رفتن به مطلب

آیا سالها پیش در سیاره مریخ حیات وجود داشته است!؟


ارسال های توصیه شده

محققان به تازگی با مطالعه برروی صخره های تیره رنگ مریخ به نام نیلی فوسا و مقایسه آن با صخره های معدنی مملو از فسیل های مدفون شده در استرالیا به نام پیلبارا ، متوجه شباهت های بسیاری میان این دو شدند

 

نشریه ی "نامه های علوم زمین و سیارات" به تازگی یافته های این گروه تحقیقاتی را منتشر کرده است.

 

این تیم تحقیقاتی تحت سرپرستی "ادریان براون" از موسسه ی جستجوی موجودات فرازمینی موسوم به "ستی" و جمعی از کارشناسان پروژه در کالیفرنیا، پس از بررسی های انجام شده و کنکاش در صخره ی "نیلی فوسا" در مریخ، بر این باور شدند که اين سیاره در گذشته ی خود دارای حیات بوده است، چراکه همان فرآیندهای "هیدروترمال" که باعث حفظ آثار حیات در زمین شده است، به دلیل شباهت های زیاد ممکن است در مریخ هم روی داده باشد.

 

سال 2008 میلادی برای نخستین بار دانشمندان موفق به کشف مقادیری از کربنات در صخره های مریخی شدند و همین امر موجب کنجکاوی بیش از پیش آنان شد.

 

192041main_pia10070-516.jpg

 

صخره های نیلی فوسا در سیاره سرخ، جایی که احتمال حیات در گذشته مریخ را نشان می دهد

 

دانشمندان از دیر باز در پی اکتشاف کربنات ها و مواد معدنی در خاک سیاره سرخ رنگ مریخ بودند، چراکه خود این امر به تنهایی شاهدی اصلی دال بر وجود قطعی حیات در گذشته و قابل سکونت بودن این سیاره می باشد.

 

کربنات نام ماده ای معدنی است که موجودات زنده اعم از "گیاهی و یا جانوری" پس از مرگ و مدفون شدن در زیر خاک با گذشت صدها و بلکه هزاران سال به آن تبدیل می شوند. حتی بدن انسان نیز در حالت معمول چیزی حدود 5% وزن خود را به این ماده اختصاص داده است. حال این ماده ی معدنی که می تواند تنها شاهد قطعی وجود حیات در هر سرزمینی باشد در منطقه صخره ای نیلی فوسا سیاره ی سرخ همه را شگفت زده کرده است.

 

crismscanning.jpg

 

نمایی رویایی از کنکاش های کاوشگر کریسم بر فراز سیاره مریخ

 

ادریان براون از موسسه ی ستی و سرپرست این پروژه، توانست با استفاده از ابزار قدرتمند مدارگرد تحقیقاتی مریخ موسوم به کریسم (متعلق به سازمان فضایی آمریکا - ناسا)، در طیف فروسرخ به مطالعه ی دقیق این صخره ها بپردازد.

 

شگفت آنجا بود که دانشمندان دقیقا با استفاده از همین تکنیک برای مطالعه ی صخره های "پیلبارا" در شمال غربی استرالیا استفاده کردند و متوجه شباهت های بسیار زیادی از نظر ظاهری و همچنین مواد معدنی موجود میان صخره ی "نیلی فوسا" در مریخ و "پیلبارا" در زمین شدند.

 

دکتر براون و همکارانش معتقدند که این یافته ها نشان می دهد به احتمال قوی ممکن است بقایای آثار قدیمی حیات در سیاره ی سرخ در زیر همین صخره ها مدفون شده باشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...