رفتن به مطلب

پست های پیشنهاد شده

منابع ارشد مهندسی پلیمر

پلیمریزاسیون => جلد 1 و 2 کتابهای دکتر وحید حدادی اصل

رئولوژی پلیمرها => کتاب مجید شیخی جزوه دکتر گوهرپی

شیمی فیزیک پلیمرها => جزوه کتاب اتاگر و جزوات و کتاب دکتر ناصر محمدی

خواص فیزیکی و مکانیکی پلیمرها => تالیف نیلسن( انگلیسی)

سینتیک پلیمرها => جزوه

کنترل فرآیندها => کتاب دکتر نیک آذر جزوه و کتاب رکتر رفیع زاده

ریاضیات مهندسی در پلیمر => دکتر مهدی رفیع زاده

انتقال حرارت => 5 یا 6 فصل اول کتاب هلمن

انتقال جرم => تالیف میدلمن ترجمه دکتر پورمهدیان

مکانیک سیالات => 4 فصل اول استریتر و تمام فصول هولند ( هالند)

 

 

 

موفق باشین:a030:

لینک ارسال
  • 3 months later...

نمونه سوال شیمی فیزیک پلیمرها

نمونه سوال شیمی فیزیک پلیمرها، مربوط به رشته شیمی داشنگاه پیام نور

 

[TABLE=width: 345, align: center]

[TR]

[TD]شیمی فیزیک ۱

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

 

[TABLE=width: 345, align: center]

[TR]

[TD]شیمی فیزیک ۲

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.
[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

لینک ارسال

نمونه سوال پایان ترم تکنولوژی کامپوزیت های دانشگاه آزاد شیراز

 

 

 

ielts.jpg

 

 

توجه : تصویر در سایز واقعی نیست، برای استفاده آن را روی کامپیوتر خود ذخیره نمایید.

composite.jpg

 

لینک ارسال
  • 7 months later...
  • 1 year later...

مرکز تحقيقات مواد هلم‌هولتز (Helmholtz-Zentrum Geesthacht) حدود 800 کارمند در مرکز تحقيقات هلم‌هولتز واقع در جنوب برلين در 4 بخش کلي مکانيک مواد، فيزيک مواد، تکنولوژي مواد و مرکز نوآوري منيزيم در حال فعاليت هستند. اين مرکز يکي از مطرح‌ترين مراکز علمي فعال در زمينه پليمرهاي زيست‌سازگار است. موسسه تحقيقات پليمر اين مرکز در زمينه‌هاي مختلفي خدمات علمي و صنعتي ارايه مي‌دهد. در مرکز تحقيقات مواد دانشمندان اين مجموعه مواد فوق سبک و تکنولوژي‌هاي جديد فرآيند براي کاربري‌هاي حمل و نقل‌هاي زميني و هوايي، کاشت در پزشکي، داروهاي احياء کننده و ذخيره انرژي و بقا توسعه داده‌اند. در حال حاضر حدود 50 درصد از کارکنان اين موسسه در اين زمينه در حال فعاليت هستند. فعاليت عمده اين بخش در ساخت آلياژهاي فوق سبک است. براي ذخيره هيدروژن در کاربردهاي ذخيره انرژي غشاءهاي پايه پليمري، فرآيند جداسازي، اصلاح و… مورد بررسي قرار مي‌گيرند. مواد جديد و مواد در مقياس نانو در اين موسسه به وسيله پراکنش اشعه X و نوترون مورد بررسي و آزمون قرار مي‌گيرند. ابزار مورد نياز براي اين تحليل‌ها در مونيخ قرار دارند. همچنين امکانات اشعه بسيار قوي X که به تابش سينکروترون شهرت دارد در مرکز تحقيقات مواد پر انرژي در حلقه دوريس در هامبورگ انجام مي‌شود. اين مرکز داراي دو موسسه تحقيقات است: موسسه تحقيقات پليمر و موسسه تحقيقات مواد. موسسه تحقيقات پليمر موسسه تحقيقات پليمر موسسه تحقيقات پليمر به دو مرکز اصلي تقسيم مي‌شود. مرکز غشاءها و مواد ساختاريافته و مرکز مواد زيست‌سازگار. در مرکز غشاءها دانشمندان روي توسعه غشاءها و توسعه کاربردهاي زيست‌محيطي و تجديد منابع در فرآيندهاي شيميايي و نانوکامپوزيت‌هاي مورد استفاده در مواد سبک کار مي‌کنند. در مرکز مواد ساختار يافته تمرکز بر توليد مواد زيست‌سازگار در زمينه داروهاي احياکنند است. در اين موسسه تخصصي پليمر زمينه‌هاي مختلفي از اين علم مورد تشريح مي‌شود مانند: شناسايي مکانيکي و ريخت‌شناسي، مواد با ساختار نانو، سنتز پليمرها، تکنولوژي پليمرها، نانوشيمي و مهندسي نانو و… مرکز غشاءها در مرکز غشاءها بر روي موضوعاتي مانند طراحي و توليد پليمرهاي مورد استفاده در غشاءهاي جداسازي و کاربردهاي ساختاري در محصولات کم وزن، تحقيقات پايه‌اي در مورد عشاءهاي خود آراسته بر اساس کوپليمرها براي کاربردهاي دارويي و تکنولوژي غشاءهاي قابل روشن و خاموش شدن و نانوکامپوژيت‌هاي جديد با خواص مکانيکي بهبود يافته براي کاربردهاي مواد سبک و… اين مرکز خود به زير مجموعه‌هاي ديگري به صورت دپارتمان‌هاي جداگانه تقسيم بندي مي‌شود که در ارتباط مستقيم با پليمرها هستند: سنتز پليمرها، مواد با ساختار نانو، شناسايي مکانيکي و ريخت‌شناسي، تکنولوژي پليمرها، نانوشيمي و مهندسي نانو سنتز پليمرها هر کدام از اين دپارتمان‌ها فعاليت‌هاي گسترده‌اي در زمينه پليمرها دارند. به عنوان مثال دپارتمان سنتز پليمرها بر روي سنتز و شناسايي ويژگي‌هاي پليمرها تمرکز دارند. دامنه تحقيقات آنها شامل روابط ساختار و خواص مواد پليمري با ساختار نانو و توسعه پليمرهاي جديد با حجم آزاد بالا براي ساخت غشاءهاي کاتاليتيک مي‌شود. تکنولوژي پليمرها در دپارتمان تکنولوژي پليمرها نتايج تحقيقات موسسه تحقيقات پليمر به کاربردهاي صنعتي توسعه داده مي‌شود. هسته اصلي فعاليت اين دپارتمان انتقال تکنولوژي توليد غشاءهاي جديد صفحه‌اي براي جداسازي فاز مايع و گاز از مقياس آزمايشگاهي به مقياس صنعتي است. فعاليت‌هاي اين مجموعه در تعامل کامل با تحقيقات موسسه‌هاي ملي و بين‌المللي، مصرف‌کننده‌هاي صنعتي و نهادهاي زيست‌محيطي است. تجهيزات موجود در مرکز غشاءها محيط مناسبي را براي تحقيق به خصوص در مورد پليمرها فراهم کرده است. اين تجهيزات عبارتند از: پليمريزاسيون آنيوني، کروماتوگرافي، اسپکتروسکوپي، روش‌هاي حرارتي، ماشين‌هاي پليمري، ميکروسکوپي، آماده‌سازي غشاء، مدول و استقامت و طرح‌هاي پايلوت. مرکز مواد زيست‌سازگار مرکز مواد زيست‌سازگار مرکز ديگر موسسه تحقيقات پليمر مرکز مواد زيست‌سازگار است. تحقيقات در اين مرکز بر روي توسعه مواد پليمري زيست‌سازگار جديد براي کاربردهاي پزشکي است. دامنه اين فعاليت‌ها شامل انواع مختلف پلاستيک‌هاي مورد استفاده در داروهاي احيا کننده و در زمينه مهندسي بافت تا کاشت‌هاي فعال، مواد ***** جاذب و رسانش داروي هوشمند براي صنعت داروسازي است. اين مرکز به تنهايي با 19 گروه تحقيقاتي در ارتباط است و به صورت مشترک فعاليت‌هايي در زمينه‌هاي مختلف انجام مي‌دهد. تحقيقات در اين مرکز به موضوعات زير طبقه‌بندي مي‌شود: پليمرهاي فعال، سطح مشترک، تکنولوژي پليمرها، مواد زيست‌شبيه‌ساز، زيست‌سازگاري، مهندسي زيست سطحي و فيزيک پليمرها. امکانات مرکزی امکانات عمومی در مرکز هلم‌هولتز شامل کتابخانه، مرکز تکنيکی بعلاوه مهدکودک مرکز است. مرکز مهندسی علوم مواد يک مرکز علمی برای فراهم کردن کليه امکانات برای تحقيقات در زمينه فتون‌ها و نترون‌ها است. مرکز تکنيکال برای کليه مسائل مربوط به نرم‌افزار و سخت‌افزار برای طراحی کليه سيستم‌های آزمايشگاهی و در مقياس پايلوت راه حل و امکانات فراهم می‌کند.

