رفتن به مطلب

مدیریت رنگ در چاپ عکسهای دیجیتال


ارسال های توصیه شده

"پرینتر من رنگها را خوب چاپ نمیكند"

"رنگهای عكسهای چاپ شده با پرینتر من، اصلا به زیبایی عكسهایی كه در مانیتورم میبینم، نیست"

"چگونه میتوانم قبل از چاپ بفهم كه پرینترم چگونه رنگها را چاپ میكند"

"چگونه مطمئن شوم كه دستگاه چاپ عكاسی ، رنگها را چگونه چاپ میكند"

"چگونه..."

...

مشكلات فوق میتواند برای هركسی كه با چاپ عكسهای رنگی دیجیتال سروكار دارد، اتفاق بیافتد.برای چاپ دقیق رنگها، نكاتی وجود دارد كه تقریبا میتوان گفت بدون رعایت آنها نمیتوانیم چاپ رنگی خوبی داشته باشیم.قبلا در نوشته ای تحت عنوان "مدیریت رنگ" به موضوع كالیبراسیون رنگ دستگاههای ورودی(مانند اسكنر و دوربین دیجیتال)، مانیتور و نیز پرینتر پرداختیم.در این نوشتار سعی میكنیم بر موضوع چاپ دقیق رنگی، نگاهی جدی تر و موشكافانه تری داشته باشیم. چرا كه دانستن نكات ومطالب این نوشته باعث خواهد شد كه در هنگام كار با پرینتر خانگی و یا دستگاههای چاپ، چاپی دقیق و مطابق میلتان داشته باشید.

پس از مطالعه این نوشتار خواهید توانست:

• در هنگام چاپ با پرینتر خانگی، فرآیند مدیریت رنگ را اعمال كنید.

• با استفاده از Rendering Intent ،اولویت و نوع چاپ رنگی را برای مقاصد مختلف تعیین كنید.

• قبل از چاپ با پرینتر، آنرا در مانیتور شبیه سازی نمایید.

• قبل از چاپ با دستگاههای چاپ، آنرا در پرینتر خانگی شبیه سازی كنید.

• و درنهایت تصویر خود را برای چاپ با دستگاههای چاپ دیجیتال آماده سازی نمایید.

در این نوشتار نرم افزار هدف ما، مانند همیشه، فتوشاپ است.چرا كه در این نرم افزار فرایند مدیریت رنگ بسیار كامل و حرفه ای است.(و با توجه به ارزان بودن آن در ایران {یا بهتر است بگوییم مجانی بودن آن} بهتر است به نرم افزار دیگری نپردازیم).

پیش نیاز این نوشتار، مقاله مدیریت رنگ است كه برای فهم كامل این نوشته، خواندنش موكدا! پیشنهاد میشود.

 

 

چاپ با پرینترهای رنگی خانگی

همانگونه كه در مقاله مدیریت رنگ گفته شد، پرینتر خانگی رنگها را با تركیب جوهرها تولید میكند ولی مانیتور، رنگها را با نور تولید میكند.بنابراین نمیتوان از پرینتر انتظار داشت كه دقیقا همان رنگهایی را كه شما در صفحه مانیتور میبینید چاپ كند.و این همان مفهوم اختلاف Gamut این دو دستگاه است.اما میتوان با رعایت اصول مدیریت رنگ و تركیب آن با فضای كاری خود، چاپهایی با رنگهای قابل انتظار داشته باشیم. رعایت اصول زیر در این باره بسیار مفید خواهد بود:

1- اگر تصویر شما در حالت RGB است برای چاپ با پرینترهای خانگی، آنرا تبدیل به حالت CMYK نكنید.تمام سیر كاری (از ویرایش تا چاپ ) باید در حالت RGB باشد.

2- برای تولید رنگهای مورد نظر شما در چاپ، باید اولا مانیتور كالیبره شود و ثانیا برای چاپ از پروفایل مخصوص برای پرینتر و كاغذ استفاده شود.در صورتی كه پروفایل فقط برای پرینتر تعریف شده باشد، (بدون در نظر گرفتن نوع كاغذ) نتایج كار عالی نخواهد بود.(هر چند بهتر از زمانی است كه اصلا از پروفایل استفاده نكنید).برای اطلاعات بیشتر درباره تنظیم پروفایل پرینتر، به مقاله مدیریت رنگ مراجعه كنید.

3- مدیریت رنگ در هنگام چاپ: تنظیم گزینه های مدیریت رنگ در صفحه Print with Preview باعث میشود كه فتوشاپ بهتر بتواند فرایند تنظیم رنگها در هنگام چاپ بكار ببرد.

