منظور، پس از باز كردن تصویرتان، در پالت لایه یك كپی از آن بگیرید. سپس در پالت channel یك كپی از كانال سبز بگیرید( duplicate channel از منو پالت channel). علت اینكه كانال سبز را انتخاب كردیم، این است كه در اكثر اوقات اگر به این كانال به طور مجزا نگاه كنید، بیشترین كنتراست بین لبه ها و اطراف می‌بینید. اما اگر در تصویر خاصی، این موضوع درمورد كانال دیگری صدق كند، همین كار را با آن كانال انجام دهید. حالا از طریق دستور filter > stylize > find edge لبه های اجسام را در تصویر پیدا كنید. در این مرحله شما تعیین می‌كنید كه فرآیند شارپ كردن به كجاها اعمال شود. برای اثرات بهتر و نیز كاهش نویز، كمی این لبه‌ها را محو می‌كنیم (filter > blur > guassian blur با مقدار radius=2.8 یا كمتر). دراینجا كل این انتخاب را برعكس می‌كنیم (Image > adjustment > invert ). حالا، با ctrl+L صفحه level را بیاورید و لغزنده ها را طوری تغییر دهید تا لبه های اجسام مطابق میلتان تعیین شوند. پس از خروج از صفحه level ، در حالیكه دكمه ctrl را گرفته‌اید، روی كانال آلفا كلیك كنید تا كل این كانال انتخاب شود. سپس همه كانالها را با كلیك روی RGB روشن كنید و كانال green copy‌ را از حالت انتخاب خارج نمایید. سپس ***** Unsharp mask را اعمال كنید. با این روش تنها لبه‌های اجسام در عكس شارپ میشود و نه كل تصویر.

 

Layer-based sharpening

در تصاویر پرتره، گاها لازم است كه موها شارپ شود بدون اینكه تغییری در شارپنس صورت ایجاد شود. در این موارد می‌توان از روش زیر استفاده كرد. پس از باز كردن فایل، یك كپی از آن در پالت لایه تهیه كنید (duplicate layer‌ در منوی پالت لایه). سپس روی این لایه جدید شارپنس مورد نیازتان را انجام دهید (از طریق Unsharp mask یا smart sharpen ). حالا از طریق آیكون add vector mask در پایین همین پالت، یك ماسك لایه ایجاد كنید. در نهایت، یك براش نرم انتخاب كنید و با رنگ سیاه، روی قسمتهایی از تصویر كه نمی‌خواهید شارپ شوند، رنگ كنید. بدین ترتیب براحتی میتوانید فرایند شارپنس را به قسمتهایی خاص از تصویر اعمال كنید. مزیت مهم دیگر این روش، قابل برگشت بودن آن است. یعنی با حذف لایه دوم، می‌توانید اصل تصویر را در هر زمان بدست آورید.

 

output sharpening : شارپ كردن برای چاپ تصاویر

در مراحل قبلی، همیشه سعی مان بر این بود كه از ایجاد هاله دور اجسام در هنگام شارپ كردن حذر كنیم. اما برای چاپ، دیگر این مساله مهم نیست. در واقع اگر تصویری به طور مناسب جهت چاپ شارپ شود، در مانیتور بعلت ایجاد هاله ها، غیر طبیعی به نظر می‌آید.

برای شارپ كردن مناسب جهت چاپ، نوع چاپ نیز اهمیت دارد. كه در ادامه به آن اشاره می‌كنیم. برای شارپ كردن، طبق معمول یك كپی از لایه در پالت لایه تهیه كنید و حالت blending ‌ آن‌را روی overlay قرار دهید. سپس روی همین لایه ***** filter> others > high pass را اعمال كنید. برای تعیین radius ، دانستن نوع چاپ مهم است. اگر با چاپگرهای جوهر افشان با رزولوشن 300ppi چاپ می‌كنید، مقدار آنرا روی 3 قرار دهید و اگر از پرینترهای halftone چاپخانه‌ای استفاده می‌كنید، مقادیر 4 تا 6 مناسب است. مجددا تاكید می‌كنم كه نتیجه این نوع شارپنس در صفحه نمایش غیر طبیعی بنظر می‌آید اما برای چاپ بسیار مناسب است.

 

 

منابعی برای مطالعه بیشتر:

The Photoshop CS2 Book for Digital Photographers

Muska Lipman Adobe Photoshop CS Photographers Guide

Harald Johnson, Mastering Digital Printing. Second Edition

Digital Photography Workflow Handbook

Ron Reznick, 'Digital Photography - Acquisition And Processing Techniques'

creativepro.com :Everything You Wanted to Know about Sharpening in Photoshop

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

PC Magazine: Image-Editing Magic

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

Tutorials – Sharpness

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

همه ما دوست داریم که عکسی شارپ تر یا دستکاری شده داشته باشیم، اینطور نیست؟ در بعضی از موارد روش شارپ کردن کلاسیک نظریه خوبی نیست. پس از اعمال حالت RGB ممکن است زیادی شارپ شده و یا مصنوعی به نظر آیند. همه ما با چنین مواردی روبرو شده ایم. پس ما به بهترین راه برای نگه داشتن کیفیت عکس بعد از شارپ کردن آن نیاز داریم.

