رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

سلام:icon_gol:

دانلود مقالات مهندسی صنایع

مقالاتی که درنشریه دانشگاه شریف منتشر شده اند

 

انتخاب پروژه هاي راهسازي با استفاده از شبيه سازي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

اولويت بندي مشخصه هاي فني و مهندسي در مدل QFD با استفاده از روش TOPSIS در حالت فازي

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

بررسي عوامل موثر بر عملکرد موتور اتومبيل با استفاده از طراحي آزمايش ها

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

هينه کاوي در مهندسي مجدد کسب و کار

مهران سپهري

دانشکده مديريت و اقتصاد، دانشگاه صنعتي شريف

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

عنوان : ارزيابي و مديريت ريسك خطوط لوله‌ي ارتباطي پتروشيمي

 

ارزيابي و مديريت ريسك خطوط لوله‌ي ارتباطي پتروشيمي، نقش مهمي در جلوگيري از بروز حوادث احتمالي و مقابله با شرايط اضطراري دارد. بدين منظور، شاخص مواجهه‌ي شيميايي در 60 خط لوله‌ي ارتباطي موجود در منطقه، تعيين شد و خط لوله‌ي كلر به منظور ارزيابي ريسك، انتخاب شد. سپس، شاخص هاي صدمه شخص ثالث، عملكرد ناصحيح، خوردگي و طراحي مورد ارزيابي قرار گرفت. فاكتور اثر نشتي نيز با توجه به خطرات محصول، حجم نشتي، پراكنش و دريافت كننده هاي موجود در اطراف خط لوله، محاسبه گرديد. در نهايت، ريسك نسبي خط لوله محاسبه و راهكارهاي لازم به منظور مديريت ريسك، ارايه شد. نتايج حاصله نشان داد كه در خط لوله‌ي كلر، شاخص صدمه شخص ثالث، بالاترين ريسك و شاخص طراحي، پايين ترين ريسك را در بر دارد. افزون بر اين، با اجراي پيشنهادات و راهكارهاي ارايه شده ، امكان بهبود وضعيت در بخش هاي مختلف خط لوله تا 09/22% وجود دارد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : متدولوژي براي تخصيص مقادير ذخيره‌ي احتياطي در يك زنجيره‌ي تأمين، با استفاده از الگوريتم شبيه سازي تبريد

 

در اين مقاله، ما متدولوژي براي تخصيص مقادير ذخيره‌ي احتياطي معرفي مي‌نماييم. مسأله‌ي مورد نظر، داراي دو هدف كمينه نمودن بهترين زمان دسترسي و هزينه‌ي موجودي است. با توجه به ماهيت NP-Hard مسأله فوق، از الگوريتم شبيه‌سازي تبريد براي حل متدولوژي پيشنهادي در مسائل با ابعاد بزرگ استفاده شده است. جهت بررسي صحت عملكرد و كارآيي، متدولوژي از طريق حل مثال عددي به اثبات رسيده است. نتايج به-دست آمده، دلالت بر درستي عملكرد متدولوژي پيشنهادي و همچنين توانايي الگوريتم‌هاي شبيه‌سازي تبريد ارائه شده در دستيابي به جواب‌هاي نزديك به بهينه، دارد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : يك روش فوق‌ابتكاري براي مسئله‌ي زمانبندي توليد و تحويل انباشته‌ها در خطوط جريان كارگاهي منعطف: سياست توان‌هاي دو

 

در اين مقاله مسئله‌ي تعيين اندازه‌ي انباشته، زمانبندي توليد و تحويل چندين نوع كالا در يك زنجيره‌ي تأمين دو مرحله‌اي و طي يك افق برنامه‌ريزي زماني محدود مورد مطالعه قرار گرفته شده است. يك تأمين‌كننده به كمك سيستم توليد جريان كارگاهي انعطاف‌پذير چندين نوع كالا را توليد كرده و آنها را مستقيماً به يك خط مونتاژ تحويل مي‌دهد. به كمك سياست زمانبندي سيكل پايه، يك مدل برنامه‌ريزي غيرخطي مختلط صفر و يك با تابع هدف حداقل‌سازي مجموع هزينه‌هاي راه‌اندازي، نگهداري موجودي و تحويل در واحد زمان توسعه يافته است. اين مسئله از درجه‌ي پيچيدگي بسياري برخوردار است و نمي‌توان در مسائل با ابعاد واقعي، با حل مستقيم آن به جواب بهينه دست يافت. بنابراين، يك الگوريتم ژنتيك تركيبي كارا براساس استفاده از رويكرد سيكل پايه (زمان سيكل توليد هر كالا مضربي از عدد 2) طراحي شده است. تعدادي مسئله‌ي نمونه به صورت تصادفي طراحي شده و عملكرد الگوريتم طراحي شده از طريق مقايسه جواب الگوريتم با جواب مسئله سيكل مشترك مورد بررسي قرار گرفته است. مسائل عددي برتري جواب‌هاي توليد شده توسط الگوريتم ژنتيك تركيبي را به تصوير مي‌كشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : طراحي مدل مديريت درآمد در شركت‌هاي حمل و نقل عمومي: موردكاوي قطار غزال تهران- مشهد‌

