رفتن به مطلب

سرماخوردگی (Common cold)


ارسال های توصیه شده

با این که سرماخوردگی بیماری چندان مهمی نیست همین بیماری به ظاهر ساده باعث می شود افراد به مدت یک یا چند روز در منزل بستری شوند و از کارهای روزانه خود عقب بیفتند و از طرفی سرماخوردگی بسیار مسری است به طوری که اگر یکی از اعضای خانواده به آن مبتلا شود معمولا بقیه افراد نیز دچار خواهند شد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، بیماری سرماخوردگی (Common cold) حاصل عفونت حاد دستگاه تنفسی فوقانی با گروه متنوعی از ویروسها می‌باشد .

 

 

 

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری در راههای تنفسی فوقانی، بینی، سیونس ها، گوش ها، نای، حنجره و لو له هایی است که حلق را از داخل به گوش متصل می کنند (یعنی شیپور استاس)

● سرماخوردگی سه ویژگی مهم دارد:

اول آنکه فقط دستگاه تنفسی فوقانی ( بینی و حلق ) درگیرند. دوم آنکه نوعی عفونت ویروسی است. سوم آنکه بیماری حاد است و حداکثر طی یک هفته ( به ندرت ده روز) بهبود می یابد.

● علایم شایع سرماخوردگی کدامند؟

گرفتگی یا آبریزش بینی که در ابتدا شفاف است و سپس ممکن است شدت یافته به رنگ زرد درآید.

سرفه ای که خلط دار نیست یا کمی خلط دارد.

درد گلو

گرفتگی گلو

تب نسبتاً کم

خستگی و بی حالی

بی اشتهایی

اشک ریزش

● علایم ونشانه ها

شروع علائم سرما خوردگی یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس سرما خوردگی است. اولین علائم عمده آبریزش از بینی است. همچنین ممکن است در ابتدا دوره عفونت دچار خارش یا درد گلو، احتقان، وگرفتگی بینی، کمی بدن درد یا سر درد خفیف شوید، در ادامه سیر بیماری ترشحات بینی تان غلیظ تر و زردرنگ تر می شود.

● سایر علائم سرما خوردگی اینها هستند:

▪ عطسه کردن

▪ آبریزش از چشم

▪ سرفه

▪ تب ملایم

▪ خستگی خفیف

● علل سرما خوردگی

گرچه بیش از ۲۰۰۰ ویروس باعث سرما خوردگی میشوند، رینو ویروسها شایع ترین علت شناخته شده سرما خوردگی هستند. ویروس سرما خوردگی از راه دهان یا بینی وارد بدن میشود، اما ممکن است خود شما در ین انتقال “دست ” داشته باشید. گرچه سرما خوردگی از طریق عطسه و سرفه می تواند منتقل شود، اغلب تماس دست با دست با شخصی که سرما خورده است یا استفاده از وسایل مشترک مثل حوله، تلفن و… باعث انتقال بیماری میشود. بعد از این تماس هنگامی که دست آلوده شده تان به چشمها یا بینی تان می زنید ویروس وارد بدنتان می شود.

● علت سرماخوردگی چیست؟

دست کم صد ویروس وجود دارد که می توانند باعث سرماخوردگی شوند. این ویروس ها از راه هوا یا تماسة مثلاً دست دادن) با فردی که سرماخوردگی دارد منتقل می شوند، زندگی در یک محیط شلوغ ، مثل مدرسه، مهد کودک و پادگان، به خصوص اگر فردی مبتلا به سرماخوردگی در آنجا باشد، بروز عفونت را تسریع می کند. استرس، خستگی یا آلرژی (حساسیت عمومی بدن) ممکن است بدن را مستعد به ابتلا کند.

مرکز کنترل پیشگیری و امراض آمریکا در گزارشی اعلام کرد: حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد آمریکایی ها در هر فصل سرماخوردگی به آنفلوآنزا مبتلا می شوند، بیش از ۲۰۰ هزار نفر به دلیل ابتلا به این بیماری در بیمارستان بستری می شوند و ۳۶ هزار نفر از آنها هر سال بر اثر علائم شدید آنفلوآنزا جان خود را از دست می دهند.

پزشکان همواره تاکید می کنند: اگر مردم اصول اولیه بهداشتی را بدقت رعایت کرده و انجام دهند در تمام طول این فصل در امان خواهند بود و به آنفلوآنزا مبتلا نخواهند شد.

