رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

 

Mario-Botta.jpg

از معماران مشهور سوئیسی و زاده سویس است.او اولین خانه خود را در سن 16 سالگی طراحی نمود.این خانه برای دو خانوار در نظر گرفته شده بود و در Ticino ساخته شد. در حالیکه نظم و انضباط در این سازه ناجور بوده و مشکلاتی را دارا میباشد ارتباط ساختمان با سایتش ، جدا سازی فضای سرویس گیرنده و سرویس دهنده (از نظریات ویژه کان) ، عقب نشینی عمیق پنجره ها همه آغازهایی برای شکل گیری شیوه ماریو درطراحی بود.

 

او یکی از دانشجویان برجسته مدرسه معماری تیچینو بود. آموزش دیده در رشته محاسبات ساختمان میباشد و استاد مدعو پلی تکنیک فدرال در لوزان .وی یکی از معماران برجسته سبک بین الملل است.همکاری با لوکوربوزیه در سالهای ۱۹۶۵_۱۹۶۹ ؛ شروع همکاری با لوئی کان در سال ۱۹۶۹از نکاتی است که درباره بوتا باید از آنان یاد نمود.

از معماران مشهور سوئیسی و زاده سویس است.او اولین خانه خود را در سن 16 سالگی طراحی نمود.این خانه برای دو خانوار در نظر گرفته شده بود و در Ticino ساخته شد. در حالیکه نظم و انضباط در این سازه ناجور بوده و مشکلاتی را دارا میباشد ارتباط ساختمان با سایتش ، جدا سازی فضای سرویس گیرنده و سرویس دهنده (از نظریات ویژه کان) ، عقب نشینی عمیق پنجره ها همه آغازهایی برای شکل گیری شیوه ماریو درطراحی بود.

او یکی از دانشجویان برجسته مدرسه معماری تیچینو بود. آموزش دیده در رشته محاسبات ساختمان میباشد و استاد مدعو پلی تکنیک فدرال در لوزان .وی یکی از معماران برجسته سبک بین الملل است.

همکاری با لوکوربوزیه در سالهای ۱۹۶۵_۱۹۶۹ ؛ شروع همکاری با لوئی کان در سال ۱۹۶۹از نکاتی است که درباره بوتا باید از آنان یاد نمود.

ویژگیهای طرح های ماریو بوتا:

-دقت در توپوگرافی زمین و حساسیت به بوم گرایی

-توجه به سادگی در انتخاب الگو های معماری

-گرایش به فرم های هندسی

-تاکید بر مهارت های حرفه ای در اجرا

-ایجاد فضای سایه روشن در کارها

-دعوت طبیعت به داخل ساختمان با استفاده ازفضای باز

-تعبیه نورگیر های مشابه در اکثر کارها

-او کار رسمی خود رادر سال 1970 در لوگانو آغاز نمود.ساختمانهای او اغلب آجری هستند در عین حالی که پهنه وسیعی از مصالح در کارهای او بکار گرفته میشود.

هر زمان که ماریو بوتا منطقه ای را برای خانه ای جدید در نقطه ای بر می گزید،توجه شایانی به سایت مبذول می داشت و ملهم از علم به ساکنین قدیمی آن نقطه می باشد .

حتی اگر به طور اتفاقی با یک ساختمان که ماریو بوتا طراحی کرده است برخورد کنیم محال است به حس عمیق حاصل از نظم ترکیبی آن نبریم.

گرایش به فرم های هندسی :

گذشتگان همواره با بهره گیری از فرم های خالص هندسی مانند استوانه،مکعب و مثلث متساوی الضلاع نوعی تضاد با طبیعت را نشان می دادند و با بکارگیری مصالحی که هرگونه دخل و تصرف مالکانه و تضاد با آهنگ طبیعت را رد می کند حضورشان را در طبیعت دارای نشان کرده اند . اشکالی که به واسطه آنها می توان به شخصیت قدیمی چیزهای نو شکل بخشید که نشان گر زبان ترکیبی ماریو بوتا می باشد و در بیش از چهل پروژه ساختمانی طی سی سال آن را به خوبی اعمال کرده است.