لینک ارسال

دانشگاه واترلو

 

مهندس فرید بهبودی

معرفی دانشگاه

دانشگاه واترلو برای مدت طولانی به عنوان نوآورترین دانشگاه کانادا شناخته شده است. همانند بسیاری از دانشگاه‌های دیگر این دانشگاه به واسطه تدریس، تحقیق و کمک‌هزینه‌های تحصیلی وارد حوزه آموزش و دانش شده است. مساله‌ای که این دانشگاه را متمایز می‌کند، نحوه انجام دادن اهداف خود و آگاه بودن از نیازهای جامعه است. آنها بزرگترین برنامه آموزشی مشارکتی در شمال آمریکا را دارا هستند و دانش‌آموختگان آنها با دانش، مهارت‌ها و تجارب کاربردی مورد نیاز برای رفع مسائل پیچیده و فشرده امروزی فارغ‌التحصیل می‌شوند.

اما تربیت رهبران آینده تنها بخشی از فعالیت‌های آنهاست؛ دانشگاهی تحقیق محور برای کشف دانش‌های جدید و یافتن راه‌های استفاده از آنها برای استفاده عموم از دیگر مشخصه‌های این دانشگاه است. بیشتر شرکت‌های با تکنولوژی بالا و دانش محور ریشه‌های خود را در این دانشگاه پیدا می‌کنند تا در دانشگاه‌های دیگر کانادا.

رتبه کلی دانشگاه واترلو در بین دانشگاه‌های دنیا در سال 2010، 145 است. در حوزه علوم طبیعی در رتبه 80 و در حوزه مهندسی و IT در رتبه 39 قرار دارد.

 

دانشکده مهندسی شیمی دانشگاه واترلو

این دانشکده در رشته‌های مختلف فعالیت می‌کند. دانشکده مهندسی شیمی دارای 160 دانشجوی مقاطع تکمیلی و 34 عضو هیات علمی است. دامنه فعالیت‌های این دانشکده شامل تمامی حوزه‌های اصلی مهندسی شیمی مانند پلیمرها، مهندسی فرآیند ، نانوتکنولوژی و … می‌شود. فعالیت این دانشکده در خصوص پلیمرها در حوزه‌های مهندسی واکنش پلیمرها، فرآیند پلیمرها و رئولوژی آنها است.

در طول سال‌ها این دانشکده شبکه بزرگی با صنعت برقرار کرده است. به عنوان مثال موسسه تحقیقات پلیمر بیشترین تعداد محققان مهندسی واکنش پلیمرها را در یک گروه دارد. این مساله باعث شده است که موسسه شهرت جهانی در بین بسیاری از شرکت‌ها پیدا کند.

آزمایشگاه‌هایی که به تازگی به روز رسانی می‌شوند شامل آزمایشگاه تحلیلی مشترک است و آخرین امکانات آزمایشگاهی را فراهم می‌کند. همچنین امکانات و نرم‌افزارهایی برای کارهای محاسباتی وجود دارد. در این آزمایشگاه‌ها ایمنی بازدیدکننده و دانشجو در درجه اول اهمیت قرار دارد. تمام محققان باید دوره‌های آنلاین ایمنی را بگذرانند. به‌علاوه باید راهنمای ایمنی مهندسی شیمی را بخوانند و گزارشی در خصوص جنبه‌های ایمنی کار خود بنویسند. این گزارش قبل از آغاز به کار در هر آزمایشگاهی به مدیر ایمنی دپارتمان تحویل می‌شود.

