رفتن به مطلب

استفاده از Lens Blur برای ایجاد عمق میدان كم


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

گاه تهیه عكس با عمق میدان كم در دوربینهای دیجیتال ارزان قیمت، بسیار مشكل است.از سوی دیگر گاهی برای تاكید خاص روی یك موضوع، تهیه چنین عكسهایی بسیار الزامی بنظر میاید.(برای آشنایی با مفاهیم عمق میدان به این مطلب و این مطلب مراجعه نمایید).

برای ایجاد جلوه عمق میدان كم در نسخه های قدیمی فتوشاپ، بایستی نواحی خارج از فوكوس را انتخاب كرده و سپس با استفاده از ***** Gaussian Blur ،آن قسمتها را محو نمود.اما عیب این روش این بود كه عكس تهیه شده چندان واقعی بنظر نمیرسید.

در فتوشاپ CS امكانی بنام Lens Blur وجود دارد كه دقیقا میتواند جلوه عمق میدان كم را شبیه سازی نماید.نكته جالب در مورد این ابزار این است كه كنترلهایی بسیار دقیق برای ایجاد شبیه سازی دارد كه با توجه به همین كنترلها میتوان متوجه شد كه چرا حاصل كار این ابزار تا این اندازه واقعی بنظر میرسد. كنترلهایی نظیر فاصله كانونی و شكل روزنه دیافراگم.

حالا مراحل انجام كار را با هم مرور كرده و در ضمن كار، به نكات مهم آن اشاره میكنیم:

 

 

4ymr3v3p707pet99hal.jpg

 

 

در این تصویر میخواهیم با ایجاد جلوه عمق میدان كم ، تاكید بیشتری بر گل داشته باشیم.در حقیقت با این عمل مناطقی از تصویر را از فوكوس خارج خواهیم كرد.

ابتدا سعی میكنیم گل را انتخاب كنیم.برای این كار میتوانیم از ابزار Lasso Tool ویا Magnetic Lasso Tool با مقدار Feather 2 تا 3 پیكسل استفاده نماییم.

پس از اینكه مرحله انتخاب انجام شد، از طریق Select > Inverse انتخاب را معكوس میكنیم تا نواحی خارج از فوكوس تعیین شوند.

حال برای ایجاد نقشه عمق میدان، وارد پالت Channel شده و با كلیك روی دكمه Save Selection As Channel‌ (كه در قسمت پایین پالت قرار دارد) ، نواحی مورد نظرمان را به یك كانال آلفا تبدیل میكنیم.

 

 

 

n3sdousjmu1bom1xzqx8.jpg

 

 

حال مجددا وارد پالت لایه میشویم و درحالیكه هنوز انتخاب نواحی خارج از فوكوس وجود دارد، با فرمان Layer > New > Layer Via copy ، یك لایه جدید شامل همین نواحی انتخاب میسازیم.

 

 

 

wsgzhdwa4i4lbgqe9zth.jpg

 

 

خب، آماده سازیهای اولیه تمام شد و حالا (در حالیكه همین لایه جدید در حالت انتخاب شده قرار دارد،) از طریق Filter > Blur > Lens Blur وارد پنجره اصلی تنظیمات Lens blur میشویم:

 

 

 

kbeenhayd00fxbm0vn76.jpg

 

 

 

گزینه Preview را انتخاب كنید تا پیش نمایشی از نتیجه كار را مشاهده نمایید.برای مراحل اولیه كار گزینه Faster و در مرحله نهایی گزینه More Accurate‌ را انتخاب نمایید.چرا كه این گزینه اخیر نیاز به زمان بیشتری برای Render دارد.

در قسمت Source گزینه Layer Mask را انتخاب نمایید.با تغییر مقدار Blur Focal Distance میتوانید تعیین كنید كه چه فواصلی، خارج از فوكوس قلمداد شوند.مثلا با انتخاب عدد 100 منطقه خارج از فوكوس در جلو و پشت گل، بیشتر از حالتی است كه عدد 50 را انتخاب نمایید.اگر گزینه invert انتخاب شود، نقشه عمق میدان برای تعیین قسمت واضح جلو و پشت گل برعكس میشود.یعنی اندازه فواصل واضح جلو و پشت جسم با یكدیگر عوض میشوند.

تنظیمات قسمت Iris نیز جالب است.در این قسمت میتوانید شكل روزنه داخلی دیافراگم را انتخاب نمایید.گزینه Radius حداكثر میزان محو شدگی را تعیین میكند. گزینه Blade Curvature هر چه بیشتر باشد، روزنه داخلی گردتر و به شكل دایره نزدیكتر است.

در قسمت Highlight تعیین نمایید كه در چه حدی از روشنایی، نواحی خارج از فوكوس، Highlight در نظر گرفته شوند.و این دقیقا اتفاقی است كه در عمقهای میدان كم رخ میدهد.

كنترل میزان نویز نیز تلاشی است برای هرجه واقعی تر كردن این جلوه.با این كنترل میتوانید میزان و نوع نویز ( uniform یا Gaussian ) را تعیین نمایید تا تصویر بسیار واقعی بنظر برسد.حتی میتوانید فقط نویز تكرنگ ( بجای نویز رنگی ) به نواحی خارج از فوكوس اضافه كنید.

در نهایت روی OK‌كلیك كنید تا این ***** به تصویرتان اعمال شود.

 

 

 

avpksqfvul9ennx27r8.jpg

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...