ایجاد سایه و روشن در کارها:

اگر از نقطه ای دورتر به کارهای بوتا نگاه کنیم خطوط هندسی را می بینیم که احجام اولیه را در مقابل منظره طبیعی پشت جدا می سازد و از حضوری خبر می دهد که هم غیر قابل انتظار است هم گذشته زمین را تعریف می کند.

خطوط قوی به وضوح بر مقطع فرمی سایه روشن در برابر محیط طبیعی پیرامونش تأکید دارند.سطوح به واسطه هندسه ای که نور را منعکس می کنند مجسم شده اند.

دعوت طبیعت به داخل ساختمان:

یکی از ویژگی های کارهای بوتا گشودگی های بزرگ،حفاظت شده و عقب کشیده شده در قالب پنجره هاست و شکاف های کوچکی که پیوستگی های دیوار ها را قطع می کند وتبدیل به نقاط مناسب دارای امتیاز می شوند که از طریق آنها می توان فضای بیرونی را مشاهده نمود و حضور آنها را به داخل به گونه ای معرفی کرد که برای شرایط قابل سکنی ضروری باشند.

تر سیم ارتباطات توسط نورگیر های سقفی پیوسته ای که غالباً ساختمان را از طول به بخش هایی تقسیم می کند تقویت می شود. این نور گیرها نه تنها نور دهی دارند بلکه وجود وقایع طبیعی مانند باران و برف را در فضای خارج نشان می دهند.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

گذری چند بر پروژه های بوتا

خانه شخصی در بریگا نزونا

این خانه واقع در تقاطع دوجاده درتپه ای نزدیک لوگانو می باشد.

در واقع همانگونه که ماریو بوتا تصدیق می کند عملکرد فضاهایی که همچون *****(بین فضای درونی و بیرونی )عمل می کنند دو نقطه متقابل بنا را تشکیل داده اند که باعطف به مبنا قرار دادنشان به روی آنها تأیید شده است.

ایوان و مهتابی بلند که دربالای آن نورگیر سقفی قرار گرفته و یا فضای کوچک حیاط مرکزی وار در قسمت ورودی بنا.

شکل کلی مشابه که در بالای مهتابی قرار گرفته در ورای هندسه خشک خود یک سمبل مکانیکی است.

 

 

خانه شخصی در مونتاگنولا

از پائین تپه،منحنی ای که به واسطه ردیفی از پنجره های دایره شکل شاخص شده است قابل مشاهده می باشد.حجم نیم دایره ای که به واسطه بافت متراکم آجر بر سختی آن تأکید شده است،توسط یک سطح شیشه ای برش خورده و به بخش هایی تقسیم شده است که در پشت آن فضاهای مسکونی در سطوح مختلف قرار گرفته اند.

پلان مسکونی دارای نوعی پیچیدگی است که به واسطه ساخت یک حجم خطی از فضاهایی که شامل اتاق ورزش،استخر شنا و سونا می باشد بوسیله دیوار شیشه ای از دفتر کار و گاراژ جدا شده است.

در بالای این حجم ایوانی قرار دارد که محل دسترسی به جاده ایست که به خانه منتهی می شود.

 

 

کلیسای اوری -Evry- 1995

تأثیر تفکرات بوتا را می توان به راحتی در طراحی این کلیسا مشاهده کرد.

پروژه به عنوان دیواری بزرگ در نظر گرفته شد که لزوماً هیچ گشودگی در سطح آن وجود ندارد ولی در مقابل در قسمت فوقانی باز است،جایی که منظره آسمان از طریق پنجره هایی با شیشه رنگی دور سقف با فضایی مثلثی شکل ذرات نور را به داخل می فرستد.

رنگ های متغییری را که از فصول گذر سال می گذرد و بر رأس درختان بالای ساختمان می تابد از صافی می گذراند.

