رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

فایلی تحت عنوان دستورالعمل اجراي سيستم اتصال زمين تاسيسات و شبكه هاي توزيع را که در 40 صفحه تهیه شده است به فرمت PDF برای شما دوستان آپلود کرده ام که می توانید از لینک زیر آن را دانلود نمایید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

برای بهره برداری اقتصادی از کابل ها، انتخاب بهینه سطح مقطع از اهمیت خاصب برخوردار است. جلد پنجم استاندارد کابل های مورد استفاده در شبکه توزیع که مربوط به راهنمای انتخاب کابل می باشد را برای مطالعه و استفاده شما دوستان آپلود کرده ام که می توانید از لینک زیر آن را دانلود نمایید. در این راهنما عوامل موثر در انتخاب کابل مورد بررسی قرار می گیرند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

توسعه سریع تکنولوژی پتروشیمی در ساخت مواد پلاستیکی جهت عایق کردن و غلاف کابلهای ماشین‌آلات مدرن و سهولت حمل و نقل و کاربرد در شبکه‌های برق و شبکه‌های مخابراتی باعث گسترش روز افزون استفاده از کابل و انواع مختلف آن شده است. در طی چند دهه اخیر پیشرفتهایی در تمامی زمینه‌های علمی و فرهنگی به خصوص ارتباطات صورت گرفته است و شناخت مسائل و مشخصات ارتباطی نه تنها جز لاینفکی از زندگی می‌باشد، بلکه بدون چرخش و حرکت منابع اطلاعاتی و ارتباطی حیات اجتماعی انسانها غیر ممکن است.

 

تاریخچه

 

کابلهای ساخته شده با مواد پلاستیکی حدود 60 سال قبل شناسایی و معرفی شد و پس از جنگ جهانی دوم به سرعت پیشرفت کرد و روز به روز میزان و موارد مصرف آن افزایش یافت و هم اکنون جانشین کابلهای کاغذی شده است. ماده اصلی تشکیل دهنده این کابلها مس و مواد حاصل از صنایع پتروشیمی است.

 

مراحل ساخت کابل مخابراتی

هادی کابل مخابراتی :

 

از مس الکترونیک با درجه خلوص طبق استاندارد بین‌المللی و نرم شده به عنوان هادی استفاده شده است. قطر هادی 0.4 ، 0.5 ، 0.6 ، 0.8 میلیمتر است.

عایق کابل مخابراتی :

 

عایق از مواد پی وی سی (P.V.C) یا از مواد (P.E) پلی اتیلن است که بطور یکنواخت روی هادی کشیده شده است.

تابیدن زوجها به صورت کابل :

 

زوجها با رنگهای متناسب جهت شناسایی ، در لایه‌های هم مرکز به هم تابیده می‌شوند. در لایه‌ها طول تاب زوجها با همدیگر اختلاف دارند تا از بروز پارازیت از زوجی به زوج دیگر جلوگیری شود. روی زوجهای تابیده شده در مواقع ضروری پوشش پلاستیکی کشیده شده است.

حفاظ الکترواستاتیک :

 

جهت جلوگیری از ورود پارازیتهای خارجی به کابل نوار آلومینیومی روی کابل زیر غلاف پیچیده می‌شود.

غلاف :

 

یک غلاف بدون درز به صورت استاندارد از مواد (Al.FOLL) پی وی سی روی کابل کشیده می‌شود. این غلاف کابل را در مقابل رطوبت و مواد آلی و معدنی مضر موجود در زمین حفاظت می‌کند.

نوار فولادی گالوانیزه :

 

وقتی که کابلهایی با قدرت مکانیکی بیشتر مورد نیاز باشد، روی کابل غلاف شده نوار فولادی گالوانیزه و یک غلاف خارجی از مواد پی وی سی کشیده می‌شود. این غلاف خارجی کابل را از پوسیدگی و زنگ زدن حفاظت می‌کند.

کابلهای هوایی مخابرات با سیم مهار فولادی :

 

در جاهایی که کابل به روی تیرهای برق آویزان است، از کابلهای هوایی استفاده می‌شود. در این کابلها ، رشته‌ای از فولاد گالوانیزه به موازات کابل قرار گرفته و مشترکا یک غلاف از مواد پلی اتیلن روی آنها کشیده شده است.

طول کابل :

 

معمولا سیمهای عایق‌دار به صورت حلقه‌های 100 متری پیچیده شده و بسته بندی می‌شوند. کابلها در طول 500 متری و 1000 متری یا طولهای دیگر بر روی قرقره‌های چوبی پیچیده می‌شوند.

کابلهای تلفن استاندارد

 

کابلهای تلفن با عایق و غلاف P.V.C جهت تاسیسات تلفنی و ارتباطاتی در ساختمانهای خصوصی و ارتباط بین دستگاههای تلفن در مراکز تلفن و در خارج از ساختمانهای مسکونی به صورت نصب ثابت استفاده می‌شود.

 

ساختمان کابلهای تلفن

هادی : سیم مسی نرم و بدون اندود فلز به قطر 0.6 و 0.8 میلیمتر

رنگ عایق : طبق استاندارد بین‌المللی

اجزا کابل : سیمهای عایق به صورت زوجی به هم تابیده

پوشش : یک نوار پلی استر

محافظ الکترواستاتیکی : یک نوار پلاستیکی که یک لایه نازک از آلومینیوم روی آن قرار گرفته است.

غلاف : خاکستری (برای داخل ساختمان)

استفاده از کابلهای مخابراتی در شهرهای بزرگ

 

در شهرهای پرجمعیت یک مرکز تلفن نمی‌تواند جوابگوی نیازهای مردم باشد. چنانچه ظرفیت مرکز خیلی زیاد انتخاب شود، سبب بالا رفتن هزینه‌ها خصوصا در نواحی غیر متراکم می‌شود. از نقطه نظر فنی نیز موقعی که فاصله یک مشترک تا مرکز تلفن بیش از حد مجاز باشد، مقاومت الکتریکی و تضعیف خط مشترک زیاد شده، در نتیجه تفهیم مکالمات تلفنی کمتر خواهد شد. پس بهتر است بر تعداد مراکز تلفن افزوده شود. برای ارتباط بین مشترکین مراکز مختلف یک شهر از کابل ارتباطی استفاده می‌شود. قطر سیم کابل ارتباطی 0.6 ، 0.8 و 0.9 میلیمتر است و انتخاب نوع سیم کابل بستگی به حداکثر تضعیف مجاز بین دو مرکز دارد.

 

چگونگی جبران کمبود کابل در شبکه‌های مخابراتی

 

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ارتباطات با استفاده از موج کاریر هر دو شماره تلفن می‌توانند در یک زمان از یک خط استفاده کنند. بدین ترتیب که یک مشترک از خط و مشترک دیگر از موج کاریری که بر خط سوار نموده‌اند، استفاده می‌نماید. محل نصب دستگاه گفته شده در صندوقچه‌ای در مجاورت کافو می‌باشد.

 

تضعیف در شبکه‌های مخابراتی

 

مساله تضعیف در شبکه مخابراتی دارای اهمیت بین‌المللی است و مقدار آن نباید از میزان مجاز تجاوز نماید تا تفهیم مکالمات حتی در دور افتاده‌ترین نقاط میسر باشد. طبق پیشنهاد مصوبه سال 1955 کمیته بین‌المللی استاندارد و تلفن در ژنو حداکثر تضعیف مجاز در یک کشور بین دو تلفن اصلی 36.5 دسی بل و بین تلفن داخلی 2.6 دسی بل است.