مردم باید همواره به یاد داشته باشند که این اصول بسیار مهم مثل شستن مرتب و بموقع دست ها، استراحت کافی و مصرف مایعات به مقدار کافی و مناسب، نکاتی هستند که آنها را به سلامت از فصل سرماخوردگی می گذارند.

● عوامل خطر ساز

کودکان بطور خاص به سرما خوردگی مستعد هستد زیرا بسته به اغلب ویروسهای عامل سرما خوردگی هنوز مقاومت کسب نکرده اند. اما یک دستگاه ایمنی نا بالغ تنها علت این آسیب پذیری کودکان به سرماخوردگی نیست. کودکان اغلب اوقات زیادی را با کودکان دیگر می گذرانند و خیلی اوقات در شستن دستهایشان دقت نمی کنند. لذا به راحتی ویروس سرما خوردگی وارد بدن آنها می شود.

چه بزرگسالان وچه وکودکان در پاییز و زمستان که کودکان در مدارس هستند و اغلب افراد مدت زیادی راداخل خانه می گذرانند به سرما خوردگی حساس ترند. با افزایش سن و ایجاد ایمنی در بدن نسبت به بسیاری از ویروسهای عامل سرما خوردگی احتمال سرما خوردگی نسبت به دوران کودکی کمتر می شود، اما درمواردی احتمال خطر افزایش می یابد:

گذراندن بیشتراوقات در فضاهای در بسته ودر تماس نزدیک افراد دیگر در طول پاییز زمستان

دچار شدن به استرسهای روانی

داشتن آلرژی که مجاری بینی را گرفتار کند.

درستی هیچکدام از باورهای عامه در مورد عوامل زمینه ساز سرما خوردگی:مثلا بیرون رفتن از خانه با موهای خیس یا باد سرد خوردن و… تا بحال ثابت نشده است.

● چگونه با سرما خوردگی کنار بیاییم؟

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، سرما خوردگی یک عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است، بیماری شایع ونسبتا بی ضرر، اما مطمئنا وقتی به آن مبتلا می شوید چنین احساسی ندارید. ممکن است آبریزش بینی، گلو درد و سرفه داشته باشید یا اینکه آبریزش از چشم، عطسه کردن و احتقان بینی آزار دهنده شما را کلافه کند. ممکن است همه این علایم با هم شما را آزار دهد. در واقع به علت آنکه بیش از ۲۰۰۰ ویروس مختلف ممکن است سرما خوردگی ایجاد کنند، علائم سرما خوردگی بسیار متفاوت است.

متاسفانه هر فرد بزرگسالی احتمال دارد ۲ تا۴ بار در سال به سرما خوردگی مبتلا شود. کودکان بخصوص در سنین پیش از مدرسه بین ۵ تا۹ بار سالانه سرما میخورند. سرما خوردگی بخصوص در کودکانی که به مهد کودک می روند شایع است.

اما خبر خوب ابن است که معمولا سرما خوردگی در طول یک هفته بهبود پیدا می کند، اگر چه بعضی از سرما خوردگیها تا دو هفته هم به طول می انجامند. اگر سرما خوردگی بیش از این مدت طول بکشد به پزشکتان مراجعه کنیدتا مطمئن شوید که عفونت ثانویه باکتریایی در ریه ها، حنجره، نای، سینوسها یا گوشهایتان وجود ندارد.

● رعایت چند نکته هنگام سرماخوردگی:

۱) خواب کافی؛ بررسی نشان داده، کمبود خواب، فرد را در برابر بیماری مستعد می کند. به طور میانگین، یک فرد بزرگسال به روزی ۶ تا ۸ ساعت، نوزاد ۱۸ ساعت، نوپا ۱۲ تا ۱۳ ساعت و پیش دبستانی به ۱۰ ساعت خواب نیاز دارند.

۲) ورزش؛ فعالیت جسمی گلبول های سفید را که با بیماری مقابله می کنند افزایش می دهد.

۳) رعایت نظافت؛ شستن دست را با صابون فراموش نکنید.

از آن جا که تحقیقات نشان داده صابون های معمولی در از بین بردن میکروب ها موثر است و نیازی به استفاده از صابون ضدباکتری نیست. هر بار بین انگشتان، دور ناخن و پشت دست را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید. بهداشت دست قبل و پس از هر وعده غذایی، هنگام بازگشت از بیرون، استفاده از دستشویی، دست زدن به حیوانات و تمیز کردن بینی حتما رعایت شود. خارج از منزل از دستمال های مخصوص استفاده کنید.

