رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

موقعیت جغرافیایی

1dfb3b88-2627-4fc0-b7f9-634fff5d0424taleghan%20%282%29.jpg

 

طالقان در 120 کیلومتری شمال غربی تهران واقع است.

منطقه معروف به طالقان در میان دره بزرگی در کوههای البرز قرار دارد.

طالقان منطقه اي متشكل از حدود 80 روستای كوهستاني است كه در فاصله 130 كيلومتري شمال غربي تهران قرار دارد.

طول جغرافيايي طالقان از شمال شرق به جنوب غرب حدود هشتاد كيلومتر و عرض جغرافيايي آن حدوداَ 15 كيلومتر مي باشد.

بدينگونه منطقه طالقان حدوداَ 1200 كيلومتر مساحت دارد. طول و عرض جغرافیا ئی طالقان به ترتیب 80 و 38.5 درجه است.

 

جاده های اصلی ارتباطی

راه طالقان ـــ قزوین از طریق ناوه ـ قاضی کلایه ـ گزنه

راه طالقان ـــ قزوین از طریق کما کان ـ کلانک ـ فشکلدره راه طالقان ـــ آبیک از طریق زیدشت ـ گردنه ابراهیم آباد ـ صمغ آباد ـ زیاران این راه تنها راه ورودی جاده ای است که از محور های ارتبا طی کرج-.قزوین (بعد از کارخانه سیمان آبیک) منشعب می شود و پس از عبور از زیاران و صمغ آباد به طا لقان منتهی می شود.

راه طالقان ـــ قزوین از طریق پرکه ئه رودبار مخمد زمان خانی bullet راه طالقان ـــ ساوجبلاغ طریق فشند ک ـ میناوند ـ گردنه تنگ دره ـ هیو ـ فشند

راه طالقان ـــ براغان از طریق گوران ـ گلیرد ـ گردنه مامشکه در ولیان ـ براغان bullet راه طالقان ـــ لوراء از طریق جوستان ـ گته ده ـ آزاد بر

راه طالقان ـــ کلاردشت از طریق جوستان ـ ناریان ـ گردنه دریچه ـدلیر bullet راه طالقان ـــ چالوس از طریق جوستان ـ ده در ـ گردنه ماس چال ـ انگران ـ دزد بن (دیز بن)

راه طالقان ـــ چالوس از طریق جوستان ـ آسکان ـ سیاه بیشه ـ گردنه چم ـ دزد بن (دیز بن)

 

راه طالقان ـــ تنکا بن از طریق جوستان ـ مهران ـ گردنه صاد ـ آبگرم دهستا ن سه هزارـ درجان bullet راه طالقان ـــ الموت از طریق کولج ـ حسنجون ـ نگار چشمه ـ گردنه مالخانی ـ آوه ـ مدان ـ شهرک (الموت)

لینک به دیدگاه

تاریخچه شهر در عهد قاجاری

آقا محمد خان قاجار پس از برانداختن مخالفان خود در سال 1209 هجری قمری در تهران پادشاهی خود را اعلام کرد.

انتخاب تهران بعنوان پایتخت تاثیر بسزایی در اوضاع و احوال مردم طالقان داشت.

زمینه هایی که به لحاظ تحولات تاریخی پس از استقرار سلسله صفوی کم و بیش در مسیر میل به ثبات و آرامش نسبی مهیا شده بود ، تحت تاثیر عواقب ناشی از هجوم افغانها و استمرار نسبی نظام ملوک الطوایفی پایدار نماند.

اقدامات نادرشاه افشار ضربه ای دیگر بر پایه های این دو عامل وارد آورد ، اما دیری نپایید و در حقیقت دولت مستعجل بود. روند ثبات و آرامش حکومت متمرکز دوره قاجاریه به مرحله جدید و پایدارتری رسید.

از این پس زمینه ای برای جنگهای محلی و داخلی که از عمده ترین ویژگیهای گریبانگیر منطقه طالقان و عامل ناامنی ها و عدم توسعه تلقی می کردید تا حدودی برطرف شد.

بدین سبب مصادیق و نمونه هایی از توجه دولت مرکزی که از عصر صفوی آغاز شده بود در زمان قاجار استمرار و توسعه بیشتر یافت .

به تدریج همپای تحولات تاریخ معاصر در حوزه های مختلف فرهنگی ، اجتماعی طالقان نیز شاهد ورود برخی مبانی و مظاهر تمدنی و ارتباطهای جدیدتری گردید.

