رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

مقدمه

پیشینه معماری ایران به حدود 1000 سال پیش از اسلام می‌رسد و پس از ظهور این دین، نیز تاكنون شاهد بیش از 1400 سال معماری ایرانی- اسلامی هستیم. از قدیم‌الایام معماری ایران دارای دو نظام كلی آموزش بوده است. یكی از این دو نظام، آموزش سنتی معماری است، كه ریشه در قرون و اعصار دارد و انتقال اطلاعات و مفاهیم در آن به‌صورت سینه به سینه، مدیدی و مدادی(1) انجام پذیرفته است؛ و نظام دوم، با ظهور مدارس معماری در ایران و تحت عنوان نظام آموزشی آكادمیك و كلاسیك بوجود آمده است. اهمیت بازشناسی آموزش معماری در كشور نیز در آموزش آكادمیك بیشتر جلوه می‌نماید، كه غالباً در مقام مقایسه معماری و معماران معاصر، با معماری و معماران گذشته بر می‌آییم. این در حالی است كه معمار معاصر را محصول آموزش دانشكده‌های معماری امروزی و معمار گذشته را حاصل آموزش سنتی معماری می دانیم.

تعریف و شرح

 

معماری در لغت به معنای علم بنایی و ابعاد سازی آمده است و معمار به معنای بسیار عمارت کننده آنکه عمارت کند وموجب رونق و تعالی گردد وعمارت نیز به معنی آبادی است. لغات هم ریشه معماری و عمارت نیز همه معنایی از آبادانی و زندگی و حیات را درخود دارند. معمر به معنای منزل فراخ با آب و گیاه ومردم است.

در قرآن نیز در مواردی به ساختن و معماری و یا عمارت که ریشه معماری دارد، اشاره شده است. هنگامی که خدا می‎فرماید “عمروالارض” یعنی زمین را آباد کنید و زمین بنایی والا می باشد. تعمیر هم از همین ماده است و همچنین عمر نیز به معنای تعمیر بدان بواسطه روح است واگر زیارت خانه خدا هم عمره می گویند باز به همین خاطر است که زیارت مردم مایه آبادانی بیت الله الحرام است.

 

 

در تفسیرالمیزان مجموعه این معانی ( لغوی وقرانی) نشان می دهد که مفهوم “معماری” عمیق‎تر از ساختن به تنهایی و ابعادش وسیعتر از به وجود آوردن کالبد یک ساختمان می‎باشد که مفاهیمی مانند زنده‎سازی و احیاء و تداوم وحیات وآبادانی را درخود نهفته دارد یا به عبارت دیگر معماری همواره به معنای ایجاد فضایی با روح و حیات تصور می گردد. در این جا در مقام تعریف معماری باید به چند نکته زیر توجه کنیم :

اول اینکه در معماری همیشه معرفت و عمل به هم پیوسته است وسیر ازمعرفت به عمل واجرا معماری را پدید می آورد. دیگر اینکه اثرمعماری همواره در پیوند با محیط مطر ح است و بدون ارتباط با محیط و بافت اطرافش شکل نمی‎گیرد وتعریف نمی شود.

لینک به دیدگاه

2211291922441896228202011464431416558229.jpg

بدین ترتیب از مجموعه تمامی آنچه به اجمال بیان شد بطور خلاصه میتوان گفت که:

معماری نوعی عمل خلاقانه است که مقصود آن شکل دادن به فضای زیست انسان درتمامیتش می‎باشد و گستره آن از جوابگویی به نیازهای انسانی در پیوند با محیط و طبیعت تا بیان عواطف و اعتقادات او طیف وسیعی را در برمی‎گیرد.

به این ترتیب هدف این رشته تربیت افرادی است که براین طیف عمل خلاقانه تسلط یافته و توان انتقام بخشی به مقتضای زیست انسانی را داشته باشند تا بدین ترتیب ابعاد کمی وشرایط کیفی زیست و رشد درجامعه فراهم گردد.

کاربرد و زیر شاخه ها

 

 

با توجه به وجوه و ابعاد رشته مراحل مختلف شکل‌گیری اثر، منابع و روشهای شناخت بسیار متعدد و متنوعی که معمار ناچار به مراجعه آنهاست و طبیعت رشته، به چهار زمینه فعالیت آموزشی یا حوزه دست می‌یابیم که از این میان یک حوزه یعنی طراحی معماری نقش ستون فقرات و محور اصلی مجموعه آموزشی را به عهده دارد و سه حوزه دیگر فن ساختمان، تاریخ هنر و معماری و مرمت و احیای ابنیه و بافتها و مجتمع‌های زیستی به مثابه پایه‌ها و بخشهای تقویت‌کننده و گاهی تخصصی این ستون فقرات محور اصلی می‌باشند.

لینک به دیدگاه

10318815041234118252367226120189198259228.jpg

طراحی معماری

درس طراحی معماری مهم ترین و اصلی ترین درس رشته معماری می باشد. به گونه ای که دیگر دروس برای خدمت رسانی و تکمیل و در گرداگرد این درس و یا پیش زمینه این درس ارائه می شوند و این درس، ستون فقرات رشته معماری را تشکیل می دهد. درس طراحی معماری به این صورت تعریف گشته است که در درازای دوران تحصیل معماری ، 5 درس زیر عنوان طراحی معماری به دانشجویان معرفی می شوند که به ترتیب طرح 1، طرح 2 الی طرح 5 می باشد( در نظام قدیم معماری، 8 طرح معماری ارائه می شد که بعدها به 7 طرح کاهش پیدا کرد که پس از تغییر نظام آموزشی معماری و ارائه رشته معماری به صورت کارشناسی به 5 طرح کاهش پیدا کرد).