3z3rwnwbraaiwzlcn5s.jpg

شارپ کردن در حالت رنگی LAB ممکن است یک انتخاب خوب برای این مورد باشد. ممکن است سخت به نظر آید اما راحت تر از آن است که شما فکر می کنید. اما ابتدا بیایید ببینیم که LAB چیست و در کدام منو می توانید آن را پیدا کنید. حالت رنگی LAB بر پایه سه کانال ساخته شده است: - کانال L شامل اطلاعات روشنایی است. روشنایی به بیانی دیگر به داده های سیاه و سفید در یک عکس می پردازد. - کانال A شامل داده اطلاعات درباره سبز ها و سرخابی می باشد. - کانال B شامل اطلاعات درباره زرد ها و آبی ها می باشد.

 

zjg5hl9awnorqzmxfmn.jpg

 

با این روش شارپ کردن نکته مهم این است که اطلاعات سیاه و سفید کاملاً از اطلاعات رنگی جدا است. امتیاز این قضیه این است که می توانید پیکسل های سیاه و سفید را بدون هیچ تماسی با پیکسل های رنگی شارپ کنید. به اضافه اینکه: - بسیاری از شیپ ها با سیاه دورگیری شده اند، پس سیاه چیزی است که شما می خواهید شارپ شود. - پیکسل های رنگی تمایل به از دست دادن جذابیتشان دارند و تنها کمی می توان آن ها را شارپ کرد زیرا در غیر این صورت سایه های زشتی پیدا کرده و رنگ آن ها کاملاً مصنوعی می شود، در حالی که در کانال روشنایی LAB کانال های رنگی دست نخورده باقی مانده و تاثیری نمی گیرند. زمانی که یک عکس را به حالت LAB می برید، اگر پالت Channels را باز کنید، سه کانال خواهید دید: Lightness یا L که شامل داده های سیاه و سفید است؛ و کانال های A و B برای اطلاعات رنگی.

 

deij9k3oom12iuajsob.jpg

لینک به دیدگاه

قبل از اینکه Unsharp Mask را اعمال کنیم کمی آن را به شما معرفی می کنم. یک "Unsharp Mask" اغلب برای شارپ کردن یک عکس استفاده می شود، برخلاف چیزی که از اسمش به نظر می رسد. شارپ کردن به شما کمک می کند تا بافت و جزئیات جلوه بیشتری پیدا کرده و در زمانی که از تصاویر دیجیتال استفاده می کنید ممکن است این کار بحرانی باشد. برای استفاده از Unsharp Mask در کانال L، پالت Channels را باز کرده و کانال Lightness را انتخاب کنید. باید هر سه کانال LAB مشخص باشد - این ها با آیکون "چشم" که در سمت چپ ستون در پالت Channels قرار دارد مشخص می شوند.

jjhnwmad6ftpn2ioca7z.jpg

پنجره Unsharp Mask تنظیماتی دارد، Amount, Radius و Threshold. تنظیمات Amount را بالاتر و Radius را نیز بالاتر ببرید تا هرکدام به شما شارپ شدگی بیشتری بدهد. Threshold در جهت مخالف کار می کند: Threshold کمتر شارپی بیشتری را به وجود می آورد، و Threshold بالاتر شارپی کمتری تولید می کند.

 

xxa969h4w1gs7e4vji.jpg

در اینجا سه تنظیمات را می بینید که در این کار مفید هستند: 1. برای انسان: Amount 150%, Radius 1, Threshold 10 2. برای منظره، عکاسی شهری، و یا مسافرت: Amount 65%, Radius 3, Threshold 2 3. برای استفاده کلی روزانه: Amount 85%, Radius 1, Threshold 4 اما می توانید با این تنظیمات بازی کرده و بهترین گزینه را برای عکستان قرار دهید. می توانید دوباره ***** Unsharp Mask را اعمال کرده، از همان تنظیمات استفاده کنید. اگر عکستان زیادی شارپ شد، قبل از انجام هر کار دیگر، به زیر منو Edit رفته و (Fade Unsharp Mask(Shift+Ctrl+F را انتخاب کنید. در تنظیمات Fade، مکان نمای Opacity را به 50% پایین آورده، پس در دومین گزینه ***** نیمی از مقاومت آن را خواهید داشت.

لینک به دیدگاه

5kmuqc47tfpqfflaqe18.jpg

 

1mvheqeizq6udpwga8la.jpg

 

پس از اینکه از شارپ کردن LAB راضی شدید، Flatten Image کرده و آن را به فاضای رنگی RGB برگردانید.

 

u1wp2ljngh5i4sztja.jpg

 

پس این تکنیک شارپ کردن LAB است که امیدوارم که در کار شما مفید بوده باشد. خوش باشید.

 

r02hd4l69abd1qekpg8.jpg

 

pcw2rtxx1a3by6ochw2n.jpg

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...