رفتن به مطلب

فلوکونازول fluconazole


اذین25

ارسال های توصیه شده

فلوکونازول یک داروی ضد قارچ است که برای عفونت های کاندیدایی دهان (برفک )، گلو، و واژن و دیگر عفونت های قارچی کمتر معمول تجویز می شود.

چگونگی مصرف

مقدار تجویزی فلوکونازول ، طول درمان ، و برنامه زمانی درمان براساس محل عفونت قارچی و پاسختان به دارو متفاوت است این دارو را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد. اگر قرار است روزی یک نوبت فلوکونازول بخورید، می توانید صبح ها دارو را مصرف کنید تا آن را فراموش نکنید. پیش از مصرف سوسپانسیون خوراکی باید شیشه دارو را به خوبی تکان دهید. برای اندازه گیری دارو در شکل سوسپانسیون از پیمانه داخل جعبه دارو استفاده کنید. مهم است که دارو را سروقت و به طور کامل مصرف کنید، حتی اگر احساس بهبودی می کنید. اگر پیش از اتمام دارو و مصرفش را قطع کنید، علامت هایتان ممکن است عود کند. اگر یک نوبت را فراموش کردید، به مجردی که به یاد آوردید مصرفش کنید. البته اگر تقریباً موقع نوبت بعدی رسیده است ، نوبت فراموش شده را رها کرده ، به برنامه دارویی معمولتان بازگردید. مقدار دارو را دوبرابر نکنید.

هشدارها و عوارض جانبی

در صورت بروز هر یک از علایم زیر با پزشکتان تماس بگیرید: تب ؛ لرز؛ گلودرد؛ قرمزی پوست یا تاول ؛ از دست رفتن اشتها؛ مدفوع کمرنگ یا ادرار تیره ؛ معده درد؛ خستگی ، زردی چشم ها یا پوست ؛ خونریزی یا کبودی غیرعادی . علایم دیگری نیز ممکن است رخ دهند، ولی فقط اگر مشکل ساز شوند لازم است با پزشک مطرح شوند: سرگیجه ، خواب آلودگی ، سردرد، کاهش اشتها، تهوع ، اسهال ، یبوست ، یا دل پیچه

موارد احتیاط

در صورت وجود هریک از موارد زیر پیش از مصرف فلوکونازول ، پزشکتان را مطلع سازید:

حساسیت به فلوکونازول یا دیگر داروهای ضد قارچ

بارداری یا شیردهی

مصرف بیش از سه قوطی مشروبات الکلی در روز

مصرف داروهای دیگر، به ویژه الکل ؛ آنتی اسیدها؛ اومپرازول ؛ سوکرالفات ، داروهای ضد زخم معده (سایمتیدین یا رانیتیدین )؛ داروهای ضد دیابت خوراکی ؛ کاربامازپین ؛ سیکلوسپوزین ؛ داروهای ضد سل (ایزونیازید، ریفامپین )؛ فنی توئین ؛ داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده های خون مثل وارفارین ).

سابقه یا ابتلا به بیماری های کلیوی یا کبدی و یا الکلیسم (اعتیاد به الکل )

هنگام مصرف فلوکونازول ، توصیه می شود

حتی در صورت احساس بهبودی دارو را تا آخر مصرف کنید تا عفونت بدنتان درمان شده ، از عود بیماری جلوگیری شود.

از مواجهه با آفتاب ساعات بین۱۰ صبح تا ۳ بعدازظهر، و استفاده از لامپ آفتابی یا دیگر وسایل برنزه کننده بپرهیزید. مناطق در معرض نور پوست را با یک لوسیون ضد آفتاب با قدرت حفاظتی (spf) حداقل ۱۵ حفاظت کنید.

فلوکونازول را دور از دسترس کودکان ، و دور از گرما، نور مستقیم ، و حرارت مرطوب نگهداری کنید (در این شرایط فلوکونازول فاسد می شود).

اگر ظرف ۳ روز از درمان با فلوکونازول احساس بهبودی ندارید با پزشکتان مشورت کنید.

هنگام مصرف فلوکونازول نباید

به هیچ وجه الکل یا داروهای حاوی الکل (برخی از داروهای سرماخوردگی ) مصرف کنید. مصرف الکل همزمان با مصرف این دارو موجب افزایش احتمال عوارض کبدی و علایمی نظیر گرگرفتگی و برافروختگی صورت ، تنگی نفس ، احساس گرفتگی سینه ، و تب می شود.

دارو را پس از تاریخ مصرف استفاده کنید.

پیش از اتمام دارو مصرفش را قطع کنید؛ مگر به دستور پزشکتان

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...