 

" مديريت درآمد" فرآيند پذيرش يا سفارش است كه با به‌كارگيري تكنيك‌هاي مختلف قيمت‌گذاري و فروش ظرفيت، به كسب درآمد بيشتر مي-پردازد. تاكنون، اين فرايند در صنايع خدماتي به ويژه حمل ونقل مسافر، پيشرفت چشم‌گيري داشته است. در اين مقاله به مدل‌سازي نحوه فروش بليط قطار مسافربري غزال در مسير تهران- مشهد به دو روش استاتيك چند كلاسه و روش هيوريستيك EMSR-b كه از انواع مدل‌هاي مديريت درآمد هستند، پرداخته شده است و در پايان، هر دو مدل سي‌هزار مرتبه شبيه‌سازي و نتايج به دست آمده با مقايسه با درآمد فعلي، بررسي شده است. با اعمال هر كدام از سياست‌ها و بررسي آن در زمان اجرا با اعمال بازخوردهاي لازم مي‌توان در حدود هشت ميليارد تا 10 ميليارد ريال در سال افزايش درآمد كسب كرد؛ كه با درنظرگيري هزينه انجام شده، بسيار به صرفه به نظر مي‌رسد. با بسط و گسترش مطالعات و مطالعه‌ي بيشتر در مدل‌هاي شبكه‌اي مديريت درآمد، مي‌توان درآمد را در كل شبكه‌ي حركت قطارهاي غزال، افزايش چشم‌گيري داد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : رويكردي چند هدفه براي ارزيابي تامين‌كنندگان با استفاده از مدل تحليل پوششي داده‌هاي چندمعياره

 

هدف از ارائه‌ي اين مقاله، ارزيابي تامين‌كنندگان با به‌كارگيري يك مدل چند هدفه‌ي انتخاب تامين‌كننده و تحليل پوششي داده‌هاي چند معياره است. در اين راستا ابتدا با ارائه‌ي يك الگوريتم كلي، مجموعه‌اي پيوسته از جواب‌هاي موثر مسئله‌ي چند هدفه‌ي مذكور، به دست مي آيد. چون هر عضو از چنين مجموعه‌اي به‌عنوان تركيبي از نهاده‌هاي ورودي، نظير مواد اوليه، به شركت خريدار محسوب مي‌شود، در قدم بعدي سطح خروجي‌هاي شركت خريدار به ازاي تركيبات مشخصي از اين نهاده‌هاي ورودي ارزيابي مي‌گردد. سپس با استفاده از مدل DEA چند معياره، كارآيي شركت خريدار به ازاي اين تركيبات مشخص از ورودي‌ها و خروجي‌ها محاسبه مي‌شود. در اين‌صورت، تعداد تامين‌كنندگان و نحوه‌ي تخصيص تقاضا به هر يك از آن‌ها بر مبناي تركيبي از ورودي‌ها و خروجي‌هايي كه كارآيي DEA شركت خريدار را ماكزيمم مي‌نمايد، تعيين مي‌شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : روشي جديد براي تعيين بافرتغذيه براي محيط هاي پروژه با ريسك بالا در روش زنجيره‌ي بحراني

 