 

پوپینیزاسیون و نحوه کاهش تضعیف کابلها

 

اگر بخواهیم مقدار تضعیف کابلها کاهش یابد، لازم است قطر سیم را بزرگتر انتخاب نمائیم که خود مستلزم هزینه زیاد است. پوپین فیزیکدان یوگسلاوی با بررسی رابطه فوق برای اولین بار دریافت که برای کم کردن تضعیف باید اندوکتیویته خط را مصنوعا زیادتر کرد. امروزه برای این کار قرقره‌های سیم پیچی شده مخصوص به نام قرقره پوپین در سر راه قرار می‌دهند و این عمل را پوپینیزاسیون می‌نامند.

 

اضافه کردن اندوکتیویته سبب کم شدن فرکانس حد می‌شود. پس هر چقدر اندوکتیویته بیشتر باشد، تضعیف کمتر است در خطوط کاریر به علت محدود شدن باند فرکانس نمی‌توان از کابلهای پوپینه استفاده کرد، بلکه از تقویت کننده‌های بین راه استفاده می‌نمایند. افزایش اندوکتیویته سبب ازدیاد تاخیر فاز مکالمه می‌شود و چنانچه این تاخیر به اندازه 250 میلی ثانیه باشد، مکالمات دچار اختلال خواهد شد.

 

استفاده از کابلهای پوپینه در شبکه تلفن شهری

 

در شبکه‌های تلفن شهری به علت محدود بودن تضعیف مجاز بین مراکز از کابلهای 0.6 ، 0.8 ، 0.9 میلیمتری معمولی و یا پوپینه شده برای ارتباط بین مراکز استفاده می‌شود. کابلهایی که دارای سیمهای قطورتر هستند، دارای تضعیف کمتری می‌باشند.

 

 

دسته خط : کلیه سیمهایی که دارای ابتدا و انتهای مشترک هستند و برای منظور واحدی بکار برده می‌شوند، یک دسته خط تشکیل می‌دهند.

کابل ارتباط محلی : برای ارتباط مشترکین مراکز مختلف در یک شهر از کابلهای ارتباط بین مراکز استفاده می‌شود. از نقطه نظر اقتصادی به صرفه نیست که کابلهای متعدد و کم زوج برای ارتباط بین مراکز بکار برده شوند، بلکه بهتر است دسته خطوط مختلفی را در یک کابل پر زوج‌تر متمرکز نمود.

کابلهای زیر دریایی برای ارتباط راه دور

 

تا سال 1965 همه مکالمات تلفنی بین‌المللی از طریق کابلهای زیر دریایی انجام می‌گرفت. این سیستم ارتباطی بیش از 50 سال ادامه داشت تا در سال 1901 خصوصیات امواج رادیویی کشف و ارتباط بی سیم در سرتاسر دنیا گسترش یافت. با اینکه کابلهای زیر دریایی نقش بزرگی را در شبکه تلفنی جهان داشتند، ولی با بوجود آمدن شبکه‌های جهانی ارتباطات ماهواره‌ای نظیر انتیلست ، اینتراسپوتنیک و ... از اواسط دهه سال 1960 کم کم توسعه تکنولوژی ارتباطات راه دور از طریق کابلهای زیر دریایی کاهش یافت

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

عوامل مؤثر در ظرفیت نامی جریان کابل

عوامل مهم مؤثر در ظرفیت نامی جریان کابل را می توان به گروه های زیر تقسیم نمود:

الف) دما

 

دما از عوامل مهم تعیین ظرفیت نامی جریان کابل می باشد که شامل دمای محیط ، دمای محل نصب و نیز دمای مجاز برای عایق کابل و ساختار آن می باشد.

ب) طرح کابل

 

علاوه بر دمای مجاز عایق کابل ، نوع طراحی کابل و لایه های مختلف به کار رفته در آن ، در تعیین جریان مجاز دارای اهمیت می باشند. این لایه ها چگونگی انتقال حرارت از هادی به سطح بیرونی کابل را مشخص می کنند.

پ) شرایط نصب

 

شرایط نصب از قبیل نصب در هوا ، دفن شده در زمین ، در مجرا ، نوع خاک و ... از عوامل مؤثر بر جریان دهی کابل ها می باشند.

ت) اثرات کابل های مجاور

 

در صورت همجواری کابل با سایر کابل ها یا لوله ها بایستی ضرایب مناسب برای کاهش جریان مجاز کابل در نظر گرفت.

الف) دما

1- دمای محیط

متوسط دمای محیط برای هر کشور و هر منطقه متفاوت می باشد که به شرایط آب و هوایی منطقه ، شرایط نصب کابل بستگی دارد. در استاندارد IEC-287 دمای محیط اطراف کابل برای چندین کشور آمده است ، در این استاندارد برای سایر کشورها به طور تقریبی اعداد جدول 3-1 پیشنهاد شده است.

 

 

شرایط آب و هوا درجه حرارت محیط درجه حرارت در عمق یک متری

حداقل حداکثر حداقل حداکثر

حاره ای 25 55 25 40

نیمه حاره ای 10 40 15 30

معتدل 0 25 10 20

جدول 3-1 دمای محیط و زمین بر حسب درجه سانتیگراد

مقادیر جدول فوق تقریبی بوده و بایستی به هنگام استفاده از آن دقت کافی به عمل آورد. حدود نامی جریان کابل بایستی برای بدترین شرایط در سرتاسر سال محاسبه شود.

 

دمای کار کابل

حداکثر دمای کار کابل مطابق استاندارد IEC-287 برای کابل های مختلف بایستی مطابق جدول 3-2 باشد:

 

 

عایق حداکثر درجه حرارت هادی

PVC 70

PE 70

XLPE 90

جدول 3-2 حداکثر دمای کار هادی برای کابل های مختلف

تأثیر شرایط نصب بر حد نامی جریان کابل

عمق دفن کابل

حداقل کردن آسیب وارده به کابل علت تعیین کننده عمق دفن کابل می باشد که هر چقدر ولتاژ کابل بیشتر باشد عمق دفن کابل بیشتر می گردد. با افزایش یافته و مقدار رطوبت بیشتر می گردد ، در این حالت با افزایش دما ظرفیت جریان دهی کابل کمتر شده ولی با افزایش رطوبت این مقدار بیشتر می گردد.

مقاومت مخصوص حرارتی خاک

وجود رطوبت اثر تعیین کننده ای در مقاومت مخصوص هر نوع خاک دارد ، برای هر منطقه این مقدار بایستی اندازه گیری شود ، در صورتی که این عدد در دسترس نباشد طبق استاندارد IEC-287 مقادیر زیر پیشنهاد می شود.

 

 

 

وضعیت آب و هوا شرایط خاک مقاومت حرارتی KM/W

پیوسته مرطوب خیلی مرطوب 7/0

بارانی مرطوب 1

به ندرت بارانی خشک 2

بدون باران و یا کم باران خیلی خشک 3

جدول 3-2 مقاومت مخصوص حرارتی خاک

از کابل های توزیع عموماً به طور دائم در بار کامل استفاده نمی شود ، لذا مسئله خشک شدن خاک زیاد مطرح نمی باشد ، در شرایطی که بتوان خاک را مرطوب فرض کرد مقدار مقاومت حرارتی خاک را می توان بین 0.8-1Km/W در نظر گرفت. در محل هایی که خاک همواره کاملاً مرطوب نمی باشد اما نوع آن مخلوطی از خاک رس و خاک باغچه باشد مقدار 1.2Km/W رقم مناسبی می باشد. در صورتی که خاک از شن و ماسه تشکیل شده باشد ، بعد از خشک شدن مقداری هوا در فضای خالی شن و ماسه به وجود می آید. اگر این حالت در چند ماه از سال اتفاق بیفتد مقدار مقاومت حرارتی خاک را می توان بین 2-3Km/W با توجه به توضیحات زیر در نظر گرفت:

 

 

نوع الف: کابل هایی که در طول سال بار ثابتی حمل می کنند.

