رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نخ های بخیه جراحی ٬ نخ های تک و یا چند فیلامنتی استریل می باشد که نقش در کنار هم نگه داشتن بافت های مجروح را تا زمان بهبودی انها به عهده دارند .این نخ ها معمولا در سوزن برلی بخیه زدن بریدگی و یا برش های جراحی مورد استفاده قرار می گیرند و یا اینکه به عنوان شریان بند (لگاتور) بدون استفاده از سوزن برای گره زدن انتهای رگ ها و یا مجرا های دیگر جهت جلوگیری از خونریزی و یا نشت مایعات دیگر مورد استفاده قرار می گیرند . نخ های بخیه جراحی ممکن است دارای پوششی از چربی-فلوئورو کربنها و سیلیکن ها باشند . این پوش ها برای کاهش خاصیت مویینه و بهبود خواص دیگر انجام میشود .

نخ های چند فیلامنتی ممکن است به صورت صاف یا بافته شده (قیطان)مورد استفاده قرار بگیرد .نوع قیطانی از نظر کارکرد راحت تر بوده و گره پایدارتی دارد

نخ های بخیه صاف در مقابل از نظر عبور از بافت راحت تر عمل کرده و همچنین راحت از بافت بیرون کشیده می شوند . این نوع نخ ٬کشش بافت با خود را ندارد

نخ های بخیه به 2 گروه تقسیم میشوند .

1.نخهای بخیه قابل جذب

در نوع قابل جذب اجزا میتواند از هم متلاشی گردد و این از بین رفتن در بافت بدن صورت می گیرد و معمولا بعد از دو تا شش ماه ناپدید می گردد.

2.نخ های بخیه غیر قابل جذب

نوع غیر قابل جذب در مقابل تخریب بیولوژیکی مقاوم بوده و به عنوان یک جسم خارجی در محل باقی میماند تا انکه از محل دور گردیده و یا انکه توسط بافت به بیرون فرستاد ه میشود .

برای تولید نخ بخیه ممکن است از الیاف فلزی٬ الیاف طبیعی (کتان٬ابریشم ،پنبه ) کولاژن و یا روده حیوانات همچنین الیاف مصنوعی استفاده نمود.

در این بین نخهای بخیه فلزی قویترین و انواع طبیعی ضعیف ترین میباشند.

L6337177797030.jpgsimple_interrupted_suture.jpg

لینک به دیدگاه

روده کوچک حیوانات مانند بره و گاو که اساسا از پروتین کولاژن تشکیل میوشد مورد استفاده نخ بخیه است.این نوع نخ بخیه که به ندرت برای بخیه زدن پوست مورد استفاده قرار می گیرد توسط بافت جذب می گردد .سرعت جذب به نوع بافت بستگی دارد و تا زمانی که نخ های بخیه پلی گلوکو لیک اسید تولید شد به عنوان تنها نخ بخیه قابل جذب به کار می رفتند.

نخ بخیه کولاژن بازیافته شده از طریق ترریسی تعلیق همگن کولاژن خالص تهیه گردیده اند .کولاژن از پی(تاندون)حیوانات گرفته میشود .کاربرد این نوع نخ بخیه که میتوان ان را به صورت بسیار ظریف تولید نمود مربوط به جرا حی های چشم است.

لینک به دیدگاه

نخهای بخیه مصنوعی قابل جذب مثل دکسون (Dexon) در سال 1970 از طریق ترریسی پلی گلیکونیک اسید و سپس کشش ان تهیه گردیدند . این نوع نخ در مقایسه با نخ های تهیه شده از روده از نظر خواص فیزیکی ٬ جذب و بیلوژیکی بسیار یکنواخت تر است و همچنین استحکام گره اولیه ان بالاتر .

188616-196820-5011.jpg

لینک به دیدگاه

این نوع نخ قابل جذب نیست اما از لحاظ کارکرد در نوع خود بهترین است .این نوع نخ بعد صمغ گیری شده و به رنگ مشکی در امده و سپس با لایه ای از واکس یا سیکیکن در اورده می شود .این نوع نخ اگرچه غیر قابل جذب است اما بعد از شش ماه باقی ماندن در بدن ثلث استحکام خود را از دست داده و ممکن است نهایتا کاملا جذب گردد.

