رفتن به مطلب

ايمپلنت هاي دنداني و تكنولوژي روز


O-N

ارسال های توصیه شده

ايمپلنت هاي دنداني و دندانپزشکي زيبايي ، اصلي ترين محورهايي هستند که دندانپزشکي هزاره سوم را شکل مي دهند. ايمپلنت به دندانپزشک امکان مي دهد درمان بهتر و مدرن تري براي بيمار انجام دهد.

Dental%20Implants.jpg

به طور طبيعي مردم هم به دنبال درمان هاي نوين هستند. يکي از بهترين روشهاي ارائه شده در اين زمينه استفاده از نرم افزار به منظور محاسبه مناسب ترين محل کاشت دندان در فک است

تلاش براي جايگزيني دندان هاي از دست رفته قدمتي به اندازه تاريخ زندگي بشر دارد؛ اما اين هدف براي بيش از 1500سال در عمل دست نيافتني به نظر مي رسيد.

در تحقيقات باستان شناسي در امريکا، سنگي سياه و ظريف که به شکل دندان تراشيده شده بود در جمجمه اي مربوط به سال 600ميلادي به دست آمد.

گزارش هاي باستان شناسي فراواني از تلاش مصريان باستان براي کاشت دندان وجود دارد که تجسم باستاني همان درمان مدرني است که از آن با نام ايمپلنت ياد مي شود. ايمپلنتولوژي عملي است قديمي که به اشکال گوناگون بروز کرده است ؛ ولي علم نوين ايمپلنتولوژي از حدود سال 1952به وسيله يک ارتوپدي سوئدي به نام پروفسور برنمارک متولد شد.

او و تيمش متوجه شدند که وقتي پيچ و پلاکهايي از جنس فلز تيتانيوم را براي ترميم شکستگي روي استخوان پيچ مي کنند بعد از مدتي استخوان به اين فلز جوش مي خورد و حتي روي آن را مي پوشاند.

دکتر برنمارک از اين نکته نتيجه گرفت که شايد بتوان از اين قابليت فيزيولوژيک براي جانشين کردن دندان هاي از دست رفته در استخوان فک استفاده کرد.

در حال حاضر کيفيت خاص اين درمان به گونه اي است که در تمام رشته هاي دندانپزشکي وارد شده است و امکانات خاصي را براي دندانپزشک و بيمار ارائه مي کند. جراحي پريود بيماري هاي شما، پروتز و ترميم به صورت مستقيم و رشته هاي چون ارتودنسي اند و اطفال در موارد تخصصي از اين درمان سود مي جويند.

لینک به دیدگاه

ايمپلنت ، پروتزي است که به وسيله جراحي ، داخل استخوان فک قرار مي گيرد و پس از طي مدت زماني مشخص که استخوان کاملا اطراف آن شکل گرفت ، پروتز روي آن پايه يا پايه ها سوار مي شود.

اين پروتزها مي توانند ثابت يا متحرک و کامل يا پارسيل باشند؛ بنابراين ايمپلنت در اصل يک درمان پروتز محسوب مي شود.

دکتر عباس آذري ، دندانپزشک و متخصص پروتزهاي دنداني و ايمپلنت و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران در باره جايگزيني دندان هاي از دست رفته مي گويد: وقتي دنداني از ميان برود و جايگزين نشود دندان هاي اطراف به سمت فضاهاي خالي حرکت مي کنند و دندان هاي بالا به سمت پايين مي آيند.

اين حرکت دندان هاي اطراف ، کل سيستم دنداني را تحت تاثير قرار مي دهد و باعث جابه جايي تمام دندان ها مي شود. از طرف ديگر آن قسمتي از استخوان که ديگر دندان ندارد، چون فعاليت ندارد تحليل مي رود و در نهايت روي کل سيستم فک و صورت تاثير مي گذارد.