● در صورتی که یکی از اعضای خانواده سرما خورده است این نکات رعایت شود:

▪ مسواک فرد مذکور را از بقیه جدا نگه دارید. پس از دوره واگیری، مسواک فرد را با آب جوش بشویید تا هر نوع جرم یا ویروس باقی مانده از بین برود.

▪ در فصل سرماخوردگی حوله های دستی را هر ۳ تا ۴ روز با آب جوش بشویید.

▪ مصرف آب: با بالا بردن مصرف مایعات بافت های سیستم تنفسی مرطوب می ماند و مانع تراکم میکروب می شود.

▪ تصفیه هوا: هر روز برای مدت کوتاهی یک یا ۲ پنجره را باز کنید تا مواد آلوده کننده داخل خانه و جرم های دیگر خارج شوند.

۴) دمای اتاق را پایین نگه دارید، خانه بیش از حد گرم هوای خشک ایجاد می کند که محیط مناسبی برای رشد ویروس ها به حساب می آید. کاهش درجه حرارت به میزان ۵ درجه و استفاده از مرطوب کننده برای حفظ رطوبت در فصل سرما در کاهش ابتلا به سرماخوردگی موثر است.

۵) استراحت: روزی چند دقیقه از همه اعضای خانواده بخواهید با بستن چشم، تنفس عمیق و با پرداختن به فکرهای خوب استرس بدن را کاهش دهند. کاهش استرس یعنی آمادگی کمتر به بیماری.

۶) مصرف میوه و سبزی: هویج، کیوی، کشمش، لوبیا سبز، پرتقال و توت فرنگی حاوی ویتامین می باشند که در تقویت سیستم ایمنی نقش دارد. سبزی هایی مانند کلم بروکلی، کلم و گل کلم منابع خوب بتاکاروتن محسوب می شوند که از بدن در مقابل آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند، سعی کنید روزی ۵ وعده میوه و سبزی خام و یا کمی پخته مصرف کنید. پخت بیش از حد سبزی باعث از بین رفتن خواص آن می شود.

۷) مصرف شیرینی جات را به حداقل برسانید. از آن جا که شکر محیط مناسبی برای عوامل بیماری زاست، مصرف مواد قندی را به خصوص هنگام سرماخوردگی به حداقل برسانید.

۸) مکمل ها: کارشناسان معتقدند که امروزه مواد مغذی کافی کودکان از طریق رژیم تامین نمی شود، بنابراین برای جبران آن و طبق دستور پزشک باید مکمل هایی مانند مولتی ویتامین و مواد معدنی در برنامه رژیم غذایی آن ها افزوده شود.

● راه پیشگیری از سرماخوردگی چیست؟

برای جلوگیری از انتقال دستان خود را به خصوص پس از پاک کردن بینی، عطسه و سرفه کردن یا قبل از دست زدن به مواد غذایی بشویید.

رژیم غذایی سالم و متعادل که حاوی سبزی، میوه و به خصوص مرکبات باشد کمک کننده باشد.

اصول کلی درمان سرماخوردگی:

استفاده از آب نمک ( نصف قاشق چایخوری نمک در یک استکان آب گرم) به صورت ۲ قطره داخلی بینی باعث رفع گرفتگی بینی می شود. این کار را ۳ تا ۴ بار در روز می توانید انجام دهید.

ولی نباید با شدت زیاد انجام شود چون ممکن است باعث رانده شدن میکروبها به داخل گوش و گوش درد شود.

تخلیه کردن بینی بسیار مفید است. بینی کودکان کوچک را با دستگاه مکش ترشحات تخلیه کنید ولی از گوش پاک کن استفاده نکنید.

استراحت در رختخواب ضروری نیست ولی باید از فعالیت شدید پرهیز کنید.

رعایت رژیم غذایی خاصی لازم نیست . البته مایعات باید بیشتر مصرف شوند. مرکبات و فلفل دلمه ای مقادیر فراوان ویتامین ث دارند. فلفل باعث باز شدن سیونس ها و رقیق شدن ترشحات ریه می شوند.

استفاده از یک حوله گرم و مرطوب روی صورت و یا دوش گرفتن با آب داغ و استنشاق بخار گرم باعث مرطوب شدن مجاری تنفسی و بهبود التهاب آنها و باعث راحتی شما می شود.