نحوه ارائه این درس بدین صورت است که در هر درس، یک پروژه معماری با موضوعات مختلفی همچون مسکونی، فرهنگی، آموزشی و... ارائه می گردد. استاد مربوطه به فراخور سواد و توانایی های خویش، چند جلسه اول را به مرور روند یک پروژه معماری و تعریف سوژه و مبانی نظری پرداخته و با معرفی سایت مربوطه، کار طراحی دانشجویان آغاز می گردد. معمولاً دانشجویان یک سری مطالعات اولیه را زیر عنوان فازصفر باید انجام داده و پس از کسب اطلاعات و دانش کافی در مورد سایت و موضوع پروژه و تجزیه و تحلیل کامل سایت، طراحی های نخستین و یا به قول معماران؛ اتودهای اولیه را انجام می دهند. معمولاً اتودهای اولیه به صورت دستی و یا ارائه ماکتهای اولیه با مواد ارزان قیمت صورت می پذیرد. استاد مربوطه باید در هر مرحله از درس در کنار دانشجو بوده و او را راهنمایی و ایرادات کار وی را بر طرف کرده و او را به سمت پیشبرد پروژه هدایت کند که در اصطلاح دانشکده های معماری ایران،کرکسیون(correction) نامیده می شود.

لینک به دیدگاه

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :

 

دروس‌ پایه‌: هندسه‌ کاربردی‌، کارگاه‌ مصالح‌ و ساخت‌، درک‌ و بیان‌ محیط‌، بیان‌ معماری‌، هندسه‌ مناظر و مرایا، ریاضیات‌ و آمار، انسان‌، طبیعت‌، معماری‌، مقدمات‌ طراحی‌ معماری‌.

دروس‌ اصلی‌ :

مبانی‌ نظری‌ معماری‌، آشنایی‌ با معماری‌ جهان‌، برداشت‌ از بناهای‌ تاریخی‌، آشنایی‌ با معماری‌ معاصر، نقشه‌برداری‌، تنظیم‌ شرایط‌ محیطی‌، تأسیسات‌ الکتریکی‌ (نور و صدا)، تأسیسات‌ مکانیکی‌، مقاومت‌ مصالح‌ و سازه‌های‌ فلزی‌، سازه‌های‌ بتنی‌، ایستایی‌، متره‌ و برآورد، مدیریت‌ و تشکیلات‌ کارگاه‌، مصالح‌ ساختمانی‌، ساختمان‌، روستا، طرح‌ معماری‌.

دروس‌ تخصصی‌:

آشنایی‌ با مبانی‌ برنامه‌ریزی‌ کالبدی‌، تحلیل‌ فضاهای‌ شهری‌، آشنایی‌ با مرمت‌ ابنیه‌، طرح‌ معماری‌، طراحی‌ فنی‌، طرح‌ نهایی‌.

مهندسی معماری در ایران

30190481012245418915425410428752451326140.jpg

 

همانطور که گفته شد معماری در ایران قدمتی بیش از 1000 سال دارد و نمونه های هنر مردم ایران نظیر شیخ بهایی را در همه جای این مرز و بوم مشاهده می کنیم، اما رشته مهندسی معماری در سال 1308 همزمان با تاسیس دانشگاه علم و صنعت که آن زمان هنر سرای عالی نام داشت در ایران متولد شد و بعدها معماران به نامی را تربیت کرد که بنیانگذاران سبک نوین معماری در کشور بودند و می توان از میان آنان علی صادق و ایرج مشیری را نام برد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

درسهای رشته

 

ردیف نام درس ردیف نام درس

1 آشنایی با سیر هنرها

2 آشنایی با مبانی برنامهریزی کالبدی

3 آشنایی با مرمت ابنیه

4 آشنایی با معرماری معاصر

5 آشنایی با معماری اسلامی

6 آشنایی با معماری جهان

7 اخلاق معماری

8 انسان، طبیعت، معماری

9 ایستایی

10 برداشت از بناهای تاریخی

11 بیان معماری 1

12 بیان معماری 2

13 تأسیسات مکانیکی

14 تاریخ شهرهای ایران

15 تاسیسات الکتریکی (نور و صدا)

16 تحلیل فضاهای شهری

17 تعمیر و نگهداری ساختمان

18 تنظیم شرایط محیطی

19 حقوق معماری

20 درک و بیان محیط

21 روستا 1

22 روستا 2

23 روش تحقیق

24 ریاضیات و آمار

25 زبان تخصصی

26 ساختمان 1

27 ساختمان 2 و گزارش کارگاه

28 سازههای بتنی

29 سازههای نو

30 طراحی فنی

31 طرح معماری 1

32 طرح معماری 2

33 طرح معماری 3

34 طرح معماری 4

35 طرح معماری 5

36 طرح نهائی

37 فرآیند و روشهای معماری

38 مبانی نظری معماری

39 متره و برآورد

40 مدیریت و تشکیلات کارگاه

41 مصالح ساختمانی

42 معماری جهان اسلام

43 مقدمات طراحی معماری 1

44 مقدمات طراحی معماری 2

45 نقشه برداری

46 هدسه کاربردی

47 هندسه مناظر و مزایا

48 کاربرد کامپیوتر در معماری

49 کارگاه مصالح و ساخت

لینک به دیدگاه

بازار کار

 