 

زمینه‌های مختلف فعالیت در حوزه پلیمرها در دانشکده شیمی دانشگاه واترلو

پلیمریزاسیون، تکنولوژی جداسازی در پلیمرها، الیاف توخالی و غشاها، آلیاژهای رسانای پلیمری، کاربرد پلیمرها در رسانش دارو، سینتیک پلیمریزاسیون، اصلاح شیمیایی پلیمرها، مدل‌سازی ریاضی و شبیه‌سازی کامپیوتری رآکتورهای پلیمریزاسیون و طراحی این رآکتورها برای پلیمریزاسیون به روش‌های مختلف توده‌ای، محلولی، امولسیونی و تعلیقی، نانوذرات پلیمری، شناسایی پلیمرها، فرآیند پلیمرها و رئولوژی آنها، بهبود شیمیایی پلیمرها با استفاده از اکستروژن واکنشی، کاربردهای زیستی پلیمرها، پدیده‌های سطحی در پلیمرها و بسیاری از زمینه‌های دیگر در حوزه پلیمرها از موضوعات مورد مطالعه در این دانشکده هستند.

همانطور که اشاره شد موسسه‌های مستقلی در این دانشگاه وجود دارند که در حوزه پلیمرها به صورت تخصصی در حال فعالیت هستند. به عنوان مثال گروه مهندسی بین سطحی نانو- بایو یکی از این موسسه‌ها است.

 

اخذ پذیرش در دانشگاه واترلو

مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش در این دانشگاه شامل ریز نمرات با مرجع قابل تایید و اطلاعات اضافی مورد نیاز است. حداقل نمره تافل مورد نیاز 80 (iBT)، شامل نمره 22 در writing و حداقل نمره 20 در speaking است.

سایر آزمون‌های جایگزین تافل نیز قابل قبول هستند. قبل از تصمیم‌گیری جهت اخذ پذیرش توصیه می‌شود ملزومات دانشکده یا موسسه‌ای که برای پذیرش از آن اقدام می‌شود مطالعه شود.

 

هزینه‌های تحصیل و زندگی در دانشگاه واترلو

هزینه‌های دانشجویان مقاطع تکمیلی در دانشگاه واترلو در سه گروه اصلی طبقه‌بندی شده‌اند:

- شهریه دانشگاه

- هزینه‌های تحصیل

- هزینه‌های زندگی

جزئیات این سه مورد به تفصیل و با توجه به رشته و دانشکده یا موسسه مربوطه در وب‌سایت اینترنتی دانشگاه ذکر شده است. منبع اصلی برای تامین کمک‌هزینه‌های دانشجویی شامل این موارد است:

- کمک‌هزینه تدریس‌یار تا حداکثر 4432 دلار در هر ترم که بوسیله دپارتمان آکادمیک تامین می‌شود.

- کمک‌هزینه تحقیق تا حداکثر 5500 دلار برای مقاطع کارشناسی ارشد و تا 6300 دلار در ترم برای مقاطع دکتری

- کمک‌هزینه تحصیلی UW حداکثر تا 3000-1000 دلار در ترم که بوسیله دپارتمان آکادمیک تامین می‌شود.

- کمک‌هزینه مقطع تکمیلی ریاست حداکثر تا 10000 دلار در سال

- جوایز دانشجویان بین‌المللی مقاطع تکمیلی

حداقل حمایت مالی برای دانشجویان دکترا که تا تاریخ 1 می 2010 پذیرش اخذ کنند 19650 دلار خواهد بود که برای سه سال اول برنامه دکترا اجرا خواهد شد. در پایگاه اطلاعاتی این دانشگاه فرصت‌های دیگری نیز برای دریافت کمک‌هزینه‌های تحصیلی وجود دارد.

 

زندگی در دانشگاه

برای یافتن محل مناسب برای اقامت در حین تحصیل امکانات مناسبی فراهم شده است. دسترسی به داده‌ها و شرایط متنوع این امکانات به صورت آنلاین امکان‌پذیر است. شهر واترلو شهری با امنیت بالا و مناسب برای زندگی است. این شهر سه سال در ردیف سه رتبه اول اجتماعات مناسب برای زندگی قرار گرفته است.

در سال 2010 دفتر موفقیت دانشجو در دانشگاه واترلو تاسیس شد. هدف این نهاد کمک به دانشجویان در امور آکادمیک، غیر آکادمیک و سایر زمینه‌های زندگی دانشجویان برای موفقیت آنها در زمینه‌های مختلف است.

این دانشگاه برای دانشجویان بین‌المللی در ایام تعطیلی دانشگاه برنامه‌های ویژه تفریحی و علمی در نظر گرفته است. مسئولین دانشگاه معتقد هستند این داشنجویان بخش مهمی از دانشگاه را تشکیل می‌دهند. بالغ بر 3400 از بیش از 90 کشور دنیا در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

دفتر دانشجویان بین‌المللی مسئول رفع نیازهای این دانشجویان است و برنامه‌های ویژه‌ای برای آنها اجرا می‌کند. دوره‌های زبان انگلیسی، برنامه‌های مکالمه انگلیسی و معرفی کلی، جهت‌گیری برای دانشجویان جدید و … از برنامه‌هایی هستند که این مرکز اجرا می‌کند.

لینک ارسال

علاقمندم که پس از پایان تحصیل به ایران برگردم

کاوه ساریخانی از همکاران ما در بسپار بوده و ارتباط او به عنوان یک بسپاری همچنان از کیلومترها دورتر با بسپار و بسپاری ها برقرار است. کشتی گیر دیروز، امروز در عرصه دیگری به افتخارآفرینی برای ایران می اندیشد.

از او خواسته ایم که خود را برای علاقمندان این بخش بسپار معرفی کند:

 

ساریخانی: کاوه ساریخانی هستم و در سال جاری در مقطع دکترای مهندسی شیمی در دانشگاه واترلو پذیرفته شدم. مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را هم در دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رشته مهندسی پلیمر به پایان رساندم. ورودی سال 82 کارشناسی و 86 کارشناسی ارشد بودم.