در حالی که بار دائمی یا دوره ای باشد ، مقدار حداکثر مقاومت حرارتی خاک باید در نظر گرفته شود ، اگرچه این مقدار در بعضی از سال ها و برای مدت کوتاهی در تابستان یا پائیز به وجود آید ، مقادیر پیشنهادی عبارتند از :

تمام خاک ها به جز خاک های زیر 1.5Km/W

خاک گچی با قطعات ریز گچ 1.2Km/W

خاک با ترکیبی از گیاهان پوسیده 1.2Km/W

خاک سنگلاخی 1.5Km/W

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

سركابل هاي فشاري ولتاژ بالاHIGH VOLTAGE SLIP ON TERMINATION

در ولتاژ های بسيار بالا هيچگونه عايق حرارتی قدرت عايقی کافی برای کنترل ميدان های الکتريکی را ندارد.

در تکنولوژی Slip On تمام قسمت ها از لاستيک سيليکون با گريد بالا ساخته شده اند و هسته های کنترل کننده ميدان های الکتريکی که مخروطی شکل هستند، در داخل اين روکش ها جاسازی شده اند اين هسته ها از لحاظ شکل فضايی و ضخامت به دقت محاسبه شده تا اطمينان حاصل گردد که هر گونه ميدان الکتريکی در ولتاژهای بالا می تواند مهار شود.

استفاده از سيليکون نه تنها به علت قدرت عايقی کافي، بلکه به دليل محافظت مکانيکی و حرارتی بسيار خوب آن است. در اثر تغييرات حرارتی و انبساط و انقباض کابل، چسبندگی سيليکون تغيير نمی کند و در همه جهات يکنواخت است.

خاصيت نرمی سيليکون باعث می شود که اين ماده بهتر از هر ماده سخت ديگری به سطوح ناصاف کابل بچسبد و در نتيجه از ايجاد حباب هوا (Gap) و به وجود آمدن تخليه الکتريکی جلوگيری شود.

اين سرکابل ها احتياج به نگهداری خاص ندارد و در مقابل شرايط محيطی و آلودگی ها مقاوم است.

سرکابل ها ي توليد شده به طور صد در صد مورد آزمايش قرار ميگيرند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

سركابل هاي فشاري

SLIP ON TERMINATIONS arrow1.jpg سرکابل ESF برای نصب هوايي

اين نوع سر کابل برای ولتاژهاي 60kV تا 145kV کاربرد دارد. لايه استرس کنترل و پوشش نهايی آن يکپارچه و آماده نصب می باشد. استفاده از بشقابک های سيليکونی آن را برای نصب هوايی مناسب ساخته است.

52f.jpg

 

 

 

 

 

 

 

arrow1.jpg سرکابل ESS نگهدارنده (خودنگهدار)

اين نوع سر کابل برای ولتاژ 60kV تا 300kV با فواصل خزشی متفاوت ساخته می شود. استوانه ای از رزين فايبر گلاس مجهز به بشقابک های سيليکونی سبب ايجاد مقاومت مکانيکی بسيار بالای اين سرکابل مي گردد. سرکابل ESS می تواند نيروهای ديناميکی و استاتيکی را بدون اشکال تحمل کند. (برای مثال نيروهای اتصال کوتاه.) قدرت عايقی اين سرکابل با پرکننده کامپاند در فضای داخل استوانه فايبر گلاس تکميل می شود. اين سر کابل نياز به هيچگونه نگهدارنده ندارد.

 

 

53f.jpg

 

 

 

 

 

arrow1.jpgسرکابل ESP با بدنه ای از جنس چيني

اين نوع سرکابل برای ولتاژهای 60kV تا 300kV کاربرد دارد.بخش مربوط به استرس کنترل سرکابل های ESP با نوع ESS آن کاملا مشابه است. اين سرکابل با بدنه چينی طبق استاندارد DIN و با تعداد مورد نياز از بشقابک هايی که به طور متناوب قرار می گيرند، ساخته می شود.

esp.jpg

arrow1.jpgسرکابل EST مناسب برای نصب داخلی و هوايی

طراحی سرکابل EST به صورتی است که هم برای مصارف داخلی و هم هوايی و بين ولتاژ 60kV تا 145kV قابل استفاده است. اين سرکابل در واقع يک نوع سرکابل ESF است که به وسيله سه عددInsulator و يک پايه براکت محافظت شده و به طريق خودنگهدار عمل می کند. نيازی به روغن عايق کننده نداشته و در هر موقعيتی قابل نصب است.

 

54f.jpg

 

 

 

arrow1.jpgسرکابل ESG برای کليد های با عايق گازي

اين نوع سرکابل برای ولتاژ 60kV تا 170kV طراحی شده است و برای اتصال مستقيم انواع کابل های پليمری به کليدهای با عايق گازی GIS به کار می رود.

سرکابل ESG بر طبق استاندارد IEC 60859-1 طراحی، و به سه صورت عمودي، افقی و وارونه قابل نصب است.

55f.jpg

 

 

 

 

 

 

arrow1.jpgسرکابل ESU قابل استفاده برای ترانسفورمرها

اين سرکابل برای انواع ترانسفورمرها قابل استفاده بوده و برای ولتاژهای حداکثر تا 170kV مناسب می باشد. طرح و ساختار آن کاملا مشابه با سرکابل ESG می باشد و برای اتصال هر نوع کابل پليمری به ترانسفورمرهای با عايق روغنی و نيز کليد های عايق گازی به کار می رود.

56f.jpg

لینک به دیدگاه

سیمهای برق در شماره های استاندارد ساخته می شوند .این شماره ها عبارتند از: 0.5 ، 0.75 ،1 ، 1.5 ، 2.5 ، 4 ، 6 ، 10 ، 16 ، 25 ، 35 ، 50 ، 70 ، 95 ، 120 ، 150 ، 185 ، 240 و 300 که همگی بر حسب میلیمتر می باشند.

 

همچنین سیم ها در صنعت برق با اسامی خاصی شناخته می شوند که به صورت استاندارد تعریف شده اند .این اسامی عبارتند از:

 

NYAF سیم افشان و NYA سیم مفتولی و NYIF سیم زیر گچی و سیم Y با نمره 0.75 مخصوص زنگ اخبار و نیز سیم G با روپوش لاستیکی و سیم F مخصوص فضای مرطوب و سیم T سیم مخصوص فضای خشک می باشند.

 

انواع دیگری از سیم ها نیز وجود دارند که عبارتند از : کابل کواکسیال که مخصوص آنتن تلویزیون است که دارای مقاومت خاصی می باشد .سیم آنتن تلویزیون های سیاه و سفید دارای 300 اهم مقاومت و سیم آنتن تلویزیون های رنگی دارای 75 اهم مقاومت می باشند.

 

در برق ساختمان برای مدارات روشنایی از سیم های نمره 1.5 و برای مدارات پریزها از سیم های نمره 2.5 استفاده می شود.

 

مشخصات کابل ها در روی بدنه هر کابل مشخص می شود .برای خواندن این مشخصات از سمت چپ باید شروع به خواندن کرد.این مشخصات عبارتند از:

 

حرف N که در اول اسم می آید نشان دهنده جنس کابل می باشد که به معنای کابل نرم (استاندارد ) با سیم مسی بوده و حرف NA نشان دهنده کابل نرم با سیم آلومینیومی می باشد.

 

حرف Y اول (بعد از N یا NA ) نشان دهنده عایق کابل از جنس P.V.C بوده و حرف Y دوم نشان دهنده روکش (غلاف) کابل از جنس P.V.C می باشد.

