رفتن به مطلب

آب و هوا چگونه مسیر تاریخ را عوض کرد؟


ارسال های توصیه شده

آب و هوا و تغییرات آن از گذشته تا اکنون بارها سبب تغییر در مسیر تاریخ شده است. آب و هوا چگونه مسير تاريخ را عوض كرد ، عنوان مطلبي از سايت معتبر livescience است كه نقش اقليم را در شکل دادن ۱۰ رویداد بزرگ نشان مي‌دهد. از شکست تاریخی ایرانیان برابر یونان گرفته تا انفجار بمب اتمی در ژاپن.

1)فرهنگ غرب در نتیجه جنگ‌هایی كه بین ایران و یونان در گرفت موجودیت یافت. امپراطوری ایران كه در آن زمان در راس همه قدرتها قرار داشت، به طرف یونان لشكر كشی كرد. در سال 480 قبل از میلاد در جنگ سالامیس و آشنایی فرمانده ارتش یونان با علوم بادهای دریایی و به دلیل عدم آشنایی ایرانیان با علوم دریایی چون جذر و مد بعلاوه طوفان دریایی كه در طول جنگ اتفاق افتاد باعث شكست ایرانیان در این جنگ شد.

2)در قرن 13 كوبلای خان فرمانده امپراطوری مغول بود. او ارتش خود را برای تصرف ژاپن صف آرایی كرد،ولی به دلیل باد موسمی كه از اقیانوس هند می‌وزید موفق به تصرف ژاپن نشد. كاهن شینتو معتقد بود كه این طوفان نتیجه اجابت دعاهایش بوده است.

3)ناوگان اسپانیا در سال 1588 در برابر تمدن غرب مغلوب گشت. اسپانیایی ها مطمئن به پیروزی بودند. فیلپ دوم فرمانده ناوگان دریایی به جنگ علیه پروتستان های انگلستان كه رهبری آن را الیزابت اول به عهده داشت برخاست اما باد مانع از به موفقیت رسیدن ارتش اسپانیا شد.

4)در سال 1709 چارلز پنجم پادشاه سوئد رهبری اولین قدرت مهاجم اروپا را در لشكركشی به روسیه در زمستان بر عهده داشت. زمستان باعث فرسودگی قدرت عظیم سوئد شد. در طول جنگهای بزرگ شمالی این جنگ تاثیر زیادی بر جهان باقی گذاشت.

5)زمانی كه واشنگتن فرمانده ارتش آمریكا شد، ارتش متشكل از داوطلبانی بود كه فاقد یونیفرم و حتی سلاح بودند. در مقابل ارتش انگلیسی ها مجهز به بهترین نیروی جنگی بود. در 22 آگوست سال 1776 ژنرال واشنگتن توانست در یك نبرد طولانی در جزیره ای شكستشان دهد. تاریخ آمریكا نشان می دهد كه یك مه غلیظ باعث شده كه نیروهای استعماری انگلیس در آن جنگ عقب نشینی كنند.

 

6)كشوری در بحران ناشی از پرداخت وام های سنگین به مستعمره نشینان آمریكا كه در جنگ علیه انگلستان بوده، رنج می برد. خشكسالی بهاره باعث بالا رفتن سریع قیمت مواد غذایی شد و بالاخره رعد و برق و طوفان شدید از راه رسید و محصول تمام مزارع را نابود كرد. در نتیجه توده مردم گرسنه، حداكثر آمادگی برای دگرگونی و تغییر را داشتند و بدین ترتیب انقلاب فرانسه به وقوع پیوست.

7)شاید به خاطر داشته باشید كه در 30 آگوست سال 1800 همان روزی كه هزاران برده در ریچموند ویرجینیا به رهبری مردی به نام گابریل علیه برده داران قیام كردند. با گرفتن زرادخانه و آزادی برده ها وضعیت خود را تغییر دادند. در عوض باد و بوران شدید مانع از توطئه خیانتكاران و دسیسه چینی برده داران علیه برده ها شد.

8)در سال 1812 ناپلئون بزرگترین ارتش اروپا را با بیش از 600 هزار نیرو در اختیار داشت. نقشه او یكقشون كشی جسورانه به روسیه بود، او نقشه حمله را آنچنان برنامه ریزی كرده بود كه نگران هیچ چیزی نبود. زمستان نزدیك بود. ناپلئون مطمئن بود كه سربازانش مسكو را تسخیر می كنند. سربازان فرانسوی در قشون كشی به روسیه ابتدا جواهرات و اشیا قیمتی را گرفتند و و به میهن بازگشتند. ناپلئون برای بار دوم زمینه تصرف را آماده كرد این بار روسیه بسیار سردتر بود. ارتش زمینی ناپلئون یك شهر را ویران كردند دمای هوا به كمتر از 40 درجه سانتی گراد زیر صفر رسیده بود ، سربازان احساس گرسنگی و سرمای شدید می‌كردند به طوری كه در یك شبانه روز 50 هزار اسب از سرما كشته شدند و لباس سربازان مناسب سرمای زیاد نبود. بنابراین از 600 هزار سرباز جنگی تنها 150 هزار نفر مجروح به خانه بازگشتند و این شروعی بود برای پایان دادن به امپراطوری بزرگ ناپلئون و ظهور قدرت روسیه در اروپا.

9)آدلف هیتلر كه از تاریخ عبرت نگرفته بود تصمیم به حمله تكراری (همانند حمله ناپلئون) به مسكو را گرفت، ونتیجه از قبل هم بدتر شد. در اینجاست تاریخ تكرار شد. در سپتامبر سال 1941 عملیات Typhoon ( یكی از عملیاتهای نظامی كه در بدترین شرایط آب وهوایی كاربرد داشت ) در اتحاد جماهیر شوروی اجرا شد. ارتش آلمان بر پیروزی خود علیه حكومت استالین و نواختن مارش پیروزی در میدان سرخ مسكو مطمئن بودند، اما هواشناسان هیتلر او را در هر دو جبهه مسكو و استالینگراد در اتحاد جماهیر شوروی به زانو درآوردند و ورق جنگ علیه آلمان ها برگشت.

10)در یكی از روزهای تابستان سال 1945 هیروشیما شاهد هوای خوبی بود. در ساعت 9:7 صبح هوا كمتر از %3 دارای پوشش ابری بود كه هواپیمای جنگی از حیطه تشخیص رادارها گذشت. اولین بمب ؛ آسمان برای استفاده از سلاح هسته‌ای به اندازه كافی صاف بود. فقدان پوشش ابر كار هیروشیما را ساخت و بمب درست به هدف برخورد كرد. در صورتیكه پوشش ابر در كاكورا تاثیر دیگری داشت. در 8 آگوست دومین بمب هسته ای به نام -B29 برای كاكورا در نظر گرفته شده بود، اما آسمان مورد نظر (كاكورا) پوشیده از ابر بود. درنتیجه هدف اصابت بمب، ناكازاكی اعلام شد !

 

::منبع persiangeo::

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...