رفتن به مطلب

لایه های تنظیمی (Adjustment Layer ) در فتوشاپ


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

حتی یك بایت را هم از دست ندهید

اهداف اصلی در تصویر پردازی دیجیتال(Digital Imaging ) ،دریافت بیشترین اطلاعات تصویری (در مورد نور و رنگ) از محیط و نیز حفظ این اطلاعات در مراحل مختلف ویرایش است.برای نیل به هدف اول بایستی در هنگام تهیه عكس در صورت امكان از فرمت RAW و یا فرمتهای غیر فشرده ‏TIFF (و یا JPEG با فشردگی كم) استفاده شود.اما در مورد هدف دوم یعنی حفظ این اطلاعات در مراحل مختلف فرآیند ویرایش، باید بر این موضوع تاكید نماییم كه هیچ چیزی بیش از ویرایش تصویر ، در تخریب این اطلاعات موثر نیست.

به این دو هیستوگرام دقت كنید:

 

 

u9pcec5p4eaisryu4u.jpg

 

 

 

 

smf7cjsqmnfr4uvbo0c.jpg

 

 

 

هیستوگرام اول مربوط به تصویر اولیه و هیستوگرام دوم مربوط به همان تصویر پس از یك ویرایش ساده روشنایی و كنتراست Brightness/Contrast است.به وضوح میتوان حذف اطلاعات تصویری را در كناره های نمودار مشاهده نمود.

 

 

راه حل چیست؟

كلا در فتوشاپ دو راه برای ویرایشهای تصویری وجود دارد.یكی Adjustment و دیگری Adjustment Layer .روش Adjustment (كه از طریق Image>Adjustment قابل انجام است) به طور مستقیم روی تصویر اعمال میشود.مثلا تنظیماتی مانند Level ،Curve و یا Color Balance .این روش چند عیب عمده دارد.اول آنكه چون این تنظیمات لایه اصلی تصویر را تغییر میدهند،بایستی قبلا از اصل این لایه یك كپی تهیه كنید.دوم آنكه تغییر دادن مجدد این تنظیمات به سهولت امكان ندارد. وسوم آنكه این روش بالذات مخرب اطلاعات تصویر است.

و اما روش Adjustment layer .این روش تمام خوبیها را با هم دارد! لایه اصلی تصویر را تغییر نمیدهد،به راحتی اثرات آن قابل حذف و تغییر است. و از همه مهمتر اینكه نسبت به روش قبل اثرات مخرب بسیار كمتری بر اطلاعات تصویری دارد.(اگر یك ویرایش مشابه را با هر دو روش انجام دهید و در هر دو حالت هیستوگرامهای قبل و بعد از ویرایش را مقایسه نمایید،به این شگفتی عجیب پی خواهید برد). ما در بسیاری از مقالات گذشته اشاراتی به این روش داشته ایم(مثلا در مقالات Unsharp Masking ، ادغام دیجیتالی ، تهیه عكسهای سیاه و سفید دیجیتال و ...) و در این نوشتار میخواهیم اثرات و مزایای این روش را بررسی نماییم.

عمل Adjustment Layer شبیه عملكرد ***** های عكاسی است كه در جلوی لنز قرار داده میشود، اما با امكانات و تنظیمات فوق العاده بیشتر. Adjustment Layer( كه از طریق

Layer > New Adjustment Layer قابل بكارگیری است) می تواند بسیاری از تنظیمات مانند Level ، Curve ، Color balance ، Hue/Saturation و... را به صورت یك لایه تنظیمی بر روی تصاویر اعمال نماید.

 

 

طرز انجام ویرایش با Adjustment Layer

در اینجا به اتفاق ، یك تصویر انتخاب كرده و اثرات تنظیمی Adjustment Layer را روی آن اعمال مینماییم.

تصویر مورد نظرتان را در فتوشاپ باز كنید.

یك لایه تنظیمی از نوع Brightness/contrast به آن اعمال كنید.

كادر اول را OK كنید تا كادر اصلی تنطیمات ظاهر شود.

حال روشنایی و كنتراست را تغییر دهید:

 

 

 

8y7d73iuk9j0sge5dg.jpg

 

 

پس از تغییرات مورد نظر ،OK كرده و از این صفحه خارج شوید.اگر به پالت لایه نگاهی كنید ،یك لایه جدید می بینید كه همان لایه تنظیمی می باشد.

 

 

 

s15lzjfji0i2e1x4dn6s.jpg

 

 

 

Adjustment Layer ،روشی با تواناییهای بالا و انعطاف پذیری زیاد

حال، قدرت و انعطاف پذیری این روش را بررسی می نماییم:

الف- از تنظیمات اعمال شده راضی نیستید؟

فقط كافیست كه روی آیكون سمت چپ در لایه تنظیمی دو بار كلیك كنید تا صفحه تنظیم روشنایی و كنتراست بار دیگر ظاهر شود وشما تنظیمات خود را تغییر دهید.

