رفتن به مطلب

مطالب مفید در شبکه


ملیساا

ارسال های توصیه شده

شبكه : از به هم پيوستن چند کامپيوتر به يکديگر و برقراري ارتباط بين آنها يک شبکه تشکيل مي گردد.

  • LAN : به شبکه محلي که در آن کامپيوتر ها نزديک به هم بوده و ارتباط آنها از طريق Hub , Switch يا Wireless باشد اطلاق مي شود.
     
    Intranet و Internet : منظور از اينترانت همان شبکه جهاني اينترنت است که در محيط بسته (LAN) پياده سازي شده و با دنياي خارج از آن ارتباطي ندارد.
     
    پروتکل: عبارتست از قراردادي که تعدادي کامپيوتر طبق آن با يکديگر ارتباط برقرار کرده و به تبادل اطلاعات مي پردازند.
     
    TCP/IP : يک پروتکل جامع در اينترنت بوده و تمام کامپيوترهايي که با اينترنت کار مي کنند از آن تبعيت مي کنند.
     
    IP Address : در اينترنت هر کامپيوتر داراي يک آدرس IP است. هر IP متشکل از 4 عدد بوده که با يک نقطه ازهم جدا مي شوند. ( مثل 217.219.175.11 ) هر کدام از اين اعداد حداکثر مي توانند 254 باشند. هر IP داراي يک Mask مي باشد که از روي آن مي توان تعداد IP هاي يک شبکه محلي را تشخيص داد.
     
    Valid IP : به IPهايي گفته مي شود که در اينترنت معتبر بوده و قابل شناسايي باشند.
     
    Invalid IP : به IPهايي گفته مي شود که در اينترنت فاقد هويت و غير قابل شناسايي مي باشند. از اين IPها معمولا در شبکه هاي Lan در صورت نداشتن Valid IP به ميزان کافي استفاده مي شود. از Invalid IP بدليل نداشتن هويت در اينترنت نمي توان براي اتصال به اينترنت استفاده کرد. بلکه بايد از تکنيکهايي مثل NAT يا Proxy استفاده کرد.
     
    Proxy : در مفهوم عاميانه به سانسور کردن سايتها تعبير مي شود. اما از نظر فني راه حلي است براي اينکه ما بتوانيم از Invalid IPها براي اتصال به اينترنت استفاده کنيم. در اين روش بايد يک Proxy Server در شبکه نصب شود. در کل اين روش مطلوب نبوده و داراي نقاط ضعف عمده زير است: 1- نياز است که کاربران تنظيمات خاصي را در کامپيوتر خود انجام دهند. 2- در اين روش بسياري از پروتکلها پشتيباني نشده و قابل استفاده نيستند.
    با اين حال برخي از مراکز اينترنتي نظير دانشگاهها , مؤسسات دولتي و امنيتي و ... براي کنترل بيشتر کاربران خود و گزارشگيري از سايتهاي ملاقات شده توسط هر کاربر از Proxy استفاده مي کنند. از جمله نرم افزارهاي Proxy Server مي توان به ISA , MSProxy , Winproxyو ... اشاره کرد.
     
    NAT : يک تکنيک خوب براي بکارگيري Invalid IP است. در اين روش تقريبا" تمام پروتکل ها پشتيباني مي شوند و مهمتر اينکه نياز به تنظيم خاصي بر روي کامپيوتر کاربران نيست. از جمله نرم افزارهايي که کار NAT را انجام مي دهند مي توان به ISA و Winroute اشاره کرد.
     
    DNS : پروتکل تبديل اسم Domain به IP مي باشد. در شبکه به دستگاهي که اين کار را انجام مي دهد DNS Server گفته مي شود. ( à 62.217.156.205www.yahoo.com )
     
    Routing : اگر کامپيوتري بخواهد با يک کامپيوتر ديگر در اينترنت ارتباط برقرار کند , Packetهايش الزاما" از چندين Node (کامپيوتر يا Router ) عبور مي کند تا به مقصد برسد. به عملي که يک Node بر روي Packetها و ارسال آنها به Node ديگر براي رسيدن به مقصد انجام مي دهد Routing گفته مي شود.
     
    Mail Server : در شبکه به سروري گفته مي شود که کار دريافت , ارسال و نگهداري Email را انجام ميدهد. از جمله نرم افزارهايي که براي Mail Server مورد استفاده قرار مي گيرند مي توان به MDaemon و Exchange اشاره کرد.
     
    Web Server : به سروري گفته مي شود که صفحات Web بر روي آن قرار گرفته و Pageهاي آن از طريق اينترنت قابل دستيابي است.
     
    FTP Server : به سروري گفته مي شود که فايلهاي مورد نياز براي Download کردن کاربران بر روي آن قرار گرفته است. و کاربران مي توانند فايلهاي موجود در FTP Server را Download کنند.
     
