رفتن به مطلب

خصوصيات خلقي افراد با صفات شخصيتي ارتباط مستقيم دارد


ارسال های توصیه شده

يک دكتراي رواشناسي گفت: صفات شخصيتي در افراد مي‌تواند در بروز رفتارهاي مختلف خلقي به ويژه رفتارهاي مثبت و منفي تأثير گذار باشد.

 

 

دكتر رفيعي نيا در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود: ابعاد شخصيتي و برونگردي و نوروز گرايي در پردازش داده ها و اطلاعات هيجاني نقش تعديل كننده خلق مثبت و منفي را در افراد بر عهده دارند كه تا به حال 654 دانشجوي مختلف مورد بررسي در اين زمينه قرار گرفته‌اند.

وي گفت: تحقيقات نشان مي‌دهد ابعاد برونگردي و نوروز گرايي به 4گروه مختلف تقسيم مي‌شوند مانند برونگرد، درونگرد، نوروزگرا، و پايدار هيجاني.

اين روانشناس ادامه داد: به افراد مورد آزمايش يكبار خلق مثبت و يكبار خلق منفي القاء شد كه در هر 2 بار القاء آزمودني ها، 3 تكليف شناختي يادآوري آزاد، درجه بندي احتمال و تكميل داستان را انجام دادند.

رفيعي نيا خاطرنشان كرد: در موقعيت‌هاي خلقي مثبت، افراد برونگرد نسبت به افراد درونگرد و افراد نوروزگرا و پايدار هيجاني قضاوت و تفسير مثبت تري دارند و در موقعيت‌ خلقي منفي افراد برونگرد ديدي برعكس دارند، همچنين در مقايسه عملكرد افراد هر گروه در 2 موقعيت خلقي، افراد برونگرد در موقعيت خلقي مثبت نسبت به موقعيت خلقي منفي تفسير مثبت تر و افراد نوروز گرا هم در موقعيت خلقي منفي نسبت به موقعيت خلقي مثبت قضاوت و تفسير منفي تري دارند.

وي اظهار داشت: پژوهش ها نشان مي‌دهد كه صفات شخصيتي به گونه همگرا با هيجان با برخي زمينه‌هاي پردازش اطلاعات هيجاني تأثير داشته و از طرف ديگر بر نقش تعديل كننده حالت‌هاي خلقي در قضاوت و تفسير افراد برونگرد و نوروز گرا تأكيد دارد و بين هيچ يك از 2 گروه شخصيتي و حالت‌هاي خلقي آنها قضاوت معني داري مشاهده نشده است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...