ب- میخواهید اصل تصویر خود را مشاهده كنید؟

كافیست كه این لایه را خاموش كنید.(با كلیك روی آیكون چشم در سمت چپ این لایه)

ج- اصلا از این لایه تنظیمی راضی نیستید؟

كافیست كه این لایه را حذف كنید.

حال خود انواع لایه های تنظیمی را به تصویر اضافه كنید و اثرات مختلف آن را مشاهده نمایید.

توجه به یك نكته مهم لازم است:هنگامیكه یك لایه تنظیمی به پالت لایه اضافه می كنید،اثرات این تنظیم ،بر روی تمام لایه های زیرین خود اعمال میشود.و این خود دلیل دیگری است بر قدرت و انعطاف پذیری این روش .چرا كه می توانید روی یك سری لایه یك تنظیم خاص را براحتی انجام دهید.

از سوی دیگر اگر بخواهید كه این لایه روی لایه خاصی اثر نداشته باشد، كافیست كه آن لایه را بر روی لایه تنظیمی قرار دهید.

شاید بپرسید كه اگر بخواهیم این لایه تنظیمی فقط روی یك لایه اثر داشته باشد چه كنیم؟

لایه مورد نظر را در زیر لایه تنظیمی قرار دهید و در حالیكه كلیدALT را گرفته اید كرسر را در بین لایه تنظیمی و لایه زیرین نگهدارید تا شكل كرسر به صورت دو دایره كنارهم در آید و سپس كلیك كنید.

به تصویر زیر دقت كنید:

 

 

 

3ts9wwbueh2xilh6972.jpg

 

 

 

 

Canon A70

1/1000s - F4 - ISO Auto

همانگونه كه متوجه شده اید ، روشنایی و رنگ برخی نواحی تصویر، نامناسب می باشد.حال این اشكالات را با استفاده از لایه تنظیمی برطرف می كنیم:

پس از باز نمودن تصویر در فتوشاپ،یك لایه تنظیمی از نوع Curve به آن اضافه میكنیم.(Layer>New Adjustment layer>Curve) .سپس منحنی Curve را طوری تغییر می دهیم كه پیش زمینه روشنتر شود.اگر از تنظیمات خود راضی نیستید میتوانید با دوبار كلیك روی لایه تنظیمی مجددا آنرا تنظیم نمایید.

 

 

 

xrrjaabnlbhbxi9gafff.jpg

 

 

هر چقدر هم كه در تنظیم منحنی دقت كنید باز هم تا حدی، آسمان نیز روشن خواهد شد كه این اصلا جالب نیست.پس چه باید بكنیم؟

اینجا ست كه نوبت رو شدن یكی دیگر از برگهای برنده Adjustment layer می رسد!

: همانگونه كه ممكن است تاكنون خود به این امر توجه كرده باشید،Adjustment layer ذاتا با روش ماسك لایه عمل می كند.در ماسك لایه نیز میتوان میزان و محل تاثیر گذاری ماسك را به دقت تنظیم كرد.برای این منظور كافیست لایه تنظیمی را انتخاب كنیم و سپس برای بیشترین تاثیر این لایه، مناطق مورد نظر را با ابزار Paintbrush و رنگ سفید رنگ كنیم و مناطقی كه احتیاجی به تاثیر لایه تنظیمی ندارند را با رنگ سیاه رنگ كنیم. در نهایت مناطقی را كه نیاز متوسطی به تاثیر این لایه دارند، بارنگ خاكستری رنگ كنیم.(در مثال فوق آسمان را با سیاه رنگ می كنیم تا از تاثیر لایه تنظیمی مصون باشد).

به همین ترتیب برای اصلاح رنگها، از لایه های تنظیمی Color Balance و Hue/Saturation استفاده می كنیم.(به طور جداگانه لایه های تنظیمی فوق را اضافه كرده و با تنظیم هریك، رنگهای مناطق مختلف را اصلاح می كنیم.هر جا هم كه نیازی به تغییر رنگ نداشت،آنرا با رنگ سیاه در لایه تنظیمی می پوشانیم).

 

 

 

5xe05kacbji0jk0xz4z3.jpg

 

 

در نهایت می بینید كه با استفاده از لایه تنظیمی و قدرتهای نهفته در آن، براحتی و با انعطاف پذیری و كنترل فوق العاده زیاد ، قادر خواهید بود كه تصاویر دیجیتال خود را بدون از دست دادن اطلاعات ،ویرایش نمایید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...