رضا قلی خان هدایت در شرح وقایع سال هزارو دویست و پانزدهم و دوران سلطنت فتحعلیشاه درباره قتل حاجی ابراهیم کلانتر در طالقان می نویسد :

" در این سال خاقان صاحب قرن (فتحعلیشاه) را با حاجی ابرایم شیرازی (کلانتر) که چهار سال در دولت خاقان شهید و چهارسال در دولت خاقان صاحب قران ، بالاستقلال متکفل مهام وزارت بود، سوء ظنی به هم رسید.

چون برادران و پسران هریک در جانبی و شهری حکمرانی داشتندمقرر شد که در روز معین (روز اول ذی الحجه 1215) محرمان دربار به اطراف رفته ، همه را به یکباره گرفته به سیاست رسانند و چنین کردند.

اساس چندین ساله ، در روزی برچیده شده خود چندی در قزوین و طالقان به سر برد.

پس وفات یافت و وزارت اعظم به میرزا محمد شفیع بند پی مازندرانی اصفهانی الاصل ، مفوض شد و خاطر خطیر خاقان صاحب قران از بعضی ملاحضات آسوده گردید.

اکثر منابع قاجار قتل حاجی ابراهیم کلانتر را در طالقان ذکر نموده اند.

ساخت حمامها، حسینیه ها و اقدامات عمرانی دوران سلطنت محمد شاه قاجار(1250-1264هجری قمری) حکایت از امعان نظر او به طالقان است .

 

تاریخچه شهر در عهد ناصری

سفر ناصرالدین شاه به طالقان و تالیف اولین کتاب راجع به جغرافیا و تاریخ طالقان به دستور او :

ناصرالدین شاه از جمله شاهان قاجاریه بود که به سیر و سفر علاقه فراوانی داشت و به طالقان و مردم آن ناحیه عطف توجه داشته است. اسنادی در دست است که نشان می دهد برای عده ای از مشایخ طالقان از جمله شیخ علی طالقانی و میرزا محمد ولد حاجی سید حسن طالقانی مستمری برقرار نموده است.

ناصرالدین شاه به سال 1301 هجری قمری از رودبار کلاردشت به پراچان طالقان آمده و شرح این سفر در برخی از منابع آن روزگار به رشته تحریر در آمده است.

از آن جمله نسخه خطی کتابخانه ملک تحت عنوان " سحر سامره و سفر ناصری " نوشته غلامحسین افضل الملک زندی شیرازی می باشدکه این نسخه منحصر در کتابخانه ملک نگهداری می شود. اعتمادالسلطنه شرح این سفر را به دو شیوه متفاوت بیان نموده است :

یکی در روزنامه خاطرات خود که در آن از سختی و صعوبت راه پیموده شده شکوه می کند و دیگری در روزنامه ایران تحت عنوان " اخبار رسمی اردوی همایونی " آورده است که بیشتر در وصف اوضاع و احوال جغرافیایی این نواحی به خصوص کوهها و یخچالهای تخت سلیمان " نضارت و خضارت و صفا و طراوت رساتیق مرغوب طالقان و کوههای سبز و خرم و هوای بغایت لطیف آن " داد سخن سر داده است. اعتمادالسلطنه در پایان این خبر می افزاید جغرافیای طالقان مفصلا نوشته شده است که ان شاء الله در نمره بعد مندرج خواهد شد و بدین ترتیب در 15 نمره دیگر روزنامه ایران کتاب جغرافیای طالقان منتشر گردید.

یک نسخه خطی جغرافیای قدیم طالقان منسوب به اعتماد السلطنه به شماره 60 در کتابخانه ملی محفوظ است . نسخه دیگر این کتاب تحت عنوان " جغرافیای قدیم و جدید طالقان و تواریخ و حکایات متعلقه " در کتابخانه وزارت دارایی در تهران بود.

در این کتابخانه هشت مجموعه جلد شده از کتابها و رساله های مختلف خطی وجود داشت که همه در عهد پادشاهی ناصرالدین شاه و پس از سال 1290 هجری قمری تالیف و تهیه شده است.

در آغاز و در پایان بعضی از این کتابها و رساله ها مولفان سبب تالیف را چنین نوشته اند : " به حسب فرمان ناصرالدین شاه و یا درخواست اعتمادالسلطنه ، فلان والی بر تدوین و تالیف این اثر همت گمارده اند. چون اکثریت این مجموعه در موضوع تاریخ و جغرافیای شهرها و ایالات و تعداد جمعیت و اسماء طوایف است و همه در دست اعتمادالسلطنه بوده است .