 

 

بسپار – انتخاب ادامه تحصیل دانشگاهی در رشته پلیمر آگاهانه و هدفمند بود یا تصادفی؟

ساریخانی: من هم مثل خیلی افراد دیگر که در کنکور شرکت می کنند، با شناخت صد در صد رشته خودم را انتخاب نکردم و به طور کلی سیستم گزینشی کنکور به این صورت است. اما همیشه به رشته های مرتبط با مهندسی شیمی و نفت علاقه داشتم. این بود که رشته مهندسی پلیمر را هم مدنظر قرار می دادم. الان که فکر می کنم می بینم هرچند ممکن بوده رشته های دیگری هم باشند که بتوانم در انها موفق باشم و یا موقعیت بهتری داشته باشم، اما از رشته ای که در آن تحصیل کرده ام، راضیم. در ایران رشته های مهندسی در اولویت انتخاب افراد هستند و نسبتا موقعیت کاری مناسبی هم دارند.

 

بسپار- در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد چه فعالیت‌های غیردرسی داشتید؟ آیا اصولا کار را هم در ایران آزمودید؟

ساریخانی: فعالیتهای فوق برنامه همیشه جزیی از برنامه ی من بوده و این نه تنها شامل دوران دانشگاه می شود بلکه مربوط به دوران دبیرستان و قبل از آن هم می شود. یکی از این فعالیتها ورزش بوده که هنوز هم به آن می پردازم. جدا از ورزش های تفریحی مثل کوهنوردی، شنا و ... در تمام دوران تحصیلم رشته کشتی را به صورت مستمر و در سطح بالا پیگیری کردم.

در مقاطعی سراغ کار هم رفتم که بیشتر جنبه تفریحی داشته ولی به نظرم کار کردن همراه با درس خواندن ایده ی خوبی نیست چون هیچ کدام را نمی شود به طور کامل و جدی دنبال کرد. مگر اینکه مجبور باشید. اگر یک دانشجو پشتیبانی معمولی خانواده را از نظر مالی داشته باشد، درس خواندن باید اولویت اول هر دانشجو قرار بگیرد. انرژی دوباره و تنوع را هم می شود با تفریح و ورزش به دست آورد. ولی این اصلا به این معنی نیست که فقط به درس باید فکر کرد که دقیقا قضیه بر عکس این هست. یعنی هدف صرف درس خواندن، نه در همه رشته ها ولی در مورد رشته مهندسی معمولا صدق می کند، راحت تر کردن زندگی انسانها و به دست آوردن سرمایه و راه انداختن یک تجارت اهداف بعدی هستند. درس خواندن فقط به خاطر درس کمی غیر نرمال است.

 

بسپار- چرا ادامه تحصیل در خارج از کشور؟!

ساریخانی: اتفاقا شرایط در ایران هم مهیا بود و من دو سال پیاپی در آزمون ورودی دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر پذیرفته شدم و استاد راهنمای مقطع کارشناسی ارشد هم این افتخار را به بنده دادند که تحت سرپرستی ایشان ادامه تحصیل بدهم. مشکلاتی برای تحقیق در ایران وجود دارد که شامل همه قسمتها از تهیه مواد پروژه تا تستهای مورد نیاز برای انجام پروژه و مسایل حاشیه ای می شود که البته بسیاری از اینها قابل حل هستند، اما فقط بحث ادامه تحصیل و پروژه نیست، مسایل دیگری هم هستند که چون از حیطه کاری مجله خارج است، بهتر این است که اینجا باز نشوند (خنده) ...

برای همین تصمیم گرفتم برای ادامه تحصیل به خارج از ایران بروم.

 

بسپار- پروژ ه هایی که در مقاطع تحصیلات تکمیلی تصویب و اجرا می شوند تا چه اندازه صنعتی هستند؟ آیا تب انتشار مقاله های ISI در دانشگاه های امریکای شمالی نیز وجود دارد؟

ساریخانی: من مدت خیلی زیادی نیست که با جو دانشگاهی خارج از ایران آشنا شده ام ولی تا اینجا که متوجه شدم اینجا پشت هر پروژه ای یک نیاز صنعتی هست که اتفاقا پروژه از شرکت یا دولت در راستای حل همان مشکل حمایت مالی می شود و بدون این حمایت مالی پروژه ای انجام نمی شود. معنای واقعی ارتباط با صنعت را اینجا می شود کاملا لمس کرد.

با اینکه معنای واقعی تحقیق این است که یک هدف را با وجود احتمال عدم موفقیت زیاد باید دنبال کرد، چون اگر بدانیم که هدف کاملا عملی هست یا نیست دیگر نیازی به تحقیق نیست و جواب هم معلوم است، با این حال در اینجا هم گاهی پروژه های غیر منطقی و یا پروژه هایی که واقعا جوابگوی صنعت نیستند تعریف می شوند ولی در اقلیت قرار دارند.

در مورد مقاله هم وضعیت خیلی متفاوت نیست، چرا که برای اقدام کردن برای موقعیت شغلی (مخصوصا آکادمیک) به مقاله نیاز هست. علاوه بر آن یکی از معیارهای بسیاری از بورسیه های تحصیلی همین مقاله های ISI هستند.

 

 

بسپار- چرا کانادا را انتخاب کردید؟ قوانین فعلی برای شهروندی در کانادا به چه صورت است؟ آیا می توان بعد اتمام درس در مقطع کارشناسی ارشد یا دکتری در این کشور کار و زندگی راحتی داشت؟

ساریخانی: یکی از دلایل اصلی انتخاب کشور کانادا همین بحث مهاجر پذیری و امکان اقامت بود. از لحاظ فرهنگی هم برای بسیاری از دانشجوهای ایرانی، اقامت و زندگی در کانادا می تواند از خیلی از کشورهای دیگر بهتر و راحت تر باشد. وجود یک شخص خارجی اصلا پدیده عجیبی برای مردم نیست و مردم وجود غیر کانادایی ها را به عنوان یک واقعیت پذیرفته اند. از هر ملیتی در اینجا می شود پیدا کرد.

قوانین مهاجرت را هم تا آنجا که من اطلاع دارم برای دانشجوهای کارشناسی ارشد پس از اتمام درس و برای دانشجوهای مقطع دکتری یک یا دو ترم به پایان مقطع، امکان اقدام برای اقامت دائم فراهم است. البته این قوانین نسبتا جدید هستند و پیش از این از همان سال اول ورود به دانشگاه امکان اقدام برای اقامت دائم فراهم بود. چند سال بعد از دریافت اقامت دائم (احتمالا 4 یا 5 سال)، شخص شهروند کانادا می شود.

