رفتن به مطلب

نکاتی در مورد رشته تکنولوژی و نحوه مطالعه منابع


ارسال های توصیه شده

نکاتی در مورد رشته تکنولوژی و نحوه مطالعه منابع

 

دیدم بچه ها سوال هاشون در مورد مدل مطالعه منابع و اطلاعاتی در مورد خود رشته تکنولوژی زیاد می شه این قسمت رو باز کردم که در طول زمان مطالب مرتبط باهاش رو اضافه کنم تا بچه ها راحت تر یکجا راهنمایی های لازم برای بهتر خوندن دم دستشون باشه.

کنکور تکنولوژی

بحث های زیادی شد که کنکور تکنولوژی ریسکش بالاست یا قبولیش سخته و از این حرف ها! گفتم اول از همه در مورد این حرف ها یه توضیحی بدم تا به قول یکی از دوستان جو نا امیدی حاکم نشه. اول از همه بگم هیچ چیز غیر ممکن نیست و قبولی توی کنکور علاوه بر ایمان به قبولی به تلاش نیاز داره. اینکه اعتقاد داشته باشین حتما قبولین خیلی مهمه و تاثیر گذار. کتاب "راز" رو بخرین و بخنونین و سعی کنین کنکور رو با این قانون اجرا کنین. وقتی به ناخودآگاه خودتون بفهمونین که قبولین همه چیز دست به دست هم میده که قبول شین! این قسمت واقعا یک اعتقاده و هر کسی که بهتر و با اعتماد به نفس بالاتر بتونه اجراش کنه برندس. با قوه تخیلتون بازی کنید مثلا خودم روی یک پنجاه تومانی بجای 500 ریال با ماژیک نوشتم 1 و هرروز نگاهش می کردم بعد چشمام رو می بستم و تصور می کردم که دارم از سردر دانشگاه می رم تو!!(که خوشبختانه امروز این کار رو می کنم!) بعد الکی ذوق می کردم و قشنگ خوشحالی رو حس می کردم! ممکنه بگین خوب همه اینکار رو بکنن چه شکلی بین این همه ما قبول شیم! همین حرف نشون میده که قانون راز رو نفهمیدین! سعی کنین با این فکر ها بجنگین. کسی تو این رقابت برندس که بیشتر با ایمانش کنار بیاد و از این قانون بهتر استفاده کنه! به نظر من این 50 درصد کاره! شوخی نمی کنم ولی برای این کنکوری که انقدر استرس و ریسک داره ابن اعتقاد خیلی کمک کنندس. بقیه کار مطالعه و جنب و جوشش خودتونه. ساختمان های مختلف رو مطالعه کنین هرچی رو می خونین به این فکر کنین که شاید این یکی از تست ها باشه! خلاصه تا شب کنکور دنبال آموختن باشین.این قسمت نتیجه "هر چقدر پول بدی آش می خوریه" خلاصه هر چقدر زحمت بکشین تو جلسه کنکور مطمئن ترین. دو قسمت یعنی ایمان به قبولی و مطالعه منابع با هم مربوطند یعنی هرچقدر بیشتر بخونی و بدونی ایمانت به قبولی قوی تر و واضح تر می شه. پس تا می تونین با ایمان به قبولی تلاش کنید . موفق باشین.

ظرفیت ها

اول از همه اطلاعاتی در مورد ظرفیت ها بگم. دانشگاه تهران 6 نفر روزانه می گیره و 6 نفر شبانه. این وسط 3و4 نفر هم بخاطر معدل بالا (دانشجوی دانشگاه تهران) مستقیما وارد رشته می شن. 6 نفر هم روزانه تبریز امسال اضافه شد به ظرفیت که فعلا اولین سال فعالیتشه . شرکت کننده های کنکور رشته تکنولوژی بیشتر دانشجوهایه معماری و عمرانن و از بقیه رشته ها به ندرت دیده می شه. (برای انرژی شندیم که یکی از رتبه های بالا دانشجوی رشته فیزیک بوده). در کل ما 15 نفریم(دانشگاه تهران) که از این 15 تا 2 نفر عمران خوندیم (صنعتی اصفهان و خواجه نصیر) بقیه معماریند! از نظر دانشگاهی 2 نفر دانشگاه بیرون تهران درس خوندند(صنعتی اصفهان و آزاد یزد) تا اونجایی که یادم میاد یکی از دانشگاه آزاد تهرانه چندتا هم از دانشگاه شهید رجایی، خواجه نصیرودانشگاه غیر تهران بودند و باقی مونده دانشجوی دانشگاه تهران اند!