برای مدیریت رنگ در هنگام چاپ، بسته به اینكه پروفایل خاص پرینتر و كاغذ را در اختیار داشته باشید یا نه، دو مسیر زیر وجود دارد:

odt6xagqucnu1cna8uwe.jpg

 

الف: اگر به پروفایل خاص پرینترتان دسترسی ندارید ویا پروفایلهای خاص كاغذ های مختلف را در اختیار ندارید، به روش زیر عمل نمایید:

در صفحه Print With Preview گزینه Show more Option و سپس Color management را از منو انتخاب نمایید.در قسمت Source Space گزینه Document ودر قسمتPrint Space گزینه Printer Color Management را انتخاب نمایید.

qbo7318w1mxxhqyke0he.jpg

 

گزینه Intent نیاز به كمی توضیح دارد:

این گزینه كنترل میكند كه چگونه سیستم مدیریت رنگ، رنگها را از یك فضا به فضای رنگی دیگر تبدیل نماید.(مثلا از مانیتور به پرینتر).انتخاب این گزینه بستگی به این دارد كه چه رنگهایی در تصویر شما اهمیتی حیاتی دارند و كلا تمایل شما برای ظاهر كلی رنگها در تصویر چاپ شده ،چیست:

گزینه Perceptual سعی میكند ارتباط رنگها را با چشم انسان حفظ نماید و تصویر نهایی برای چشم طبیعی به نظر برسد.این گزینه برای چاپ عكسهای رنگی دوربینها ،بخصوص در مواردی كه حاوی رنگهای خارج Gamut فراوانی است، مناسب میباشد.

گزینه Saturation سعی میكند رنگهای درخشنده تولید نماید.این گزینه برای چاپ نمودارها و علائم گرافیكی تجاری مناسب است.چرا كه در اینجا درخشندگی و جذابیت رنگها، مناسب تر از حفظ ارتباط بین رنگها است.

Relative Colorimetric :با انتخاب این گزینه شدیدترین ناحیه پرنور تصویر با روشنترین ناحیه فضای رنگی پرینتر تطابق داده میشود و سپس بقیه رنگها به همان میزان شیفت داده میشوند.این گزینه نسبت به گزینه Perceptual رنگهای بیشتری را حفظ مینماید.

Absolute Colorimetric : در این مورد رنگها به همان صورت اولیه به فضای كاری پرینتر تبدیل میشوند ورنگهای خارج Gamut نیز حذف میشوند.انتخاب این گزینه در مواردی مناسب است كه میخواهیم نوع چاپ رنگی را بدون تبدیل رنگ ببینیم تا به رفع عیبهای خاص بپردازیم.

پس از انتخاب گزینهIntent دكمه print را میزنیم تا صفحه دوم تنظیم ظاهر شود.در قسمت properties دقت چاپ را تنظیم مینماییم و درنهایت تصویر را چاپ میكنیم.

ب:

همانگونه كه گفته شد در صورت استفاده از پروفایل خاص پرینتر و كاغذ مورد استفاده تان ،به ایده آلترین حالت چاپ رنگی خواهید رسید. اگر این پروفایلها را در اختیار دارید، برای نصب آنها به مقاله مدیریت رنگ مراجعه نمایید.

پس از نصب پروفایلها، ادامه كار تقریبا مانند روش قبل است با یكسری تفاوتهای جزئی:

- در مرحله انتخاب Print Space ،پروفایل خاص پرینترتان را انتخاب نمایید.

- پس از كلیك روی دكمه Print و در صفحه Properties : چون در اینحالت فتوشاپ خودش میخواهد مدیریت رنگ را انجام دهد، بایستی تنظیمات رنگ درایور پرینتر را خاموش نمایید.(همانگونه كه در مدیریت رنگ گفته شد اعمال دوباره مدیریت رنگ، باعث بهم ریختگی رنگها خواهد شد.)

 

 

Soft-Proofing :

در صورتیكه یك سیستم به درستی پروفایل شده باشد، میتوان در مانیتور یك پیش نمایش آزمایشی از چاپ نهایی ایجاد كرد تا بفهمیم كه در نهایت تصویر در یك پرینتر خاص چگونه چاپ خواهد شد. به این فرآیند Soft-Proofing میگویند.در حقیقت با اینكار میتوان قبل از چاپ، عیبهای رنگی چاپ آنرا در مانیتور مشاهده كرد و به اصلاح آن پرداخت.باید بخاطر داشت كه كیفیت این فرآیند بستگی به كیفیت مانیتور، اصلاح درست پروفایل مانیتور و پرینتر و نیز نورهای محیطی محل كارتان دارد.

