رفتن به مطلب

دانشگاه ارومیه


ارسال های توصیه شده

تاریخچه:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دانشگاه ارومیه به عنوان یک مرکز آموزش عالی در استان آذربایجان غربی ابتدا در قالب آموزشکده در یک باغ ۱۵ هکتاری در مسیر جاده بند به ریاست آقای مهندس شیبانی در سال ۱۳۴۴ تاسیس گردید. در آن زمان تعداد اعضای هیات علمی بسیار معدود بوده و در هر دوره تعداد ۲۰ الی ۳۰ نفر دانشجو برای آموزش در علوم کشاورزی پذیرفته و با درجه کاردانی فارغ التحصیل می‌شدند.

 

دانشجویانی که مایل بودند می‌توانستند تا درجه کارشناسی در دانشکده کشاورزی کرج وابسته به دانشگاه تهران به تحصیلات خود ادامه دهند.

 

در سال ۱۳۴۸ موافقت نامه‌ای بین بنیاد خاور نزدیک و وزارت فرهنگ وقت جهت افزایش دوره دانشکده از دوسال به برنامه چهار ساله به امضا رسید و آقای دکتر جعفر راثی ریاست دانشکده را به عهده گرفتند. نمایندگان بنیاد خاور نزدیک تهیه کتب آموزشی به زبان انگلیسی و تجهیزات آزمایشگاهی برای دوره چهارساله دانشکده کشاورزی و دامپروری را به عهده گرفتند.

 

گرایش‌های آموزشی شامل رشته‌های کشاورزی، دامپروری و اقتصاد خانه بود که باپایه گذاری پنج گروه آموزشی شامل علوم پایه، علوم گیاهی، علوم دامی، مهندسی کشاورزی و آموزش روستایی حمایت می‌شد

 

. کتابخانه مرکزی دانشکده به سرعت با کتابهای منتخب تجهیز و تعداد دانشجویان جدید الورود به ۱۵۰ نفر در سال رسید. در آغاز همکاری بنیاد خاورنزدیک با دانشکده کشاورزی و دامپروری، مزرعه وسیعی در نازلو واقع در حومه شهر ارومیه خریداری شد. پردیس نازلو در ۱۱ کیلومتری مسیر جاده مرز سرو با ترکیه و با فاصله ۱۹ کیلومتری از پردیس شهر قرار داشت.

 

در ابتدا ساختمان‌های دامپروری جهت نگهداری گاو و گوسفند و ماکیان به منظور آموزش عملی دانشجویان و با سرپرستی متخصصین بنیاد خاورنزدیک احداث شد.

 

لازم به اشاره‌است که ۸۷ سال قبل از تاسیس آموزشکده کشاورزی رضائیه و ۵۶ سال قبل از تاسیس دانشگاه تهران در سال ۱۳۱۳ یعنی در سال ۱۲۵۷ (ش۸۷۸ میلادی) در محل باغ ۱۵ هکتاری فوق الذکر، یک دانشکده پزشکی توسط میسیونرها مذهبی که از ۴۳ سال قبل از آن به ارومیه وارد شده بودند احداث شده بود.

 

سرپرستی این دانشکده که قدیمی ترین مرکز آموزش عالی به سبک جدید در ایران به شمار می‌ورد با آقای دکتر ژوزف کاکران که خود متولد ارومیه بوده و تحصیلات پزشکی را در نیویورک گذرانده بود، بوده‌است. دانشکده پزشکی ارومیه در طی پنج دوره پنج ساله و به مدت ۲۷ سال فعالیت خود جمعا ۲۶ پزشک ایرانی را فارغ التحصیل نموده و تحویل جامعه آن روز داده‌است که این امر از جمله افتخارات منطقه آذربایجان غربی به شمار می‌رود بنا بر شواهد موجود، قبل از آن تاریخ فقط سه پزشک در ارومیه مشغول طبابت بوده‌اند. هم اکنون یکی از نمونه‌های گواهینامه دوزبانه فارغ التحصیلی پزشکی به عنوان مدرک ارزشمند در دانشگاه ارومیه موجود می‌باشد. در یکی از دوره‌های فارغ التحصیلی در سال ۱۲۷۷ مظفر الدین شاه خود شخصا همراه با دکتر کاکران گواهینامه‌های فارغ التحصیلی را امضا کرده و به فارغ التحصیلان اهدا نموده‌اند. همزمان با تاسیس دانشکده پزشکی رضائیه دو بیمارستان یکصد و پنجاه تختخوابی به ترتیب برای بستری شده بیماران مردو زن به نام بیمارستان وست مینستر (Westminster Hospital) در ارومیه تاسیس شد که اولین بیمارستان‌های مدرن و مجهز در ایران به شمار می‌روند.

