رفتن به مطلب

افزایش عمر قطعات با تهویه مطبوع کیس


ارسال های توصیه شده

237.gifهمان‏طور که به فصل زمستان نزدیک می‏شویم، استفاده از وسایل گرمازا همانند بخاری و شوفاژ شروع می شود و بدین ترتیب دمای هوای محیط داخل منزل یا محیط کار نیز افزایش می‏یابد. به تناسب همین تغییرات دمای داخل کیس سیستم نیز افزایش می‏یابد. امروزه بسیاری از کارشناسان IT معتقدند که خنک کردن قطعات کیس به افزایش کارکرد و طولانی شدن عمر قطعات کمک شایانی می‏کند. یکی از وسایل بسیار پرکاربرد در سیستم‏های رایانه‏ای و حتی سرورها فن‏ها می‏باشند که اهمیت زیادی در خنک‏سازی و تهویه سیستم دارند. در این ترفند به معرفی 6 راهکار برای تهویه مطبوع محیط داخل کیس می‏پردازیم.

 

1- هر هفته درب کیس خود را باز کنید و تمامی فن‏ها، بویژه فن CPU را تمیز و گردگیری کنید.

 

2- هرگز با جاروبرقی و وسایل مشابه فن‏ها را تمیز نکنید، این کار باعث می شود فن‏ها با سرعت به چرخش درآیند و سبب گرم شدن ناگهانی موتور فن شده و از عمر مفید آن بشدت می‏کاهد و حتی ممکن است فن دیگر کار نکند. شما می‏توانید از دستمال با چند قطره آب برای تمیز کردن استفاده کند.

 

3- اگر کیس شما دارای جایگاه‏‏های ویژه فن است، فن را به این جایگاه‏ها اضافه کنید. با نگاه کردن به اطراف کیس خواهید دید که جاهای خالی برای نصب فن وجود دارد یا خیر. همچنین جعبه‏های کیس انواع مختلفی دارند که شما می‏توانید برای تهویه بهتر از کیس‏هایی که جایگاه فن بیشتری دارند استفاده کنید.

 

4- اگر قصد خرید فن برای قطعاتی نظیر CPU ،Power، کارت گرافیک و جعبه کیس را دارید از فروشنده بخواهید یک فن با دور چرخش بالا و پره‏های زیاد به شما بدهد. این فن‏ها به خاطر سرعت و پره‏های بیشتر در افزایش تهویه مطبوع به شما کمک خواهند کرد. همچنین چند سالی است که فن‏های آبی دربازار یافت می‏شود که کمی گران قیمت هستند، اگر از نظر مالی مشکلی ندارید پیشنهاد می‏کنیم از این فن‏ها استفاده کنید تا دما را به حداقل کاهش دهند.

 

5- با کوچکترین صدای فن‏ها، سریعاً چک کنید چه مشکلی پیش آمده که سبب ایجاد صدا شده است. بیشترین عوامل صدا به دلیل تماس فن‏ها با یک شئ خارجی مثل کابل‏ها، گرد و خاک شدید دور فن و یا نیم‏سوز شدن فن‏ها می‏باشد.

 

6- فن CPU یکی از مهم‏ترین و حساس‏ترین فن‏های کیس است. سرعت و راندمان دمای CPU و مادربورد سیستم خود را از تنظیمات BIOS سیسم دنبال کنید. همچنین اگر احساس می کنید سیستم بدون دلیل Reset می‏شود و یا پی‏در‏پی هنگ می‏کند و یا کند عمل می کند ابتدا فن CPU را با توجه به توضیحاتی که داده شد چک کنید

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

شاید شما نیز افرادی را مشاهده کرده اید که برای خنک نگه داشتن سیستم درب کیس را باز می کنند. آیا این بهترین روش خنک نگه داشتن کامپیوتر است؟

بعضی از کاربران به اشتباه فکر میکنند که اگر یک طرف کیس را باز بگذارند این عمل موجب خنک شدن اجزای داخلی کامپیوتر میشود. این تصور نادرست است!

زیرا هنگامی که یک طرف کیس باز باشد هوایی که در اثر کار کردن فن تولید میشود مسیر مشخصی برای حرکت کردن نخواهد داشت و نمیتواند به درستی در میان اجزایی که اطرافش هستند بچرخد.

این عمل موجب میشود که سیستم نسبت به قبل گرمتر شود. ولی اگر فن سیستم خراب است و شما چاره ای جز برداشتن در کیس ندارید دقت کنید که یک پنکه یا کولر مستقیمأ پشت کیس را خنک نگه دارد. همانطور که میدانید گرمای زیاد باعث به وجود آمدن خطا و یا خراب شدن وسایل داخل کیس میشود. علاوه بر این کیسی که درش بسته باشد گرد و غبار کمتری در آن جمع میشود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...