 

حرف M نشان دهنده مقاوم بودن کابل در مقابل رطوبت است.

 

سایز کابل ها نیز تابع استاندارد بوده و به ترتیب تعداد رشته کابل و سطح مقطع هر رشته با علامت *(ضرب در) نوشته می شود.اگر کابل دارای سیم نول با سطح مقطع متفاوت باشد در ادامه با علامت + نوشته خواهد شد.

 

:a030:

لینک به دیدگاه

مفصل حرارتی:

 

مفصل حرارتي جهت اتصال دو کابل تک کور يا سه کور به کار مي رود.

 

اجزاي اين مفصل ها شامل :

 

دوراهه جهت اتصال کابل ها

کنترل کننده ميدان الکتريکي شامل: نوار چسب و تيوب حرارتي استرس کنترل

سيستم آب بندي کننده شامل : تيوب حرارتي براي عايق کردن کابل و حفاظت آن از رطوبت و عوامل جوي

سيستم ارت کابل شامل: آرمور, شيلد کابل و دوراهه مربوطه.

مفصل های سرد:

 

مفصل هاي سرد مفصل هاي کلدشرينک براي ولتاژهاي متوسط جهت کابل هاي تک کور و سه کور با عايق XLPE يا EPR و هادي مسي و يا آلومينيومي طراحي شده است. بدنه اين مفصل ها از موادي ساخته شده که در برابر رطوبت و آفتاب, مقاومت بسيار خوبي دارد و شامل لايه استرس کنترل داخلي, لايه عايق و لايه هادي خارجي مي باشد. در تکنولوژي کلدشرينک, بدليل استفاده از قطعات سيليکوني اکسپند شده, يک مفصل براي محدوده ي وسيعي از سايز هاي کابل قابل استفاده بوده و بدين ترتيب از تعداد سفارشات کاسته مي شود.

خواص و مزايا:

 

استفاده از تکنولوژي کلدشرينک جهت نصب و بهره برداري سريع

کاربري ساده و آسان

عدم نياز به ابزار خاص جهت نصب

مقاوم در برابر حلال ها و مواد شيميايي

مقاوم در برابر حرارت و رطوبت

قابل استفاده براي گستره وسيعي از سايزهاي کابل

 

مفصل های رزینی :

 

*

رزين با کيفيت بالا, مورد استفاده در ولتاژهاي پايين و متوسط.

*

رزين در يک بسته دو قسمتي براي مخلوط کردن قرار دارد.

*

قاب شفاف براي کنترل بهتر کابل

*

مطابق استاندارد: VDE 0291 PART 1&3

 

مفصل های رزینی انشعابی :

 

مفصل هاي رزيني تزريقي Cast-resin Transition Injection joint اين مفصل ها جهت اتصال انواع کابل هاي ولتاژ پايين و نيز به عنوان پوشش محافظ براي مفصل هاي ولتاژ متوسط استفاده مي شوند.

 

خواص و مزايا:

استفاده از زرين تحت فشار ترزيقي

نصب سريع و آسان

مقاوم در برابر اشعه UV و عوامل شيميايي

قابل استفاده در زير زمين و دريا

داراي خواص مکانيکي و عايقي بسيار خوب

 

قابل ارائه در سايزهاي مختلف

 

مفصل های نواری :

 

اين نوع مفصل ها با استفاده از نوارهاي نيمه هادي, عايق, آب بندي و غيره براي سايزهاي مختلف کابل تا ولتاژ 63kv مناسب هستند.

 

مفصل هاي نواري 63 kV :

 

اين نوع مفصل نواري با استفاده از نوار Self-amalgamating به عنوان عايق و روکش نهايي حرارتي به عنوان محافظ مکانيکي يکي از متداول ترين مفصل هاي فشار قوي مي باشد. اين نوع مفصل ها براي کابل هاي با عايق XLPE, EPR, PE داراي لايه هاي نيمه هادي, با شيلدسيم يا نوار مسي, هادي مس يا آلومينيوم, آموردار و بدون آرمور, سرب دار و بدون سرب قابل استفاده هستند.

 

* بالا ترين سطح ولتاژ 72.5 kV

* ولتاژ نامي 63 kV

* مطابق با استاندارد: IEC 60840

 

مفصل نوار زرینی :

 

اين نوع پوشش جهت محافظت کليه مفصل ها (نواري, حرارتي, کلدشرينک) براي مناطق آلوده, مرطوب و مناطقي که داراي خاک آلوده به مواد شيميايي خصوصا مواد نفتي هستند کاربرد دارندکه با استفاده از نوارهاي شفاف و نوارهاي آب بندي و رزين هاي مناسب با درجات و مقادير مورد نياز ساخته شده اند. اين مفصل ها براي سايزهاي متعدد کابل مناسب هستند.

 

* اسنفاده از زرين تحت فشار ترزيقي

* مناسب براي ولتاژهاي پايين و متوسط

* مطابق با استاندارد VED 0291-2

 

مفصل های فشاری ولتاژ بالا :

 

در ولتاژهاي بسيار بالا هيچگونه عايق حرارتي قدرت عايقي کافي براي کنترل ميدان هاي الکتريکي را ندارد. در تکنولوژي Slip-on تمام قسمت ها از لاستيک سيليکون با گريد بالا ساخته شده اند و هسته هاي کنترل کننده ميدان هاي الکتريکي که مخروطي شکل هستند, در داخل اين روکش ها جاسازي شده اند. اين هسته ها از لحاظ شکل فضايي و ضخامت به دقت محاسبه شده اند تا اطمينان حاصل شود که هر گونه ميدان الکتريکي در ولتاژهاي بالا مي تواند مهار شود. استفاده از سيليکون نه تنها به علت قدرت عايق کافي, بلكه به دليل محافظت مكانيكي و حرارتي بسيار خوب آن است. در اثر تغييرات حرارتي و انبساط و انقباض كابل، چسبندگي سيليكون تغيير نمي كند و فشار وارده به كابل را به طور يكنواخت در همه جهات پخش مي كند. خاصيت نرمي سيليكون باعث مي شود كه اين ماده بهتر از هر ماده سخت ديگري به سطوح ناصاف كابل بچسبد و در نتيجه از ايجاد حباب هوا (Gap) و به وجود آمدن تخليه الكتريكي جلوگيري شود. اين مفصل ها احتياج به نگه داري خاصي ندارد و در مقابل شرايط محيطي و آلودگي ها مقاوم است.

 

اين مفصل ها شامل اجزاي داخلي از جنس سيليكون مي باشند. كه اين امر باعث ايجاد اتصالات مطمئن و كارآمد بين كابل هاي پليمري مانند كابل هايي با عايق XLPE و EPR مي گردد. استفاده از تكنولوژي SLIP ON حداكثر قابليت اطمينان و حداقل زمان نصب را ارائه مي نمايد. مفصل هاي فشاري MSA در دو مدل با پوشش پلي اتيلني بسيار سخت و نيز با پوشش منقبض شونده ارائه مي گردند. مفصل هاي توليد شده به طور صد در صد مورد آزمايش قرار مي گيرند.