لذا اغلب اهل تحقیق عصر ما که مجموعه های مذکور را دیده اند آنها را مآخذ و تقریبا اساس کار تالیف محمد حسن خان و مجلدات چاپ نشده « مراه البلدان ناصری » دانسته اند. از وقایع عهد ناصری تبعید فرهاد میرزا به طالقان است . فرهاد میرزا معتمدالدوله در نامه ای که از طالقان برای فریدون میرزا نوشته در خصوص آب و هوای طالقان می ویسد :

« متاع این ولایت (طالقان) در این هنگام سرد و روز برد و برد است. هر چه در تهران حرف است در اینجا برف است ».

فرهاد میرزا پسر پانزدهم عباس میرزا و عموی ناصرالدین شاه بود.

فرهاد میرزا در سال 1271 معلوم نیست به چه علت بر حسب امر شاه به عنوان حکومت طالقان به این حدود که ضمنا تیولاو بود، تبعید می شودو و در این سال بئدن اجازه دولت از طالقان به تهران آمده و به سفارت انگلیس پناهنده می گردد. سپس در سال 1278 به حکومت لرستان و خوزستان منصوب می شود و سپس به عضویت دارالشورای کبری دولتی پذیرفته می گردد.

لینک به دیدگاه

گویش مردم

زبان مردم طالقان فارسی و لهجه تاتی است .

تنها در دهکده میناوند مردم آن بزبان ترکی سخن می گویند.

 

پوشش گیاهی

قرار گرفتن در سلسله جبال البرز و وجود خاك حاصلخيز و ميزان رطوبت بالا و وجود چشمه سارهاي متعدد باعث سرسبزي منطقه شده كه باغات ميوه شامل ( گردو – سيب – گيلاس - گلابي – زيتون - زالزالك – زرشك كوهي - بادام كوهي و.... )

درختان چنار - بيد و همچنين وجود گياهان علفي و داروئي و زينتي از جمله: ريواس – تره كوهي – شنگ – كاسني – صعلب - آويشن – جو شير - بومادران – برنجاسف و گون و گلهاي شقايق و... وجود دارد

كه همچون نگيني ارتفاعات را سبز پوش كرده است و به مثال چادري سبز همراه با گلهاي زرد – آبي – بنفش و سفيد كه بر پهنه اين منطقه افراشته شده خودنمايي مي كرد چشم همه را نظاره گر اين طبيعت مي نمود.

به دلیل وجوه اختلاف ارتفاع زیاد و همچنین توپوگرافی متنوع گونه های گیاهی منطقه طالقان از الگوی متنوعی تبعیت می نماید.

گروه مهندسی آبیاری و آبادانی دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران بین سال های 69 تا 73 طرح مطالعاتی فلور منطقه طالقان را به اجرا درآورد. این گروه پس از بازدید از محل رویش گیاهان منطقه از آنها نمونه برداری کرده و بارعایت اصول فنی آنها را به روی اتیکت های استاندارد و مخصوص الصاق و برای شناسایی آماده و با فهرست بندی کامل نمونه های جمع آوری شده مشتمل بر 510 گونه گیاهی است که در قالب یک جدول در گزارش نهایی پوشش نباتی و مراتع طالقان ارائه شده است.

اطلاعات گردآوری شده در این جدول شامل نوع گونه، خانواده، شکل زیستی، طول عمر، نام فارسی یا محلی طبقه بندی شده است و به منظور حفظ نمونه های جمع آوری شده و ایجاد سهولت در مطالعات آینده حوزه آبریز طالقان یک سری از همه نمونه های گردآوری شده در «هرباریوم» دانشکده کشاورزی نگهداری می شود.

لینک به دیدگاه

غار کله سنگ

d86f2cb2-edd2-41ec-8a03-953ed7e36ffbghare_kalesang.jpg

 

در كوهي به همين نام در نزديكي قريه سوهان و قريه آرتون واقع شده. دهانه غار بسيار تنگ است.

پس از پيشروي در غار، دهانه چاهي به عمق 4 متر نمودار مي‌شود كه بايستي به كمك طناب از آن پايين رفت و در آنجا محوطه بزرگي ديده مي‌شود كه تعداد زيادي اسكلت انسان روي هم انباشته شده است.

درون اين غار، منابع آب‌هاي زيرزميني ديده مي‌شود و از سنگ‌چيني‌هاي دستي درون غار استنباط مي‌شود كه سابقا عده زيادي درون اين غار مي‌زيسته‌اند.