 

بسپار- رزومه تحصیلی و کاری شما وقتی اقدام کردید چطور بود؟

ساریخانی: معدل دوره کارشناسی 16.60 و معدل کارشناسی ارشد 17.86 بود. در مورد زبان هم حداقل نمره TOEFL یا IELTS هر دانشگاه متفاوت است، نمره تافل من 93 بود. به طور کلی برای دانشگاههای کانادا، به شرط داشتن موافقت یک استاد راهنما در دانشگاه مربوطه داشتن حداقل نمره زبان کفایت می کند و از جمله فاکتورهای موثر در جلب نظر استاد داشتن مقاله و فعال بودن در زمینه مورد نیاز استاد است. فاکتور شانس هم نقش موثری دارد! چرا که ممکن است با وجود رزومه خوب در فصلی اقدام به مکاتبه با شخصی کنید که در آن زمان نیاز به دانشجو یا برای مدتی پشتیبانی مالی برای یک دانشجوی جدید نداشته باشد.

 

بسپار- با توجه به محدودیت های نظام وظیفه برای آقایان در ایران برای خروج از ایران با مشکلی روبرو نبودید؟

ساریخانی: مشکلات که زیاد بود، چون من در حال خدمت بودم که پذیرفته شدم، دوندگی زیادی داشتم و واقعا خسته کننده بود. چون در یک مدت خیلی کوتاه باید همه کارها را می کردم تا تازه پاسپورت به دستم برسد! برای خروج از کشور برای ادامه تحصیل درصورتیکه مشمول یا سرباز باشید باید 15 میلیون تومان نقد را بلوکه کنید. با وجود همه ی این دوندگی ها، به دلیل مشکلاتی در اداره گذرنامه چند ساعت مانده به پرواز مانع خروج من از کشور شدند که باعث شد علاوه بر لغو بلیط هواپیما، سفرم یک هفته به تعویق بیافتد!

 

بسپار- چه هزینه های مالی برای گرفتن مدارک زبان، دانشگاه، ارسال مدارک، رفت و آمد و هزینه های اولیه زندگی صرف نمودید؟

ساریخانی: همه این هزینه هایی که گفتید را باید پرداخت کرد. امتحان زبان و هزینه درخواست برای پذیرش و رفتن به کشور مربوطه جز هزینه های ثابت برای پذیرش در هر کشور است و حداقل کاری است که باید انجام داد. اما شهریه و هزینه زندگی دانشجویی بعد از خروج از ایران به عهده دانشگاه است.

 

بسپار- تفاوت عمده تحصیلات تکمیلی در ایران و کشور کانادا چیست؟

ساریخانی: در اینجا امکانات تحقیق از هر لحاظ چه از نظر سخت افزاری و چه از نظر نرم افزاری مهیاست و دغدغه ای از این نظر وجود ندارد. این در حالی هست که در ایران تهیه ی ساده ترین مواد و تجهیزات برای تحقیق به دلیل بحث تحریم ها با مشکلات زیادی مواجه است و اگر با چند واسطه موفق به تهیه آن شویم، هم هزینه و هم وقت زیادی صرف می شود، این در حالی است که حتی با وجود کشورهای واسطه امکان خریداری بعضی از مواد نیست. اما در اینجا و بسیاری از کشورهای دیگر تقریبا همه چیز یا مهیاست یا به راحتی قابل تهیه است. از نظر تجهیزات شناسایی هم اگر دستگاهی در دانشگاه موجود نباشد با همکاری نزدیک بین دانشگاهها قابل حل است.

 

بسپار- به نظر شما چرا رویکرد اکثر دانشجویان ایرانی به دانشگاه های کانادا است؟ در حالی که ممکن است شرایط مساعدتری در کشورهای دیگر قابل دسترسی باشد؟

ساریخانی: البته من اطلاعات آماری در این زمینه ندارم. دانشجوهای ایرانی زیادی در اروپا، آمریکا، استرالیا و آسیا (هند و مالزی) مشغول به تحصیل هستند. اما اگر کمی این آمار برای کانادا بیشتر باشد شاید به دلیل شرایط مهاجرتی و امکان اقامت دائم بعد از پایان تحصیل است چرا که در بعضی کشورهای اروپایی و همچنین آمریکا امکان اقامت بسیار سخت تر است.

 

بسپار- آیا تفاوت‌های فرهنگی برای شما آزاردهنده نبوده است؟

ساریخانی: شروع هر کاری سختی های خودش را دارد. بحث ادامه تحصیل در یک کشور خارجی هم یک کار و شروع جدید است. این شروع جدید با سختی های خاص خودش وقتی سخت تر می شود که در یک دنیا و فضای جدید اتفاق بیفتد. تفاوتهای زبانی، فرهنگی، برقراری ارتباط با دیگران و خیلی مسایل دیگر در بدو ورود به کشور جدید کمی آزار دهنده هستند که فکر می کنم برای همه ما ایرانی ها این تفاوتها کمی سخت باشد. اما جای نگرانی نیست و با گذشت زمان این مشکلات به تدریج حل می شوند و تنها نکته مهم مدت زمانی است که طول می کشد تا به شرایط جدید عادت کنیم که هر چه کمتر باشد قطعا راحت تر زندگی خواهیم کرد.

 

بسپار- هزینه‌های تحصیل و زندگی چقدر است؟ آیا با بورسیه دانشگاه می‌توان زندگی و پس‌انداز داشت؟ چه راه‌هایی برای کسب درآمد وجود دارد؟

ساریخانی: معمولا بورسیه دانشگاه به این صورت است که علاوه بر پرداخت شهریه دانشگاه امکان یک زندگی دانشجویی را فراهم کند. در دانشگاه ما دانشجویان دکتری Research Assistant هستند که عملا نمی توان پس اندازی داشت و همه بورسیه خرج هزینه های اولیه زندگی می شود. اما امکان درخواست برای Teaching Assistant وجود دارد که نسبتا قابل ملاحظه است. علاوه بر این اگر پروژه و درسها اجازه بدهند می توان داخل دانشگاه به صورت کار دانشجویی نیز کار کرد که برای دانشجویان دکتری کمی مشکل است.