اگر براي بيمار از پروتزهاي ثابت يا متحرک عادي استفاده شود به هر حال استخوان تحليل مي رود، ولي در ايمپلنت ها چون عملکرد دندان تهيه مي شود، اين تحليل استخوان بسيار کمتر از پروتزهاي عادي خواهد بود؛ البته بايد توجه داشت که کار ايمپلنت نيازمند دانش و وقت کافي در زمينه انتخاب صحيح بيمار، طرح درمان ، انجام دقيق و مرحله به مرحله فرآيند درمان و استفاده از سيستم تناسب ايمپلنت است.

در واقع مهمترين قسمت در درمان هاي ايمپلنت طرح درماني است که به دانش و وقت فراواني نياز دارد، چون بايد اين درمان را براي استفاده يک عمر بيماري طراحي کرد.

قبلا براي جايگزيني يک دندان از دست رفته دندان هاي مجاور تراش داده مي شوند، براي بسياري از بيماران پذيرش آن دشوار بود که دندان هاي سالم آنها تراش بخورد و بيماران بي دندان ناچار بودند با مشکلات خاص اين پروتزها کنار بيايند، ولي در حال حاضر ايمپلنت بسياري از اين مشکلات را رفع کرده است.

ايمپلنت درماني است که 2 وجه کاملا متمايز و مرتبط جراحي و پروتز را در ذات خود دارد. اگرچه اين جراحي ها بسيار ساده هستند، ولي به هر حال بايد با دقت و مرحله به مرحله انجام شوند.

براي جراحي ايمپلنت ، لثه روي استخوان در ناحيه بي دنداني برش مي خورد و کنار زده مي شود. سپس استخوان در چند مرحله با ميلهاي متفاوت سوراخ مي شود و در نهايت ايمپلنت داخل حفره ايجاد شده پيچ مي شود.

پس از سپري شدن مدت زماني مشخص ، بسته به ناحيه اي که ايمپلنت گذاشته شده است ، مراحل درماني پروتز آغاز مي شود. البته روند درمان با ايمپلنت در طول سالهاي اخير دستخوش تغييرات زيادي شده است.

در گذشته پس از چند ماه انتظار، پروتزها براي بيمار نصب مي شود، ولي در حال حاضر با پيشرفت تکنيک هاي جديد اين امکان وجود دارد که خيلي سريع پروتزهاي بيمار به او تحويل داده شوند؛ اما آيا ايمپلنت واقعا طبق تصور برخي مردم معجزه مي کند؟

متاسفانه خير، چراکه تاکنون کاشت دندان شروع مشکلات و عوارض متعدد براي بيماري از آنها بوده است که علاوه بر مصرف هزينه هاي بسيار زياد در نهايت نتيجه دلخواه درماني حاصل نمي شود.

در اين بخش از درمان هم فناوري به خدمت انسان آمده است و آخرين دستاوردهاي به دست آمده باعث شده اند کاشت دندان با بهترين روش ، کمترين عوارض و مناسب ترين قيمت انجام شود.

 

لینک به دیدگاه

simplant نرم افزاري است که براي اولين بار تحقيقات پزشکي آن را پروفسور تارويو از بلژيک و تحقيقات فناوري و مهندسي آن را متخصصان ايراني با همکاري مراکز دندانپزشکي در خارج از کشور انجام داده اند.

به گفته آذري به منظور ارائه مزاياي اين نرم افزار در جراحي هاي کاشت دندان و ايمپلنت ها، همايشي آشنايي با فناوري simplant در کشور برگزار شده است.

آذري درخصوص مزاياي به کارگيري اين نرم افزار مي گويد: تا پيش از ابداع اين روش و استفاده از آن، جراح ناچار بود با استفاده از سيستم هاي مختلف پرتونگاري و تجزيه هاي موجود، محل تقريبي ورود به داخل استخوان فک را محاسبه و عمل سوراخ کردن استخوان فک را براي جايگزيني پايه ايمپلنت مشخص کند؛ اما با به کارگيري نرم افزار simplant و سي تي اسکن فک بيمار، تجزيه هاي لازم انجام مي شوند و محل سوراخ کردن استخوان فک به صورت کاملا دقيق با رايانه مشخص مي شود.

Simplant جديدترين روش در محاسبه محل کارگزاري هر نوع Fixture ايمپلنت با استفاده از دقيق ترين روشهاي محاسباتي رايانه اي با در دست داشتن سي تي اسکن فک بيمار است.

