رفتن به مطلب

ایمیپرامین imipramine


اذین25

ارسال های توصیه شده

ایمیپرامین برای رفع علایم افسردگی ، شب ادراری ، اختلالات وسواسی و ترس ، دردهای عصبی ، و مواردی دیگر تجویز می شود. این دارو از دسته داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای است .

چگونگی مصرف

ایمیپرامین با مقادیر متفاوتی برای مشکلات متفاوت و افراد متفاوت تجویز می شود. هیچ گاه بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده مصرف نکنید، از دستورات پزشکتان به دقت پیروی کنید. ایمیپرامین خوراکی را می توان با غذا مصرف کرد تا دل به هم خوردگی ناشی از آن کاهش یابد، ممکن است ۶-۱ هفته طول بکشد تا اثرات این دارو آغاز شود. پس از آغاز اثرات حتی در صورت احساس بهبودی نیز دارو را ادامه دهید. به دقت از دستورات پیروی کنید. اگر روزی یک نوبت پیش از رفتن به بستر ایمیپرامین مصرف می کنید. و حال یک نوبت را فراموش کرده اید، نوبت فراموش شده را صبح مصرف نکنید، چرا که ممکن است موجب علایم آزاردهنده شود؛ در این مورد با پزشکتان تماس بگیرید. اگر روی چند نوبت ایمیپرامین مصرف می کنید، نوبت فراموش شده را بلافاصله پس از به یادآوردن مصرف کنید. اگر تقریباً موقع مصرف نوبت بعد شده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده ، به برنامه دارویی منظم خود برگردید، مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز هر یک از نشانه های نادر ولی جدی زیر مصرف ایمیپرامین خود را قطع کرده ، با پزشکتان تماس بگیرید: تاری دید؛ گیجی ؛ یبوست ؛ مشکل در صحبت کردن ؛ چشم درد؛ ضربان قلب تند، کند یا نامنظم ؛ لرزش دست ؛ غش ؛ اضطراب ؛ مشکل در صحبت کردن ؛ عدم تعادل ؛ سفتی عضلات دست و پا؛ صورت شبیه ماسک ؛ گلودرد؛ تب ؛ کبودی یا خونریزی غیرعادی ؛ زردی پوست یا چشم ؛ بثورات جلدی ؛ تورم سرگیجه ؛ خواب آلودگی ؛ خشکی دهان ، سردرد، افزایش اشتها، تهوع ، سوزش سردل ، اسهال ، مشکل در خوابیدن ، یا افزایش وزن . علایم ترک دارو ـ نظیر سردرد، تهوع ، استفراغ ، اسهال ، تحریک پذیری ، یا خواب مختل همراه رویاهای واضح ـ ممکن است در صورت قطع ناگهانی ایمیپرامین مشاهده شود؛ با پزشکتان تماس بگیرید.

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف ایمیپرامین ، پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به ایمیپرامین یا دیگر داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ؛ سایر داروهای ضد افسردگی (ماپروتیلین ، ترازودون )؛ کاربامازپین (دارویی ضد تشنج )؛ یا هر نوع ماده غذایی ، رنگ خوراکی یا نگهدارنده .

بارداری و شیردهی

مصرف داروهای دیگر، به ویژه الکل ، آرامبخش ها، دیگر داروهای ضد افسردگی ، داروهای ضد تشنج ، داروهای ضد تیرویید، سایمتیدین ، داروهای فشارخون (کلونیدین ، گوانادرال ، گوانتیدین )، مهارکننده های مونوآمین اکسیداز، یا سمپاتومیمتیک ها (داروهایی که در حساسیت ، آسم ، سرفه و سرماخوردگی مصرف می شود).

سابقه یا ابتلا به الکلیسم (اعتیاد به الکل )، آسم ، اختلال دوقطبی (افسرده ـ شیدایی )، ابتلا به اسکیزوفرنی ، صرع ، گلوکوم (افزایش فشار داخل چشم )، پرکاری تیرویید، بزرگی پروستات ، احتباس ادراری ، مشکلات قلبی یا خونی ، یا بیماری های دستگاه گوارش ، کبدی یا کلیوی

هنگام مصرف ایمیپرامین توصیه می شود

به طور منظم به پزشکتان مراجعه کنید تا بهبودی تان را زیرنظر داشته باشد.

تا پیش از مشخص شدن پاسخ بدنتان به این دارو رانندگی و کار با وسایل خطرناک احتیاط کنید. برخی افراد با مصرف ایمیپرامین دچار خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری می شوند.

در هنگام برخاستن از حالت خوابیده یا ایستادن از حالت نشسته احتیاط کنید؛ چرا که ممکن است دچار سرگیجه یا سیاهی رفتن چشم شوید. به آرامی تغییر وضعیت دهید.

برای تسکین خشکی دهان از آدامس یا آبنبات های بدون قند استفاده کنید. اگر خشکی دهان بیش از ۲ هفته طول کشید با پزشکتان مشورت کنید.

از مواجهه مستقیم و بدون حفاظت با آفتاب و استفاده از وسایل برنزه کننده بپرهیزید، چرا که ممکن است دچار آفتاب سوختگی شدید شوید. سعی کنید تا حدامکان از آفتاب بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر اجتناب کنید. در زیر آفتاب از عینک آفتابی ، یک کلاه و پوشش محافظ ، و کرم های ضد آفتاب با قدرت محافظتی (spf) حداقل ۱۵ استفاده کنید.

در مورد نیاز به مقادیر اضافی ویتامین (ریبوفلارین یا ویتامین ب ـ ۲) با پزشکتان مشورت کنید.

پیش از هرگونه عمل جراحی ، کارهای دندانی یا درمان های اضطراری ، پزشک را از این که ایمیپرامین مصرف می کنید، مطلع سازید.

ایمیپرامین را از دسترس کودکان و دور از گرما، نور مستقیم ، حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط ایمیپرامین فاسد می شود).

ایمیپرامین تاریخ مصرف گذشته را دور از دسترس کودکان در توالت دور بریزید.

هنگام مصرف ایمیپرامین نباید

الکل مصرف کنید.

بدون تأیید پزشکتان دارویی دیگر مصرف کنید

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...