غرغره کردن باعث مرطوب شدن گلو و بهبودی موقت می شود. این کار را با استفاده از یک قاشق چایخوری نمک داخل یک استکان آب ولرم و روزانه حدود ۴ بار انجام دهید .

برای کاهش خارش گلو چای یا غرغره کردن یک قاشق چایخوری عسل و کمی آب لیمو و آب ولرم می تواند کمک کند.

سیگار نکشید، چرا که علاوه بر کاستن از قدرت سیستم ایمنی مژکهای پاک کننده راه های هوایی را فلج می کند. در صورتی که فقط مبتلا به سرماخوردگی باشید و دچار فاصله عوارض آن ( مثل عفونت باکتریابی در گوش یا سینوس ها) نیز نشوید در عرض ۱۴-۷ روز بهبودی حاصل خواهد شد.

هیچ دارویی، از جمله آنتی بیوتیک ها نمی توانند سراخوردگی را معالجه کنند. برای تخفیف علایم ممکن است پزشک شما داروهایی مثل استامینوفن (کاهش تب) ، داروهای ضد گرفتگی بینی ، و داروهای ضد سرفه استفاده کند. ممکن است مصرف مقادیر بالای ویتامین ث ( ۱۰۰۰ میلی گرم ) دوره بیماری را کوتاه تر کند.

● درچه شرایطی به پزشک مراجعه کنید؟

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، بعضی بیماری های جدی مثل عفونت سینوس ها، برونشیت، مننژیت، گلو درد چرکی و آسم ممکن است اول به شکل سرماخوردگی تظاهر کنند.

بنابراین اگر علایم شدیدتری نسبت به علایم ذکر شده دارید یا هر روز علایم شدیدتر می شود به پزشک مراجعه کنید.

در آنفلوآنزا ، تب شدید است و چند روز طول می کشد. خستگی و درد بدن وجود دارد ممکن است سایر علایم سرماخوردگی را نیز داشته باشد.

گلو درد همراه با افزایش درد گلو یا ظاهر شدن لکه های سفید روی لوزه ها یا بزرگ شدن گره های لنفاوی گردن است.

همچنین وجود سرفه طولانی ( بیشتر از ۱۰ روز) سرفه ای که خلط ضخیم، زرد یا خاکستری رنگ دارد، لرز شدید، ظاهر شدن بثورات پوستی، درد دندان یا روی سینوس ها و خوب شیر نخوردن بچه مراجعه به پزشک را ایجاب می کند.

سرما خوردگی معمولا کمتر از یک هفته بهترمیشود گرچه ممکن است با آن سرعتی که شما انتظار دارید علائم بیماری نا پدید نشود. در صورتی که تب بالای ۳۹ درجه داشتید یا احساس کردید علائمتان دارد بدتر میشود به پزشک مراجعه کنید. تب بالا به همراه درد بدن و ضعف شدید ممکن است نشان دهنده ابتلا به آنفولانزا و نه سرما خوردگی باشد.

برای آنفولانزا داروی ضد ویروسی وجود دارد و ممکن است تا حدی مفید باشد اما برای تاثیر بخش بودن باید آنها در طول ۴۸ ساعت پس از شروع اولین علایم تجویز کرد. اگر تب شدید، تعریق وتب وسرفه دارید که خلط دارید که خلط رنگی تولید می کند ممکن است ذات الریه گرفته باشید. در این حالت بهتر است مستقیما به نزد دکتر بروید. همچنین اگر علایم بیماری تان پس از ۷ تا ۱۰ روز تخفیف نیافت یا اگر یک عارضه مزمن تنفسی دارید که سرما خوردگی آن را تشدید کرده است به نزد پزشک بروید.در صورتی که کودکتان علایم زیر را نشان داد فورا او را پیش پزشک ببرید:

ـ تب ۳۹ درجه یا بالا تر، لرز یا تعریق

ـ تبی که بیش از ۷۲ ساعت طول می کشید

ـ تهوع یا درد شکم

ـ خواب آلودگی غیر معمول

ـ سر درد شدید

ـ اشکال در تنفس

ـ گریه مداوم

ـ درد گوش

● اطفال رادر صورت وجود هر یک از علائم زیر باید نزد پزشک برد:

۱- تب بالای ۳۹ درجه ,وجود لرز یا تعریق

۲- تبی که بیشتر از ۳ روز طول بکشد

۳- وجود استفراغ یا درد شکم

۴- خواب آلودگی غیر متعارف

۵- سر درد شدید

۶- وجود تنفس مشکل

۷- گریۀ مداوم

۸- گوش درد

۹- سرفۀ مداوم

● عوارض

عفونت حاد گوش، که ناشی از نفوذ باکتریها به فضای گوش میانی است شایع ترین عارضه سرما خوردگی در کودکان است. علایم ونشانه های شاخص این عارضه شامل گوش درد در کودکان کم سن است که نمی توانند حرف بزنند ناراحتی شان را صرفا با گریه کردن یا کشیدن گوش مبتلا نشان میدهند و در بعضی موارد ترشح سبز یا زرد رنگ از بینی یا زگشت تب شدید پس از بهبودی از سرما خوردگی است.خارج شدن ترشحات چرکی از گوش به معنای پاره شدن پرده صماخ است.

در این حالت فشار ودرد گوش ودک تخفیف می دهد، اما به هر حال باید فورا کودک را نزد پزشک ببرید.عفونت چرکی گوش بر خلاف سرما خوردگی نیاز به درمان آنتی بیوتیکی دارد.سرما خوردگی که بهبود نمی یابد ممکن است به سینوزیت چرکی تبدیل شده باشد. سایر عفونتهای ثانوی که ممکن است به دنبال سرما خوردگی رخ دهد شامل گلو درد چرکی ( آنژین استرپتوکوکی) ، برونشیت مزمن و ذات الریه است.

مصرف قطره های ضد احتقان برای دفع گرفتگی بینی پس از مدتی ممکن است باعث احتقان واکنشی شود به این معنا که شما برای اینکه راه های بینی خود را باز نگهدارید جبورید مقدار بیشتری از این قطره را بکاربرید. مصرف طولانی مدت این قطره ها باعث التهاب مزمن غشاهای مخاطی می شود. اگر مجبورید از قطره های ضد احتقان بینی استفاده کنید، استفاده از آنها را به چند روزمحدود کنید.

● درمان

” سرما خوردگی درمان اختصاصی لازم ندارد”. آنتی بیوتیکها هیچ اثری بر ویروسها ندارند و قرصهای ضد سرما خوردگی که در داروخانه ها موجودند گرچه ممکن است باعث راحت تر شدن شما شوند اما سرما خوردگی را معالجه یا دوره آن را کوتاه تر نمیکنند. قرصهای ضد سرما خوردگی که بدون نسخه پزشک از دارو خانه ها قابل تهیه اند و از مخلوطی از داروهای ضد احتقان و آنتی هیستامین تشکیل می شوند علایم سرما خوردگی را در کودکان کم سن تخفیف نمی دهد و ممکن است باعث عوارض جانبی شوند. برای رفع درد و تب استفاده از استامینوفن برآسپرین ارجح است. مصرف آسپرین برای رفع تب ممکن است در کودکان کمتر از ۱۶ سال باعث یک عارضه مغزی نادر وکشنده به نام “سندرم ری شود.

● پیشگیری

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، با رعایت برخی از احتیاطات زیر از گسترش سرما خوردگی جلو گیری کنیم:

دستهایتان را مرتب بشوئید و به کودکانتان اهمیت این کار را آموزش دهید.

سطوح آشپز خانه و حمام را بخصوص هنگامی که یکی از اعضای خانواده سرما خورده است تمیز نگه دارید.

در داخل دستمال کاغذی سرفه یا عطسه کنید. دستمال کاغذی مصرف شده را فورا دور بیندازید.

از لیوان آب مشترک با سایر اعضای خانواده استفاده نکنید. وقتی خودتان یا یکی از خانواده سرماخورده است از لیوان مخصوص خود استفاده کنید.

از تماس نزدیک وطولانی با فردی که سرما خورده است اجتناب کنید.

کودکتان را به مهد کودکی بسپارید که بهداشت در آن کاملا رعایت شود و بخصوص کودکان بیمار را به خانه شان بفرستید.

در صورت امکان مهد کودکی را انتخاب کنید که نسبت کودکان موجود در آن به بزرگسالان ۵ به ۱ یا کمتر باشد.

اسباب بازی های کودک سرما خورده را پس از بازی کردن با آنها بشوئید.

گرچه بعضی از مردم معتقدند برخی از گیاهان دارویی یا مصرف مقادیر زیاد ویتامین C باعث پیشگیری یا درمان سرما خوردگی می شود اما تحقیقات علمی چنین منافعی را ثابت نکرده است.