 

مفصل هاي فشاري MSA :

 

اين مفصل ها به آساني در هر شرايطي نصب مي شوند. پوسته سخت بيروني براي محافظت از عوامل محيطي و الكترود ولتاژ بالاي موجود در آن كنترل كننده ميدان هاي الكتريكي (STRESS CONTROL) مي باشند. طراحي دقيق اجزا سبب قابليت اطمينان بالا و عمر طولاني اين نوع مفصل مي گردد. اين مفصل ها به دو دسته تقسيم مي شوند:

1- (تك جزيي) ONE PICE CONSTRUCTION

 

2- (سه جزيي) THREE PICE CONSTRUCTION

 

مفصل هاي فشاري MSA (تك جزيي):

 

مفصل هاي فشاري تك جزيي در محدوده ولتاژ 60kV تا 300kV كاربرد دارند. بدليل ساختار تك جزئي و يك تكه مفصل، حجم آن به طرز قابل توجهي كاهش يافته و همين امر، فضاي لازم براي نصب آن را تا حدود زيادي كاهش مي دهد. همچنين هر سايز از بدنه سيليكوني گسترده وسيعي از ضخامت هاي عايقي متفاوت را پوشش مي دهد

 

مفصل هاي فشاري MSA (سه جزيي) :

 

مفصل هاي فشاري سه جزئي در محدوده ولتاژ 60kV تا 170kV كاربرد دارند. ساختار اين مفصل ها به گونه اي است كه براي اتصال كابل هاي مختلف با طراحي و ابعاد متفاوت قابل استفاده مي باشند. به عنوان مثال، با اين مفصل، يك كابل 630 mm2 با عايق EPR مي تواند به يك كابل 500 mm2با عايق XLPE متصل گردد.

 

مفصل هاي مخابراتي:

 

اين مفصل ها جهت اتصال کابلهاي مسي تلفن بکار مي روند و روکش بکار رفته در آنها از نوع کامپوزيت تقويت شده با الياف شيشه ( REINTFORCED HEAT SHRINKABLE ) مي باشد که در مقابل صدمات مکانيکي بسيار مقاوم بوده و انعطاف پذير است. قسمت داخلي روکش با چسب حرارتي پوشانيده شده است که آب بندي مطمئني ايجاد مي کند و قسمت خارجي آن با رنگدانه حساس به حرارت پوشيده شده است که در اثر حرارت کافي بي رنگ مي شود. اين مفصل ها در کابل هاي کانالي و خاکي با پوشش پلي اتيلن و غلاف آلومينيومي يا سربي کاربرد دارند.

مفصل هاي مخابراتي به دو دسته عمده تقسيم مي شوند:

مفصل براي کابل هاي بدون فشار هوا

مفصل براي کابلهاي تحت فشار هوا تا ۲۴۰۰ زوج

روکش هاي تعميري دسته ديگري از اين محصولات شاهين مفصل هستند که جهت تعمير صدمات وارد آمده به کابل استفاده مي شوند با اين مزيت که در موقع تعمير کابل نيازي به قطع کردن کابل نيست.

روکش اين مفصل ها بر اساس استانداردهاي IEC و ASTM ساخته شده و در حين ساخت مورد آزمايش قرار مي گيرند.

از هر ۱۰۰۰ مفصل کامل شده در شرکت شاهين مفصل يک عدد روي کابل بسته شده و در شرايط محيطي بر اساس استاندارد مخابرات ايران مورد آزمايش عملکرد قرار مي گيرد. در اين شرکت با استفاده از دانش و تکنولوژي روز اغلب قطعات موجود در مفصل ها ساخته و بعد از کنترل کيفيت بسته بندي مي شود.

 

مفصل هاي مخابراتي تقويت شده با الياف:

 

مفصل هاي تقويت شده با الياف براي کابل هاي بدون فشار هوا

اين نوع مفصل ها براي اتصال و گرفتن انشعاب در کابلهاي ژله فيلد و بدون فشار هوا استفاده مي شود.

از روکش داراي الياف که در مقابل انتشار شکاف در موقع حرارت مقاوم هستند ساخته شده اند. مفصل هاي زوج پايين داراي قطعات لازم براي گرفتن انشعاب مي باشد.

 

اجزاء اين نوع مفصل عبارتند از:

روکش حرارتي Reinforced

زيپ فلزي

موشکي لامينتي یاآلومينيومي

نوارآلومينيومي پشت چسب دار

سيم اتصال زمين

دستمال الکلي

کانکتور اتصال سيم هاي ارت

نوار چسب pvc

کليپس انشعاب کابل

کاغذ سمباده

نمگير ( سيليکاژل )

دستور نصب

 

 

مفصل هاي مناسب براي کابل هاي بزرگتر به شرح زير مي باشد:

 

کيت اصلي اين مفصل ها شامل قطعات زير است:

روکش حرارتي Reinforced

زيپ فلزي

موشکي لامينتي

نوار آلومينيومي پشت چسب دار

سيم اتصال زمين

نوار چسب pvc

کليپس انشعاب کابل

کاغذ سمباده

نمگير ( سيليکاژل )

دستور نصب

کيت انشعاب شامل قطعات زير است:

کليپس انشعاب کابل

کانکتور اتصال سيم هاي زمين

سيم اتصال زمين

نوار آلومينيومي پشت چسب دار

بست کمر بندي

دستمال الکلي

کاغذ سمباده

 

مفصل هاي مخابراتي تقويت شده با الياف:

 

اين نوع مفصل ها از روکش کامپوزيت با الياف شيشه تهيه شده اند که در مقابل انتشار شکاف مقاوم هستند و براي اتصال کابل هاي تحت فشار هوا استفاده مي شوند و در صورت نياز به گرفتن انشعاب کيت انشعاب اضافه مي شوند.

اجزاء اين نوع مفصل عبارتند از:

روکش حرارتي Reinforced

زيپ فلزي

کيت والو و واشرهاي آب بندي

نوار آلومينيومي پشت چسب دار

سيم اتصال به زمين

دستمال الکلي

آلومينيوم کنستر

نوار چسب pvc

کاغذ سمباده

دستور نصب

 

کيت انشعاب شامل موارد زير بر حسب نوع سفارش است: کليپس انشعاب کابل

کانکتور اتصال سيم هاي زمين

سيم اتصال زمين

نوار آلومينيومي پشت چسب دار

بست کمربندي

دستمال الکلي

کاغذ سمباده

 

مفصل هاي معمولي مخابرات:

 

اجزاء اين نوع مفصل عبارتند از :

روکش حرارتي ( Non-Reinforced )

زيپ فلزي

نوار آلومينيومي پشت چسب دار

سيم ارت

کانکتور اتصال سيم هاي زمين

دستمال الکلي

نوار چسب pvc

کليپس انشعابي

کاغذ سمباده

نمگير ( سيليکاژل )

دستور نصب

 

مفصل MA0 :

 

اين مفصل از يک تيوپ پلي اولفين حرارتي تشکيل شده است و جهت اتصال کابل هاي زوج پايين استفاده مي شود. داخل اين روکش به چسب حرارتي آغشته شده که سبب آب بندي مفصل مي گردد. اين مفصل در مقابل عوامل شيميايي, خوردگي و الکتريسيته مقاوم مي باشد

 

 

 

:ws3:

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

كابلها (CABLE)

 

كابلها بعنوان وسيله انتقال انرژي برق و اطلاعات از اهميت خاصي برخوردار ميباشند. در پستهاي برق كابلها جهت انتقال انرژي برق در سطوح ولتاژ فشار قوي و فشار ضعيف و همچنين ارتباط سيستمهاي كنترل و حفاظت و اندازه‌گيري بكار ميروند و بر حسب نياز مصرفي داراي انواع متنوع ميباشند.

ازانواع مختلف كابلهاي فشار ضعيف و كنترل براي پستهاي برق NYAF, NYCYRY ,NYRY,NYA,NYY

NGAW NYHM,NYM,NFYW,NFGAW, و LWUC ميتوان نام برد.

همچنين از كابلهاي فشار قوي نيز ميتوان از انواع NA2XSY,A2XSY,2XS2Y,NA2XS2Y , N2XSY وNA2XSY نام برد.