 

غار بزج

b64ade52-2751-43ea-8277-b3fafb656153ghare_bazaj.jpg

 

اين غار در روستاي بزج طالقان واقع شده و

در گذشته، از آن به عنوان پناهگاه استفاده مي‌شده است.

آثاري از كارهاي دستي و محل دروازه و ديده‌باني و همچنين نشيمن‌گاه در آن مشاهده مي‌شود. طول اين غار 25متر است.

لینک به دیدگاه

غار مرغ بند

1f4ad674-52a8-440e-b751-1f09f651f7e7ghare_morghband.jpg

 

غار مرغ بند درجنوب قله الانه سر روستای ناریان.

به باور بسياري از كارشناسان اين امكان وجود دارد كه غارهاي موجود در طالقان شايد مراكز زندگي و گذر انسان‌هاي عصر برون سنگي باشد.

هنوز غارهاي زيادي باقي مانده‌اند كه اگر شما همچنان علاقه‌منديد مي‌توانيد به داخل آنها سرك بكشيد مثل غار دهدر، غار دنبليد، غار گراب، غار جزينان، غار ويران گليرد در3 طبقه، غار قلعه ارژنگ ميناوند، غار لهران و...

 

غار پنجعلی

61431c7e-34c7-4694-99b8-884b4f3e2697pangali.jpg

 

در ضلع شمال روستای میناوند و حنوب روستای باریکان و در مزرعه پنجعلی باریکان ،محوطه سنگی ،صخره ای استقرار یافته که در ضلع شرقی آن دهانه غاری مشاهده می شود که به «غارپنجعلی» مشهور است.

برای دسترسی به این غار علاوه بر راه باریکان- میناوند و جاده اختصاصی اردوگاه آموزش و پرورش –راه پیاده رو از بالای استخر باریکان – دو راهی کُر (صخره) اقا چشمه – مزرعه آقا چشمه-مزرعه پنجعلی نیز وجود دارد.

دو حفره راه ورود به غار را تشکیل می دهد که به ترتیب دارای ابعاد 50/60 و 110/70 سانتی متر هستند.

فضای داخلی غار حدود 6 متر مربع عمق داشته و در تمامی کف آن آثار خفاری غیر مجاز مشاهده می شود.در ادامه گزارش آورده اند:ب

قایای اسکلت انسانی و سفالهائی از نوع خاکستری،سیاهرنگ و نخودی صیقلی داغدار و قطعات فلز را ملاحظه و گردآوری نمود. به نظر می رسد این غار کوچک که بسیار وسیعتر از وضعیت فعلی بوده باشد.

،غار مسکونی بوده و در دوره هائی از تاریخ از آن به عنوان پناهگاه استفاده می کردند. هیئت کارشناسی سازمان همچنین احتمال داده اند که این محوطه قطعاً قبرستانی متعل به هزاره اول قبل از میلاد بوده و قدمتی بالغ بر 3 هزار سال دارد.این غار در تاریخ 12/11/81 به شماره 7077 در فهرست آثار ملی قرار گرفته است.

پرونده ثبتی " گزارش ثیتی غار پنجعلی روستای میناوند " ، آرشیو مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی - صنایع دستی و گردشگری

لینک به دیدگاه

قلعه اسماعیلیه

29ecc46c-281d-4dea-bd2e-a18412ccc7ccghaleh.jpg

 

یکی ازمناطقه هایی ياز ايران که قلعه هاي اسماعيلي در آن وجود دارد بدين قرار است دره طالقان است.

وقتي از گردنه ابراهيم آباد وارد شويد ، روستاهاي مختلفي در کنار رودخانه مشاهده مي‌شود تا به انتهاي دره برسيد .

تقريباً در امتداد بالاترين ارتفاعات چند قلعه اسماعيلي ديده مي‌شود .

مهم‌ترين آن‌ها که براي رسيدن به آن بايد مسافتي را پياده روي کرد ، قلعه ارژنگ است .

که جزو قلعه‌هاي قابل توجه اسماعيليه است و نسبتاً سالم باقي مانده و روي تپه قرار دارد. از روستاي باريكان تا قلعه سه تا چهار ساعت راه پيمايي دارد .

تا حدود پانصد متري قلعه را با ماشين مي‌توان طي کرد .

در ايام سرد سال برف مسير خاکي را مي‌پوشاند .