با فرمان

View > Proof setup > Custom

وارد صفحه تنظیم Proof Setup میشوید.

24ow9cwf8ukkg7t87kw2.jpg

از قسمت Profile ،پروفایل خاص دستگاه خروجیتان را انتخاب كنید: پروفایل پرینتر، پروفایل پرینتر برای چاپ با كاغذ خاص، پروفایل دستگاههای چاپخانه ای، و یا حتی پروفایل یك سیستم عامل دیگر.

سپس گزینه Intent را نیز طبق توضیحاتی كه داده شد، انتخاب نمایید.

گزینه Use Black Point Compensation ( كه معمولا انتخاب شده است) باعث میشود كه تیره ترین رنگ موجود در فضای كاری تصویر، به تیره رنگ ترین رنگ موجود در فضای كاری مقصد(پرینتر) تبدیل شود.این گزینه بهتر است همیشه در حالت انتخاب شده باشد.

گزینه Simulate White Paper پیش نمایشی از رنگ سفید (كه توسط پروفایل پرینتر تعریف شده) ایجاد میكند.

گزینه Simulate Ink black رنگ طوسی تیره ای را كه اكثر پرینترها بجای سیاه خالص تولید میكنند، نمایش میدهد.

در حقیقت با این دو گزینه میتوانید به نوع رنگ سفید یا سیاه خالص كه توسط پرینتر تولید میشود، پی ببرید.

در نهایت میتوانید Soft Proof حاصله را برای استفاده های بعدی ذخیره نمایید.

 

 

نكات قابل توجه برای استفاده از Soft Proof :

• لازم است مجددا تاكید كنیم كه برای استفاده از این روش بایستی پروفایلهای مانیتور و پرینتر نصب شده باشد و مانیتور نیز كالیبره شده باشد.

• پس از تعیین نوعSoft Proof ونمایش آن، برای بازگشت به حالت معمول نمایش ، از منوی View گزینه Proof Color را از حالت انتخاب خارج كنید.با انتخاب مجدد این گزینه به حالت Soft Proof برگشت خواهید كرد.

• برای آنكه بهتر بتوانید رنگها را در حالت Soft Proof با حالت اصلی مقایسه كنید، میتوانید در دو پنجره كنار هم عمل نمایید:برای این منظور از منوی

Window > Arrange > New Window

را انتخاب كنید .حال پنجره اصلی را انتخاب و Soft Proof را برآن اعمال نمایید.

 

 

Hard Proof :

در Soft Proof پیش نمایشی از چاپ نهایی در مانیتور تهیه كردیم.حال در Hard Proof ما یك "پیش چاپ" از چاپ نهایی تهیه میكنیم. این روش برای مواردی كاربرد دارد كه شما میخواهید تصویرتان را با پرینتر دیگری و یا با دستگاههای چاپ حرفه ای چاپ نمایید.با این روش میتوانید یك چاپ شبیه سازی شده روی پرینتر خودتان تهیه كنید تا بدانید كه در چاپ نهایی رنگها چگونه چاپ خواهند شد.

برای انجام Hard Proof ابتدا از طریق

View > Proof Setup > Custom

پروفایل دستگاه چاپی كه میخواهید شبیه سازی آن انجام شود، را انتخاب نمایید.آنرا ذخیره كرده و پنجره Proof Setup را با دكمه OK ببندید.

حال از File > Print With Preview وارد پنجره Print شده و Show More Option را انتخاب كنید.در قسمت Source Space گزینه Proof setup را انتخاب كنید.در جلوی آن نیز همان پروفایل مورد نظرتان باید نمایش داده شود.

q6slw7w65vfb7p6if4c.jpg

در قسمت Print Space ‌در صورتی كه از پروفایل پیش فرض پرینتر استفاده میكنید گزینه Printer Color Management را انتخاب نمایید.و در صورتی كه پروفایل خاص برای پرینتر وكاغذ در اختیار دارید، باید پروفایلتان را از منو انتخاب نمایید.دقت كنید كه این پروفایل همان پروفایل مخصوص پرینتر شماست و ربطی به دستگاه چاپ نهایی ندارد.در صورت انتخاب پروفایل خاص برای پرینترتان بخاطر داشته باشید كه تنظیم مدیریت رنگ درایور پرینتر(كه از طریق Properties در صفحه بعد Print انجام میشود) را خاموش نمایید.

در نهایت تصویرتان را چاپ نمایید تا دریابید كه در دستگاه چاپ نهایی، این تصویر چگونه چاپ خواهد شد.

 

چاپ با دستگاههای چاپ تجاری

با فتوشاپ میتوانید تصاویرتان را برای چاپهای تجاری (چاپ با دستگاههای چاپ دیجیتال و افست لیتوگرافی) آماده نمایید.