يکی از پيچيد هترين فرآيندهای تکنولوژيک در صنعت نساجی توليد و فرآوری ابريشم طبيعی است. فرآورد ههای ابريشم طبيعی با ويژگی های بالا و کيفيت بالای بهداشتی تهيه می گردند که به شدت مورد نياز در جهان امروز میباشند و ظاهراً يکی از ارزشمندترين کالاها در تجارت نساجی به حساب می آيد.ابريشم طبيعی از خواص بهداشتی و باکتری کُشی قوی و هم چنين مقاومت فيزيکی بالايی برخوردارمیباشد،لذا ماده ای ايده آل برای نخ های جراحی محسوب می شود. ضمناً ترکيب بيولوژيک آن ناسازگاری با ذات ارگانيسم را توجيه می نمايد. برای استفاده از اين نخ جهت مصارف پزشکی و بهداشتی بايستی به نحوی ويژگی های ذيل را تامين نمود:

• سطح صاف و بدون اشکال که به بافت آسيبی نرساند؛

• استحکام بالا در شرايط خشک و مرطوب؛

• توانايی استريل مناسب توسط رطوبت؛

• توانايی حفظ حالت استريلی برای مدت طولانی به علت انبارداری؛

• نا منظمی کم؛

• عدم وجود چربی و نقاط کثيف؛

برآوردن کليه ويژگی های ذکر شده در تهيه مواد بخيه زمانی مقدور می باشد که ترکيب مناسبی از مواد خام انتخاب گردد. اشکالاتی چون برآمدگی، پرز و نقاط چربی در اينحالت غير مجاز می باشند.

نساجی امروز.

لینک به دیدگاه

نخ بخیه پنبه ای از تابیدن الیاف نسبتا بلند تهیه می گردد دارای گره ای پایدار بوده و اما ضعیفتر از سایر نخهاست .نخ بخیه کتانی به مقدار زیاد کاربرد ندارد از بیشترین کاربردهای ان می توان در جراحی های روده نام برد.

لینک به دیدگاه

غیر قابل جذب هستند.فیلامنت های پلی اتیلن تر فتالات ٬ از قویترین نخ های بخیه غیر قابل جذب به شمار می رود و استحکام خود را برای مدت زمان طولانی در بدن حفظ می کند .لذا از این نوع فیلامنت برای تهیه پروستز های لوله ای شکل جهت جایگزین شریان به صورت بافته شده و یا تریکو مورد استفاده قرار می گیرد.

پوشش نخ ها سیلیکون و یا پلیمر های فلئورو کربنی می باشند.

کابرد نخ های پلی استری در جراحی های قلب وعروق بسیار متداول است

لینک به دیدگاه

فیلامنت های پلی اتیلن سنگین و همچنین پلی پروپیلن ایزو تاکتیک از سال های اوایل 1960 به عنوان نخ بخیه مورد استفاده قرار گرفته است .این نوع نخ بسیار بی اثر بوده و بر خلاف پلی امید ها تحت تاثیر تخریبی مایعات بافتی قرار نمی گیرد .استحکام گره نخ پلی اتیلنی مشابه نخ ابریشمی است و از نخ پلی پرو پیلنی نرم تر است .نخ های پروپیلنی از نظر استحکام گره ٬ مشابه نایلون بوده و مقاومت بالایی در مقابل خستگی دارد . و در جراحی های قلب و عروق مورد استفاده قرار می گیرد .نخ های بخیه پلی اتیلنی و پلی پروپیلنی در تعمیر پوست و همچنین برش شکم به کار گرفته می شوند.

PolySyn.png

لینک به دیدگاه

دانشمندان دانشگاه MIT توانسته اند تا با استفاده از ويژگي هاي نوعي باکتري، نخ بخيه اي بسازند که از آن مي توان در مواردي که به نخ هاي بسيار قوي نياز است، استفاده کرد. به گزارش مهر، دانشمنداني که اين نخ را ساخته اند موفق شده اند، موافقت سازمان غذا و داروي آمريکا (FDA) را نيز جلب کنند. اين نخ در حالي توليد شده است که معمولا پس از انجام اعمال جراحي شکم و معده و حتي آپانديس، از هر 5 مورد عمل جراحي، يک مورد به بازشدن نخ هاي بخيه در فاصله کمي پس از عمل جراحي منجر مي شود. سازمان غذا و داروي آمريکا اين نخ بخيه جديد را که از نوع جذبي بوده و در عين حال از استحکام بالايي نيز برخوردار بوده، پذيرفته است. اين نخ که با استفاده از ويژگي هاي coli .E توليد شده از انعطاف بيشتري برخوردار بوده و نسبت به انواع موجود در بازار مستحکم تر است. بر اساس گزارش تکنولوژي ريويو، اين نخ از پليمر ساخته شده و اين پليمر از نوعي باکتري ژنتيکي شده به دست آمده است

لینک به دیدگاه

نوعي پليمر هوشمند با قابليت استفاده در تهيه نخ و سيستم دارو رساني در دانشگاه امير كبير ساخته شد.