 

 

فارغ‌التحصیلان رشته معماری در نهایت می‌توانند در زمینه‌های زیر ایفای نقش کنند:

 

1- طراحی (تک بنا یا مجموعه زیستی کوچک)، از طراحهای اولیه تا مراحل اجرایی کار و طراحی اجزا عناصر تشکیل دهنده بنا.

2- رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور)

3- نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام کار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)

4- مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های معماری (مدیریت پروژه)

5- تأسیس و سرپرستی مؤسسات پیمانکاری و احداث ساختمان.

6- همکاری با کلیه متخصصینی که کارشان با ساماندهی فضای زیست مرتبط است، مانند اکولوژیست‌ها، جغرافی دانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و. . . .

7- طراحی پارک‌ها و میادین شهری و محوطه سازی.

8- مشارکت در پروژه‌های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی.

9- طراحی تک بناها در مقیاس کوچک و انجام دکوراسیون داخلی.

10- انجام کارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضای زیست.

لینک به دیدگاه

معماری تنها هنر ساختن بناهای آجری و گنبدهای دوار نیست كه بگوئیم عمر آن در هزاره سوم میلادی به پایان رسیده است بلكه برای ساخت آسمان خراش‌ها، برج‌ها و مجتمع‌های امروز،‌ بیش از حیاط‌های پر باغچه دیروز به معماران هنرمند و كار‌آمد نیاز داریم و از همین رو رشته معماری یكی از رشته‌های مهم دانشگاهی است كه امروزه در دانشكده‌های فنی یا هنری دنیا تدریس می‌شود. این رشته‌ دارای‌ دو جنبه‌ هنری‌ و فنی‌ است‌. در این‌ میان‌ درس‌های‌ طراحی‌، زیباشناسی‌ و نحوه‌ زیباكردن‌ حجم‌ها، نماها وپلان‌ها به‌ هنر بر می‌گردد و دروسی‌ مثل‌ سازه‌های‌ بتنی‌ و فلزی‌، مقاومت‌ مصالح‌، ایستایی‌، تأسیسات‌ مكانیكی‌ و الكتریكی‌ به‌ جنبه‌ فنی‌ این‌ رشته‌ مربوط‌ می‌شود. در این‌ رشته‌ دروس‌ هنری‌ اهمیت‌ بیشتری‌ داشته‌ و دروس‌ علمی‌ و فنی‌ در راستای‌ دروس‌ هنری‌ است‌. برای‌ مثال‌ یك‌ معمار در طراحی‌ خانه‌ باید فضای‌ آرامش‌بخشی‌ را ایجاد كند تا باعث‌ اضطراب‌، خستگی‌ و دلتنگی‌ نگردد. كاری‌ كه‌ بیش‌ از رعایت‌ اصول‌ فیزیكی‌ مثل‌ نور و صوت‌، نیاز به‌ آشنایی‌ با اصول‌ زیبایی‌شناسی‌ دارد.

 

 

توانایی‌های‌ لازم :

معماری‌ بیش‌ از آنكه‌ علم‌ و تكنیك‌ باشد، ذوق‌ و سلیقه‌ و استعداد است‌ و معمار كسی است كه طرح‌های فردی‌اش با نقاشی و مجسمه‌سازی رقابت كند و در واقع بتواند مجسمه‌ای كاربردی بسازد. دانشجوی‌ این‌ رشته‌ علاوه‌ بر توانمندی‌ در طراحی‌ و قدرت‌ تجسم‌ و خلاقیت‌، لازم‌ است‌ كه‌ در درس‌ ریاضی‌ بخصوص‌ در هندسه‌ قوی‌ باشد چون‌ برای‌ آموزش‌ فن‌ و تكنیك‌ معماری‌ باید دروسی‌ مثل‌ هندسه‌ كاربردی‌، هندسه‌ مناظر و مرایا و ریاضیات‌ و آمار را مطالعه‌ كرد.

 

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :

با توجه‌ به‌ این‌ كه‌ در سطح‌ كارشناسی‌ به‌ جنبه‌های‌ فنی‌ معماری‌ توجه‌ بیشتری‌ می‌شود، در نتیجه‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ می‌تواند به‌ ساختمان‌ سازی‌ (طراحی‌ فنی‌ ساختمان‌های‌ مختلف‌) بپردازد اما فارغ‌التحصیل‌ كارشناسی‌ ارشد چون‌ جنبه‌های‌ هنری‌ معماری‌ را آموزش‌ دیده‌ است‌ ، بیشتر به‌ هنر معماری‌ می‌پردازد. مهندس‌ معمار علاوه‌ بر طراحی‌ بناها می‌تواند به‌ طراحی‌ و ساخت‌ ماكت‌ و طراحی‌ معماری‌ داخلی‌ بپردازد یا به‌ عنوان‌ ناظر ساخت‌ فعالیت‌ كند. در ضمن‌ فارغ‌التحصیل‌ معماری‌ آمادگی‌ كار در رشته‌های‌ مرتبط‌ با معماری‌ مثل‌ طراحی‌ صحنه‌ یا طراحی‌ صنعتی‌ را نیز دارد.