قلعه ارژنگ که خرابه هاي آن تا امروز بالاي ده دماوند طالقان قرار دارد ، در سال 544 به امر کيا محمد بزرگ اميد ساخته شده است . ارژنگ را در طول تاريخ دل‌جنگ و قلادوش هم گفته‌اند. چند قلعه ديگر : کافرقلعه – فالي - سيران – منصوريه – کيقباد - منصور – پراشان – نوده و قلعه دختر در گته ده هستند.

قلعه هاي فوق فقط قلعه هاي اسماعيلي در يک دره طالقان هستند و درمنطقه قهستان چهل و پنج قلعه شمارش شده که مهمترين آنها قلعه دره و قلعه تون هستند.

به شهادت کتاب‌هاي تاريخي 105 قلعه در طول تاريخ عنوان شده که بايد گشت و پيدايشان كرد.

از اين جمله مي‌توان به 35 قلعه در بلاد طالقان و الموت ، 45 قلعه در منطقه قهستان دماوند و فيروزکوه ، 3 قلعه در منطقه فاراب عمارلو ، 8 قلعه در منطقه رودبار قصران اشاره كرد. قلعه‌هاي اسماعيليه در مكان‌هاي بسيار صعب العبور و سخت قرار داشت .

بطور مثال ايوانف روسي که مستشرق است و نيمي از عمرش را براي اسماعيليان وقت گذاشته ، يکي از آرزوهايش رسيدن به قلعه نوي‌ذر بوده ، که در نهايت هم نمي تواند به آن صعود کند . حتي حاضر شده بود که مردم او را در کيسه اي انداخته و به بالاي قلعه ببرند ، شايد بتواند يک‌مرتبه هم كه‌شده ، قلعه را ببيند.

يا مثلا اگر نردبان چوبي قلعه الموت را بردارند ، رسيدن به قلعه کار بسيار دشواري است

قلعه ايران ، قلعه جوتان و بسياري از قلعه ها که در منطقه طالقان و الموت قرار دارند ، در حال حاضر اگر بخواهيد به آنها صعود کنيد ، تنها با استفاده از طناب و وسائل فني ممکن است.

بعضي از قلعه هاي اسماعيليه در قالب غار بوده. به‌طور مثال يکي از آنها در منطقه شمس کلايه قرار دارد ، که مخفيگاه بوده است . يعني اگر از پنج متري آن رد نشويد ، متوجه غار نمي‌شويد .

معمولاً از صخره هاي خيلي بلند استفاده مي‌کردند و بيست سي متري از سطح زمين بالا مي‌رفتند و داربست يا اتاقکي درست مي کردند ، که هنوز آثارش باقي است . به‌کمک جرثقيل افراد را بالا و پايين مي‌بردند .

در نهايت هم داربست را مي‌سوزاندند و تنها راه ارتباطي فقط يک ريسمان بود. وقتي وارد دره الموت شويد حدود پنجاه کيلومتر تا انتهاي دره فاصله داريد .

چند قلعه بزرگ و کوچک در آن قرار دارد. قلعه‌هاي بسيار کوچک نقش ديده باني را داشتند و اگر کسي مي‌خواست شبيه خون بزند ، از جاهاي بسيار دور مي‌توانستند به هم خبر دهند و با دشمن مقابله کنند. بنابراين قلعه هايي که با آنها سروکار داريم از سخت ترين و صعب العبورترين جاهايي است که در ايران مي‌تواند وجود داشته باشد. يکي از اصول ساخت قلعه آن بوده که بتوانند از آب باران استفاده کنند ، در نتيجه سقف قلعه ها بصورت تقريباً منحني ساخته ميشد و رويش شيارهايي تعبيه مي‌کردند براي مواقعي که باران مي آمد تا حتي يک قطره آب هم هدر نرود و بتوانند از آن آب براي شرب استفاده كنند.

 

قلعه پراچان

8e47312e-0114-4cdd-abf4-fb3c2d336430ghale_parchan.jpg

 

قدمت تاریخی :

دوره سلجوقیان حدود 1000 سال پیش در وسط قلل اطراف روستای پراچان ،بقایای قلعه ای به نام قلعه پراچان مشاهده می شود .

حداکثر سطح قلعه ،دایره ای به قطر 15 متر می باشد .

در سطح قلعه ،گودالهایی مشاهده می شود که برخی از آنها ،احتمالا بقایای معماری وبرخی نیز حاصل حفاریهای غیر مجاز قاچاقچیان می باشد به احتمال زیاد این قلعه مقر فرماندهی در مواقع بسیار حاد و دشوار بوده است.م

وقعیت این قلعه به گونه ای است که بر تمامی ارتفاعات منطقه اشراف دارد و با قلعه نشینان دیگر مانند قلعه دختر- قلعه ارژنگ – قلعه منصور – قلعه کیقباد و دیگر قلاع منطقه طالقان توانایی ارتباط داشته است.