اين نرم افزار باکاهش چشمگير ميزان خطا در دويل کردن (سوراخ کردن) استخوان فک بيمار، تهاجم جراحي را با نتايج عالي و بالاترين دقت به کمترين حد مي رساند. استفاده از نرم افزار به دندانپزشک اين امکان را مي دهد تا با ساختن انعطاف پذيري Surgyguide از هر مارک ايمپلنت مورد دلخواه بيمار، با استفاده از استانداردهاي مربوط به سهولت و با حداقل زمان ، عمل کاشت دندان را براي بيمار ممکن کند.

راهنمايي جراحي با Surgyguide وسيله اي است که ايمني و دقت دريل کردن را با محاسبات نرم افزاري به حداکثر مي رساند و باعث اعتماد به نفس و کاهش خطاي عمل کننده مي شود. آذري خاطرنشان مي کند نرم افزار Simplant وسيله جراحي و تکنيک جراحي نيست بلکه نرم افزار و سيستم رايانه اي به منظور محاسبه و تسهيل در شيوه و تکنيک جراحي است.

اين نرم افزار داراي استانداردهاي بين المللي ADA، CEو استاندارد 42.93 اروپاست و قابليت نصب و راه اندازي روي رايانه هاي شخصي در مطبها و مراکز درماني را دارد.

نرم افزار کاشت دندان هم اکنون در مراکز درماني اروپا بخصوص بلژيک و فرانسه در حال بهره برداري است. Simplantبا همکاري دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکي در سمينار بين المللي آشنايي با اين فناوري در کشور معرفي شده است.

در اين سمينار که با حضور بيش از هزار دندانپزشک و متخصص ايمپلنت به مدت 2روز برگزار شد، نرم افزار جديد و کاربرد آن به شرکت کنندگان ارائه شد و به اين ترتيب همزمان با پيشرفته ترين کشورهاي دنيا در زمينه علم دندانپزشکي ، شيوه استفاده از فناوري جديد به صورت کارگاه هاي آموزشي و به وسيله مخترع اين نرم افزار در اختيار متخصصان داخلي قرار گرفت.

آذري ضمن آن که کاشت دندان با کمک اين نرم افزار راهي بسيار مناسب براي کاهش خطاهاي احتمالي گذشته مي داند، مي افزايد: در اين روش 30تا 40درصد هزينه هاي درمان کاهش مي يابند.

ايمپلنت بي ترديد گرانترين درمان دندانپزشکي در سراسر دنياست ، چرا که مواد و وسايل آن بسيار گران است و از آنجا که جايگزين دندان ها تاکنون براساس تجربه دندانپزشک و طي آزمون و خطاهاي مستمر انجام مي شد، هزينه ها و مشکلات زيادي پس از کاشت دندان بر بيمار تحميل مي شد، اما با کمک نرم افزار Simplant ايمپلنت به صورت سه بعدي در محل مناسب قرار مي گيرد و فاصله آن با اعصاب دنداني کاملا در نظر گرفته مي شود.

به اين ترتيب در اين روش احتمال صدمه به عصب و در نتيجه مشکلات متعدد بعدي منقضي است. :w16:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

من خودم با نرم افزار ImPlan كار كردم.

خيلي نرم افزار جالبيه و بهتون پيشنهاد مي كنم امتحانش كنيد. :w16:

كار كردن باهاش خيلي ساده س.

براي اينكه بتونيد باهاش به طور حرفه اي كار كنيد نياز به تصاوير سي تي دندان داريد ولي مي تونيد براي شروع از خود مثال هاي نرم افزار شروع كنيد.

 

توي قسمت نرم افزار هاي بيومكانيك در مورد اين نرم افزارم صحبت خواهيم كرد. :ws3:

(وقتي يه بيومكانيك اين مطلبو بذاره همين ميشه ديگه :persiana__hahaha:)

 

لينكشو براتون ميذارم. حجمش كمه مي تونيد دانلود كنيد و ازش لذت ببريد :ws17:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...