 

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :

دروس‌ پایه‌:

هندسه‌ كاربردی‌، كارگاه‌ مصالح‌ و ساخت‌، درك‌ و بیان‌ محیط‌، بیان‌ معماری‌، هندسه‌ مناظر و مرایا، ریاضیات‌ و آمار، انسان‌، طبیعت‌، معماری‌، مقدمات‌ طراحی‌ معماری‌.

 

دروس‌ اصلی‌ :

مبانی‌ نظری‌ معماری‌، آشنایی‌ با معماری‌ جهان‌، برداشت‌ از بناهای‌ تاریخی‌، آشنایی‌ با معماری‌ معاصر، نقشه‌برداری‌، تنظیم‌ شرایط‌ محیطی‌، تأسیسات‌ الكتریكی‌ (نور و صدا)، تأسیسات‌ مكانیكی‌، مقاومت‌ مصالح‌ و سازه‌های‌ فلزی‌، سازه‌های‌ بتنی‌، ایستایی‌، متره‌ و برآورد، مدیریت‌ و تشكیلات‌ كارگاه‌، مصالح‌ ساختمانی‌، ساختمان‌، روستا، طرح‌ معماری‌.

دروس‌ تخصصی‌:

آشنایی‌ با مبانی‌ برنامه‌ریزی‌ كالبدی‌، تحلیل‌ فضاهای‌ شهری‌، آشنایی‌ با مرمت‌ ابنیه‌، طرح‌ معماری‌، طراحی‌ فنی‌، طرح‌ نهایی‌.

منبع: تبیان

لینک به دیدگاه

در رشته نقشه کشی معماری شما می توانید با مبانی هنرهای تجسمی، ترسیم فنی و نقشه کشی طراحی و درک تصاویر، حجم و ماکت سازی، متره و برآورد، کاربرد رایانه در نقشه کشی مبانی طراحی معماری، بناهای تاریخی، مواد و مصالح ساختمانی، نقشه برداری و ترازیابی با دوربین های نیوز آشنا می شوید اما برای درک بهتر با سبک و شیوه های معماری اسلامی ایران و جهان و بناهای تاریخی سایر ملل نیاز به مطالعه بصورت جدی وجود دارد که علاقمندان به این رشته ها باید جدای از مطالعه سفرهای درون کشوری نیز به مراکزی که مهد معماری اسلامی است مانند استان یزد، استان اصفهان، استان فارس نیز داشته باشند.

زمینه های شغلی رشته مذکور عبارت است از :

 

نقشه کش نقشه های اجرایی معماری

نقشه کش معماری داخلی

نقشه کش نقشه های سازه ای

نقشه کش کامپیوتری

کمک پژوهشگر معماری

کنترل کیفیت ساختمان

دفاتر مهندسین مشاور و طراح

مترور

نظارت بر امور زیبایی ساختمان

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

مدتها در ذهنم بود كه كمي از معماري و شرايط تحصيل آن در مراكز آموزشي خودمان بنويسم، تا شايد براي كساني كه به اين رشته علاقه دارند يا حتي آنها كه علاقه اي ندارند موثر و مفيد فايده واقع شود.البته اين توضيح لازم است كه از آنجا كه مقطع تحصيلي من در دانشگاه ،كارشناسي ارشد پيوسته است مسلما از نظر درسها و اسامي آنها با مقاطع تحصيلي كارشناسي (كه سيستم فعلي اين رشته در سازمانهاي آموزشي كشور است )تفاوتهايي وجود خواهد داشت.

 

ابتدا توصيه مي كنم كه هيچوقت يك رشته را از روي احساسات و يا داوري ديگران انتخاب نكنيد.هر چيزي آن زمان به اصلي و واقعي ترين شكل خود نزديك است كه خود شما در مورد آن تحقيق كرده باشيد.پس :از نتيجه گيري هاي ظاهري جدا پرهيز كنيد مخصوصا در مورد رشته معماري كه تبليغاتي از نظر آينده شغلي و حقوق و امكان مشغول به كار شدن در بسترهاي خصوصي وجود دارد.پس هميشه به خاطر داشته باشيد كه به قول معروف آواز دهل شنيدن از دور خوش است!!!

 

براي اين ورود به اين رشته بهتر است چه ويژگيهايي داشته باشيم؟

به طور كلي بايد:

1- بسيار صبور، دقيق و منظم باشيد؛

2- از شكست نترسيد و زود نا اميد نشويد؛

3- ارتباط عمومي بسيار خوبي داشته باشيد؛

4- با استعداد و خلاق باشيد؛

5- از تجربه بقيه(سال بالايي ها) استفاده كنيد؛

6- قدرت تجسم بالايي داشته باشيد؛

7- بتوانيد حرف خودتان را به كرسي بنشانيد(البته با دليل و مدرك مستدل)؛

8- و . . .