فتح این قلعه و دسترسی به آن نیازمند زمان طولانی بوده و که در مواقع جنگ به سختی عاید مهاجمان شده است .

با توجه به نوع سفالها و عدم تنوع در آنها به نظر می رسد ،زمان طولانی از قلعه استفاده نمیشده و تنها در یکی دو برهه از تاریخ و عمدتا در دوره اسماعیلیه و سلجوقیان فعال بوده است و قدمت آن نیز به دوره های یاد شده برمی گردد

لینک به دیدگاه

حمام شهرک

77313402-d0a2-4796-9c17-74e26e3e3654hamame_shahrak.jpg

 

حمام قديمي‌‌در بافت قديمي‌‌شهرك از توابع طالقان قرار دارد.

با توجه به سنگ نبشته موجود، حمام در سال 1261 هـ.ق در زمان قاجاريه احداث شد. مصالح بكار رفته در ساخت حمام، سنگ و ملات گل و آهك بود. فرم حمام تقريباً به شكل مستطيل است.

ورودي بنا در ضلع جنوبي قرار دارد. بعد از عبور كردن از دالان، داخلي سربينه مي‌‌شويم كه يك حوض آب كوچك در وسط آن قرار دارد.

با يك راهروي نسبتاً طولاني از داخل سربينه به بخش شست و شوخانه مي‌‌شويم.

خزانه آب گرم در شمال و خزانه آب سرد در شمال شرقي اين قسمت قرار دارد.این بنا از سنگ و ساروج ساخته شده و امروزه به همت اداره میراث فرهنگی استان تهران در حال بازسازی است.

 

حمام میر طالقان

60db7585-b512-46a5-9601-af9a2bf2cc43hamame_mir.jpg

 

قدمت تاریخی : 300 سال پیش در مرکز بافت قدیم روستا حمام قدیمی وجود دارد که دارای قدمت بالای سیصد سال است .

در ورودی حمام به سمت شمال باز شده و چنین می توان تصور کرد که حمام به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم شده است .

قسمت شرقی با دری با چهار پله وارد رختکن می شود .

رختکن دارای سه طاق نما و سکوی نشیمن است که در اضلاع شمال ، شرق و جنوب آن تعبیه شده که محل نشستن میباشد .

بدنه گرمخانه تا ارتفاع 90 سانتی متر با کاشی زرد رنگ پوشانده شده و سطوح بالاتر و زیر گنبد با سیمان سفید اندوده شده است .

در مرکز سقف گرمخانه گنبد اصلی قرار دارد که در گوشها دارای گوشواره های زیبا می باشد .

سقف رختکن نیز دارای گنبد مرکزی است . کلیه طاق و تویزه های بنا دارای قوس جناغی منظم و زیبا است

 

حسینیه جوستان

2dc3edfb-404f-445e-b1bb-58bfbfdbce6fhoseyniye.jpg

 

از دیگر آثاری که در آخرین سال حکومت محمد شاه ، یعنی سال 1264 در طالقان ساخته شده ، حسینیه جوستان است .

این بنا امروزه زیر نظر اداره میراث فرهنگی استان تهران قرار دارد .

این بنا به همت اهالی جوستان به سبک و سیاق سابق خود ( البته با نظارت میراث فرهنگی استان تهران ) بازسازی شده است.

آنچه توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند، ارسی های گره چین این بنا است .

در وسط حیاط حسینیه ، سکویی وجود دارد که مخصوص برگزاری تعزیه می باشد.

امروزه نیز مراسم تعزیه خوانی در ایام محرم در آن مکان برگزار می شود و اهالی و علاقمندان روستاهای مختلف طالقان در این مراسم شرکت کرده و در این مکان حضور به هم می رسانند.

 

امامزاده هارون جوستان

07604996-855d-408c-a94c-7a2ad384daa1emamzadeh.jpg

 

امامزاده هارون روستای جوستان طالقان در انتهای ضلع جنوب شرق روستای جوستان در شمال رودخانه شاهرود قرار دارد.و به قرون 5 و 6 هجری برمیگردد.