 

 

بسپار- در کنار درس چه می کنید؟

ساریخانی: برنامه های تفریحی مختلفی از سوی دانشگاه برگزار می شود. علاوه بر آن ایرانیان حاضر در دانشگاه هم، که کم نیستند، برنامه های مختلف فرهنگی برگزار می کنند. یکی از مشکلات زندگی در واترلو کوچک بودن شهر آن است که در مقایسه با شهرهای بزرگ تر امکانات تفریحی کمتری وجود دارد اما نزدیکی به شهر تورنتو تا حدودی این مشکل را بر طرف می کند. علت اینکه می گویم تا حدودی این است که شهر تورنتو با وجود اینکه بزرگترین شهر کاناداست شهر زنده ای از نظر تفریحی نیست و هر رفت و آمد به آن هم باعث هزینه اضافی برای دانشجو می شود.

 

بسپار- آیا قصد دارید به ایران برگردید؟

ساریخانی: در مورد آینده کاری صحبت کردن کمی زود است و واقعیت این است که هرچند برنامه مشخصی برای این موضوع دارم اما تابع شرایط مختلفی است و بستگی به شرایط کاری و اقتصادی در هنگام فراغت از تحصیل دارد. در مورد کار در ایران هم برای من تفاوتی با کانادا نمی کند و خیلی علاقه مندم که پس از اتمام تحصیلات در زمینه آکادمیک در ایران مشغول شوم.

 

بسپار- و در پایان؟

ساریخانی: نکته خاصی نیست. از مجله بسپار و مخصوصا خانم علیزادمنیر تشکر می کنم که این فرصت را برای مصاحبه فراهم کردند. در آخر هم از پدر و مادرم و بقیه اعضای خانواده که در همه مراحل همراه من بودند و همه شرایط را برای ادامه تحصیل من مهیا کردند تشکر می کنم. از دوست و دوستانم هم که در این مدت با من همکاری و هم فکری می کردند ممنونم.

لینک ارسال

دانشگاه ایالتی اکلاهاما

مهندس فرید بهبودی

 

دانشکده شیمی این دانشگاه فعالیت های گسترده ای در زمینه های مرتبط به علوم پلیمر انجام می دهد. برنامه های این دانشکده مقاطع مختلف تحصیلی را پوشش می دهند. برنامه های تحصیلات تکمیلی این دانشکده در راستای تحقیقات علمی مستقل است. به همین دلیل دانشجویان باید در انتخاب دروس و واحدهای درسی خود بسیار دقیق باشند تا هم در انجام پروژه خود و هم در کارهای حرفه ای بعدی خود موفق باشند. برای آغاز هر چه سریعتر تحقیق دانشجویان تازه وارد با اعضای خاصی از هیات علمی دانشکده به بحث و بررسی می نشینند تا در مورد پروژه های قابل پژوهش گفتگو کنند. دانشجویان معمولا از سال اول، بعد از انتخاب استاد راهنما روی موضوع مورد علاقه خود کار می کنند. توجه به حفظ تعداد پایین دانشجویان برای در اختیار داشتن استاد و لوازم آزمایشگاهی و سایر امکانات همواره مورد توجه است.

 

برنامه های تحصیلی در مقاطع تکمیلی

برای شرکت در مقاطع تکمیلی نیاز به مطالعه و آگاهی از سیاست های کلی دانشکده وجود دارد و هر دانشجو قبل از اقدام باید از آنها آگاهی داشته باشد. هر دانشجوی متقاضی می تواند در سه مورد متفاوت شرکت کند: مقطع M.S.، مقطع Ph.D 90 واحدی و Ph.D 60 واحدی.

در مقطع M.S. حداقل 30 واحد درسی مورد نیاز است که معمولا شامل 24 واحد درسی شامل سمینار و 6 واحد پروژه همراه با تحقیق است. تحویل پایان نامه نوشتاری ضروری است. در برنامه Ph.D 90 واحدی 18 تا 30 واحد درسی مورد نیاز است. در مجموع 90 واحد با در نظر گرفتن واحد های سمینار و پروژه گذرانده خواهد شد. طی آزمون دکتری، ارایه پایان نامه نوشتاری و دفاع از آن ضروری است. برنامه Ph.D 60 واحدی برای کسانی است که مقطع M.S را در مراکز مورد تایید دانشکده تحصیلات تکمیلی اکلاهاما گذرانده اند. گذراندن 12 واحد درسی در سال اول ضروری است. با گذراندن دروس مربوط به سمینار و تحقیق، واحدهای گذرانده شده به 60 می رسد.

 

فرصت های کار و تحقبق

مطابق آمارها دانشکده شیمی دانشگاه اکلاهاما از بین 168 مرکز ارایه دهنده مدرک دکتری در رتبه 34 ام قرار دارد. این دانشگاه از نظر اعتبار در تحقیق بسیار مورد توجه است. به طوری که در سال 1996 حدود 306/4 میلیون دلار از منابع خارجی اعتبار کسب کرد. زمینه های تحقیق در خصوص پلیمرها شامل این موارد است: پلیمرها، علم مواد و شیمی فیزیک، رفتار بین سطحی پلیمرها، کامپوزیت های پلیمری و نانوکامپوزیت ها، شناسایی پلیمرها، پلیمرهای رسانا و حسگرهای پلیمری، بیوپلیمرها، سنتز پلیمرها، کریستال های مایع.

بعد از پایان دوران تحصیل، دانش آموختگان این دانشگاه دانش کافی برای استخدام دائم در کارهای آکادمیک و صنعتی را دارا هستند. شرکت های بزرگ و متعددی در زمینه های شیمی، نفت و ... برای این منظور وجود داشته اند. شرکت هایی نظیر Exxon Corporation, BDM Petroleum Technologies, Conoco, Inc., Boeing, General Motors Company, IBM Corporation, Hoechst-Celanese, Phillipps Petroleum از دانش آموختگان این دانشگاه استفاده می کنند. همچنین این دانش اموختگان در دانشگاه های بزرگی در حال انجام کارهای آکادمیک هستند.

 

حمایت های مالی

نامه های مربوط به دانشکده و کالج تحصیلات تکمیلی اهداف متفاوتی دارند. نامه های مربوط به کالج تحصیلات تکمیلی در مورد برنامه های تحصیلی شما است در حالی که نامه های دانشکده در خصوص کمک هزینه های مالی است. کمک های مالی این دانشکده در مقایسه با سایر دانشکده های شیمی در امریکا قابل توجه است. با در نظر گرفتن هزینه های پایین زندگی در استیل واتر دانشجویان زندگی نسبتا مناسبی می توانند داشته باشند.