    Domain : به نام يک شبکه که منحصر بفرد بوده و در اينترنت Register شده است گفته مي شود. مثل Deznegar.com يا Jamejam.net. يک شبکه مي تواند داراي يک يا چند Domain باشد. البته يک شبکه مي تواند بدون Domain يا داراي Domain محلي نيز باشد.
     
    Domain Registration : به عمل ثبت Domain گفته مي شود. چنانچه شما بخواهيد يک Domain براي خود رجيستر کنيد ابتدا بايد يک نام را که تا کنون در اينترنت استفاده نشده است انتخاب کنيد. سپس توسط شرکتهايي که عمل Domain Registration را انجام مي دهند آنرا بنام خود به مدت زمان معين Register کنيد.
     
    Host : به کامپيوترهاي ميزبان که صفحات Web يا فايلهاي FTP بر روي آن قرار دارند Host گفته مي شود.
     
    PC 2 Phone : به امکان ايجاد ارتباط تلفني بوسيله اينترنت از طريق يک کامپيوتر با يک تلفن PC2Phone گفته مي شود.
     
    Phone 2 Phone : به امکان ايجاد ارتباط تلفني بوسيله اينترنت از طريق يک تلفن با يک تلفن ديگر Phone2Phone گفته مي شود.
     
    ISP : به مراکز سرويس دهي اينترنت ISP گفته مي شود. (Internet Service Provider)
     
    ITSP : به مراکز سرويس دهي Phone2Phone , ITSP گفته مي شود. (Internet Telephony Service Provider)
     
    DVB : به کارت سخت افزاري اطلاق مي شود که در يکي از Slotهاي کامپيوتر قرار مي گيرد و بوسيله يک کابل به ديش متصل شده و از طريق آن مي تواند Receive کند.
     
    Receiver : يک Device است که به ديش وصل شده و عمل دريافت اطلاعات از ديش را انجام مي دهد.
     
    Transiver : يک Device است که به ديش وصل شده و عمل ارسال اطلاعات به ديش را انجام مي دهد.
     
    Cache Server : به تجهيزاتي گفته مي شود که بتواند هنگام کارکردن کاربران, سايتهاي بازديد شده توسط آنها را در خود نگهداري کرده و در صورتي که يک کاربر ديگر بخواهد همان سايتها را بازديد نمايد با سرعت بيشتر و صرفه جويي در پهناي باند پاسخ خود را از طريق Cache Server دريافت کند. وجود Cache Server در شبکه مي تواند تا 50 درصد در اندازه پهناي باند صرفه جويي کند و راندمان شبکه را بالا ببرد. Cache Server هم مي تواند سخت افزاري باشد (مثل Cache Force) و هم مي تواند نرم افزاري باشد.(مثل: 1- Squid که تحت Linux و Windows قابل نصب است. 2- ISA که تحت Win2000 قابل نصب است.3- CacheXpress که تحت Linux و اکثر Windowsها قابل نصب است. 4- RealCache که محصول شرکت داده پردازان دوران بوده و تحت Win2000 و NT4 قابل نصب است.)
     
    Accounting/Billing : به نرم افزارهاي مديريت کاربران در يک ISP گفته مي شود. اين نرم افزارها کنترل ميزان استفاده کاربران از شبکه اينترنت را برعهده دارند. معروف ترين نرم افزار در اين زمينه در کشورمان محصول شرکت داده پردازان دوران بوده و ISPUtil نام دارد که هم اکنون بيش از 40 درصد از ISPهاي کشور از آن استفاده مي کنند. همچنين نرم افزار VoIPUtil نيز که براي کنترل مصرف کاربران تلفني بکار رفته و مختص ITSPها مي باشد ديگر محصول اين شرکت مي باشد.
     
    Firewall : هم بصورت سخت افزاري و هم بصورت نرم افزاري وجود دارد و وظيفه آن بالا بردن ضريب امنيتي شبکه به منظور جلوگيري از Hack شدن و سوء استفاده توسط افراد سودجو مي باشد.
     
    URL Filtering : هم بصورت سخت افزاري و هم بصورت نرم افزاري وجود دارد و وظيفه آن جلوگيري از ورود کاربران به سايتهاي غير اخلاقي و غير مجاز مي باشد.
     
    MultiPort : دستگاهي است که معمولا" در ISPها مورد استفاده قرار مي گيرد. داراي يک کارت PCI بوده و بر روي Mainboard يک کامپيوتر نصب مي شود. با نصب MultiPort مي توان Comportهاي يک کامپيوتر را افزايش داد و تعداد زيادي Modem به يک کامپيوتر متصل کرد.
     
    RAS : به کامپيوتري گفته مي شود که تعداد زيادي Modem به آن متصل بوده و کاربران مي توانند به آن Connect کرده و از اينترنت استفاده کنند.
     
    Access Server : به دستگاههايي گفته مي شود که کاربران اينترتني قادر باشند به آن Connect کرده و از طريق آن به اينترنت دسترسي پيدا کنند.
     
    VOIP Gateway : به دستگاههايي گفته مي شود که کاربران تلفني قادر باشند به آن Connect کرده و از طريق آن با کشورهاي مختلف ارتباط تلفني برقرار کنند.
     