«سيد مهدي حسيني» مجري اين طرح گفت:« پليمرهاي زيست تخريب‌پذير يا زيست سازگار مي‌توانند در اثر رطوبت محيط تخريب شوند و در صورتي استفاده در داخل بدن، محصولات به جا مانده از تخريب آن‌ها براي بدن عوارضي ندارد.»

وي كه دانش آموخته شيمي دانشگاه امير كبير است افزودک« پليمرهاي زيست جذب‌پذير، پلي استرهاي اشباعي هستند كه از طريق هيدروليز عامل كربونيل استر قابل تخريب در محيط بدن هستند و كاربردهاي بسياري در پزشكي دارند.»

حسيني گفت:« كاربرد مهم اين پليمرها در تهيه نخ بخيه جذب پذير و استفاده در سيستم‌هاي دارو رساني است.» وي تاكيد كرد، نخي براي بخيه مناسب است كه قدرت و استحكام بالا، جذب‌پذيري مناسب و انعطاف پذيري زيادي داشته باشد تا بتواند يك گره مناسب با ايمني بالا ايجاد كند.

به گفته اين دانش آموخته، علاوه بر اين، سرعت تخريب پليمر در مواقعي كه براي بخيه زدن بر روي قسمت‌هاي خارجي بدن مانند صورت استفاده مي‌شود بايد متناسب با سرعت التيام زخم باشد.

حسيني با اشاره به قابليت استفاده از اين نوع پليمر در سيستم دارو رساني گفت:« در اين روش دارو را با پليمر در حلالي كه هر دو آن‌ها را حل كند، حل مي‌كنند و مخلوط به دست آمده را پس از تبخير حلال تحت پرس بصورت قرص در مي‌آورند.»

وي افزود:« همچنين دارو مي‌تواند از طريق برقراري پيوندهاي شيميايي روي پليمر قرار گيرد و سپس به صورت قرص درآيد و اين قرص از طريق جراحي سطحي زير پوست قرار مي‌گيرد.»

اين نوع پليمر اين قابليت را دارد كه در طول يك دوره زماني معين تخريب شده و دارو را با يك سرعت يكنواخت آزاد كند.

به گفته وي، محصولات نهايي تخريب اين پليمر آب و دي اكسيد كربن هستند كه به راحتي دفع مي‌شوند. اسيد لاكتيك نيز محصول واسطه‌اي است كه از تخريب اين پليمرها به دست مي‌آيد و با متابوليسم بدن به راحتي قابل جذب است.

مجري اين طرح يادآور شد:« هنگامي كه دارو از طريق پيوندهاي شيميايي بر روي پليمر قرار مي‌گيرد پليمر حامل دارو مي‌تواند به صورت ميكرو گوي درآيد كه پس از بلعيده شدن به سمت بافت‌هاي خاص حركت كرده و بر روي سطح آنها جذب مي‌شود.»

به گفته حسيني، سيستم دارو رساني با استفاده از پليمرهاي زيست تخريب پذير اين امكان را فراهم مي‌كند كه غلظت دارو در طول يك دوره زماني معين كنترل شود و علاوه بر اين دوز داروي مورد نياز براي التيام بافت مورد نظر نيز كاهش يابد.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

هر پزشک يا جراحی می تواند اين ادعا را بنمايد که نتيجه عمل جراحی آن نه تنها به مهارت و تجربه بلکه به کيفيت مواد بکار رفته از جمله نخ بخيه نيز بستگی دارد.نخ های جراحی نامناسب می تواند هر گونه تلاش جراح را بی نتيجه و خنثی نمايدو اين نکته ای است که برای مدت های طولانی اهميت ويژه ای به خود اختصا ص داده است. در يکی از نوشته های چينی مربوط به ۲۰۰۰ سال قبل، استفاده ازروده طبيعی به عنوان نخ بخيه توصيف شده است. استفاده از کتان به عنوان نخ جراحی نيز توسط مصريان قديم در پاپيروس آمده که متعلق به ۴۰۰۰ سال پيش می باشد. علی رغم همه اطلاعات به دست آمده بهره برداری و استفاده از مواد برای اولين Catgut جديد تا قرن ۱۶ قابل ملاحظه نبوده است. استفاده از نخ های بار توسط هلن آغاز شد و در سال ۱۸۴۰ توسط لوئيجی پورتال پرفسور جراحی در پاويا تکميل گرديد.در سال ۱۸۶۸ کروماتيزه کردن به وسيله ژزف ليستر ابداع به عنوان يکی از اولين نخ های بخيه خود جذب مورد catgut شد و بدين ترتيب استفاده همگانی قرار گرفت.

