رفتن به مطلب

نگاهی دوباره به مفهوم تشکل مجازی


ارسال های توصیه شده

ArchitecturalOrganization-2.jpg

قبل از هر چیز باید از تمام دوستانی که از ایده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
استقبال کردند و مسئولانه به نقد آن پرداختند قدردانی نمایم، امیدوارم در آتیه بتوانم با گردآوری نوشته های دوستان و ارائه آنها در یک پست مستقل، جبران زحمات آنها را کرده باشم. اما واقع مطلب قصد این را نداشتم که دوباره به این موضوع بپردازم ولی به سبب استقبال از این بحث و تشویق حقیر به ادامه موضوع جهت حصول نتیجه خواستم به بیان دقیقتر دیدگاه­های شخصیم در این خصوص بپردازم. امیدوارم سایر دوستانی که تجربه بیشتری در این زمینه دارند با نقد و ارائه مطالب خویش به روشن تر شدن موضوع کمک کنند.

لینک به دیدگاه

آنچه که در نوشته های پیشین به آن پرداختم، ایجاد یک "تشکل صنفی مجازی در حیطه معماری" بود، اما منظور من از این تشکل گروهی، تدوین یک سیستم تعریف شده با قوانین و قواعد مشخص برای آن نبود. از نظر من، دنیای مجازی قوانین خاص خودش را داراست و همین چهارچوبهای خاص دنیای مجازی است که آن را از دنیای واقعی جدا می­کند. به نظرم آنچه که برای شکل گیری یک تشکل واقعی در دنیای مجازی مورد نیاز است، نه تعریف قوانین و مقررات و ساختن یک سیستم بلکه دستیابی به یک فرهنگ خاص رفتاری در این حوزه است. در اینصورت است که می­توان تک تک سلولهای این پیکره عظیم را در راستای اهداف والای این تشکل، همسو کرد.

جهت روشن شدن مطلب مثالی از رسانه­های تصویری در دنیای غرب می­آورم. هم اینک تعداد بیشماری از شبکه­های تلویزیونی در جهان وجود دارد. بطور مشخص هزاران شبکه ماهواره­ای در شمال قاره آمریکا فعالیت می­کنند که بیش از 95 درصد آنها شبکه­های خصوصی هستند که به دنبال تامین منافع شخصی خود می­باشند. اما کافی است به رفتار جمعی این رسانه­ها درقبال موضوعات مختلف همانند تولیدات فرهنگی دنیای غرب مثل سینما، موسیقی یا کتاب و ... توجه کنیم. بطور دقیقتر درمورد تولیدات سینمایی در هالیوود، اکثر رسانه­های تصویری بصورتی فعال به معرفی و نقد مداوم این آثار مشغولند و از همان روزهای نخستین تولید یک فیلم گزارشهای مفصلی از عوامل تولید، بازیگران و غیره ارائه می­کنند و پس از اکران فیلم به نقد آن، میزان استقبال مردم، حاشیه­ها و سایر زمینه­ها می­پردازند. اما در این میان آنچه که اتفاق می­افتد هم تامین منافع فردی رسانه­هاست، هم رونق سینماها، هم نوعی فرهنگ سازی در میان مخاطبان و هم ایجاد فرهنگ نقد و نقادی و تربیت منتقدین بیشمار است که در نهایت، ارتقاء کیفی و کمی آثار هنری را به دنبال دارد که این خود نیز باعث جهانی شدن سینمای هالیوود می­گردد.

لینک به دیدگاه

حال اگر به رویکرد همین رسانه­ها در قبال سیاستهای خارجی کشورهای غربی نگاه کنیم به نکات قابل توجه دیگری می­رسیم. بطور مثال آنچه که پس از حادثه 11 سپتامبر و در جنگ علیه طالبان و عراق اتفاق افتاد به واقع نه جنگ در جبهه واقعی بلکه به نوعی جنگ رسانه­ای لقب گرفت چراکه همین رسانه­ها بصورتی یکپارچه به ایجاد ذهنیتی واحد درمیان مخاطبین جهانی پرداختند و چنین القاء کردند که مثلا هم اینک فلان شهر با 300 هواپیما مورد حمله قرار گرفته و سران حکومت محلی تسلیم شدند، ولی در واقعیت اصلا حمله­ای در کار نبود اما همین همسویی در ارائه اخبار باعث تضعیف روانی دشمن و تصور شکست و در نهایت تسلیم شدن حریف با کمترین هزینه بود.

وقتی ما خارج از این حیطه به موضوع می­نگریم و چنین همسویی رفتاری را در میان بیشمار رسانه غربی می­بینیم، نمی­توانیم چنین تناقض ظاهری را در عملکرد این رسانه­ها درک کنیم، چراکه از یک طرف این رسانه­ها اکثرا مستقل هستند و هیچ گونه چهارچوب یا قانون محدود کننده­ای در قبال عملکرد آنها وجود ندارد و از طرف دیگر با وجود این استقلال، تمام این رسانه­ها از یک قانون نانوشته و یک رفتار حساب شده در قبال موضوعات مختلف پیروی می­کنند. حال برای ساده کردن موضوع و درک این همسویی عمومی مثلا می­گوییم تمام رسانه­های غربی وابسته به لابی­های صهیونیستی هستند. حال اینکه اصلا چنین چیزی نمی­تواند وجود داشته باشد.

لینک به دیدگاه

بنابراین مثالها می­بینیم که سیاست، اقتصاد، فرهنگ و سایر مولفه­های اجتماعی به نوعی در تعامل سازنده با یکدیگر به یک همسویی رسانه­ای منجر شده­اند که در عین حالی که منافع تک تک واحدهای سازنده آن تامین می­شود، منافع ملی و عمومی عظیمی را هم به دنبال دارد. حال با این مثالها در حوزه رسانه­های غربی اگر نگاهی دوباره به ایده "هایپرکیوب مجازی در معماری" و "ایجاد یک تشکل صنفی مجازی" بیاندازیم خواهیم دید آنچه که در به ثمر رسیدن این ایده می­­تواند موثر واقع شود پیروی از قوانین نانوشته­ای است که منافع تمامی ارکان سازنده یک پیکره را دربر می­گیرد و ریشه آن در ایجاد یک فرهنگ رفتاری مسئولانه در حیطه مجازی است. به نظرم در این برهه از زمان، تکنولوژی نت فرصت بی­نظیری را در اختیار ما قرار داده و اگر بتوانیم درک صحیحی از این موقعیت داشته باشیم نه تنها در زمینه معماری بلکه در تمام زمینه­ها خواهیم توانست یک جهش عظیم تاریخی را تجربه کنیم.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...