هدف اين تحقيق، ارائه‌ي روشي براي تعيين اندازه‌ي بافرهاي تغذيه در برنامه‌ريزي پروژه به روش زنجيره‌ي بحراني1 در محيط پر ريسك است. مشخصات پروژه و ريسك محيط در فرمول‌بندي روش به نحوي لحاظ شده است كه در محيط‌هاي كم‌ريسك، اندازه‌ي بافر كوچك‌تر و در محيط‌هاي پرريسك، اندازه‌ي بافر، بزرگ‌تر محاسبه شود و همواره ارتباط بين ميزان مصرف بافر تغذيه و مصرف بافر پروژه ناشي از كمبود بافر تغذيه، حفظ شود. اين روش با روش هاي موجود در ادبيات مديريت پروژه، مورد مقايسه قرار گرفته است. اين مقايسه به وسيله‌ي استفاده از شبيه سازي روي مجموعه‌ي داده‌ي "كوليش هارتمن"2 كه از پيچيدگي كافي (تنوع فعاليتها و ارتباطات و منابع در دسترس محدود) برخوردار است انجام شده است. نتايج، نشان مي دهد كه هدف فوق‌الذكر در مورد اندازه‌ي بافرها برآورده شده است. لذا همواره حفاظت كافي از زمان اتمام پروژه در مقابل تاخير ها انجام شده و در عين حال، كار در جريان ساخت كم‌تري خواهيم داشت.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : بررسي كارآيي روش‌هاي تحليل تكنيكي در بورس اوراق بهادار تهران

 

به طور كلي "تحليل تكنيكي" به مجموعه‌اي از قوانين معاملاتي اطلاق مي‌شود كه با بررسي روند گذشته‌ي قيمت‌ها، سعي در پيش‌بيني روند آينده‌ي قيمت‌ها دارند. با توجه به گستردگي و تعدد روش‌هاي تحليل تكنيكي و در نظر گرفتن اين نكته‌ي كليدي كه تمام روش‌هاي تكنيكي در تمامي ‌بازارها و در كليه‌ي شرايط، نمي‌توانند كارآيي مطلوبي داشته باشند و طراحان هر روش، موقعيت بازار مورد بررسي خود را براي طراحي تكنيك پيشنهادي خود در نظر گرفته‌اند؛ در اين مقاله سعي شده است به بررسي سودآوري قواعد تحليل تكنيكي متداول و شناخت پارامترهاي مطلوب اين قواعد در بازار بورس تهران، پرداخته شود. در اين مطالعه با بررسي 46 قاعده‌ي معاملاتي، شامل انواع ميانگين‌هاي متحرك بلند مدت و كوتاه مدت، حدود حمايت و مقاومت، باندهاي بولينگر، نوسانگر‌هاي استوكاستيك، شاخص قدرت نسبي و ميانگين متحرك همگرايي/ واگرايي بر روي 22 شركت پر معامله‌ي بورس تهران، مشاهده شده است كه در ميان آن‌ها شاخص ميانگين‌هاي متحرك، از قابليت پيش بيني مطلوب‌تري در بازار بورس تهران برخوردار است. همچنين، با توجه به پر نوسان بودن قيمت‌ها، قواعد معاملاتي كوتاه مدت، سود بيشتري را در مقايسه با قوانين بلند مدت تر، ايجاد كرده‌اند. براي انجام تست‌هاي آماري، با توجه به نرمال نبودن سري بازده‌ها، از تكنيك استفاده شده است. در نهايت، بايد توجه كرد كه اين نتايج، به معني رد كلي روش‌هاي ديگر مورد بررسي نيست و اين مطالعه، صرفاً حالت كلي قوانين را در نظر گرفته است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : طراحي سيستم مكانيزه‌ي خودارزيابي، بر پايه‌ي ISO 9004:2000 با بهره گيري از رويكرد سيستم هاي خبره

 

در اين مقاله، سيستمي مكانيزه جهت خودارزيابي طراحي شده و مدل خود ارزيابي به‌كار گرفته شده در اين سيستم بر پايه‌ي رويكرد فرآيندگراي استاندارد ايزو 9004 :2000 ايجاد شده است. طراحي اين سيستم مكانيزه با بهره گيري از رويكرد سيستم هاي خبره است؛ به اين مفهوم كه در تهيه‌ي سوالات ارزيابي و امتيازدهي، از دانش كارشناسان حوزه كه همان سرمميزين و ارزيابان سيستم مديريت كيفيت هستند، استفاده شده و اين دانش در پايگاه دانش ايجاد شده در محيط نرم افزار Access ذخيره شده است. و از نرم افزار Visual Basic جهت ايجاد رابط كاربر و استنتاج، استفاده شده است. همچنين، مراحل ايجاد اين سيستم منطبق با مراحل ايجاد سيستم هاي خبره است. سازمان ها يا كاربران مختلف با وصل شدن به اين سيستم مي توانند خود را بر اساس استاندارد ISO 9004:2000ارزيابي كرده، سطح بلوغ سيستم مديريت كيفيت خود را تعيين كرده و نقاط بهبود عملكرد را شناسايي كنند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : به‌كارگيري تكنيك فرآيند سلسله مراتبي فازي با هدف انتخاب كاراترين روش ارتقاء بهره‌وري