بديهي است نوع و سايز هريك از كابلها بر اساس شرايط نصب و محل مورد استفاده و محاسبات مربوط به ولتاژ و جريان نامي و شرايط محيطي و حداكثر افت ولتاژ مجاز و نهايتا" مطابق بااسنادمناقصه، انتخاب خواهدشد.براي سيستم كابل (CABLE SYSTEM) كابلهاي فشارقوي (High Voltage Cables) سر كابلها (Cable Cealing End) ، كابلهاي فشار ضعيف (Low Voltage Cables) ، كابلهاي كنترل (Control Cables) و سيني‌هاي كابل (Cable Tray) به شرح زير مورد بررسي و ارزيابي قرار ميگيرد.

 

كابلهاي فشار قوي (High Voltage Cable)

 

اين كابلها براي ولتاژ بيش از 3.3KV بوده و جهت ارزيابي آن مطابق جدول شماره 10 (بخش A) پيوست عمل ميگردد كه مواردي همچون شركت و كشور سازنده ، تيپ عايق، نوع و مشخصات فيزيكي آرمور، پوشش خارجي ، وزن واحد طول كابل، رآكتانس، ماكزيمم كاپاسيتانس الكترواستاتيكي، از ملاكهاي امتيازدهي آن ميباشند. البته پيمانكار ميبايستي استاندارد ساخت ، ، تعداد قرقره‌ها و طول تقريبي كابل براي هر قرقره را مشخص نمايد.

 

سر كابل (Cable Sealing End)

 

جهت اتصال كابل به ترمينال و يا بوشينگ مي‌بايستي از سركابلي مناسب استفاده گردد. در ارزيابي اين سركابلها مطابق جدول شماره 10 (بخش B) مواردي همچون شركت و كشور سازنده ، اجزاي عايقي، نحوه اتصال ، مواد تشكيل دهنده، وزن داراي اهميت ميباشد.

 

كابلهاي كنترل و حفاظت (Control & Protection Cables)

 

جهت ارتباط بين تجهيزات كنترلي، حفاظتي، اندازه‌گيري و نمايش دهنده‌ها ازاين نوع كابلها استفاده ميشود. براي اين‌كابلها مطابق جدول شماره 10 (بخش C) مواردي مانند شركت و كشور سازنده ، مواد عايق، ضخامت و تيپ شيلد ، آرمور ، ماكزيمم جريان نامي شيلد در حالت اتصال زمين، مقاومت اهمي و كاپاسيتانس الكترواستاتيكي از ملاكهاي امتيازدهي ميباشند.

 

كابلهاي فشار ضعيف (Low Voltage Cables)

 

اين كابلها براي ارتباط بين ترانسهاي با ثانويه 400 ولت به تابلوهاي فشار ضعيف، بين تابلوهاي فشار ضعيف با يكديگر و بين تابلوهاي فشار ضعيف و مصرف كننده‌ها بكار ميروند. همچنين تيپ‌هاي خاصي از آنها كه مي‌بايستي از نوع ضدآتش باشند در سيستم اعلام حريق استفاده مي‌شوند. مطابق جدول شماره 10 (بخش D) شركت و كشور سازنده، تيپ شيلد ، آرمور از ملاكهاي امتيازدهي ميباشند.

بديهي است كه پيمانكار مي‌بايستي استاندارد ساخت طول كابل براي هر درام و وزن هر تيپ از كابلها را مشخص نمايد.

 

سيني كابل (Cable Tray)

 

سيني‌هاي كابل بعنوان نگهدارنده كابل از مبدأ تا مقصد آنها استفاده مي‌شود كه ارزيابي آن مطابق آنچه در بخش سيستم روشنايي و اعلام حريق آمده صورت مي‌گيرد (مطابق جدول شماره 10 بخش E پيوست).

 

ارزيابي كلي‌

 

در ارزيابي كلي سيستم كابلها مي‌بايستي بر اساس شرايط پروژه و حجم هر يك از تجهيزات مورد نياز (كابلهاي فشار قوي ، فشار ضعيف ، كنترل ، سيني كابل و سركابلها) براي هركدام وزن خاصي در نظر گرفت كه در شرايط معمولي ميتوان از جدول شماره 10 استفاده كرد و در صورت عدم نياز به هريك از انواع كابلها، وزن آن به نسبت بين تجهيزات ديگر تقسيم مي‌گردد.

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

جزوه آموزشی شناسایی کابل و مواد بکار رفته در آن انواع مصرف آنها رو میتونید از لینکهای زیر دانلود کنید:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 9 ماه بعد...

برای بهره برداری اقتصادی از کابل ها، انتخاب بهینه سطح مقطع از اهمیت خاصی برخوردار است. در این جزوه عوامل مؤثر در انتخاب کابل مورد بررسی قرار می گیرند ، لازم به ذکر است که برای انتخاب بهینه سطح مقطع محاسبه تلفات و محاسبه اقتصادی نیز لازم می باشد که در این قسمت به آن پرداخته نشده است.معیارهای انتخاب کابل را می توان به صورت زیر تقسیم بندی نمود:الف) ولتاژ نامی.ب) انتخاب سطح مقطع با توجه به جریان دهی کابل.پ) در نظر گرفتن افت ولتاژ مجاز.ت) تحمل جریان اتصال کوتاه توسط کابل.ولتاژ نامیولتاژ نامی کابل بایستی متناسب با سیستمی که کابل در آن مورد استفاده قرار می گیرد باشد. با توجه به جلد اول و دوم استاندارد کابل های مورد استفاده در شبکه توزیع این ولتاژ بایستی مطابق جدول 2-1 می باشد.[TABLE]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

U0 کیلو ولت (r.m.s)

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

19

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

12

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

35/6

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

6/0

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

U0 کیلو ولت (r.m.s)

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

33

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

20

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

11

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

Um کیلو ولت

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

36

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

24

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

12

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

ظرفیت جریان دهی کابل هادر این قسمت عوامل مؤثر بر جریان دهی کابل ها مورد بررسی قرار گرفته و جداول مربوطه ارائه می گردد.مهم ترین مرجع به کار رفته در این قسمت ، استاندارد IEC-287 تحت عنوان "محاسبه جریان نامی پیوسته کابل ها در ضریب بار 100 درصد" می باشد که در هر قسمت که به اطلاعات کامل تری نیاز بود ملاک استاندارد فوق می باشد.تعیین حد مجاز جریان کابل ها به تلفات ایجاد شده در کابل و نحوه انتقال گرمای ایجاد شده به سطح کابل و محیط اطراف بستگی دارد. استاندارد IEC-287 با در نظر گرفتن تلفات ایجاد شده در کابل و مقاومت حرارتی لایه های مختلف کابل و زمین در شرایط مشخص ، حد مجاز جریان را به دست می دهد در این قسمت از جزوه فرض بر این است که مقدار جریان مجاز کابل ها در شرایط مشخص توسط کارخانه سازنده مشخص گردد. (این حد مجاز بایستی در اسناد فنی مناقصه آورده شود) ، در صورتی که اطلاعات مربوطه در دسترس نباشد می توان از جداول پیوست – الف و ب استفاده نمود.عوامل مؤثر در ظرفیت نامی جریان کابلعوامل مهم مؤثر در ظرفیت نامی جریان کابل را می توان به گروه های زیر تقسیم نمود:الف) دمادما از عوامل مهم تعیین ظرفیت نامی جریان کابل می باشد که شامل دمای محیط ، دمای محل نصب و نیز دمای مجاز برای عایق کابل و ساختار آن می باشد.ب) طرح کابلعلاوه بر دمای مجاز عایق کابل ، نوع طراحی کابل و لایه های مختلف به کار رفته در آن ، در تعیین جریان مجاز دارای اهمیت می باشند. این لایه ها چگونگی انتقال حرارت از هادی به سطح بیرونی کابل را مشخص می کنند.پ) شرایط نصبشرایط نصب از قبیل نصب در هوا ، دفن شده در زمین ، در مجرا ، نوع خاک و ... از عوامل مؤثر بر جریان دهی کابل ها می باشند.ت) اثرات کابل های مجاوردر صورت همجواری کابل با سایر کابل ها یا لوله ها بایستی ضرایب مناسب برای کاهش جریان مجاز کابل در نظر گرفت.الف) دما1- دمای محیطمتوسط دمای محیط برای هر کشور و هر منطقه متفاوت می باشد که به شرایط آب و هوایی منطقه ، شرایط نصب کابل بستگی دارد. در استاندارد IEC-287 دمای محیط اطراف کابل برای چندین کشور آمده است ، در اسن استاندارد برای سایر کشورها به طور تقریبی اعداد جدول 3-1 پیشنهاد شده است.[TABLE]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