    VOIP Carrier : به تشکيلاتي گفته مي شود که با VoIP Gateway از طريق اينترنت در ارتباط بوده و ارتباط هاي تلفني بين VoIP Gateway و کشورهاي مختلف را برقرار مي سازد.
     
    انواع راههاي ارتباط كاربر به ISP :
    خط آنالوگ ، خط Leased ، خط E1 ، Wireless ، ADSL
     
    هر ISP مي تواند براي دستيابي به اينترنت از يک يا چند روش از روشهاي زير استفاده کند.
    خط آنالوگ ، خط Leased ، خط E1 ، Wireless ، ADSL ، Receive Only Dish ، Send/Rec Dish.
     
    انواع دستگاههاي ارتباطي كه كاربر را به ISP متصل مي-كند(براي خطوط آنالوگ و E1 ) عبارتند از:
    1- روترهاي Cisco : امروزه استفاده از روترهاي Cisco به منظور برقراري ارتباط کاربران با ISP از جمله رايج ترين روشهاي موجود است.
     
    2- Moxa Multiports : همانگونه که قبلا" گفته شد از Multiport براي افزايش دادن پورتهاي Com و اتصال مودمهاي External به آنها استفاده مي شود. رايج ترين Multiport محصول شرکت Moxa مي باشد که داراي دو مدل Desktop (روميزي) و Rackmount (قابل نصب در Rack ) مي باشد. Multiportها داراي مدلهاي 8پورت , 16 پورت و 32 پورت هستند. از انواع ديگر مولتي پورت مي توان به Equinox اشاره کرد.
     
    3- Moxa Async Server : محصول شرکت Moxa بوده و داراي CPU مي باشد و در شبکه مستقيما" به Hub وصل مي شود. و تعداد زيادي خطوط تلفن به آن وصل مي شود و کاربران از طريق آن مي توانند به شبکه وصل شوند.
     
    4- Lucent Max TNT : محصول شرکت Lucent بوده و همانند Router قادر است هم به منظور Access Server براي ISPها و هم به منظور VoIP Gateway براي ITSPها مورد استفاده قرار بگيرد. در اين دستگاه کلا" امکان نصب 10 ماژول وجود دارد. برخي از اين ماژول ها عبارتند از:
     
    modem, ISDN, VoIP, V.110, and PHS MultiDSP module: support for analog
    Digital modem module: support for analog modem and ISDN users
    Analog modem module
    Channelized T1/E1
    Ethernet module
     
     
    ضمنا" اين دستگاه داراي چهار Ethernet با سرعت 10MB/s و يک Ethernet با سرعت 100MB/s مي باشد. اين دستگاه توانايي پشتيباني از انواع خطوط مخابراتي را دارد. هر ماژول MultiDSP توانايي پشتيباني از 96 پورت Dialup را دارد. بنابراين اگر 10 ماژول MultiDSP را به Max وصل کنيم توانايي پشتيباني از 960 خط را خواهد داشت!
     
    Lucent Max 3000 : اين دستگاه هم مانند Max TNT محصول Lucent بوده و داراي مشخصات زير است :
    داراي 2 WAN براي اتصال خطوط E1 مي باشد. 32MB اندازه Ram و 16MB اندازه ظرفيت Flash آن مي باشد.
     
    Taicom TopServer : اين دستگاه محصول شرکت Taicom بوده و داراي 30 مودم Internal براي اتصال به خطوط آنالوگ مي باشد.
     
    USRobotics Net Server : اين دستگاه هم محصول شرکت USRobotics بوده و از خطوط معمولي و E1 پشتيباني مي کند.
     
    Zyxel ModemPool : محصول Zyxel بوده که حاوي تعداد زيادي مودم است که در يک Box جاسازي شده اند و مي توان آنرا به يک کامپيوتر متصل کرده و از آن استفاده نمود. اخيرا" يک شرکت ايراني بنام قاصدک نيز يک ModemPool مشابه بنام Ghasedak را توليد کرده است.
     
    Quintum : Tenor: دستگاه تک منظوره اي است که فقط براي VoIP مورد استفاده قرار مي گيرد. هر دستگاه Tenor معمولا" 4 يا 8 پورت را پشتيباني مي کند.
     
     
    ChannelBank : دستگاهي است که از آن براي تبديل خطوط E1 به خطوط تلفن معمولي و بالعکس استفاده مي شود.
     
    امروزه علاوه بر موارد فوق Access Server هاي مختلفي به بازار عرضه شده اند که از پرداختن به آنها صرفنظر مي کنم. مثل Nortel و Hyundai . اما ازميان همه Access Serverها Routerهاي Cisco ازمحبوبيت بيشتري برخوردارند. زيرا قابليت انعطاف پذيري بيشتري داشته و ماژول هاي مختلفي مي توان بر روي آنها نصب کرد و به منظورهاي مختلف از آنها استفاده نمود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...