رفتن به مطلب

ماریتیغال یا خارمریم


ارسال های توصیه شده

گیاه خارمریم ( silybum marianum)

گیاهی یک یا دوساله از تیره کاسنی است که دانه های آن دارای متابولیت های ثانویه و ارزش دارویی بالا به خصوص در درمان بیماری های کبدی هستند.

این گیاه از پرمصرف ترین گیاهان دارویی جهان است که در ایران قابلیت کشت و تکثیر در شرایط آزمایشگاهی را داشته و در مناطق شمال ، غرب و جنوب غرب ایران رویش دارد.

ترکیبات اصلی این گیاه مخلوطی از فلاونولیگنان ها (سیلی بین ، سیلی مارین ، سیلی کریستین )است که سیلی مارین نامیده و در کشورهای مختلف دنیا فرآورده های فراوای از این گیاه استحصال می شود. میانگین میزان تولید ماده موثر سیلی مارین حاصله در آزمایشگاه های جهان یک دهم میلی گرم در ماده خشک بوده است ، در Silmar.jpg

حالی که در ایران این رقم از میانگین جهانی بیشتر است و تا کنون محققان این موسسه موفق به تولید 44/0 میلی گرم سلی مارین شده اند که بیش از نیمی از آن متعلق به ماده خشک بوده است.

از ماده تولید شده از گیاه خارمریم در درمان بیماری های کبدی مانند سیروز، هپاتیت ویروسی و سمی مزمن ، کبد چرب و التهاب مجرای صفرا استفاده می شود.

خواص درمانی : کاهش کلسترول خون ، افزایش قوای ایمنی بدن، کاهش عوارض برای بیماران تحت شیمی درمانی، اثر روی سلولهای سرطانی پروستات ، پوست ، سینه ، تخمدان ، مغز و کاهش قند خون از دیگر بیمارانی که با سیلی مارین قابل درمان است.

از نظر مکانیسم و اثربخش دارویی بر روی بیماری های کبدی تا کنون هیچ داروی شیمایی و گیاهی در دنیا موفق به جایگزینی این دارو نشده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...