 

در حال حاضر یک ساختمان قدیمی معروف به ساختمان چوبی و یکی از پناهگاه‌های زیرزمینی زمان جنگ ایران و عراق از جمله ساختمان‌های باقی مانده از آن زمان در دانشگاه ارومیه به شمار می‌روند. بدین ترتیب تاسیس آموزشکده کشاورزی رضائیه در سال ۱۳۴۴ دقیقا شصت سال بعد از تعطیلی دانشکده پزشکی ارومیه که به علت فوت آقای دکتر کاکران پیش آمد، اتفاق افتاده‌است.

 

دکتر کاکرن و تقریباً تمامی کادر آمریکایی هیئت علمی این موسسه (از جمله دکتر رایت Wright، دکتر هولمز Homlz، دکتر ون نوردن Van Nourdon، و دکتر میلر Miller) همگی در همان ارومیه به خاک سپرده شدند و موسسه نهایتا تبدیل به دانشگاه ارومیه گردید.

 

به دنبال تاسیس دانشکده کشاورزی و دامپروری رضائیه، دانشکده‌های دامپزشکی و علوم در راستای توسعه کمی و کیفی دانشگاه به ترتیب در سالهای ۱۳۵۶ و ۱۳۵۸ افتتاح شدند که منجربه تاسیس دانشگاه رضائیه گردید. پس از آن فعالیت گسترده‌ای برای توسعه پردیس نازلو به عمل آمد و به تدریج و به نوبت هر سه دانشکده فوق الذکر به پردیس نازلو انتقال یافتند. پس از انقلاب اسلامی نام دانشگاه رضانیه به دانشگاه ارومیه تغییر یافت. دانشگاه ارومیه پس از آن با افتتاح دانشکده ادبیات و علوم انسانی در سال ۱۳۶۷ و دانشکده فنی در سال ۱۳۶۸ توسعه بیشتری یافت و درحال حاضر با داشتن پنج دانشکده، یک آموزشکده فنی در شهر خوی، چهار مرکز تحقیقاتی، مرکز ICT، کتابخانه مرکزی، یک موزه و یک مرکز تحقیقات سازه در حال تاسیس، به فعالیت آموزشی و تحقیقاتی خود ادامه می‌دهد

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

picture.php?albumid=208&pictureid=2401

 

 

103agri1.jpg

لینک به دیدگاه
این نازلوئه؟؟موقعی که ما بودیم اصلا سر در نداشت ...:hanghead:این دانشکده فنی مهندسی هم جدید اضافه کردن ...

اهوم....

 

خیلی چیزا عوض شده ..مثلا همین دانشکده کشاورزی خودمون! بغل گروه علوم خاک دارن ساخت و ساز

میکنن و گسترشش میدن!

یه ساختمون هم به اسم ساختمون عمومی مابین کشاورزی و علوم زدن که کلاسای عمومیمون کلا اونجا برگزار میشه!(برا همه رشته های دانشگاه):w16:

لینک به دیدگاه
  • 5 هفته بعد...

در ارزيابيهاي بعمل آمده اداره كل تربيت بدني وزارت علوم از عملكرد و فعاليتهاي ورزشي ادارات و مديريتهاي تربيت بدني دانشگاهها كه همه ساله توسط كميته ارزيابي اين اداره كل انجام ميگيرد ؛مديريت تربيت بدني دانشگاه اروميه در بين دانشگاههاي سطح يك كشور در سال تحصيلي 88-87 حايز رتبه برتر گرديد.

لازم به ذكر است دانشگاههاي كشور در چهار سطح رتبه بندي شده اند و دانشگاه اروميه دراين رتبه بندي در سطح يك قرار دارد ودر بين دانشگاههاي اين گروه توانسته رتبه برتر را ازآن خود كند.

sm1%20004.jpg

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...
  • 1 ماه بعد...
  • 1 سال بعد...
  • 3 ماه بعد...

دانشگاه ارومیه در سال 1391 به پشتوانه قریب به 50 سال پیشینه فعالیت های موثر آموزشی و پژوهشی و با داشتن 60 رشته دکتری، 95 رشته کارشناسی ارشد و قریب به 500 نفر عضو هیات علمی، موفق به راه اندازی پردیس دانشگاهی با اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردید. پردیس دانشگاهی دانشگاه ارومیه با اتکا به عنایت الهی و با بهره مندی از سوابق علمی و تحقیقاتی بسیار گسترده دانشگاه ارومیه، اعضای هیئت علمی ، پژوهشکده های متنوع و افتخارآمیز آن که همه ساله جزء مراکز تحقیقاتی برجسته کشور اسلامی برگزیده می شوند؛ در نظر دارد که با جذب دانشجو برای مقاطع تحصیلات تکمیلی در رشته های گوناگون علوم پایه، کشاورزی، فنی و مهندسی، دامپزشکی، ادبیات و علوم انسانی، اقتصاد و مدیریت، تربیت بدنی و منابع طبیعی ؛ جایگاه بسیار والائی را در منطقه ایجاد نماید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دانشجویان دانشگاه ارومیه مدال طلا و نقره و دیپلم افتخار بزرگترین جشنواره اختراعات جهانی را از آن خود کردند.