 

ويژگيهاي ذكر شده تنها مشتي بودند نمونه خروار.اما از باب مهارتهاي فردي بايد گفت حتما در زمينه نقاشي و طراحي آمادگي داشته باشيد .لازم نيست به كلاسهاي حرفه اي برويد تنها مهارت دستي خود را زياد كنيد (اين مهارت حتي مي تواند از طريق پر كردن يك ورق سفيد با خطوط مختلف نيز حاصل شود).در مورد رنگها و خواص آنها مطالعه كنيد.كتابهايي راجع به سير تحول هنر را مطالعه كنيد و سعي كنيد براي مسائل نظري كه در ذهن داريد پاسخي پيدا كنيد.با نرم افزارهاي AUTO CAD،ARCHICAD،3D MAX،PHOTO SHOP،و نظاير آن آشنا باشيد.اين نرم افزارها آنقدر سرگرم كننده هستند كه شما را تا حدود زيادي ماهر كنند بدون آنكه خسته شويد.

 

در معماري چه مي خوانيم؟

اساس درسهاي معماري مقطع كارشناسي ارشد پيوسته را 3 درس تركيب(1و2و3) و 7 درس طراحي معماري(1 تا 7) و درس طراحي فني تشكيل مي دهند كه ترتيب گذراندن آنها به اين شرح است:

1. تركيب 1؛

2. تركيب2؛

3. تركيب3؛

4. طراحي معماري 1(منزل مسكوني)؛

5. طراحي معماري2(مركز آموزشي)؛

6. طراحي معماري3(مجتمع تجاري)؛

7. طراحي معماري4(هتل يا بيمارستان)؛

8. طراحي معماري5(مجتمع مسكوني)؛

9. طراحي فني؛

01. طراحي معماري6(فضاي سبز)؛

11. طراحي معماري7(مسجد).

البته اينجا ذكر اين مسئله ضرورت دارد كه ترتيب گذراندن اين دروس در دانشگاههاي مختلف متفاوت است.براي مثال در بسياري از دانشكده ها ي معماري دانشجويان مجازند پس از گذراندن درس طراحي معماري 3 هر كدام از درسهاي طراحي را كه مايل باشند انتخاب كنند و يا اينكه موضوع طرحها نيز به نظر استاد مربوطه بستگي دارد.

 

علاوه بر درسهاي ذكر شده دروس تخصصي ديگري نيز كه در رشته معماري وجود دارند عبارتند از:

رياضيات و آمار، شناخت مواد و مصالح، انسان طبيعت معماري،معماري اسلامي 1و2،معماري جهان 1و2،معماري معاصر،متره و برآورد،ايستائي1و2و3و4،مباني طراحي مجتمع هاي زيستي،روستا1و2،مباني برنامه ريزي شهري،طراحي شهري،نقشه برداري،زبان تخصصي معماري،روش تحقيق،مديريت و تشكيلات كارگاهي،آشنايي با كامپيوتر،مباني نظري معماري.

 

لازم به ذكر است كه دروس تركيب 6 واحدي و دروس طراحي معماري 5 واحدي هستندو درس طراحي فني نيز 6 واحد را به خود اختصاص داده است.

 

دانشجويان معماري از چه درسهايي دل خوشي ندارند؟!!!

چيزي كه من شخصا ديده ام اين است كه غير از درسهايي كه در قسمت فوق به صورت شماره گذاري شده عنوان شد، بقيه درسها از طرفداران نسبتا كمي برخوردارند بخصوص دروس نقشه برداري ، متره و برآورد،مديريت و تشكيلات كارگاهي و مباني نظري.البته روحيه دانشجويان با هم متفاوت است و بعد از گذشت حدود 7 ترم علايق مختلف خود را نشان خواهند داد؛عده اي به سمت مباحث نظري گرايش پيدا ميكنند و بعضي ديگر بيشتر به طراحي ها مي پردازند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 6 ماه بعد...

معرفی رشته معماری درمقطع کارشناسی ارشد

پیشینه معماری ایران به حدود ۱۰۰۰ سال پیش از اسلام می‌رسد و پس از ظهور این دین نیز تاکنون شاهد بیش از ۱۴۰۰ سال معماری ایرانی- اسلامی هستیم. از قدیم‌الایام معماری ایران دارای دو نظام کلی آموزش بوده است. یکی از این دو، نظام آموزش سنتی معماری است، که ریشه در قرون و اعصار دارد و انتقال اطلاعات و مفاهیم در ان به‌صورت سینه به سینه، مدیدی و مدادی انجام پذیرفته است و نظام دوم، با ظهور مدارس معماری در ایران و تحت عنوان نظام آموزشی آکادمیک و کلاسیک بوجود آمده است. اهمیت بازشناسی آموزش معماری در کشور نیز آنجا بیشتر جلوه می‌نماید، که غالباً در مقام مقایسه معماری و معماران معاصر با معماری و معلمان گذشته بر می‌آییم. این در حالی است که معمار معاصر را محصول آموزش دانشکده‌های معماری امروزی و معمار گذشته را حاصل آموزش سنتی معماری می‌پنداریم.

گرایش‌ها و ابعاد مختلف این رشته درکارشناسی ارشد

رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش‌های معماری-معماری، معماری-منظر، تکنولوژی معماری، معماری-انرژی، معماری-مرمت بناها و بافت‌های تاریخی و معماری-مدیریت پروژه و ساخت است.

