رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

تعریف حقوق جزا :

 

مجموعه قواعدی که بر عکس العمل دولت در مقابل اعمال ضد اجتماعی حاکم می باشد و تا از طریق تهدید به مجازات و یا اجرای آن و یا به کار گرفتن اقدامات تامینی یا تربیتی ، اعمال مزبور را پیش گیری و عدالت نسبی و نظم امنیت برقرار می گردد.حقوق جزا در تقسیم بندی کلی تقسیم می شود به :

 

1: حقوق جزای بین المللی 2: حقوق جزای داخلیحقوق جزای بین المللی متشکل از مجکوعه قواعد حقوق داخلی مربوط به کیفر جرائم با بعد بین المللی است.

حقوق جزای داخلی تقسیم می شود به :

1: حقوق جزای عمومی2: حقوق جزای اختصاصی 3: آئین دادرسی کیفریحقوق جزای عمومی در مقابل حقوق جزای اختصاصی است

.حقوق جزای عمومی : به مسائل عام حقوق جزا از جمله تعریف ، تبیین جرم ، شرایط و مختصات مجازات و اقدامات تامینی ، مسئولیت جزایی ، علل موجهه و علل تشدید کننده مجازات یا کیفیات مخففه می پردازد.حقوق جزای اختصاصی : به جرائم خاص می پردازد که طبقه بندی ، تنظیم و تفکیک عناصر هر یک از جرایم را بطور جداگانه به عهده می گیرد و مجازات و کیفیات آن را در هر مورد مشخص می کند.

 

ویژگیهای حقوق جزا :

1: وجود ضمانت اجراهای خاص:این ضمانت اجرا به صورت مجازات یا اقدامات تامینی و تربیتی است.این مهمترین ویژگی حقوق جزاست که متمایز کننده آن از سایر رشته ها است.واکنش بصورت شدید مجازات یا به شکل خفیف اقدامات تامینی ظلاهر می شود.

 

:2 الزامی بودن حقوق جزا : بدین معنا که افراد نمی توانند بر خلاف آن با یکدیگر توافق کنند.

 

3: کلی و عام بودن قوانین کیفری: به معنی تساوی تمام افراد در مقابل قانون است

 

4: سرزمینی و شخصی بودن :منظور از سرزمینی بودن قواعد حقوق جزا ، اجرای قوانین کیفری در نقاطی است که تحت سلطه و حاکمیت دولت قرار دارد.منظور از شخصی بودن قابلیت اعمال کیفر فقط در حق مرتکب استلازمه اصل سرزمینی بودن و شخصی بودن قواعد حقوق کیفری اعمال قواعد حقوق جزای داخلی کشور است، این امر قابل توافق و تغییر و سازش بین اشخاص نیست.

لینک به دیدگاه

ارتباط حقوق جزا با سایر رشته های حقوق با قانون اساسی :

 

با توجه به آرمانها و نیازهای ملت اصولی را جهت حرات از مال و جان و ناموس افراد در نظر می گیرد و ضمانت تخطی از آنها را به عهده حقوق جزا می گذارد.با حقوق اداری : حقوق جزا برای شناخت و تعریف ماموران دولتی نیاز به حقوق اداری دارد.با حقوق مدنی در برخی موارد شرط تحقق جرم احراز برخی مفاهیم حقوق مدنی است؛ مثل سند ، در جرم استفاده از سند مجعول ،تعریف مالکیت، در جرم سرقتجرم شناسی : علم شناخت علل جرم ، پیشگیری و درمان اعمال مجرمان (بررسی علمی پدیده مجرمانه)پل ارتباطی حقوق جزا و جرم شناسی سیاست کیفری است.سیاست جنایی : یعنی سلسله تدابیری که در جامعه برای پیشگیری از جرم اتخاذ شده است.گروهی سیاست جنایی را از سیاست کیفری جدا می دانند و سیاست کیفری را در حوزه قوه قضائیه دانسته و سازمانهای وابسته به آن و سیاست جنایی را در محدوده عام سیاست دولت و کلیه سازمانهای دولنی می دانند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...