 

با توجه به نقش و اهميت بهره‌وري در بهبود اقتصادي سازمان ها و به دنبال آن، رشد و بهبود اقتصاد كه در نهايت باعث شكوفايي اقتصادي كشور مي‌شود؛ در اين مقاله، چگونگي ارزيابي روش‌هاي ارتقاء بهره‌وري با درنظرگرفتن مشكلات و مسائل متعدد سازمان، بررسي شده است. اين موضوع، يك مسأله تصميم‌گيري با معيارهاي چندگانه است كه مي‌توان آن را با به‌كارگيري يكي از تكنيك‌هاي اين مبحث، حل نمود. با توجه به مزيت فرآيند تحليل سلسله مراتبي ، در اين مقاله از روش مذكور به منظور ارزيابي و رتبه‌بندي استفاده شده است. براي درنظرگرفتن نظرات غيرقطعي تصميم‌گيرندگان ، روش AHP فازي به عنوان ابزار ارزيابي به‌كار گرفته شده است. به منظور دوري از محاسبات فرآيندهاي رتبه‌بندي فازي در روش AHP فازي متداول، از روش اولويت‌بندي فازي جديد ارائه شده توسط لينگ و همكاران، استفاده شده است كه اين روش مي‌تواند اولويت‌بندي‌هاي قطعي را از ماتريس مقايسات زوجي فازي سازگار يا ناسازگار، استنتاج كند. نتايج به‌دست آمده از مطالعه موردي انجام شده، نشان مي‌دهد كه روش مذكور، يك ابزار ساده و كارآ به منظور درنظرگرفتن عدم قطعيت مطرح در مسائل MCDM بوده و مي‌تواند به مديران سازمآن ها در ارزيابي روش‌هاي مختلف ارتقاء بهره‌وري، كمك كند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : حل مساله‌ي مسيريابي وسايل نقليه در حالت چندهدفي، چندقرارگاهي و احتمالي، با استفاده از آنيلينگ شبيه‌سازي شده

 

در اين مقاله، حل مساله‌ي مسيريابي وسايل نقليه (VRP) در حالت چندهدفي، چندقرارگاهي و احتمالي، بررسي مي‌شود. در دسترس بودن يال (متصل كننده دو گره تقاضا) به‌عنوان جنبه‏اي از VRP در مسائل دنياي واقعي، ملاحظه شده است. در دسترس بودن يال‏ها ممكن است قطعي نباشد و به دلايل مختلف، هر يال با احتمال معيني در دسترس باشد. با ملاحظه‌ي اين جنبه، مدل رياضي مساله و بهينه‌سازي آن، به گونه‌اي عمل مي‌كند كه ضمن كمينه‌سازي هزينه‌ي حمل‏و‏نقل، تحويل اقلام در مسيرهايي صورت گيرد كه با احتمال بيشتري در دسترس باشند. به دليل پيچيدگي محاسباتي اين مساله، براي حل آن، از الگوريتم فرا‏ابتكاري آنيلينگ شبيه‌سازي شده (SA) كه با دو عملگر جستجوي همسايگي تلفيق شده است، استفاده مي‌شود. براي نشان دادن كارآيي الگوريتم، تعدادي مساله در ابعاد مختلف، حل و نتايج محاسباتي با حل‌هاي به دست آمده از يك الگوريتم دقيق و با ملاحظه‌ي حدپائين، مقايسه مي‌شوند

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

همه چیز درباره اهداف کیفیتی

 