 

معماری-معماری

در این گرایش در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان کارشناسی که با مبانی طراحی و درک فضا و نحوه‌ی تلفیق جنبه هنری طراحی پروژه‌های مختلف، با مسائل فنی آشنا شده‌ و چند پروژه طراحی‌ کرده‌اند، حال در مقطع ارشد به صورت حرفه‌ای نحوه‌ی برخورد و کاربرد مبانی نظری را در پروژه‌های مختلف، تجربه می‌کنند.

توانایی‌های لازم برای ادامه تحصیل در این رشته

معماری رشته‌ای به قدمت تمدن بشری است و در قرن اخیر در دانشکده‌های هنر سراسر دنیا آموزش معماری صورتی نو به‌خود گرفته است. معماری رشته‌ای مابین هنر و فن است و تأکید بر قسمت هنری یا قسمت فنی آن در دانشکده‌های مختلف متفاوت است. دانشجوی معماری باید در کنار داشتن تجسم قوی و سلیقه‌ی هنری، از درکی عمیق از ایستایی و هندسه نیز برخوردار باشد. در کنار آن آشنایی با علوم اجتماعی، فلسفه، تاریخ و……… نیز برای دانشجویان در ادامه تحصیل مورد نیاز است. دانشجویان باید در خلق فضاهای مطلوب با توجه به ویژگی‌های هر پروژه مهارت کافی داشته باشند و توانایی ارائه و به تصویر کشیدن این فضاهای ذهنی را کسب کرده باشند که این خود درک عمیقی از فضای سه بعدی و پرسپکتیو را طلب میکند. در مقطع کارشناسی ارشد، مبانی نظری و نحوه استفاده و طراحی بر اساس مبانی نظری و فلسفی مورد تأکید قرار می‌گیرد. لذا از فارغ‌التحصیلان این مقطع انتظار می‌رود تا مبانی نظری آموخته شده را به خوبی در حرفه و محیط کار به مرحله اجرا بگذارند.

چه کسانی برای ادامه تحصیل در این رشته اقدام نکنند.

ورود به دوره‌ی کارشناسی ارشد معماری به کسانی که مدرک کارشناسی آن‌ها غیر از معماری است توصیه نمی‌شود چراکه در دوره ارشد با فرض توانایی بالای دانشجویان به طراحی معماری و درک فضا، بیشتر به کار بردن مبانی و مفاهیم معماری (که فرد پیش از این آموخته) مورد تاکید قرار می‌گیرد.

زمینه‌های اشتغال

نیاز به فارغ‌التحصیلان معماری-معماری در سطح کشور از کارفرمایان خصوصی در پروژه‌های کوچک و بزرگ تا کارفرمایان دولتی (فرمانداری‌ها، استانداری‌ها، شهرداری، وزارت‌خانه‌ها) در پروژه‌های عظیم متغییر است. اگرچه در سال‌های اخیر شاهد افزایش چشمگیر ظرفیت پذیرش دانشجویان معماری و ایجاد این رشته در دانشگاه‌های مختلف بوده‌ایم اما نیاز شدید کشور در بخش ساخت و ساز و کمبود ساختمان‌های مختلف به ویژه بناهای مسکونی، بازار این رشته را پر رونق کرده‌است.

تخصص فارغ‌التحصیلان این رشته

فارغ‌التحصیلان در رشته معماری در مقطع کارشناسی ارشد توانایی طراحی پروژه‌های مختلف از مقیاس‌های متفاوتی نظیر مسکونی، تجاری و فرهنگی تا پروژه‌های بزرگ در مقیاس شهری چون طراحی فرودگاه، استادیو‌های ورزشی، برج‌های مسکونی و اداری و … را دارند. به دلیل ویژگی‌های مختلفی که در این رشته وجود دارد و درگیری آن با موضوعاتی چون جامعه‌شناسی، فلسفه، هنرهای تجسمی و .. فارغ‌التحصیلان این رشته به حوزه‌های مختلف هنری دیگر نیز اشراف دارند. در حقیقت مهندس معماری در تیم‌های طراحی پروژه‌های معماری به عنوان عامل ارتباطی تخصص‌های مختلف و هدایت کننده گروه طراحی فعالیت می‌کند و بر جنبه‌های مختلف هنری و فنی هر پروژه کاملا مسلط است. به همین دلیل این متخصصان معمار هستند که خالق اصلی بناها و فضاهای شهری‌اند. اگرچه در هر پروژه متخصصان دیگری چون عمران، تاسیسات و … نیز حضور دارند.

لینک به دیدگاه
  • 4 ماه بعد...
* v e n o o s * مهمان

معرفی رشته معماری و گرایشات آن

 

معماری

ـ معماری منظر

ـ مدیریت پروژه و ساخت

ـ طراحی شهری

ـ برنامه ریزی شهری

ـ تکنولوژی معماری

ـ انرژی معماری

ـ مرمت ابنیه سنتی

ـ مطالعات معماری ایران

ـ معماری اسلامی

 

معماری:

رسالت اصلی رشته معماری ،طراحی ساختمان های مفید ، زیبا و اصیل و ساماندهی به محیط مصنوع و شکل دهی به فضای زندگی انسان در توازن با طبیعت متناسب با ارزش ها و شرایط فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و فنی جامعه است .