در ابتدا لازم است به دو مفهوم اشاره ای داشته باشیم:

• Halftoning : در دستگاههای چاپ برای آنكه چاپی یكنواخت از رنگ ایجاد نمایند، از فرآیندی بنام Halftoning استفاده میكنند.در این فرآیند تصویر به نقاط كوچكی شكسته میشود و با ایجاد تفاوت در اندازه این نقاط در هنگام چاپ، امكان چاپ رنگهای یكنواخت حاصل میشود.در پرینترهای جوهر افشان نیز تصویر به نقاط كوچكی شكسته میشود اما اندازه این نقاط متفاوت نیست.امكان كنترل فرآیند Halftoning بخوبی در فتوشاپ فراهم شده است.

• Color Separation:(جداسازی رنگها).در چاپهای تجاری هر تصویر رنگی به چندین رنگ مجزا تقسیم شده وهر كدام روی یك صفحه مادر Master plate چاپ میشود تا درنهایت با تركیب آنها تصویر مورد نظر چاپ شود.در اكثر مواقع اینها رنگهای CMYK هستند.در فتوشاپ امكان تنظیم دقیق و جداگانه این رنگها نیز وجود دارد.

 

مهمترین موضوع در زمینه آماده سازی تصاویر برای چاپ تجاری، اطلاع داشتن از نحوه عملكرد و روند كاری مركز چاپ مورد نظر است.باید با آن مركز تماس گرفته و از نحوه عملكردشان اطلاعاتی كسب كنید.مثلا ممكن است آنها اصلا فایل CMYK را از شما قبول نكنند، چرا كه میخواهند خودشان با تنظیمات خاص، این تبدیل را انجام دهند.كلا چند سناریو زیر ممكن است وجود داشته باشد:

الف:

كل روند كاری باید در حالت RGB انجام شده و فایل بصورت RGB به مركز چاپ تحویل داده شود.در این حالت نكته مهم آن است كه اولا شما پروفایل كاری خود را به فایل تصویری الحاق نمایید و ثانیا در مركز چاپ نیز امكان خواندن پروفایل الحاقی شما وجود داشته باشد.

برای الحاق پروفایل كاری شما به فایل تصویر در هنگام استفاده از دستور Save As ،در قسمت Color، گزینه ICC Profile را انتخاب نمایید.

snkmwsnym7d0kdsk6fz5.jpg

ب:

تا مرحله اتمام ویرایش، كار در حالت RGB انجام میشود و سپس به فرمت CMYK تبدیل میگردد.پس از تبدیل، بایستی تنظیمهای دقیق و ظریف، با استفاده از Levels ، Curve و Hue/Saturation ،انجام شود.این تنظیمات بخصوص برای نواحی تیره و یا روشن تصویر اهمیتی حیاتی دارند.

ج:

برخی مراكز چاپ فایل تصویری فتوشاپ را قبول نمیكنند بلكه تنها با فایلهای برنامه های صفحه بندی(مانند Adobe Page Maker یا Adobe InDesign ) و یا برنامه های ویرایش برداری(مانند Adobe Illustrator ) كار میكنند.در این موارد باید فایل نهایی خود را در این برنامه ها قرار داده و فایل خروجی آنها را به مركز تحویل دهید.

نكته جالب آن است كه با انجام یك Soft Proof یا Hard Proof دقیق و حرفه ای میتوانید قبل از چاپ نهایی نمونه شبیه سازی شده را در مانیتور یا پرینتر خانگی خود ببینید و اگر نیاز به اصلاح داشت، قبل از ارسال فایل، ویرایشهای رنگی را انجام دهید.البته برای این كار نیاز به پروفایل دستگاه چاپ مورد نظر دارید.

این نوشتار در اینجا به پایان میرسد.اما در زمینه چاپ، مطالب گفتنی بسیار است.ولی فكر میكنم تقریبا با دانستن مطالب فوق و نیز مقاله مدیریت رنگ، برای چاپ دقیق رنگی مشكلی نداشته باشید.البته یكسری مطالب در باره استفاده مستقیم از فتوشاپ برای چاپ با دستگاههای چاپ وجود دارد كه چون برای اكثریت افراد، مورد استفاده ای ندارد، از آنها صرفنظر كردیم.(در صورت تمایل خوانندگان این سایت، در مقاله جداگانه ای به این موضوع نیز خواهیم پرداخت).

 

منابع:

• مستندات ادوب فتوشاپ و سایت ادوب

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
, Why Color Management,

• Information on Profiles, Color.org

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...