این مقاله با دیدگاهی کاملاً کاربردی تهیه گردیده و پاسخگویی به نیازهای ویژه مدیران کیفیت را در یکی از حوزه های اصلی استاندارد ISO 9001:2000 هدف قرار داده است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : مقايسه‌ي برآوردگرهاي انحراف معيار، ميانگين برد متحرك و ميانه‌ي برد متحرك در برآورد انحراف معيار فرآيند با استفاده از داده‌هاي خود همبسته(يادداشت فني)

 

استقلال مشاهده‌هاي فرضي اساسي در طراحي يك نمودار X براي مشاهده‌هاي انفرادي است. ولي متأسفانه در بعضي از فرآيندهاي توليدي فرض وجود داده‌‌هاي مستقل حتي به طور تقريبي نيز برقرار نيست و داده‌ها از خود نوعي خود همبستگي نشان مي‌دهند. در اين مقاله با شبيه‌سازي يك فرآيند AR(1) نشان خواهيم داد كه وجود خود‌همبستگي در داده‌ها، تأثير عميقي بر نمودار X مي‌گذارد. علاوه بر اين با مقايسه‌ي برآوردگرهاي انحراف معيار، ميانگين برد متحرك و ميانه‌ي برد متحرك، بهترين آن‌ها براي برآورد انحراف معيار فرآيند با استفاده از داده‌هاي خود همبسته، معرفي شده و در نهايت دو برآوردگر جديد انحراف معيار فرآيند با استفاده از داده‌هاي خود همبسته ارائه مي‌شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : ارائه‌ي روشي براي به دست آوردن توابع توليد در توليدات دانشي(مطالعه‌ي موردي) (يادداشت فني)

 

يكي از چالش‌هاي مديريت توليد دانش، ناملموس بودن فرايند توليد و مشخص نبودن رابطه‌ي بين ورودي ها و خروجي ها است. در اين تحقيق، سعي در ارائه‌ي روشي براي بيان رابطه‌ي ورودي‌ها و خروجي‌ها در توليد دانش كرده‌ايم. بدين منظور ابتدا شاخص‌هاي مطلوبيت محصول دانشي و عوامل توليد دانش را شناسايي و با روش AHP، وزن عوامل توليد را در رابطه با هر يك از شاخص‌هاي مطلوبيت محاسبه و توابع توليد را بر اساس اين وزن‌ها به طور خطي تعريف كرده‌ايم. براي بهبود ضرايب، با استفاده از روش گراديان نزولي، بر اساس داده‌هاي واقعي، ضرايب را طوري تنظيم كرده‌ايم كه بيشترين تطابق با داده‌هاي واقعي حاصل شود. همچنين، با فرمول خطي به دست آمده از روش AHP، داده توليد كرده و همراه با داده‌هاي واقعي با استفاده از شبكه عصبي رابطه‌اي بين عوامل توليد و شاخص مطلوبيت برقرار كرده‌ايم. بدين ترتيب، علاوه بر داده‌هاي واقعي، توابع خطي به دست آمده از روش AHP را در بيان روابط ورودي‌ها و خروجي‌ها در نظر گرفته‌ايم. اين روش در تحريريه‌ي روزنامه‌ي قدس به كار گرفته شد. هر چند توابع خطي ايجاد شده با روش AHP ، با داده هاي واقعي با استفاده از آزمون tدوطرفه تأييد شد، به كارگيري روش گراديان نزولي و شبكه‌هاي عصبي، مجموع مربع‌هاي خطا را كاهش داد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : توسعه مدل زمانبندي پروژه با اهداف زمان ختم و مقاومت زمانبندي

 

يكي از مشكلات رايج در مديريت پروژه، اختلال زمانبندي‌ها در اثر عوامل كنترل نشدني حين اجراي پروژه است. در نتيجه، مديران پروژه اغلب در پايبندي به تعهداتشان دچار مشكل مي‌شوند. بنابراين زمانبندي پروژه علاوه‌ بر زمان ختم كوتاه بايد حين اجرا دچار كمترين اختلال شود. در اين مقاله پس از بيان مفهوم مقاومت زمانبندي، يك مدل زمانبندي پروژه با اهداف كمينه كردن زمان ختم پروژه و بيشينه كردن مقاومت زمانبندي، توسعه داده مي‌شود. در اين مدل، دو تابع جانشين كه يكي مربوط به ادبيات موضوع و ديگري جديد است، به‌منظور هدف مقاومت به كار گرفته شده است. همچنين، يك الگوريتم جستجوي ممنوعه براي توليد جواب‌هاي كارا توسعه داده شده است كه با استفاده از آن، مجموعه‌اي از مسائل تصادفي حل مي‌شود. در نهايت، از طريق شبيه‌سازي جوا‌ب‌ها، ميزان كارآيي الگوريتم و توابع جانشين مقاومت ارزيابي شده است. با توجه به اين نتايج، برتري نسبي تابع جانشين جديد به خوبي نشان داده مي‌شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : توسعه يك رويكرد حل بر مبناي آزادسازي لاگرانژ و الگوريتم ژنتيك براي مسئله تعيين اندازه انباشته چندمحصولي، چندمرحله‌اي و چندپريودي با در نظرگيري محدوديت منابع توليدي