لینک به دیدگاه

سد طالقان

منطقه کوهستانی طالقان یکی از بی نظیرترین دره ها و مناطق کوهستانی ایران واقع در منطقه البرز غربی است

که سراسر آنرا از شرق به غرب رودخانه خروشان طالقان رود یا به عبارتی شاهرود طی می کند

و با عبور از دریاچه سد طالقان به رودخانه الموت و سپس به دریاچه سد سپیدرود می پیوندد. طالقان منطقه اي است كوهستاني به مساحت تقريبي 1300 كيلومتر مربع كه مركز آن «شهرك» از طريق جاده كنوني حدود 150 كيلومتر از تهران فاصله دارد اما با تكميل شدن جاده اي كه از هشتگرد در حال ساخت است، اين فاصله كاهش بسيار خواهد يافت.

سد طالقان , سدی خاکی با هسته رسی است که یکهزار و 789 متراز سطح دریا و 103 متر از بستر رودخانه ارتفاع دارد. این سد در 120 کیلومتری شمال غربی تهران و در جنوب رشته کوههای البرز در دره طالقان قرار گرفته است.

نیروگاه غرقآبی طالقان نیز که در زیر دریاچه سد طالقان ساخته شده است 18, مگاوات ظرفیت تولید برق دارد. این طرح به ارزش حدود 143 میلیون دلا‌ر با همکاری شرکت "مهندسی آب و منابع نیروگاهی آبی " چین اجرا شده است

 

ماهیگیری و سد طالقان

در کناره سد مکان بسیار مناسبی برای ایجاد کمپ و ماهیگیری است.

از ماهیهای این دریاچه میتوان به زردپر، قزل آلای رنگین کمان و کپور اشاره نمود.

همچنین پل بزرگی بر روی رودخانه طالقان قرار دارد که با استفاده از آن می توان به سوی دیگر رهسپار شد و امکان دست یابی به روستاهای سوهان و کش فراهم می گردد.

 

آبشار کرکبود

به واسطه موقعيت كوهستاني طالقان و بارش نزولات آسماني، آبشارهاي متعدد فصلي و دائمي‌در انحناء و سينه كوه‌ها و دامنه ارتفاعات وجود دارد كه خيره شدن در آن زيباترين ترانه‌هاي زندگي را در ذهن مي‌سازد.

آبشارهايي كه بي‌تامل ترانه شكر را زمزمه مي‌كنند. یکی ازمشهورترين اين آبشارها : آبشار كركبود در شمال روستاي كركبود میتوان اشاره کرد.

مسیر ورودی روستای کرکبود – ابتدای مسیر به سمت آبشار

لینک به دیدگاه

آبشار سفیدآب

آبشار سفيدآب در جوار مزرعه و كوهي به همين نام كه در غرب قله شاه‌البرز است وجوددارد. میزان بارندگی نسبتا زیاد این منطقه کوهستانی، چشمه ساران فراوان و رودخانه های فصلی و دائمی آن منشاء وجود و پیدایش آبشارهای زیادی است و این پدیده از جمله جلوه ها وزیبایی های طبیعی طالقان محسوب می شود. آبشارهای متعدد فصلی و دایمی در انحنای کوه ها و دامنه ارتفاعات چشم را می نوازد و جلوه خاص داردو این آبشار سفیدآب یکی از زیباترین آبشارهای طالقان است

 

آبشار آسکان

آبشار آسكان یکی دیگر از آبشارهای زیبا و دیدنی در طالقان است.

كه در زمستانها سراسر یخ می بندد و به یخشار مشهود است و در روستای آسکان می باشد.

لینک به دیدگاه

چشمه آب گرم گنداب

بهتر است گاهی روان خويش را در طبيعت با صفاي طالقان و در پاي رشته كوه‌هاي طالقان روان ساختيد، تن خويش را درچشمه‌هاي آب گرم جاري كنيد تا اندكي از كسالت شهرنشيني فارغ شويد.

رشته كوه البرز داراي چشمه‌هاي فراوان آب، آب معدني و آب گرم است.

مطمئنا از فوايد چشمه‌هاي آب گرم زياد خوانده‌ايد و شنيده‌ايد. چشمه آب گرم یا چشمه گرمابی مکانی است که به صورت مداوم آب گرم یا داغ از زمین خارج می‌شود.

به خاطر درصد بالای مواد حل شده معدنی آب بعضی از این چشمه‌ها عده‌ای از آن‌ها استفاده درمانی می‌کنند.

تعداد چشمه های دایمی منطقه طالقان 399 و چشمه های اصلی 57 دهنه می باشد که اهمیت وجود آب های زیرزمینی و بالابودن سفره آب زیرزمینی را در این منطقه نشان می دهد .

