رفتن به مطلب

آشنایی با اگزما؛ یک بیماری شایع پوستی


ارسال های توصیه شده

شما هم حتما واژه اگزما را تا به حال زیاد شنیده اید و احتمالا با کسانی برخورد کرده اید که به این بیماری مبتلایند. اگزما نوعی عارضه پوستی است که در کشورمان شایع است و می تواند در مدت زمان کوتاهی پیشرفت کرده و سلامت پوست انسان را به خطر بیندازد.

 

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، دکتر زهره نیکبخت، متخصص پوست و مو و جراحی لیزر در این باره به «جام جم» (jamejamonline) می گوید: «اگزما می تواند به صورت ارثی یا اکتسابی بروز کند.

فردی که با این بیماری مواجه می شود باید دقت کند تا بیماری گسترش پیدا نکرده و باعث بروز مشکلات بیشتری نشود؛ بنابراین، همیشه باید به پیشگیری و عدم عود آن دقت کرد.»

● نشانه ها و علل بروز اگزما

این متخصص پوست به علائم اگزما اشاره کرده و می افزاید: «ازجمله شایع ترین علائم و نشانه های اگزما می توان به بروز حساسیت های جلدی، خارش، قرمزی و التهاب پوست و گاه زخم و خونریزی اشاره کرد.»

دکتر نیکبخت درباره علل بروز اگزما می گوید: «تماس زیاد با آب، مواد شوینده و مواد شیمیایی از جمله علل بروز بیماری است. در این موارد مراقبت شخص خیلی مهم است و می تواند از عود یا ایجاد بیماری پیشگیری کند.

فردی که به اگزما مبتلا می شود باید در مورد رفتارهای خود و نحوه برخورد با بیماری اطلاعاتی کسب کند تا بتواند هرچه بهتر از پوست خود محافظت کند.»

وی می افزاید: «افرادی که با مواد شیمیایی سر و کار دارند، باید تا حد امکان ارتباط خود را با این گونه مواد قطع کنند؛ حتی در مواردی لازم است فرد شغل خود را تغییر داده تا تماسش با مواد شیمیایی قطع یا کمتر شود. در هر صورت تماس با مواد شیمیایی به هر صورتی باید کاهش یابد».

دکتر نیکبخت به خانم های خانه دار هشدار می دهد و می گوید: «بیشترین مشکل در این زمینه در ارتباط با خانم هایی است که بی توجه، با مواد شوینده در ارتباط هستند.

این افراد برای کاهش مشکلات می توانند هنگام کار از دستکش های یک بار مصرف یا دستکش های مخصوص استفاده کرده و به یاد داشته باشند که همیشه باید از کرم های مرطوب کننده نیز بهره بگیرند. بعلاوه هر وقت به نوعی خاص از این مواد حساسیت پیدا کردند باید آن را عوض کنند.»

وی یادآور می شود: با وجود این که اگزما درمان نیز دارد، ولی پیشگیری بهتر از درمان است. عواملی مانند آب و هوا، استرس و… می توانند باعث تشدید و وخامت این حالت شوند.

مناطقی که آب و هوای خشک دارند یا گرد و غبار آنجا زیاد است، می تواند این بیماری را تشدید کند. استرس نیز همیشه ایمنی بدن را مختل می کند و از این جهت تمام بیماری ها را تشدید خواهد کرد.

بیماری های در ارتباط با پوست و مو نیز از این جهت همین طور بوده و با استرس تشدید خواهند شد.

● سرما و خشکی پوست

گاهی در فصل سرما برخی از افراد از گزگز انگشتان و به قولی سوزن سوزن شدن آن شکایت دارند. دکتر نیکبخت در این باره نیز به «جام جم» می گوید: «این مشکل بیشتر برای پوست های خشک به وجود خواهد آمد.

افرادی که پوستی خشک دارند، باید در فصل های سرد بیشتر به فکر محافظت از پوست خود باشند. این افراد باید هنگام روز از کرم های ضدآفتاب مرطوب استفاده کرده و هنگام شب از کرم های مرطوب کننده.»

وی می افزاید: «استفاده از کرم ها بخصوص بعد از حمام و شستشو بسیار مهم است. بعلاوه این گروه از افراد بهتر است هنگام شستشوی بدن، برای کاهش خشکی پوست کمتر از صابون استفاده کنند.»

دکتر نیکبخت یادآور می شود: «برخی بیماری ها نیز می توانند باعث بروز این مشکل شوند، اما مهم ترین و اصلی ترین علت آن خشکی پوست است.»

● استفاده از کرم ضدآفتاب فصل خاصی ندارد

وی در مورد استفاده از کرم های ضدآفتاب اضافه می کند: «استفاده از کرم های ضدآفتاب تنها مخصوص فصل تابستان نیست و کسانی که به کوه یا اسکی می روند، در زمستان هم که هوا ابری است و برف می بارد و آفتابی وجود ندارد، باز هم از مشکلات پوستی رنج می برند.

همین مساله نشان می دهد که فقط در نور آفتاب نیست که به کرم ضد آفتاب احتیاج داریم.»

با رعایت این نکات و توجه بیشتر به سلامت پوست، می توانیم از بروز برخی بیماری ها پیشگیری کنیم و در عین حال پوستی شاداب و زیبا داشته باشیم.

 

 

نیلوفر اسعدی بیگی

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...