اکثر دانشجویان دانشکده شیمی تحت هر دو عنوان تدریس یار و کمک محقق حمایت مالی می شوند. به طور کلی دانشجویان سال اول به عنوان تدریس یار فعالیت می کنند. سایر پشتیبانی های مالی در نامه هایی که از دانشکده برای دانشجویان ارسال می شود ذکر می شوند.

سایر کمک هزینه های مالی شامل کمک های 3 تا 5 هزار دلاری در سال است که تا سه سال هم می تواند ادامه داشته باشد. این کمک هزینه ها به صورت رقابتی به دانشجویان ممتاز تعلق می گیرد. برای دانشجوبان شهروند امریکایی حمایت های مالی برای هزینه های دانشگاه وجود دارد و برای دانشجویان که به صورت تدریس یار یا محقق در حال فعالیت هستند این کمک هزینه ها لغو می شوند.

 

فرآیند اخذ پذیرش

علاوه بر اطلاعات لازم حین ثبت نام از طریق اینترنت دانشکده شیمی نیاز به اطلاعات اضافی دارد که باید ارسال شود. مدارک مورد نیاز شامل فرم پذیرش دانشجویان بین المللی، در خواست برای یک جایگاه تدریس یا تحقیق، سه توصیه نامه از اساتید، ریز نمرات، تاییدیه فرم منابع مالی، نمره تافل 213 در آزموون CBT یا 550 در آزمون PBT است.

 

تجهیزات و امکانات

انجام مناسب تحقیق در زمینه های مختلف شیمی به شدت وابسته به وجود امکانات و دستگاه های لازم است. دانشکده شیمی در این خصوص دارای امکانات گسترده ای به ویژه برای دانشجویان مقاطع تکمیلی در آزمایشگاه های مربوطه است و دانشجویان می توانند به راحتی از امکانات موجود در دانشکده شیمی یا سایر دانشکده ها استفاده کنند. دستگاه های اصلی شامل آزمایشگاه های آموزشی برای دانشجویان کارشناسی، امکانات NMR، X-Ray، طیف سنجی جرمی و انواع میکروسکوپ های الکتریکی و کنفوکال است. به عنوان مثال این امکانات در زمینه میکروسکوپ ها شامل TEM، SEM، میکروسکوپ هم کانون، آماده سازی نمونه، میکروتمی و... است.

 

زندگی در محیط دانشگاه

امکانات رفاهی و تفریحی که برای دانشجویان در نظر گرفته شده است به خصوص برای دانشجویانی که در خوابگاه دانشگاه زندگی می کنند بسیار متنوع و کامل است. مرکز بهداشت و درمان، مجتمع خدماتی، مجتمع کاری، اداره کامپیوتر و انفورماتیک، مرکز مشاوره، مشاوره اساتید، منابع انسانی، مرکز اقامت در امریکا، کلوب های دانشجویی، کتابچه دانشجویان، زندگی دانشجویی و... از جمله مراکز ایجاد شده در راستای رفاه دانشجویان هستند.

لینک ارسال

دانشگاه ملبورن

 

فرید بهبودی

دانشگاه ملبورن استرالیا در سال 1853 تاسیس شد و قدیمی ترین دانشگاه ویکتوریا است. ملبورن سالانه بیش از چهل هزار دانش آموخته در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی تربیت می کند.

این دانشگاه رتبه 135 ام بین دانشگاه های دنیا (

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.
) و رتبه 32 ام را بین دانشگاه های علوم و مهندسی (

محتوای مخفی

    برای مشاهده محتوای مخفی می بایست در انجمن ثبت نام کنید.
) را داراست. همچنین در طبقه بندی بهترین دانشگاه دنیا در تایمز، رتبه کلی 36 ام، رتبه 6 ام در کاریابی فارغ التحصیلان و رتبه 20 ام در همکاران بین المللی را داراست.

علاوه بر رشته های علوم، رشته های هنری، بایو پزشکی، بازرگانی و موسیقی نیز در این دانشگاه وجود دارند. این دانشگاه بالاترین نرخ تخصیص اعتبارات و کمک هزینه ها را در استرالیا دارد.

رشته ها و برنامه های تحقیقاتی در خصوص موضوعات پلیمر در دو واحد اصلی دانشکده علوم و دانشکده مهندسی ملبورن در این دانشگاه وجود دارند.

 

دانشکده علوم ملبورن

در دانشکده شیمی دانشگاه علوم، تحقیقات وسیعی در خصوص پلیمرها در دو حوزه اصلی در حال انجام است.

مواد پیشرفته و علوم نانو شامل زمینه های تخصصی پلیمرهای کوردیناسیونی، ساختارهای متخلخل، پلیمرهای بین سطحی، پلیمرهای درخشنده و ...

بیوشیمی و شیمی پزشکی، شامل زمینه های تخصصی رسانش دارو، ماکرو ملکول های بیولوژیکی، کیسه های خون پلیمری، تولید پلیمرهای ستاره ای با گروه های عاملی ویژه ...

دانشکده شیمی امکانات ویژه ای برای انجام پروژه های صنعتی و تحقیقاتی خود در اختیار دارد دستگاه های NMR، طیف سنجی جرمی، XRD، طیف سنجی Raman، TEM،AFM، FTIR، UV/VIS و سایر تجهیزات متعارف در آزمایشگاه های شیمی در این دانشکده در دسترس هستند. همچنین ارتباط با مراکز محاسبات پیشرفته ملبورن که مجهز به سریع ترین پردازنده ها و تجهیزات پردازش است، وجود دارد.

 

دانشکده مهندسی ملبورن

دانشکده مهندسی ملبورن، دپارتمان های مختلفی دارد. اما در زمینه پلیمرها دپارتمان مهندسی شیمی و بیو مولکولی در این دانشکده فعالیت می کند. در این دپارتمان سه گروه بزرگ وجود دارد که فعالیت های وسیعی در حوزه پلیمرها انجام می دهند.

گروه ژیوپلیمرها و فرآیندهای معدنی که در خصوص پلیمرهای غیر آلی برای کاربرد در سیمان و مشابه سیمان تحقیق می کنند.

گروه علوم پلیمر که در خصوص زمینه های مختلفی مانند کاربردهای پلیمرهای جدید به عنوان افزودنی کاربرد نانوذرات در پوشش های خودرو و پوشش های صنعتی تولید بزرگ مولکول های پیچیده و پلیمرهای تخریب پذیر غشاها و ... فعالیت می کنند.