یکی از این چشمه ها چشمه آب گرم گنداب در شمال روستای دهدر در جنوب قله ماسه چال

 

سایر چشمه های آبگرم

ازدیگر چشمه های طالقان میتوان به

آب‌گرم چاكسر در روستاي هرنج،

آب‌گرم سه كوهه روبه‌روي لمبران،

آب‌گرم روستاي خچيره و

چشمه پرآب و سرد الرويا واقع در ارتفاع 3850 متري نوار كوه روستاي تكيه ناوه اشاره کود.

لینک به دیدگاه

گلگشت های زیبای طالقان

آنچه به ارتفاعات و قله های طالقان زیبای درخور و ظرافتی دلچسب و جان افزا می دهد وجود مزارع سرسبز و پرگل و گلگشت های باطراوت و مفرح و تفرجگاه های دامنه ای است.

گوناگونی وزیبایی دامنه های کوه های طالقان یکی از ویژگی های کم نظیر این منطقه است.

در فواصل بین کوه های طالقان روستاهای متعدد و مزارع نسبتا هموار وجود دارد که طالقان را به لحاظ طبیعی از جلوه های چندگانه ای از زیبایی های توام با دشت و کوه بهره مند می سازد.

طالقان تنها عزیمتگاه کوهنوردان نیست بلکه تفرجگاهی معتدل برای خانواده ها نیز هست. این ویژگی بویژه در سالیان اخیرتوجه و علاقه بسیاری از گردشگران را جلب نموده است، با توجه به نزدیکی این بخش به کانون های اصلی جمعیت شهری نظیر تهران، اجرای برنامه های یک روزه برای بهره مندی از گلگشت های طالقان امکان پذیر است.

 

گلگشت گته ده

یکی دیگر از معروفترین گلگشت های طالقان

گلگشت گته ده به دختر قلعه گته ده که مسیر صعود به قله کاهار بزرگ نیز می باشد و بسیارزیبا و دیدنی است.

لینک به دیدگاه

روستای حسنجون به دوروان

یکی از معروفترین گلگشت های طالقان مسیر پیاده روی روستای حسنجون به مزرعه دو روان،

بارزترین ویژگی این مسیر زیبا وجود درختان گردودرحاشیه جویبار آن در تمام طول مسیراست.

 

روستای گروان به اروزون

یکی دیگر از معروفترین گلگشت های طالقان

مسیر پیاده روی روستای گوران به روستای اورازان که از پردرخت ترین دره های طالقان به شمار می رود.

این مسیر در فصل زمستان دارای جلوه منحصر به فرد تنگه اورازان از زیباترین مناطق طالقان است.

وجود یخشارهای مرتفع درحاشیه این تنگه خاکی و زندگی جانوری ویژه، از نوادر طبیعت طالقان به شمار می آید.

 

روستای خچیره به هفت چشمه

یکی دیگر از معروفترین گلگشت های طالقان

مسیر پیاده روی روستای خچیره به هفت چشمه: روستای خچیره از باطراوت ترین و زیباترین روستاهای طالقان است.

که باحق کلمه خچیر و نیکو را بر آن نهاده اند. این مسیر در واقع مسیر صعود به قلعه وارکش است که در فصل تابستان نیز طراوت ویژه ای دارد

لینک به دیدگاه

کته ده به مندانین

یکی دیگر از معروفترین گلگشت های طالقان گلگشت دیگر کته ده به مندانین که مسیر صعود به قله میان کاهار است. مسیر پیاده روی جنگل آسفاران از رودخانه به روستای آسفاران نیز بسیار زیباست

 

روستای تکیه ناوه به عالی سر

یکی دیگر از معروفترین گلگشت ها و مناطق گردشگری طالقان، روستای "تکیه ناوه به عالی سر" می باشد که بهترین و زیباترین فصل برای سفر به این روستا پاییز است. رنگ آمیزی برگ درختان این ناحیه بسیاردل انگیزاست و چشم هر بیننده ای را به ستایش وا می دارد. باغات، کوچه های این روستا، و چشمه سار جوشان و زیبای آن نیز به عنوان یکی از مناطق اکوتوریسم در ایران بسیار حایز اهمیت بوده و طبیعت گردان بیشماری را در فصل خزان به سمت خود جذب می نماید. لازم به ذکر است که طالقان در حد فاصل هشتگرد و قزوین واقع شده است

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...