معماری در هر عصر گویای نحوه زندگی اجتماعی ، سیاسی،اقتصادی مردم آن سرزمین می باشد و به همین دلیل برای آگاهی از آنچه در آن مکان گذشته است به مطالعه معماری آن زمان می پردازند.

معماری ضمن اینکه یک رشته فنی مهندسی است ، در عین حال تخصصی مرتبط با شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه است . به همین جهت آموزش در رشته معماری به عنوان یک تخصص چند رشته ای شامل مباحث فنی و مهندسی می شود ، همینطور بر خلاقیت ، ذوق هنری و بنیان های زیبایی شناسی و مهارت های حرفه ای تکیه دارد و نیز از مباحث علوم اجتماعی ، اقتصادی و روانشناسی بهره می گیرد.

متخصص این رشته فردی است چند بعدی و دور اندیش ، با ذهنی خلاق و تفکری نظام مند و همراه با مهارت های حرفه ای مناسب. در این راستا متخصص این رشته مسائل مطرح در حوزه معماری را به درستی تحلیل و ارزیابی کرده ، اطلاعات مورد نیاز را جمع آوری ، پالایش و سازمان داده ، آنها را در طراحی ساختمان ها و فضای دلنشین و زیبا بکار می بندد به طوریکه کیفیت زندگی افراد جامعه به صورت روز افزون بهبود یابد .

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

معماری منظر:

 

معماری منظر رشته ای است که از لحاظ آموزش آکادمیک در کشور ما عمر کوتاهی دارد و هنوز جایگاه واقعی خود را در فرهنگ عمومی و جامعه حرفه ای به دست نیاورده است . علت این امر را می توان در عدم ارائه تعریفی جامع از آن برای عموم ،مشخص نبودن حوزه فعالیت آن و تداخل رشته های وابسته جستجو کرد .

این تخصص یک تخصص بین رشته ای است که ریاضیات ، علوم مهندسی ، هنر ، تکنولوژی علوم اجتماعی ، سیاست و فلسفه را شامل می شود .

فعالیت معمار منظر می تواند از طراحی یک پارک ملی تا طراحی زیر ساختهای شهری و مدیریت زمینهای بکر و احیا؛ اراضی مخدوش شده مثل معادن یا محوطه های دفن زباله را در بر می گیرد . معمار منظر بر روی انواع ساختارها و فضاهای بیرونی اعم از کوچک و بزرگ ، روستایی و شهری با مصالح نرم و سخت و مسائل هیدرولوژیکی و اکولوژیکی متفاوت فعالیت می کند .

 

حوزه فعالایت معمار منظر را می توان در حیطه های زیر خلاصه کرد:

ـ برنامه ریزی برای توسعه های جدید از لحاظ فرم و مقیاس

ـ طراحی منظر خیابانها و زیر ساختهای عمومی شهری

ـ طراحی محوطه برای مدارس ،دانشگاهها ، بیمارستانها ، هتلها و . . .

ـ طراحی پارکهای عمومی ، پارکهای موضوعی و فضاهای ورزشی

ـ طراحی محوطه های مسکونی ، شهرکهای تجاری و صنعتی

ـ برنامه ریزی برای ساخت بزرگراه ها ، ساختارهای حمل و نقل ، پلها و . . .

ـ طراحی فضای شهری ، میدانها و پیاده راه ها و طراحی منظر راه ها

ـ سازماندهی باز سازیهای شهری

ـ ساماندهی مناظر طبیعی ، تاریخی و توریستی

ـ حفاظت از باغهای تاریخی

ـ بر نامه ریزی ساخت مخازن ، سدها ، نیروگاه ها و صنایع بزرگ

ـ ارزیابی محیط و منظر ، ارائه طرح برای مدیریت سرزمین و آمایش آن

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

شهر سازی:

شهرسازی دانشی است که هدف و وظیفه اصلی آن ایجاد زمینه و بستر مناسب برای زیست "انسان " است . در عین حال شهرسازی ، در کنار مدیریت شهری ، وظیفه آماده سازی شرایط لازم برای تحققآرمانها و آرزوهای جمعی ساکنان شهرها را نیز بر دوش دارد و می باید موقعیت را برای حرکت انسان شهر نشین به سوی کمال مطلوب جامعه فراهم آورد.

علاقمندان این رشته می توانند تحصیلات دانشگاهی خود را در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش شهر سازی و در مقطع کارشناسی ارشد در گرایش های برنامه ریزی شهری ، طراحی شهری ، و سه رشته پیشنهادی برنامه ریزی مسکن ، برنامه ریزی منطقه ای و مدیریت شهری و در مقطع دکتری ، در گرایش شهرسازی ادامه دهند .

 

در ذیل به برخی از زمینه های کاری اشاره می شود :

ـ تهیه طرحهای شهری و منطقه ای (جامع ، تفصیلی،هادی و . . .)