 

 

صومعه مونته تامارو

از درون تله کابین که از دره کوه بالا می رود تا اسکی بازان در بالای آن استراحت کنند،حضور معماری را بلافاصله می توان دید.مسیر مستقیم و طولانی که از طریق ایستگاه تله کابین به صومعه می رسد،این بنا روی یک قوس و روی لبه یک حجم استوانه ای شکل قرار گرفته است.

یکسری از نوار های حلقه ای کنگره دار در سطح شیب دار سقف قرار گرفته اند و سبب می شوند تا نور طبیعی به داخل صومعه راه یابد. نقش و نگار هایی به شکل درختان اثر انزو کوچی روی سقف بیننده را به سمت ورودی صومعه هدایت می کند.

 

ساختمان فن آوری رسانه ای در ویلربان

این بنا واقع در حاشیه خیابان امیل زولا است.

ساختمان خود را به سمت جلو کشانده است وبه واسطه طرح مبسوط آن تصویری از یک حجم پر با مرکز توخالی را خلق کرده که در وسط یک شکاف عمیق ودرطرفین دارای سطح شیب دار می باشد.

این شکاف تا عمق شیشه ای ساختمان امتداد یافته و در آنجا می توان طرزقرارگیری فضاها در طبقات و نظام عملکردی ارائه شده برای ساختمان را مشاهده نمود.

بدین ترتیب:

۱/خانه کتاب ۲/خانه تصویر ۳/خانه صدا

در کنار دیوار های بسته که سطوح آنها با آجر لعابدار نما شده اند که حجم دو پلکان را در بر می گیرد. بر فراز قسمت داخلی گنبدی کاملا روشن به شکل مخروط که سرآن بریده شده در نقطه تداخل حجم مستطیلی و فرم استوانه ای پشت آن هنگام عبور از سالن سخنرانی دسترسی دایره ای شکل را که به اتاقهای مختلف می رسد نشان می دهد.

 

گالری هنر واتاری در توکیو

هندسه منظم بنا ناشی از هندسه مثلثی قطعه زمین در نقطه تقاطع خیابان اصلی و فرعی

برش سایه روشن ایجاد شده پله اضطراری محل تلاقی دو نما را مشخص می کند.

پوسته منحنی در سمت چپ بنا بر ورودی تأکید می کند.

بریدگی کشیده در میان نما منتهی به پنجره مستطیلی بزرگی است که تنها محل رجوع به قسمت داخلی است و شش طبقه را به هم مرتبط می سازد از نکات قابل توجه این ساخته است.

فضا های داخلی گالری:

طبقه اول:کتاب فروشی

طبقه دوم و سوم:نمایشگاه و گالری هنر

طبقه چهارم:دفاتر و محل اقامت مالکین

 

 

موزه هنر های مدرن سانفرانسیسکو 1994

ساختمان موزه در قطعه زمینی واقع شده که دور آن سه بنای مرتفع قرار گرفته و به همین دلیل تصویری خاص و قوی را ایجاب می کرد که در عین حال قابل مقایسه با ساختمان های مجاورش نباشد.

نمای پلکانی بنا در جلو آجرنما می باشد و یکسری فضاهای نمایشگاهی را در خود جای می دهد که همگی از بالا نور می گیرند.

برغم تناسب نامطلوب ۱ به ۴ زمین و کل سطح ساخته شده نورگیری طبیعی در نظر گرفته شده است.

ایجاد فضای داخلی یکپارچه ،ساخت یک پوسته خارجی که برخلاف خصوصیات نما ساختمان را ناشناخته نشان دهد و رهگذران را به داخل دعوت کنداز ویژگی های منحصر به فرد بناست.

نما در مرکز باز شده و حضور حجم استوانه ای را نمایان می سازد که مزین به سنگ مرمرین دو رنگ می باشد.

این شکل نمادین در بالا با زاویه ای شیب دار برش می خورد به طوری که نور را به داخل حفره مرکز ساختمان هدایت می کند و حول آن راههای دسترسی به سالنهای نمایش قرار دارد.