 

در اين مقاله يك روش تركيبي براي تخصيص و تسطيح منابع محدود در مسائل پيچيده برنامه‌ريزي توليد چندمرحله‌اي، چندمحصولي و چندپريودي با هدف تعيين اندازه انباشته و حداقل كردن كل هزينه ارائه شده است. با معلوم بودن ظرفيت توليد ماشين‌آلات و تقاضاي مشتريان، يك برنامه‌ريزي خطي عدد صحيح با هدف حداقل كردن مجموع هزينه‌هاي راه‌اندازي، نگهداري موجودي و توليد طراحي مي‌شود. براي حل اين مسئله يك روش سه مرحله‌اي توسعه داده شده است. ابتدا به كمك آزادسازي محدوديت منابع كمياب، مسئله چندمحصولي به چند مسئله تك‌محصولي تجزيه مي‌شوند. سپس روش جديدي به كمك تركيب الگوريتم ژنتيك با يك روش جستجوي همسايگي براي حل مسائل كوچك ارائه مي‌شود. در انتها، براي دستيابي به جواب بهتر به كمك يك الگوريتم ابتكاري عمليات تسطيح منابع در بين مسائل كوچك انجام مي‌شود. عملكرد الگوريتم سه‌مرحله‌اي طراحي شده به وسيله تعداد قابل توجهي از آزمايش‌هاي تجربي مورد بررسي و تأئيد قرار گرفته است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : رتبه‌بندي مكمل‌هاي IT در فرآيند‌هاي توسعه يك محصول جديد با استفاده از مدل‌هاي هوشمند

 

تضاد بهره‌وري ICT ) به مفهوم مغايرت نتايج به دست آمده در تحقيقات تاثير IT بر عملكرد سازمان‌ها است) و مفهوم سرمايه‌گذاري‌هاي مكمل (با انجام اين‌ گونه سرمايه‌گذاري‌ها مي‌توان از تاثير IT بر عملكرد سازمان اطمينان حاصل كرد) آن در كنار كاربرد روزافزون ICT در پروژه-هاي توسعه محصول جديد، سازمان‌ها را با يك سؤال جدي مواجه كرده است: "در يك پروژه NPD، اولويت?هاي سرمايه?گذاري بر مكمل?هاي ICT براي حداكثر كردن سطح عملكرد پروژه كدام است؟ براي يافتن پاسخ اين پرسش، موردكاوي گسترده‌اي توسط تحقيق حاضر در واحدهاي تحقيقات استراتژيك و طراحي و توسعه‌ي محصول جديد ايران‌خودرو انجام شده است و با استفاده از شبكه‌هاي عصبي مدل مفهومي تحقيق مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته است. نتايج براي يك پروژه خاص نشان مي‌دهد كه منابع توسعه‌اي (ارزيابي‌هاي اوليه و تفصيلي بازار محصول و همچنين ارزيابي‌هاي مالي) و منابع انساني بيشترين نقش را در افزايش عملكرد پروژه در سه حوزه‌ي مالي، مديريتي و كلي خواهند داشت.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : تحليل آماري روابط بين عوامل كليدي موفقيت پروژه هاي شش سيگما در شركت‌هاي منتخب ايراني

 