ـ مشاوره در امور شهری و منطقه ای به مدیران و مسئولان رده بالا

ـ فعالیت در شهرداریها ، استانداریها ، وزارتخانه های مربوطه

ـ نظارت بر ساختمانهایی با ارتفاع بیش از 8 طبقه بر طبق قانون

ـ انجام پروژه های محوطه سازی

ـ برنامه ریزی و طراحی شهرکهای گوناگون ( مسکونی ، صنعتی ، تجاری )

ـ برنامه ریزی و طراحی شهرهای جدید

ـ مکان یابی عناصر و کاربریهای گوناگون شهری

ـ توانایی راه اندازی و استفاده از سیستم

ـ فعالیت گروهی با سایر تخصصها در پروژه های گوناگون

ـ فعالیت در مشاوران خصوصی و نیمه خصوصی شهر سازی ، معماری و . . .

 

در این گزارش دو زیر مجموعه به شرح زیر است :

1- طراحی شهری:

به طور خلاصه این گرایش نحوه طراحی فضاهای شهری و نحوه قرار گرفتن ساختمان ها در یک مجموعه و روابط حاکم بر شکل گیری ساختمان های شهری را مورد بررسی قرار می دهد .

2- برنامه ریزی شهری و منطقه ای:

فعالیت های گرایش برنامه ریزی شهری عموماً در خصوص تهیه طرحهای جامع و یا تفصیلی شهرها و تهیه طرح های توسعه شهر ها در راستای اهداف اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی هر شهر و یا منطقه می باشد . زمینه های کاری این گرایش مشابه گرایش طراحی شهری است .

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

مدیریت پروژه و ساخت:

وظایف اصلی یک مدیر پروژه را می توان ایجاد هماهنگی لازم در اجرای فعالیتها برای کاربرد مناسب منابع و امکانات ، به منظور رسیدن به هدف نهایی پروژه دانست . در ایجاد این هماهنگی ،الزاماًمحدودیت های زمانی ، بودجه ، نیروی انسانی ، تجهیزات مواد و سایر منابع و امکانات ، همچنین محدودیت های مربوط به کیفیت کارهای قابل اجرا و روشهای اجرای قوانین و مقررات حاکم بر محیط و بسیاری از محدودیت های دیگر که به نوعی با فازهیی مختلف پروژه ارتباط خواهد داشت مورد نظر قرار می گیرند . برای انجام وظایف ، مدیر احتیاج به برنامه ریزی ،سازماندهی، رهبری و کنترل خواهد داشت .

 

تکنولوژی معماری:

این رشته ضمن توجه به مباحث عمومی رشته به طور مشخص بر طراحی فنی ساختمان و روش های بهینه ساخت آثار معماری و استفاده از تکنولوژی های مناسب در طراحی ، ساخت و بهره برداری از بنا تاکید می ورزد . فارغ التحصیلان این رشته به عنوان یک مهندس حرفه ای زمینه های کاری مناسبی در بخشهای خصوصی و یا دولتی به عنوان طراح یا ناظر پروژه و یا مدیر پروژه خواهند داشت.

لینک به دیدگاه
* v e n o o s * مهمان

انرژی معماری:

شاهکارهای معماری سنتی مانه تنها الگوهای تمام عیاری را در مورد هماهمنگی ساختمان با طبیعت استفاده از انرژی های تجدید پذیر و عوامل مناسب سازگاری با چرخه های اکولوژیک و حذف پسماند عرضه کرده است در این رشته از یک طرف سعی در حد اکثر استفاده از امکانات محیط طبیعی و استفاده بهینه از فن آوری های معاصر و جدید دارد ، از طرف دیگر به مصرف بهینه منابع ، حذف پسماند و کنترل آلودگی های محیطی تاکید می ورزد . این گرایش یکی از جدیدترن گرایش ها در سطح ملی و بین المللی است.

 

 

 

مرمت ابنیه سنتی:

مطالعه ، حفاظت ، مرمت و احیای بناها ، مجموعه ها ، محوطه ها و بافت های تاریخی عرصه های مسکونی کشور ، امری ضروری است . معماران و مهندسین این امر بسیار فنی ، فرهنگی و هنری را به عهده دارند باید علاوه بر اشراف و تسلط لازم بر ابعاد تخصصی و مفاهیم امروزی حرفه ی خود ، نظری هوشیارانه و عالمانه به گذشته داشته باشد .

فارغ التحصیلان مرمت و احیای بناهای تاریخی در واقع مهندسین معماری امروزین هستند که فرا گرفته اند چگونه "امروز" را با بهره گیری از تجربیات "گذشته " برای "آینده " بسازند . افرادی که می توانند پلی بین معماری گذشته و آینده ایجاد کنند . این دسته از متخصصان تاریخ را خوب می شناسند و می توانند آثار تاریخی را تجزیه و تحلیل کرده و بخوانند و مفاهیم و ارزش ها آن را استخراج و هوشیارانه به کار گیرند و با بیانی امروزی به جامعه معرفی نمایند .

متخصصان این رشته قادر خواهند بود به یاری اطلاعات و دانش عمومی ، نظریو تحقیقاتی و تجربه علمی در مرمت و احیای هزاران بنای تاریخی که در اختیار واحدهای دولتی از قبیل سازمان میراث فرهنگی کشور است ، نقش موثری داشته باشند .

همچنین می توانند در برنامه ریزی برای مرمت بناهای تاریخی کشور و تعیین اولویت های ضروری با هماهنگی مسئولین و دستگاههای مربوط مشارکت کرده و بر حسب ضرورت در مورد کارهای اجرایی مرمت نیز سهیم باشند

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...