  • Like 5
لینک به دیدگاه

طرح ویژه ای از بوتا

کارفرما : Hotel Tschuggen AG

پروژه : arosa 2003_2006

مساحت :۵′۳۰۰ m² • حجم : ۲۷′۰۰۰ m³

Arosa یک منطقه جغرافیایی منحصر به فرد و طبیعی است که در کوههای سویس محاصره شده است

کمپانی مذکور به ماریو بوتا پیشنهاد کرد تا در این مکان هتلی ساخته شود.

این سایت پس از بررسی ، مناسب و قابل توصیف برای احداث یک هتل بزرگ شناخته شد .

این مکان فضایی بود برای مجادله انسان با طبیعت و در نتیجه سازش آن با فضای پیرامونش .

پس با الهام از درختان و محیط زیست اطراف سایت ، ماریو بوتا حجم بنا را به صورت بستری از خاک با سقف های اسپیس فرمی (همساز با درختان اطراف ) در نظر گرفت است که بازدید کنندگان کنجکاو را به هیجان وا می دارد .

این بنا در مفهوم ویژه خود به ما یک راه حل فریبنده از طریق تماس بصری که همان احترام گذشتن به محیط پیرامون خود است می دهد.

این هتل دارای فضاهای عمومی ( استخر ، سونا و … ) است که قرارگرفتن آنها در خارج بنا و قرارگیری یک سلسله تراس با شیب کمی که هدایت کننده بازدید کننده ها هست فضای فعال و پویایی را به وجود آورده است .

طراحی مدولار پلان ها محدودیتی برای سازماندهی فضا و عملکرد ایجاد نکرده است .

اسن استراکچر شیشه ایی با نورپردازی داخلی در شب منظره زیبایی در دل کوهستان به وجود آورده است .

 

 

کلیسای سانتا ولته Church of Santo Volto

2001-2006 ایتالیا

 

Mimg_01.jpg

 

Mimg_05.jpg

 

 

New casino at Capione d'Italia

1990-ایتالیا

 

Mimg_02.jpg

 

Mimg_05.jpg

 

 

برج کیوبو Kyobo Tower

1989 کره-سئول

 

Mimg_01.jpg

 

Mimg_05.jpg

 

 

کارخانه Petra Winery

1999-ایتالیا

 

Mimg_01.jpg

 

Mimg_04.jpg

 

 

Church in Seriate

2004-1994 ایتالیا

 

Mimg_01.jpg

 

Mimg_04.jpg

 

 

بازسازی و الحاقات تئاتر alla Scala

2004-2002 میلان-ایتالیا

 

Mimg_02.jpg

 

Mimg_05.jpg

 

موزه هنر سئول

2004-1995 کره جنوبی

 

Mimg_01.jpg

 

Mimg_05.jpg

 

 

موزه Biblioteca - فونداسیون وزیرساختی از ساختمان Martin Bodmer-

2003-1998

 

Mimg_01.jpg

 

Mimg_05.jpg

  • Like 5
لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

معمار ماریو بوتا در سال ۱۹۴۳ در مندریزیو سوئیس متولد شد. وی یکی از دانشجویان برجسته مدرسه معماری تیچینو بوده و در رشته محاسبات ساختمان آموزش دیده است. ماریو بوتا همکاری با معماران به نام و مشهوری چون لوکوربوزیه در سالهای ۱۹۶۵-۱۹۶۹ و لوئی کان در سال ۱۹۶۹ (یکی از مهم ترین اعضای مدرسه فنی سوئیس) را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. ماریو بوتا یکی از اعضای مهم مکتب تیسینز بود که در همین راستا گرایشهای فرمالیستی در یکسری خانه های ویلایی ساده و ظریف در کارهای او به چشم میخورد. نخستین کار وی خانه روحانی در ترتاکه (۱۹۶۱-۱۹۶۳) بود که از خود به یادگار گذاشت.

dl60jp1knecjaifjawq.jpg

از ویژگی های بارز در طراحی های ماریو بوتا می توان به؛ دقت زیاد در توپوگرافی زمین و حساسیت به بوم گرایی، توجه به سادگی در انتخاب الگوهای معماری، گرایش به فرم های هندسی، تاکید بر مهارت های حرفه ای در اجرا، ایجاد فضای سایه روشن در کارها، دعوت طبیعت به داخل ساختمان با استفاده ازفضای باز، تعبیه نورگیر های مشابه در اکثر کارهای وی اشاره کرد.