شرایط آب و هوا

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent, colspan: 2]

درجه حرارت محیط

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent, colspan: 2]

درجه حرارت در عمق یک متری

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

حداقل

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

حداکثر

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

حداقل

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

حداکثر

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

حاره ای

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

25

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

55

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

25

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

40

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

نیمه حاره ای

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

10

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

40

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

15

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

30

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

معتدل

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent][/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

25

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

10

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

20

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

جدول 3-1 دمای محیط و زمین بر حسب درجه سانتیگرادمقادیر جدول فوق تقریبی بوده و بایستی به هنگام استفاده از آن دقت کافی به عمل آورد. حدود نامی جریان کابل بایستی برای بن=دترین شرایط در سرتاسر سال محاسبه شود.دمای کار کابلحداکثر دمای کار کابل مطابق استاندارد IEC-287 برای کابل های مختلف بایستی مطابق جدول 3-2 باشد:[TABLE]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

عایق

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

حداکثر درجه حرارت هادی

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

PVC

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

70

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

PE

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

70

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

XLPE

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

90

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

جدول 3-2 حداکثر دمای کار هادی برای کابل های مختلفتأثیر شرایط نصب بر حد نامی جریان کابلعمق دفن کابلحداقل کردن آسیب وارده به کابل علت تعیین کننده عمق دفن کابل می باشد که هر چقدر ولتاژ کابل بیشتر باشد عمق دفن کابل بیشتر می گردد. با افزایش یافته و مقدار رطوبت بیشتر می گردد ، در این حالت با افزایش دما ظرفیت جریان دهی کابل کمتر شده ولی با افزایش رطوبت این مقدار بیشتر می گردد.مقاومت مخصوص حرارتی خاکوجود رطوبت اثر تعیین کننده ای در مقاومت مخصوص هر نوع خاک دارد ، برای هر منطقه این مقدار بایستی اندازه گیری شود ، در صورتی ه این عدد در دسترس نباشد طبق استاندارد IEC-287 مقادیر زیر پیشنهاد می شود.[TABLE]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

وضعیت آب و هوا

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

شرایط خاک

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

مقاومت حرارتی KM/W

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

پیوسته مرطوب

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

خیلی مرطوب

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

7/0

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

بارانی

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

مرطوب

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

به ندرت بارانی

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

خشک

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

2

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

بدون باران و یا کم باران

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

خیلی خشک

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

3

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

جدول 3-2 مقاومت مخصوص حرارتی خاکاز کابل های توزیع عموماً به طور دائم در بار کامل استفاده نمی شود ، لذا مسئله خشک شدن خاک زیاد مطرح نمی باشد ، در شرایطی که بتوان خاک را مرطوب فرض کرد مقدار مقاومت حرارتی خاک را می توان بین 0.8-1Km/W در نظر گرفت. در محل هایی که خاک همواره کاملاً مرطوب نمی باشد اما نوع آن مخلوطی از خاک رس و خاک باغچه باشد مقدار 1.2Km/W رقم مناسبی می باشد. در صورتی که خاک از شن و ماسه تشکیل شده باشد ، بعد از خشک شدن مقداری هوا در فضای خالی شن و ماسه به وجود می آید. اگر این حالت در چند ماه از سال اتفاق بیفتد مقدار مقاومت حرارتی خاک را می توان بین 2-3Km/W با توجه به توضیحات زیر در نظر گرفت:نوع الف: کابل هایی که در طول سال بار ثابتی حمل می کنند.در حالی که بار دائمی یا دوره ای باشد ، مقدار حداکثر مقاومت حرارتی خاک باید در نظر گرفته شود ، اگرچه این مقدار در بعضی از سال ها و برای مدت کوتاهی در تابستان یا پائیز به وجود آید ، مقادیر پیشنهادی عبارتند از :تمام خاک ها به جز خاک های زیر 1.5Km/Wخاک گچی با قطعات ریز گچ 1.2Km/Wخاک با ترکیبی از گیاهان پوسیده 1.2Km/Wخاک سنگلاخی 1.5Km/Wشن که آب آن کشیده شده باشد 2.5Km/Wخاک عمل آورده شده 1.8Km/Wدر صورتی که خاک زیر پوششی از لایه غیر قابل نفوذ مانند آسفالت قرار گیرد. مقدار مقاومت حرارتی مربوط به ردیف اول در تمام انواع خاک ها ممکن است به 1.2Km/W کاهش یابد.نوع ب: کابل ها با بار متغیر و حداکثر بار در تابستانتمام خاک ها به جز خاک های زیر 1.2Km/Wخاک های سنگلاخی 1.3Km/Wخاک شنی که آب آن کشیده شده باشد 2Km/Wخاک عمل آورده شده 2.6Km/Wنوع پ: کابل ها با بار متغیر و حداکثر بار در زمستانتمام خاک ها به جز خاک های زیر 1Km/Wخاک رسی 0.9Km/Wخاک گچی با قطعات ریز گچی 1.2Km/Wخاک شنی که آب آن کشیده شده باشد 1.5Km/Wخاک عمل آورده شده 1.2Km/Wوقتی خاک رسی زیر پوشش غیر قابل نفوذ قرار گیرد مقاومت حرارتی آن ممکن است تا 0.8Km/W کاهش یابد.شرایط استاندارد و ضرایب نامی برای تصحیح مقدار نامی باردهی کاملمقادیر جریان مشخص شده در جداول انتهای این قسمت بر اساس پارامترهای مشخص شده زیر می باشد و در صورتی که کابل در شرایط مشخص شده به کار رود باید ضرایب تصحیح مناسب لحاظ شود.

لینک به دیدگاه

کابل های نصب شده در هواالف) دمای هوای محیط ◦25 سانتی گراد برای کابل های توزیع و در 30◦c برای کابل های داخل ساختمان در نظر گرفته می شود.ب) جریان هوا به طور ملاحظه ای محدود نشده و برای کابل های نصب شده روی دیوار بایستی حداقل 2 سانتی متر فضای خالی تا دیوار وجود داشته باشد.پ) مدارهای مجاور هم حداقل 15 سانتی متر از هم فاصله داشته به طوری که بر یکدیگر اثر حرارتی نداشته باشند.ت) کابل ها در مقابل اشعه آفتاب محافظت شوند.ضرایب تصحیح دمای محیط برای کابل در هوا[TABLE]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

عایق کابل

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

حداکثر دمای هادی در شرایط کار

(صفر درجه سلسیوس)

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent, colspan: 7]

دمای هوای محیط (صفر درجه سلسیوس)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