به گزارش روابط عمومی، مهرداد فوج لعلی دانشجوی دکتری تخصصی رشته مهندسی مکانیک بیوسیستم و میثم علیزاده دانشجوی کارشناسی مکانیک دو دانشجوی موفقی هستند که با ارائه اختراع خود در این دوره از مسابقات جهانی برای کشور ایران و دانشگاه ارومیه افتخار آفریدند.

گفتنی است: دستگاه " بی حس کننده دندان توسط امواج الکترومغناطیسی بدون استفاده از مواد شیمیایی" که به دست فوج لعلی دانشجوی دکتری دانشگاه ارومیه ساخته شده علاوه بر مدال طلا، نشان ویژه ی پارک علم و فناوری هنک کنگ را نیز از آن خود نمود. ذکر این نکته جالب توجه است که جوانان مخترع کشورمان توانستند با اختراعات مختلف در بخش های نانو فناوری، پزشکی، ساختمان، مکانیک، کشاورزی، مهندسی و فرهنگی به 14 نشان طلای با ارزش، 9 نشان نقره و یک نشان برنز دست یابند همچنین مخترعان کشورمان موفق شدند شش جایزه ویژه این جشنواره را به خود اختصاص دهند.

مهرداد فوج لعلی یکی از اعضای شرکت ایمن الکترونیک خاورمیانه می باشد که این شرکت مستقر در مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه ارومیه بوده و به زودی به پارک علم و فناوری استان وابسته به دانشگاه انتقال می یابد.

میثم علیزاده دانشجوی کارشناسی مکانیک دیگر مدال آور جشنواره ژنو سوییس در خصوص اختراع خود گفت: دستگاه ضدعفونی زباله توسط تولید اکسیژن فعال، دستگاهی است که زباله های عفونی را تا حد 85 درصد بدون تولید هیچ نوع آلاینده محیطی ضدعفونی می کند.

وی در خصوص طرح خود اظهار داشت: به طور متوسط بیمارستان ها و مراکز درمانی به ازای هر بیمار 1.5 کیلوگرم زباله تولید میکنند و طبق استانداردها بازیافت آنها ممنوع است و در این طرح دستگاه با تولید میدان مغناطیسی قوی توسط امواج مایکروویو و همچنین برق قوی با دامنه ولتاژ بالا و برخی اعمال دیگر اکسیژن هوا را باردار میکند.

وی خاطرنشان نمود: اکسیژن باردار یا همان اکسیژن فعال تولید شده طی فرآیندهای طراحی شده زباله را تا حد 85 درصد ضد عفونی میکند و نکته جالب این است که خروجی دستگاه فقط اکسید مواد و اکسیژن است و هیچ گونه آلاینده زیست محیطی تولید نمیشود.

علیزاده افزود: این طرح قبلا نیز در ایران به عنوان طرح ملی کشور در سال 1390 از سوی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری انتخاب شده بود.

این مخترع جوان در پایان سخنان خود از زحمات همکاران طرح، دکتر فوج لعلی، استاندار آذربایجانغربی، رئيس حوزه مشاوران جوان استانداری ، رییس دانشگاه ارومیه، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه ارومیه تشکر و قدردانی نمود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، در جشنواره ژنو که21 تا 25 فروردین ماه سالجاری و با حضور مخترعین 40 کشور جهان، مشارکت سازمان ملل متحد و قضاوت بیش از 70 داور برگزار شد، ابتدا اختراعات به مدت سه روز در نمایشگاهی به بازدیدکنندگان و داوران معرفی می شود و پس از اعطا جایزه ویژه جشنواره ، مدال های مختلف در روز پایانی جشنواره توزیع می شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...
چه سر در قشنگی

دانشکده مهندسیشم خیلی با کلاسه

کلا خیلی زیباست :girl_in_dreams:

:a030:

عایا رشته ماهم داره؟

 

زیست دریاTAEL_SmileyCenter_Misc%20%28305%29.gif

 

گرایش های زیست گیاهی،جانوری،بافت جنینی،بیوشیمی رو داره!

زیست دریا رو نمیدونم:ws52:

لینک به دیدگاه

میگن که دانشگاه ارومیه از رازی بهتره ولی تو رتبه بندی دانشگاههای جهان رازی قبل از ارومیه قرار داره.:ws52:

تکلیف چیه اخرش؟برتری با کودومه؟

من ارومیه ترجیح میدم:hanghead:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...