با وجود همه ويژگي‌هاي مثبت شش سيگما ، بسياري از شركت‌ها در به كارگيري آن موفق نبوده‌اند. از جمله دلايل اين موضوع مي‌توان به توجه نداشتن سازمان‌ها به عوامل موفقيت شش سيگما اشاره كرد. بنابراين بايد همراه با اجراي شش سيگما، به اين عوامل و ارزيابي روابط بين آنها توجه شود . در اين مقاله با انجام پيمايش در شركت‌هاي توليدي و با كمك تحليل‌هاي آماري(تحليل عاملي1 و مدل‌يابي معادلات ساختاري2) داده‌هاي حاصل از تكميل پرسشنامه توسط مجريان شش سيگما، به بررسي روابط بين اين عوامل پرداخته و تلاش شده است الگويي براي اجراي اثربخش‌تر شش سيگما در اختيار مديران و مجريان شش سيگما قرار گيرد . در اين تحقيق عوامل كليدي موفقيت مشتمل بر 10 عامل است. نتايج حاصله، عناصر شناخته شده موفقيت شش سيگما را تأييد و نشان مي‌دهد كه ارتباط معني‌دار و مثبت بين آنها وجود دارد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : ارائه‌ي يك مدل نوين تحليل پوششي داده‌ها براي شناسايي كاراترين واحد تصميم‌گيري با داده‌هاي غير دقيق

 

در مدل‌هاي كلاسيك تحليل پوششي داده‌ها (مثل مدل‌هاي CCR و BCC)،اين فرض وجود دارد كه مقدار عددي دقيقي براي ورودي‌ها و خروجي‌ها مشخص است. ولي بسياري از اوقات در شرايط واقعي كسب و كار، تعيين مقدار عددي دقيق براي برخي ورودي‌ها و يا خروجي‌ها امكانپذير نيست. در اين مقاله، يك مدل نوين تحليل پوششي داده‌ها ارائه مي‌شود كه كاربر را قادر مي‌كند تا كاراترين واحد تصميم‌گيري را با در نظر گرفتن داده‌هاي غيردقيق (بازه‌اي و رتبه‌اي) شناسايي كند. از مزاياي مدل پيشنهادي اين است كه از كارايي محاسباتي بهره‌مندبوده و تنها با يك بار حل كردن آن، كاراترين واحد با داده‌هاي غيردقيق شناسايي مي‌شود. به علاوه در اين مقاله، كاربردپذيري مدل پيشنهادي در يك مسئله انتخاب تأمين‌كننده نشان داده شده است. در اين مسئله، 18 تأمين‌كننده با داده‌هاي غيردقيق وجود داشته و مدل پيشنهادي براي شناسايي كاراترين تأمين‌كننده به كار گرفته شده است. همچنين، نتايج مدل پيشنهادي با يكي از مدل‌هاي پيشين مورد مقايسه قرار گرفته است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان : به كارگيري مدل تركيبي شبكه‌هاي عصبي مصنوعي با رگرسيون فازي با هدف پيش‌بيني قيمت طلا

 

يكي از مشكلات مهم در پيش‌بيني با شبكه‌هاي عصبي مصنوعي، فراهم كردن داده‌هاي لازم براي پيش‌بيني است؛ چرا كه شبكه‌هاي عصبي براي حصول نتايج دقيق نياز به داده‌هاي زيادي دارند. اما بايد توجه داشت كه جمع‌آوري داده‌هاي مورد نياز شبكه، نخست، بسيار هزينه‌بر است و دوم، مدت زمان طولاني را طلب مي‌كند. بنابراين با توجه به تغييرات سريع در محيط‌هاي واقعي و به ويژه سيستم‌هاي اقتصادي و مالي، پيش‌بيني در اين‌گونه محيط‌ها نيازمند روش‌هايي است كه با تعداد داده‌هاي قابل حصول كم نيز كارآمد و كارا باشند. روش‌هاي پيش‌بيني فازي، به دليل استفاده از اعداد فازي به ‌جاي اعداد قطعي، نسبت به ساير روش‌هاي مشابه به داده‌هاي كمتري نياز داشته، اما عملكرد آنها هميشه رضايت‌بخش نيست. در اين مقاله براي بر طرف‌ كردن محدوديت تعداد داده‌هاي مورد نياز شبكه‌ و حصول نتايج دقيق‌تر براي پيش‌بيني قيمت طلا، مدل تركيبي شبكه‌هاي عصبي مصنوعي با رگرسيون فازي پيشنهاد شده است. نتايج تجربي بيانگر كارآمدي اين روش در پيش‌بيني قيمت طلا است.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...