رفتن به مطلب

تاثیر لثه ها بر لبخند شما !


ارسال های توصیه شده

 

اگر دندان ها را مانند تابلویی زیبا فرض کنیم ، لثه ها را می توان قاب آن در نظر گرفت. چنان چه لثه ها و بافت نگهدارنده دندان ها دچار بیماری شوند ، زیبایی لبخند را به شدت تحت تاثیر قرار می دهند.

 

لثه های طبیعی و سالم به رنگ صورتی و از لحاظ قوام ، سفت و بدون خونریزی هستند. بیماری لثه ای به صورت سرخی ، تورم ، خونریزی لثه و لقی دندان مشاهده می شود. عوامل بوجود آورنده بیماری های لثه ای عمدتا عدم رعایت بهداشت و در برخی موارد ، عوامل ارثی و بیماری های عمومی می باشند.

p144.gif

لثه بیمار

p143.gif

لثه سالم

 

 

● درمان بیماری های لثه ای

در صورتی که لثه ها و نسوج نگه دارند اطراف دندان ها دچار بیماری شوند ، باید به متخصصین لثه مراجعه کرد. نخستین مرحله درمان ، جرم گیری و آموزش بهداشت است. چنان چه این کار به نحو صحیح انجام شود و خود بیمار دستورات بهداشتی شامل استفاده مرتب از مسواک ، نخ دندان و دهان شویه های ضد باکتری را رعایت نماید ، شاید در برخی موارد نیاز به درمان های پیشرفته تر نباشد.

 

ولی اگر بنا به تشخیص متخصصین لثه نیاز به جراحی باشد ، این کار باید حتما انجام بگیرد تا از لقی و از دست رفتن دندان ها جلوگیری شود. عموما پس از جراحی لثه ، طول دندان ها بلندتر به نظر می رسد و فواصل انها کمی باز میشود که می توان این فواصل را با کامپازیت پر کرد و ظاهر خوشایند تری به دندان ها بخشید.

 

p146.gif

بستن فواصل توسط کامپازیت

p145.gif

به وجود آمدن فاصله میان دندان ها پس از

جراحی لثه

 

● تحلیل و عقب نشینی لثه (Gum Recession )

از آنجا که امروزه بیماران تمایل بیشتری به نگهداری از دندان های خود پیدا کرده اند و بطور کلی سطح بهداشت در جامعه بالا رفته است ، دندان های بیماران تا سنین بالاتری در دهانشان باقی می مانند. در ایمو ارد ، لثه ها به علت مسواک زدن شدید و متوالی دچار صدمه شده و به مرور زمان تحلیل می روند و عقب نشینی می کنند. به این ترتیب ارتفاع دندان ها ظاهرا افزایش می یابد و روی ریشه دندان ها عریان می شود. در نتیجه ، ممکن است دندان ها نسبت به سرما و گرما دچار حساسیت شوند و احتمال پوسیدگی های ریشه بالاتر رود.

راه درمان تحلیل و عقب رفتگی لثه ، پیوند آزاد لثه و سایر روش های جراحی ترمیمی لثه است.

 

p148.gif

پوشاندن ریشه توسط پیوند آزاد لثه

p147.gif

تحلیل لثه در ناحیه دندان نیش فک بالا

 

 

● سایش طوق دندان ها (Cervical Abrasion)

گاهی به علت مسواک زدن شدید و محکم به حالت افقی ، سطح خارجی دندان ها در ناحیه طوق و گردن آنها ساییده می شود و حالت فرورفتگی پیدا می کند. در صورتی که این فرورفتگی ها کوچک باشند . دندان دچار حساسیت نشده باشد ، نیازی به درمان نخواهد بود و فقط باید تماس نابجای دندان ها حذف و روش مسواک زدن بیمار تصحیح شود. اما در مواردی که مقدار و عمق این ضایعات زیاد باشد ، بهتر است توسط مواد هم رنگ دندان مانند کامپازیت ها ترمیم شوند.

 

گاهی اوقات این ضایعات به علت مصرف مواد خوراکی اسیدی مانند آب لیمو و ترشیجات یا بیمارهای معده و بازگشت اسید معده به دهان ایجاد می شوند. در حقیقت علت تخریب نسج دندان در این موارد حل شدن شیمیایی مینای دندان است. در این صورت روش درمان شامل محدود کردن مصرف مواد اسیدی ، معالجه بیماری معده و نهایتا ترمیم حفرات ایجاد شده با کامپازیت می باشد.

 

p150.gif

ترمیم توسط کامپازیت

p149.gif

سایش طوق دندان

 

● لبخند لثه ای (Gummy Smile)

گاهی اوقات به افرادی برمی خوریم که به هنگام لبخند مقدار زیادی از نسج لثه آنها مشخص می شود. علت این عارضه می تواند بلند بودن ارتفاع فک بالا ، کوتاه بودن لب بالا یا کوتاه بودن دندان ها باشد. درمان این ناهنجاری در موارد پیشرفته جراحی فک و صورت و در موارد خفیف تر ، جراحی لثه است. در صورتی که طول دندان نیز کوتاه باشد ، بهتر است ابتدا لثه بیمار توسط جراحی بالاتر برده شود و سپس با استفاده از لامینیت چینی یا کامپازیت ، ارتفاع دندان ها تصحیح شود.

 

p152.gif

درمان (جراح فک : دکتر ابوالحسن مسگرزاده)

p151.gif

لبخند لثه ای

 

در مواردی که لثه ها در یک یا چند دندان بالاتر یا پایین تر از سایر دندان ها باشند، پیش از درمان ترمیمی و زیبایی بهتر است جراحی لثه در حد طبیعی خود قرار داده شده تا با سایر قسمت اهماهنگ به نظر برسند.

 

p155.gif

تصحیح نا مرتبی دندان ها و التیام لثه پس

از قرار لامینیت چینی

p154.gif

هم ارتفاع کردن لثه ها توسط جراحی و

تراش مختصر دندان ها برای لامینیت

p153.gif

نا هماهنگی ارتفاع لثه و نامرتب بودن

دندان ها

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...