● تغذیه و سایر مراقبت های لازم در زمان سرما خوردگی :

۱- مصرف مایعات مانند آب ,آّب میوه ,چای , سوپ , و مانند آن در طی سرما خوردگی توصیه میشود تا جایگزین مایعات از دست رفته از راه ترشحات و تب شوند . مصرف الکل و سیگار باعث تشدید علائم میشود .

۲- مصرف سوپ مرغ : امروزه معلوم شده است که سوپ مرغ اولا بعنوان یک ضد التهاب عمل میکند و ثانیا باعث تسریع تخلیه مخاط و ترشحات از بینی و بهبودی احتقان میشود که این مسئله باعث کاهش مدت زمان تماس ویروس ها با مخاط پوششی بینی میگردد و در بهبود علائم موثر است.

۳- استراحت : اگر بیمار دچار تب , سرفه های شدید ,و بیحالی میباشد حتما در خانه استراحت نماید . حداقل فایده آن این است که دیگران را مبتلا نمیکند ؛و در محل کار حتما از ماسک استفاده نماید.

۴- تنظیم دما و رطوبت اتاق : دمای اتاق باید گرم بوده و داغ نباشد و اگر هوا خشک است ا زیک مرطوب کننده استفاده شود .البته دستگاه رطوبت ساز باید تمیز باشد تا محلی برای رشد میکروبها و قارچ ها نگردد.

۵- تسکین گلو درد : غرغره کردن آب نمک گرم یا نوشیدن مخلوط آب لیمو ترش با عسل به تسکین گلو درد و کاهش سرفه ها کمک میکند .

۶- استفاده از قطره های بینی نمکی باعث کاهش احتقان بینی میشود و خصوصا در اطفال به غذا خوردن و خواب بهتر آنها کمک میکند.

● مراقبت شخصی

ممکن است نتوان سرما خوردگی را معالجه کرد، اما می توان کارهایی را انجام داد تا حتی الامکان با راحتی بیشتری دوره بیماری را گذراند. رعایت نکات زیر ممکن است به شماکمک کند.

▪ مقدار زیادی مایعات بنوشید:

دست کم روزی ۸ لیوان مایعات بنوشید وبه مقدار کافی استراحت کنید. از الکل، کافئین، سیگار که می توانند باعث کم آبی بدن و تشدید علایم شما شوند اجتناب کنید.

▪ از محل کارتان مرخصی بگیرید:

در صورتی که تب یا سرفه شدید دارید یا به علت مصرف داروهای ضد سرما خوردگی(که حاوی آنتی هیستامین هستند) خواب آلوده هستید در خانه بمانید. در صورتی که با فردی زندگی می کنید که بیماری مزمن دارد یا سیستم ایمنی اش مختل است دهان و بینی تان را با ماسک بپوشانید.

درجه حرارت و رطوبت اتاقتان را تنظیم کنید: اتاقتان را گرم نگهداریداما درجه حرارت را خیلی بالا نبرید. اگر هوا خشک است، یک دستگاه مرطوب کننده یا بخور سرد می تواند به مرطوب کردن هوا و کمک به تسکین احتقان بینی و سرفه کمک کنید. دقت کنید که دستگاه بخور را تمیز نگه دارید تا از رشد باکتری وقارچ در آن جلو گیری شود.

▪ گلویتان را تسکین دهید:

غرغره کردن آب نمک گرم چند بار در روز یا نوشیدن آب لیمو به همراه عسل ممکن است به تسکین گلو درد و تخفیف سرفه کمک کند.

▪ از قطره های بینی استفاده کنید:

برای مرطوب کردن احتقان بینی از قطره های بینی حاوی آب نمک استفاده کنید . این قطره در داروخانه ها بدون نسخه به فروش می رسند. این قطره ها، حتی برای کودکان موثر، بی خطر و غیر تحریک کننده اند. برای استفاده از آنها چند قطره را در هرسوراخ بینی بچکانید، سپس فورا بینی تان را تخلیه کنید.

● تفاوت آنفلوانزا و سرماخوردگی

سرماخوردگی و آنفلوانزا علایم مشابهی دارند با این تفاوت که سرماخوردگی معمولا خفیفتر است و ممکن است بدون تب و یا با تب پایین باشد اما آنفلوانزا بطورناگهانی شروع می‌شود و با تب بالا همراه است. همچنین مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا آنفلوانزا بهبود یابد اما این مدت در سرماخوردگی کوتاهتر است.

 

 

 

 

منبع : “ سایت پزشکان بدون مرز ”

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...