مرکز تحقیقات راهگشا در خصوص پلیمرها برای دست یابی به مواد پلیمری پیشرفته از لحاظ تکنولوژی و ملزومات مهندسی پلیمرها در جهت رفع نیازهای صنایع استرالیا و توسعه شرکت ها در راستای اقتصادی فعالیت می کند. فعالیت این گروه اثر هم افزایی بر کار دانشمندان، مهندسان و سایر فعالان بخش تحقیقات و اقتصاد پلیمر دارد و دستآوردهای حاصل منجر به رشد بخش های بیو تکنولوژی، انرژی، معدن، کشاورزی و ساخت و تولید می شود.

پروژه های محققان این مرکز به چهار گروه اصلی تقسیم بندی می شوند:

پلیمرهای بیو پزشکی

مواد پلیمری پیشرفته

پلیمرها برای توسعه پایدار

طراحی و مهندسی

 

کمک هزینه های تحصیلی در دانشگاه ملبورن

دانشجویان می توانند از سه نوع کمک هزینه موجود استفاده کنند. این کمک هزینه ها در سه دسته کلی زیر طبقه بندی شده اند:

کمک هزینه های مربوط به دانشگاه، برنامه کمک هزینه ملبورن که یکی از بزرگترین برنامه ها در استرالیا است حدود 3000 دانشجوی بومی و بین المللی را در مقاطع مختلف حمایت می کند.

این حمایت ها می توانند تمام یا بخشی از هزینه های تحصیل دانشجویان را پوشش دهند. انتخاب معمولا بر اساس بار آکادمیک فرد داده می شوند اما شرایط در برخی کمک هزینه ها می توانند موثر باشد.

همچنین شرایط اهداف کمک هزینه برای مقاطع مختلف تحصیلی و دانشجویان بومی و بین المللی متفاوت است.

کمک هزینه های مربوط به دولت استرالیا، در راستای توسعه دانش تحصیلات و ارتباطات پایدار بین استرالیا و همسایگان، دولت این کمک هزینه ها را اعطا می کند.

براساس بخشی از سیاست های آژانس توسعه بین المللی استرالیا بخشی از حمایت های دولت استرلیا به صورت کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه است.

سایر کمک هزینه ها تحصیلی، دانشگاه ملبورن پذیرای دانشجویانی است که کمک هزینه های تحصیلی از سایر مراکز دریافت نمونه اند و خواستار ادامه تحصیل با آن کمک هزینه ها در دانشگاه ملبورن هستند، این دانشجویان در هنگام ارسال تقاضای خود باید مدارک مربوط به این هزینه را هم ارسال نمایند.

همچنین با جستجو در پایگاه اطلاعات کمک هزینه های تحصیلی این دانشگاه می توانید حمایت مورد نظر خود را بیابید. در این دانشگاه کمک هزینه ها که به مناطق مختلف دنیا تعلق می گیرد طبقه بندی شده است و به عنوان مثال با جستجو در بخش کمک هزینه های آسیای میانه از حمایت هایی که از شما صورت می گیرد مطلع می شوید.

در یک طبقه بندی دیگر کمک هزینه های تحصیلی برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی در بخش واحدهای درسی و تحقیقات ارایه می شوند.

بخش اول مربوط به دانشجویانی است که درصد تحقیقات در کار آنها کمتر از 66 درصد است و بخش دوم مربوط به دانشجویان با جزء تحقیقات بیشتر از از66 درصد است.

 

تاریخ ها ی مهم

یکی از ویژگی های مثبت دانشگاه ملبورن وبسایت اینترنتی بسیار جامع این دانشگاه است. تاریخ های پایان اعلام تقاضا برای دانشجویان با شرایط مختلف متفاوت است که در ادامه به دو مورد اشاره می کنیم:

1- برای دانشجویان بین المللی مقاطع تحصیلات تکمیلی

آخرین مهلت ارسال تقاضا برای ترم اول و شرکت در کلاس ها در فوریه سال آینده، 31 ام اکتبر است و این تاریخ برای ترمی که در جولای شروع می شود، 30 اپریل می باشد.

بسیار اهمیت دارد که دانشجویان بین المللی مدارک تقاضای خود را کامل و یکجا ارسال کنند تا احتمال دریافت کمک هزینه های تحصیلی آنها کم نشود. همچنین در دانشکده های مختلف ممکن است تاریخ های فوق اندکی متفاوت باشد که حتما باید قبل از ارسال تقاضا بررسی شود.

2- برای دانشجویان محقق تحصیلات تکمیلی

پایان اعلام تقاضا برای دانشجویان دکترا، 31 آگوست و برای سایر دانشجویان بین المللی 31 اکتبر است.

 

امکانات رفاهی دانشگاه

امکانات ورزشی در دانشگاه ملبورن از اهمیت ویژه ای برخوردارند. تنوع بسیار زیادی در زمینه های امکانات ورزشی در رشته های گوناگون مانند شنا، اسکی، ژیمناستیک، تورهای ورزشی و... وجود دارد. همچنین استفاده از امکانات فرهنگی تفریحی متعلق به دانشکده هنر نیز مقدور است.

از طرفی شهر ملبورن مرکز ایالت ویکتوریا و دومین شهر بزرگ استرالیا است. بیش از 100 ملیت یک مختلف در این شهر زندگی می کنند که بیش از یک چهارم جمعیت این شهر را تشکیل می دهند. این امر منجر به وجود فستیوال های مختلف و انتخاب ملبورن به عنوان غنی ترین مرکز فرهنگی استرالیا شده است.

مراکز فرهنگی تفریحی متنوع این شهر محیط مناسبی برای یک زندگی مناسب است. همچنین این شهر دارای یک شبکه حمل و نقل بزرگ شامل اتوبوس ها، قطار ها و ترامواها است که دسترسی آسان به دانشگاه را فراهم می آورند. آب و هوای معتدل ملبورن دارای زمستان های خشک، بهار خنک، تابستانی گرم و طولانی و پاییزی دلنشین است. ملبورن به دلیل آب و هوای غیر قابل پیش بینی خود به داشتن چهار فصل در یک روز مشهود است.

لینک ارسال
  • 10 months later...
  • 3 weeks later...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...