 

fshh83lgcquhs7kv7y4.jpg

هر زمان که ماریو بوتا منطقه ای را برای خانه ای جدید در نقطه ای بر می گزید، توجه شایانی به سایت مبذول می داشت و ملهم از علم ساکنین قدیمی آن نقطه می باشد. حتی اگر به طور اتفاقی با یک ساختمان که ماریو بوتا طراحی کرده است برخورد کنیم محال است به حس عمیق حاصل از نظم ترکیبی آن نبریم.

 

tx4fngzl0jcp3q6ewzt.jpg

اگر از نقطه ای دورتر به کارهای بوتا نگاه کنیم خطوط هندسی را می بینیم که احجام اولیه را در مقابل منظره طبیعی پشت جدا می سازد و از حضوری خبر می دهد که هم غیر قابل انتظار است هم گذشته زمین را تعریف می کند. خطوط قوی به وضوح بر مقطع فرمی سایه روشن در برابر محیط طبیعی پیرامونش تأکید دارند. سطوح به واسطه هندسه ای که نور را منعکس می کنند مجسم شده اند. سایه کنج، شما را به درون فرا می خواند و از داخل منظره های بسیاری که از دیدن آنها محروم شده ایم توسط خطوط ساده دیوارها و ستون ها شکل می گیرد.

 

27nn0a3lu99xoeen0xwu.jpg

یکی از دیگر ویژگی های کارهای بوتا گشودگی های بزرگ، حفاظت شده و عقب کشیده شده در قالب پنجره هاست و شکاف های کوچکی که پیوستگی های دیوار ها را قطع می کند و تبدیل به نقاط مناسب دارای امتیاز می شوند که از طریق آنها می توان فضای بیرونی را مشاهده نمود و حضور آنها را به داخل به گونه ای معرفی کرد که برای شرایط قابل سکنی ضروری باشند.

 

hmk778d2piercqfa2o4.jpg

یکی از عناصری که در کارهای بوتا به چشم میخورد، تر سیم ارتباطات توسط نورگیر های سقفی پیوسته ای است که غالباً ساختمان را از طول به بخش هایی تقسیم می کند. این نور گیرها نه تنها نور دهی دارند بلکه وجود وقایع طبیعی مانند باران و برف را در فضای خارج نشان می دهند.

 

0nihqnnbtnp5rcjwxj5d.jpg

تاثیر تفکرات بوتا در مورد طراحی کلیسا را می توان در کارهای او به روشنی دید. از آن جمله تفکرات و گفته های بوتا می توان به؛ «امروزه کلیسا فرصتی است استثنائی برا ی ساخت و تقویت فضائی که در آن زندگی می کنیم و نشانه ای تازه است برای آنچه که مردم منتظرش بودند» و یا اینکه «کلیسا ایجاد مکث می کند، یک لحظه سکوت، فرصتی برای انعکاس و عبادت بشری که مواجه با تغییرات سریع و تناقض های شهرهای مدرن» و یا «کلیسا ضرورتی است که نه تنها برای مومنان بلکه برای کسانی که ایمان ندارند یاد آوری است برای تلفیق دوباره با گذشته» اشاره کرد.

texw7ixp4oma6e53imd.jpg

 

tankkpucopvi9dqidkv8.jpg

 

yoxnatjzjjypempo4lnm.jpg

 

rt0j6vjgbforan5yhpm.jpg

 

منبع این پست:مطلبی با عنوان زندگی نامه ماریو بوتا از تارنمای difal.ir

 

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...
×
×
  • اضافه کردن...