رفتن به مطلب

انكودرهاي مغناطيسي


ارسال های توصیه شده

انكودرهاي مغناطيسي توسط اثرهال و اثر مگنتورزيسيتو (MR) و رلوكتانس متغيير عمل مي كنند. آنچه در انواع انكودرهاي مغناطيسي مشترك است، اين است كه در همگي آنها يا يك آهنرباي حلقه‌اي بر يك شفت قرار گرفته است و يا چرخ دنده به جاي آن داريم كه از جنس مواد فرومغناطيسي مي‌باشد. اما تفاوت در انكودرهاي مغناطيسي مربوط به بخش ضبط تغييرات است. (Pickup) اين بخش يا از سنسورهاي اثرهال يا سنسورهاي AMR استفاده مي‌كند و يا از رلوكتانس متغير استفاده خواهد نمود. نمايي از انكودرهاي اثرهال و سنسورهاي AMR در زير آمده است.

magnet3.gif

بخش Pickup در انكودرهاي مغناطيسي رلوكتانس متغير از يك سيم پيچ كه در ميدان مغناطيسي يك آهنرباي دايمي قرار گرفته است تشكيل شده است. با عبور دندانه هاي چرخ دنده از مقابل آن ضريب نفوذپذيري تغيير مي كند و درنتيجه با تغيير B باعث توليد ولتاژي در پايانه هاي سيم پيچ مي شود.

انكودرهاي مغناطيسي دو نوع مطلق و افزايشي دارد. در نوع افزايشي از همان روش انكودرهاي نوري استفاده مي شود . در نوع مطلق نيز شبيه انكودرهاي نوري مطلق از كد باينري و براي افزايش ضريب اطمينان از كد گري (Gray) استفاده مي شود كه در هر تغيير موقعيت تنها يك تغيير در بيت هاي آن اتفاق مي افتد. كد گري و باينري در زير نشان داده شده است :

image002.jpg

لینک به دیدگاه

ويژگي هاي عمومي

انكودرهاي مغناطيسي داراي ويژگيهاي زير مي باشند :

1 - هزينه انكودرهاي مغناطيسي 10 تا 20 درصد كمتر از انكودرهاي نوري است.

2 - عمر طولاني

3 - حدود 50% اجزاي كمتري را شامل مي شوند.

4 - انعطاف پذيري ساختمان آنها باعث مي شود تا آماده سازي ماشين آلات با هزينه ناچيزي انجام شود.

5 - قابليت قرارگيري در قطعات يكپارچه

 

مقايسه انكودرهاي نوري و مغناطيسي

 

انکودرهای نوری انکودرهای مغناطیسی بسیار حساس به آلودگی محیط غیر حساس به آلودگیهای محیطی (-25~80’c) باز دمایی گسترده (-40~125’c) حساس به شوک مقاومت بهبود یافته در برابر ضربه (الکتریکی و مکانیکی) انکودرهای مطلق در رنج قیمت بالاتری قرار دارند خروجی مطلق و افزایش قیمت بالاتر به سبب اجزایی بیشتر کاهش هزینه انكودرهاي نوري بطور معمول از يك پتانسيومتر براي جبران سازي تلورانس هاي موجود استفاده مي كند عدم نیاز به تنظیمات مکانیکی كاربردها : فيدبك موتور، رباتيك، فيدبك پدال، موقعيت دندانه ها، موقعيت سنجي چند محوري ، موقعيت سنجي آنتن GPS پزشكي : سنسور موقعيت اشعه ايكس، سنسور موقعيت دستگاه CATSCAN و دستگاه MRI

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...