رفتن به مطلب

هر روز يك مادر هنگام زايمان در كشور مي‌ميرد


ارسال های توصیه شده

وزير بهداشت گفت: متأسفانه روزانه بيش از يك مرگ مادر در كشور بر اثر زايمان اتفاق مي‌افتد كه اين آمار در كشورهاي پيشرفته 7 در 100 هزار است.

 

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس، مرضيه وحيد‌دستجردي امروز در دوازدهمين كنگره بين‌المللي زنان و زايمان افزود: بخشي از خدمات مامايي برپايي كنگره‌ها است و بخش اعظم آن به وجود اساتيد بزرگ است كه هم در علم و هم در عمل تجربيات خود را در اختيار دانشجويان خود قرار داده‌اند.

 

وي گفت: 5 عمل اصلي و تخصصي مورد نياز كشور در رشته زنان و زايمان وجود دارد چرا كه اين افراد از ابتداي زندگي مردم با آنها درگير هستند و نياز مردم را برطرف مي‌كنند.

 

وزير بهداشت افزود: اگر نوزادي خوب به دنيا بيايد مسير خوبي در زندگي خواهد داشت.

 

وحيد دستجردي گفت: رشته زنان يك رشته حساس، اورژانسي، پرتنش و استرس‌زا است و همين استرس كار متخصصان اين رشته را سخت كرده است و موجب شده است افراد شكايت بيشتري از اين افراد داشته باشند.

 

وي اضافه كرد: تقويت رشته زنان در كشور منوط به درخواست گروه زنان و زايمان دانشگاه‌ها است و با توجه به سند چشم‌انداز 20 ساله و توصيه رهبر در سال 1404 بايد اولين قدرت در منطقه باشيم و رسيدن به اين مرحله نيازمند كمك اساتيد گروه زنان در كشور و به ويژه اساتيد دانشگاه علوم پزشكي تهران هستيم.

 

وي افزود: اين افراد با دادن ايده‌هاي جديد مي‌توانند موجب تقويت اين رشته شوند. ايران تنها كشور دنيا است كه بر اساس مسائل علمي و آموزشي مسئوليت ارائه خدمات را برعهده دانشگاه‌هاي علوم پزشكي گذاشته است.

 

وحيددستجردي افزود: گروه‌هاي متولي در دانشگاه‌ها مي‌توانند چتر حمايتي خود را براي راه‌اندازي رشته‌هاي كمتر توسعه يافته در شهرستان‌ها و نقاط محروم كشور براي توسعه رشته‌هاي تخصصي فراهم كنند.

 

وزير بهداشت اضافه كرد: اهدافي كه از سوي سازمان who به عنوان توسعه هزاره پيگيري شده است بسيارند اما يكي از آنها كاهش مرگ و مير مادران و نوزادان است كه همه كشورهاي دنيا تا سال 2015 بايد به اين اهداف دست پيدا كنند و ايران از اين اهداف پا را فراتر گذاشته است و به هدف‌هاي خوبي رسيده است.

 

وحيددستجردي گفت: 30 سال پيش ميزان مرگ مادران 240 در 100 هزار نفر بوده است كه اين آمار اكنون به 24 در 100 هزار نفر رسيده است.

 

وزير بهداشت افزود: مرگ مادر يك مصيبت است بنابراين بايد برنامه كشوري براي كاهش آمار مرگ و مير مادران داشته باشيم. امروزه متأسفانه بيش از يك مادر در كشور مي‌ميرد كه اين آمار در كشورهاي پيشرفته 7 در100 هزار است.

 

وحيد دستجردي اضافه كرد: ميزان باروري و زايمان در كشورهاي پيشرفته با كشور ما قابل مقايسه نيست و با وجود متخصصان و بزرگان در رشته زنان انتظار داريم آمارها مانند كشورهاي پيشرفته باشد.

 

وزير بهداشت گفت: جهت‌دهي كنگره‌ها بايد به سمت ارائه مسائل بهداشتي و تخصصي و در حوزه كاهش مرگ و مير مادران و نوزادان باشد.

 

وحيد دستجردي گفت: نارس بودن نوزادان مهمترين عامل مرگ نوزادان است. در سالهاي اخير طرح غربالگري در قالب مادر و نوزاد (پريناتال) كه در كشور مطرح شد كه براي برخي مراكز فقط زايمان طبيعي را انجام مي‌دهند و برخي مراكز رشته‌هاي تخصصي مادر و نوزاد را فراهم كرده و مراكز پيشرفته ديگر وجود دارد كه تمام رشته‌هاي تخصصي nicu در حوزه زنان و نوزادان را فراهم كرده اند و اين تخصص پزشك است كه زن باردار را به كدام مركز سوق دهد.

 

وي اضافه كرد: در صورتي كه پزشكان ارجاع صحيحي داشته باشند شاهد كاهش 50 درصدي مرگ نوزادان به ويژه نوزادان نارس خواهيم و از بروز ناهنجاري‌هاي نوزادي پيشگيري مي‌كنيم.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...