25

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

30

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

35

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

40

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

45

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

50

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

55

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

PVC

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

70

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

06/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

94/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

87/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

79/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

71/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

61/0

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

XLPE*

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

90

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

95/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

91/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

86/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

8/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

75/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

69/0

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

XLPE**

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

90

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

04/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

91/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

87/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

82/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

76/0

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

جدول 3-4 ضرایب تصحیح درجه حرارت های مختلف* برای ولتاژهای بالای 1.9/3.3KV** برای ولتاژ زیر 1.9/3.3KVهنگامی که گروهی از کابل های قدرت چند رشته ای در هوا نصب می شوند باید فضای کافی برای انتقال دما موجود باشد ، برای اینکه در شرایط نصب در هوا مقدار جریان کاهش نیابد بایستی تمهیدات زیر در نظر گرفته شود.الف) فاصله افقی بین مدارها نباید از دو برابر قطر خارجی کابل ها کمتر باشد.ب) فاصله عمودی بین مدارها نباید از چهار برابر قطر خارجی کابل ها کمتر باشد.پ) در صورتی که تعداد مدارها از 3 بیشتر شود باید تمامی آن ها به صورت افقی نصب گردند.کابل های کشیده شده به طور مستقیم در زمینالف) دمای زمین 15 درجه سانتیگرادب) مقاومت مخصوص حرارتی خاک 1.2Km/Wپ) حد فاصله مدارهای مجاور 1.8mت) حداقل عمق گودال برای کابل تا ولتاژ یک کیلو ولت برابر 50 سانتیمتر و برای کابل های بیش از یک کیلو ولت تا 33 کیلو ولت برابر 8/0 متر در نظر گرفته شده است.ضرایب تصحیح :ضرایب تصحیح برای دمای زمین ، مقاومت مخصوص حرارتی خاک ، کابل های نصب شده به صورت گروهی ، عمق کابل گذاری در جداول 3-5 تا 3-9 آمده است.[TABLE]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

عایق کابل

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

حداکثر دمای هادی در شرایط کار

(صفر درجه سلسیوس)

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent, colspan: 8]

دمای هوای محیط (صفر درجه سلسیوس)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

10

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

15

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

20

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

25

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

30

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

35

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

40

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

45

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

PVC

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

70

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

04/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

95/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

9/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

85/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

8/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

74/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

67/0

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

XLPE

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

90

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

03/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

97/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

93/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

89/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

85/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

81/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

77/0

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

جدول 3-5 ضریب تصحیح برای دماهای مختلف زمین[TABLE]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

اندازه هادی

mm2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent, colspan: 7]

مقاومت مخصوص حرارتی خاک (km/W)

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

8/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

9/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

5/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

5/2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

3

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

کابل تک رشته ای

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent, colspan: 7]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

تا 15

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

16/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

11/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

07/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

91/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

81/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

73/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

67/0

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

400-150

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

17/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

12/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

07/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

9/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

8/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

72/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

66/0

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

کابل چند رشته ای

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent, colspan: 7]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

تا 16

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

09/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

06/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

04/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

95/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

86/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

79/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

74/0

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

150-25

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

14/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

07/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

93/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

84/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

76/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

7/0

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

400-185

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

16/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

11/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

07/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

92/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

82/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

74/0

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

68/0

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

جدول 3-6 ضریب تصحیح برای مقاومت حرارتی خاک (مقدار متوسط)[TABLE]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

ولتاژ کابل

kv

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

تعداد مدارات

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent, colspan: 6]

فاصله بین مراکز گروه کابل ها

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent, colspan: 2]

تماس با یکدیگر

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.15m

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.3m

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.45m

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.6m

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

مثلثی

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

تخت

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent, colspan: 4]

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

0.6/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.77

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.8

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.82

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.88

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.9

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.93

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

3

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.65

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.68

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.72

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.79

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.83

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.87

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

4

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.59

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.63

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.67

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.75

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.81

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.85

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

5

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.55

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.58

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.63

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.72

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.78

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.83

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

6

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.52

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.56

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.6

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.7

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.77

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.82

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

بالاتر از 0.6/1

تا 12/20 (24)

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.78

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.8

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.81

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.85

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.88

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

3

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.66

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.69

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.71

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.76

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.8

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.83

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

4

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.6

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.63

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.65

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.72

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.76

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.8

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

5

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.55

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.58

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.61

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.68

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.73

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.77

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

6

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.52

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.55

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.58

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.66

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.72

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.76

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

19/33

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.79

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.81

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.81

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.85

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.88

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

3

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.67

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.7

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.71

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.76

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.8

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.83

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

4

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.62

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.65

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.65

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.72

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.76

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.8

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

5

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.57

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.6

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.6

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.68

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.73

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.77

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

6

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.54

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.57

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.57

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.66

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.72

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.76

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

جدول ضریب تصحیح برای مدارهایی با سه کابل تک رشته به صورت افقی یا مثلثی گروهی [TABLE]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

ولتاژ کابل

kv

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

تعداد مدارات

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent, colspan: 5]

فاصله بین مراکز گروه کابل ها

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

تماس با یکدیگر

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.15m

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.3m

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.45m

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.6m

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

0.6/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.81

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.87

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.91

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.93

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.94

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

3

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.7

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.78

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.84

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.87

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

4

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.63

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.74

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.81

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.86

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.89

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

5

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.59

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.7

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.78

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.83

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.87

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

6

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.55

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.67

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.76

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.82

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.86

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

بالاتر از 0.6/1

تا 12/20 (24)

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.8

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.85

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.89

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.9

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.92

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

3

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.69

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.75

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.8

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.84

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.86

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

4

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.63

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.7

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.77

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.80

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.84

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

5

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.57

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.66

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.73

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.78

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.81

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

6

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.55

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.63

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.71

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.76

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.8

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

19/33

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.8

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.83

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.87

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.89

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.91

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

3

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.7

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.73

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.78

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.82

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.85

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

4

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.64

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.68

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.74

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.78

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.82

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

5

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.59

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.63

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.7

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.75

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.79

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

6

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.56

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.6

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.68

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.74

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.78

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

جدول 3-8 ضریب تصحیح برای گروه کابل های چند رشته ای به صورت افقی [TABLE]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

عمق قرار

گرفتن کابل

(متر)

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent, colspan: 3]

کابل های 0.6/1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent, colspan: 2]

بالاتر از 0.6/1 تا 19/33kV

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

تا50mm2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

70-300mm2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

بالاتر از300mm2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

تا 300mm2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

بالاتر از 300mm2

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

0.5

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

-

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

-

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

0.6

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.99

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.98

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.97

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

-

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

-

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

0.8

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.97

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.96

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.94

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

1

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.95

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.94

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.92

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.98

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.97

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

1.25

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.94

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.92

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.9

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.96

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.95

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

1.5

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.93

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.91

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.89

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.95

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.94

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

1.75

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.92

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.89

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.87

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.94

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.92

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

2

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.91

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.88

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.86

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.92

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.9

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

2.5

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.9

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.87

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.85

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.91

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.89

[/TD]

[/TR]

[TR]

[TD=bgcolor: transparent]

3 یا بیشتر

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.89

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.86

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.83

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.9

[/TD]

[TD=bgcolor: transparent]

0.88

[/TD]

[/TR]

[/TABLE]

جدول 3-9 ضریب تصحیح برای عمق دفن کابل (تا مرکز کابل یا مرکز گروه مثلثی کابل)کابل های نصب شده در مجراالف) دمای زمین 15 درجه سانتیگرادب) مقاومت مخصوص حرارتی زمین 1.2km/Wپ) حداقل فاصله مدارهای مجاور از یکدیگر 1.8mت) حداقل عمق کابل گذاری برای کابل های با ولتاژ زیر یک کیلو ولت برابر 50 سانتیمتر و برای کابل های از یک تا 33 کیلو ولت 8/0 متر است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...