ابريشم طبيعی دومين نوع نخ بخيه می باشد که به طور وسيع به کار می رود.اولين بار توسط کوچر در سال ۱۸۸۷ به عنوان نخ جراحی به کار رفت و در سال1913 توسط شالستد روش استفاده از اين نوع نخ های جراحی تدوين و مشخص گرديد. استفاده از نخ ابريشم به عنوان يک نوع نخ جراحی ظاهراً در نوشته های مصر باستان کشف گرديده، اما توصيف بسيار کامل تری از نخ بخيه ای ابريشمی در منابع طب هندی آمده است. در دهه های ۴۰ تا ۶۰ چندين تحقيق در ارتباط با استفاده از مواد جديد به عنوان نخ جراحی منتشر گرديد که تعداد زيادی از آن هاغير معقول به شمار می آمدند مانند: موی اسب، تارهای تاندون موش صحرايی،تاندون گربه، وال ها، گوزن شمالی، کانگورو و اعصاب سگ و در نهايت بند ناف انسان، و حتی در بعضی موارد نخ ماهيگيری نيز به عنوان نخ جراحی پيشنهاد شد. اشکالاتی مانند دشواری تهيه، واکنش دو طرفه، خواص مکانيکی و در نهايت احتمال عفونت مواردی است که باعث ايجاد مشکلاتی در کاربرد نخ های فوق الذکر در جراحی نمود و باعث پيدايش نخ های بخيه جديد يکی پس از ديگری شد که هر يک بيشتر به سوی ايده آل شدن در حرکت می باشند. فعاليت های گسترده ای در خصوص استفاده از مواد جديد به عنوان نخ جراحی صورت پذيرفته و اين موضوع هنوز از اهميت بالايی در صنعت نساجی و دانش پزشکی برخوردار است. تاکنون کارهای تحقيقاتی زيادی انجام پذيرفته تا مواد بخيه ايده آل با ويژگی های زير به دست آيد:

• حداقل آسيب زايی و عفونت زايی در حد صفر؛

• عدم جذب محتويات زخم به خود و عدم تبديل شدن به منشايی برای عفونت؛

• دارا بودن سطحی صاف و نرم؛

• دارا بودن استحکام و انعطاف پذيری قابل ملاحظه ای و عدم تمايل به نخ های اطراف و يا به خود و در نتيجه ايجاد گره خوردگی

اما در قرن بيست و يکم خواص بيشتری از نخ جراحی مورد انتظار است به گونه ای که امروزه انتظارات نخ مناسب و خوب به طور قابل ملاحظه ای افزايش يافته است و موارد زير را ايجاب می کند:

۱- ويژگی های مکانيکی بهينه (به عبارت ديگر توانايی حفظ گره) مانند:سفتی، انعطاف پذيری، فاکتور سايش و قابليت ارتجاعی. به عنوان مثال نخ بايد خود را بعد از انجام عمل جراحی کشيده نگه دارد تا از جدا شدن لبه های زخم جلوگيری کند ولی در همان حال بايستی از فشار زيادی نيز جلوگيری نمايد.

۲- عموميت: امکان استفاده از نخ در هر نوع عمل جراحی

۳- غير تهاجمی بودن: عدم وجود حالت اره کردن يا پاره کردن بافت در طول فرايند عبور نخ از ميان بافت

۴- فاقد اثرات سمی، آلرژيک، تراتوژنيک و سرطان زايی بر ارگانيسم های زنده

۵- فاقد اثر مويينگی به معنی قابليت آن برای جذب مايعات و تراوش آن از ميان الياف

۶- برای مواد بخيه از نوع خود جذب اين امر بسيار مهمی است که پس از تکميل کار، بدون ايجاد هر گونه تغيير قابل ملاحظه در عضو بدن تماماًجذب شود. دوره جذب نخ بخيه بايستی طولانی تر از زمان لازم برای

تشکيل يک سيکاتريکس (بافت ترميم زخم) باشد. مواد حاصل از تخريب نخ بخيه بايستی قابليت فرآوری و جذب در بدن ارگانيسم را داشته و نبايد بر روی آن تأثير بگذارد.

۷- استريليزاسيون: رعايت خصوصيات فوق الذکر برای نخ بخيه به طور نسبی با تهيه مواد خام

منبع:مجله نساجی امروز

:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...