رفتن به مطلب

جايگاه شهرداري ها در برنامه ريزي مسکن


ارسال های توصیه شده

جايگاه شهرداري ها در برنامه ريزي مسکن

 

 

زمين و مسکن جزو سرمايه هاي محلي هر شهري محسوب مي شوند و همان طور که مي دانيم برنامه هاي ملي و بخشي مسکن که از بالا به پايين و به صورت يکسان با تمام مناطق و شهرهاي کشور رو به رو مي شوند، نمي توانند جوابگوي مسائل و مشکلات مسکن شهري باشند. اما سئوالي که در اين ميان مطرح مي شود اين است که نقش شهرداري ها به عنوان محلي ترين مسئول اداره امور شهرها در مورد مديريت زمين و مسکن چيست؟!

 

با رجوع به قانون شهرداري ها و ماده 55 آن که به شرح وظايف شهرداري ها اختصاص دارد ، مي توان دريافت که علاوه بر وظيفه صدور پروانه ساختماني براي کليه ساختمان هاي شهر که آن هم مي بايست بر اساس ضوابط و مقررات طرح هاي جامع و تفصيلي صورت گيرد، در حقيقت شهرداري ها مجري ضوابط تعيين شده از بالا هستند. براساس بند 21 ماده 55 قانون شهرداري ها، اتخاذ تدابير لازم براي ساختمان خانه هاي ارزان قيمت براي اشخاص بي بضاعت شهر نيز از جمله وظايف شهرداري ها در امر مسکن بر شمرده شده است. آن گونه که از ديدگاه کارشناسان و بررسي سوابق موضوع بر مي آيد، اين وظيفه يعني ساخت مسکن ارزان قيمت براي افراد بي بضاعت هيچ گاه به وسيله شهرداري هاي کشور به اجرا در نيامده است.

 

يک کارشناس ارشد اقتصاد شهري مي گويد: تقريبا هيچ تجربه اي وجود ندارد که شهرداري وارد فرايند برنامه ريزي يا ساخت مسکن شده باشد.

 

عزيزي در مورد خانه سازي براي اقشار کم درآمد به وسيله شهرداري ها، مي افزايد: شهرداري ها به دليل هزينه نگهداري، اداره و مديريت اين مجموعه هاي مسکوني به سراغ اين کار نمي روند.

 

همچنين دولت آبادي نيز به عنوان کارشناس مسائل شهري مي گويد: اگر به شهرداري به عنوان پيمانکار نگاه کنيم که هم زمين را مي خرد و هم خانه ها را مي سازد، در آن صورت به دليل مشکلات و گرفتاري هايي که دارد رغبتي براي ساخت خانه هاي ارزان قيمت نشان نمي دهد. اما اگر مديريت اين فعاليت بر عهده شهرداري ها باشد، قطعا شهرداري ها استقبال مي کنند و اين کار را مطابق با قانون شهرداري ها انجام مي دهند.

 

در ماده 136 قانون برنامه سوم توسعه، در جهت تحقق مديريت واحد شهري پيش بيني شده بود که وظايف و اختيارات دستگاههاي دولتي و اجرايي کشور که مرتبط با مديريت شهري هستند به تدريج و بر اساس اولويت هاي مشخص به شهرداري ها واگذار شود. از جمله اين وظايف مرتبط با مقوله مسکن شهري، مي توان به تهيه طرحهاي جامع و تفصيلي، ساخت مسکن ارزان قيمت و استيجاري و مديريت امور زمين شهري اشاره کرد که مي بايست از وظايف وزارت مسکن و شهرسازي منفک گردند و به شهرداري ها واگذار شوند.

 

دولت آبادي مي گويد: شهرداري ها حق دارند که مديريت امور زمين شهري يعني محلي ترين سرمايه شهرها را بر عهده داشته باشند تا از اين طريق بتوانند کاربري هاي مورد نياز شهر را تامين کنند و به سرانه خدماتي مطلوب برسند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...