رفتن به مطلب

نگاهی به تبعات مخرب تلفن همراه بر نوجوانان


ارسال های توصیه شده

نگاهی به تبعات مخرب تلفن همراه بر نوجوانان

پایگاه خبری موبایلستان به نقل از موبنا-مرجان محمدی -طبق آمار حداقل 60 درصد از نوجوانان و کودکان در دنیای امروز از تلفن همراه استفاده می‌کنند و تقریبا یک ساعت در روز را به مکالمه می‌پردازند یعنی حدود همان زمانی که به انجام تکالیف مدرسه‌شان اختصاص می دهند. این در حالی است که استفاده روزافزون و به نوعی اعتیادگونه از تلفن همراه خطرناک به نظر می‌رسد و تحقیقات نشان داده نوجوانانی که بیشتر از تلفن همراه استفاده می‌کنند، سطح سلامت روانی پایین‌تری دارند.

 

 

دکتر محمود ساعتچی ، روانشاس و استاد دانشگاه درخصوص استفاده کودکان و نوجوانان از تلفن همراه در گفتگو با خبرنگار سازمان خبری موبنا اظهار داشت : به جرات می‌توان گفت که بیش از 90 درصد جوانان و نوجوانان جامعه دارای تلفن همراه هستند، تلفن همراهی که هیچگونه الزامی برای دارابودن آن وجود ندارد اما متاسفانه نه تنها خانواده‌ها به خصوص والدین با راحتی آن را در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند بلکه هیچگونه کنترلی نیز انجام نمی‌دهند.

وی افزود: بسیاری از جوانان و نوجوانان که دارای تلفن همراه هستند ناخواسته و بدون کوچک‌ترین آگاهی در معرفی دیدن تصاویر غیراخلاقی و حتی پیامک‌های ناهنجار قرار می‌گیرند که این مساله تبعات منفی بسیاری دربردارد.

ساعتچی تصریح کرد: از آنجا که افزایش کمی بیش از افزایش کیفی از سوی اپراتورها مورد ت وجه قرار گرفته است استفاده صحیح و فرهنگ‌سازی نیز به باد فراموشی سپرده شده است و زمانی مسوولان و خانواده‌ها متوجه این اثرات منفی می‌شوند که دیگر شخصیت نوجوان شکل گرفته است. وی به افزایش تخلفات از طریق تلفن همراه اشاره کرد و گفت: نیمی از کاربران تلفن همراه را جوانان و نوجوانان تشکیل می‌دهند و از تلفن همراه به دلیل قابلیت‌هایی که دارد به عنوان ابزاری برای سرگرمی استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد : براساس شواهد از میان امکانات موجود در تلفن همراه آنچه بیش از پیش مورد توجه این قشر قرار می‌گیرد امکاناتی نظیر mms و بلوتوث است و طبق آمارهای موجود بالغ بر 70 درصد از محتواهای ردو بدل شده توسط پیامک یا بلوتوث و یا mms طنزهای عامیانه، متون و تصاویر غیراخلاقی است و این یعنی آسیب اجتماعی و فرهنگی که نسل جوان و نوجوان به آن دچار شده است.

دکتر ساعتچی خاطر نشان کرد: نسل جوان و نوجوان همیشه به دنبال راهی برای برطرف کردن نیازهای خود است و وقتی بتواند این نیازها را از طریق جامعه برطرف کند روی به ابزارآلات و فناوری می‌آورد و در این راه ممکن است به دلیل نبود فرهنگ‌سازی مناسب و کمبود قوانین به بیراهه کشیده شود وحتی امنیت اجتماعی را به خطر بیندازد که متاسفانه در ایران ا ین اتفاق افتاد.

به گفته این روانشناس تلفن همراه وسیله‌ای شد برای سوءاستفاده برخی از افراد درخصوص انتشار تصاویر غیراخلاقی در اماکن عمومی ، پارک‌ها، مترو... که پلیسی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با بلوتوث بازان برخورد می‌کند، نگاه به پیشینه این مساله نه تنها ضعف و کمبود قوانین را در کشور به چالشی می‌کشد بلکه این نکته را گوشزد می‌کند که بسیاری از جوانان و نوجوانان در پی نبود یک الگوی مناسب صحیح و عدم فرهنگ‌سازی در این عرصه به بیراهه کشیده شدند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...