در مورد رشته

یک گریزی بزنم به حال و هوای رشته!همانطوری که گفتم بیشتر شرکت کننده های کنکوری دانشجو هایه معماری و عمرانند.بین این شرکت کننده ها قبولی ها بیشتر از معماریه و عمرانی ها در اقلیتند!(امسال 2 نفر عمرانیم و بقیه معماری اند که پارسال 3 تا عمرانی بودن) این موضوع رو می گم تا کسایی که از طرف عمران می خوان بیان وارد رشته بشن شکّه نشند! چون خودم ذهنیت خاصی در مورد رشته داشتم که با بحث هایی که تو کلاس این هفته شد متوجه شدم این رشته خیلی به سمت معماری متمایله تا عمران (البته حدس می زدم اما نه اینقدر!) در واقع به قول دکتر گلابچی عمرانی ها مجبورند که معمار بشند! برای همین این نکته رو بگم که اگه عمرانید و می خواین وارده این رشته شین بعد از کنکور باید شروع کنید به خوندن کتاب های معماری مرتبط (مثل معماری:فرم ، فضا و نظم یا عناصر معماری یا یک مختصری از تاریخ معماری یا سبک های معماری اطلاعات بدست بیارین.) این از این! معماری ها بهتره که مقاومت مصالح و استاتیک خودشون رو تقویت کنند چون در طی خوندن این رشته باید دید مهندسی عمران هم یاد بگیرند یعنی به پیشرفتشون خیلی کمک می کنه. خلاصه اگه بخوام یک درصدی بدم معماری این رشته 70 درصده و عمرانش 30! از این نظر به نفع معماری هاست ولی اون 30 درصد هم جدی بگیرین چون همین درصده که رشته تکنولوژی رو از رشته های معماری-معماری تفکیک می کنه در واقع این رشته یک بال مهندسی شده به معمار اضافه می کنه و لازمه که داشته باشه تا بالاتر از یک معمار معمول پرواز کنه. در واقع معماری که وارد این رشته میشه طراحیاش به سمت منطقی تر شدن و مهندسی تر شدن میل می کنه و این باعث میشه که طرح هایی که تکنولوژی معماری می ده بیرون شانس بیشتری نسبت به فوق لیسانس معماری داشته باشه که به اجرا در بیاد. خلاصه این رشته رشته جذاب تریه نسبت به معماری چون شما رو درگیر واقعیت ها می کنه. هر ترم پروژه هایی دارین که 4 واحده و طرحیه برای یک پروژه واقعی. این ترم برای ما یک پروژه ای تو تهران معرفی کردند که یک زمین واقع در خیابان ایران زمینه و یک برج 40 طبقه رو باید براش طراحی کنیم. این پروژه کاملا واقعیه و در واقع بعدا مالکین زمین یعنی آستان قدس بعدا طرح های ما رو می بینند و باید از طرح هامون دفاع کنیم!

درس هایه دیگه سیستم های ساختمانیه که بیشتر مطالعات موردی ساختمان هاست و روند پیشرفت معماری رو تشریح می کنه و سیستم های ساخت مختلف را تحلیل می کنه. درس دیگه مصالح نوینه که در واقع بررسی مصالح جدید برای ساخت قسمت های مختلف ساختمان مربوطه. در آینده درس هایی که باید تو کارشناسی ارشد بگذرونید رو براتون می زرام.

 

 

ریز دروس تکنولوژی و انرژی

(منبع :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

 

 

بازار کار

بازار کار رشته منطبق با رشته معماریه و در واقع هر زمینه ای که معماری توش فعالیت می کنه این رشته هم واردش می شه فقط تفاوت در اینه که رشته تکنولوژی با بازار اجرا بیشتر در تعامله (رفیقه!) در حالی که معماری بیشتر به طرح های انتزاعی می پردازه. در کل بازار خوبی داره و آیندش روشن تر از بقیه گرایش های معماریه (البته مدیریت پروژه هم همینطوره ولی مدیریت کمتر به مباحث معماری می پردازه)

شکل مطالعه

ایستایی:

سعی کنید استاتیک رو کاملا درک کنید و سرسری ازش نگذرین. فصل های نیرو ، لنگر، خرپا ، تحلیل تیر و ممان اینرسی رو بفهمین. مقاومت مصالح رو بیشتر رو نمودارهای خمش و برش تیر ها و سازه ها، انواع تنش ها کرنش ها کشش فشار خمش برش پیچش رو به صورت کلی و تقریبا ریز مسلط باشین. استاتیک و مقاومت بهتون یک دید خیلی قوی می ده که باعث میشه ترستون از سوال ها بریزه. واقعا ایستایی آسان ترین قسمت کار ولی مهمترینشه.

زبان:

زبان امسال خیلی به سمت زبان عمومی میل پیدا کرد و کار رو یکم سخت کرد برای همین توصیه می کنم زبان عمومی و دست کم نگیرین...در مورد هر مبحثی رسیدین اطلاعات عمومی تون رو بالا ببرین از پزشکی و کامپیوتر گرفته تا علوم انسانی و مدیریت. خلاصه سعی کنین در هر زمینه اطلاعات داشته باشین البته لازم نیست عمیق باشه سطحی و گسترده باشه بهتر از عمیق اما در زمینه های محدوده.504 مناسبه برای زبان عمومی اما اصلا کافی نیست (اگه قصد دارین بالای 50 بزنین) سعی کنین از هر فرصتی برای افزایش اطلاعات عمومی زبانتون استفاده کنین. برای تخصصی یه سری لغت معماری تو قسمت زبان گذاشتم خیلی عالیه اما بهش اکتفا نکنین.کلمات آخر کتاب های منبع رو هم از دست ندین. کلمات آخر استاتیک یا مقاومت کاربردی یا درک رفتار سازه ها. این کلمات واقعا طلاست. پس کلمات آخر منابع یادتون نره.

سیستم :

این قسمت بر می گرده به میزان مطالع شما! هرچقدر بیشتر مطالعات موردی بخونین دیدتون قوی تر میشه.روی کتاب درک رفتار سازه ها خیلی تمرکز کنید و سعی کنید ریز فصل ها رو با سازه های جدیدی که در حال ساخته یا تازه ساخته شده یاد بگیرین. خلاصه هرچی سیستم ساخت هست رو مسلط شین و بعد از این دیگه مطالعات موردی کلید موفقیتتونه.

طراحی اجزا:

این قسمتم بر می گرده به دید مهندسی. برای همین مقاومت و استاتیک در این قسمت نقش کاتالیزور رو دارند و واقعا کمک کننده اند. کتاب سازه در معماری رو کامل بخونین چون این پایه بحثه بعد از اون سعی کنین انواع اجزای سازه رو برای خودتون جا بندازین. برای خودتون شکل بکشین و تحلیل کنین. مثلا کمانش رو برای حالت های مختلف درک کنین و بفهمین چرا هر چه قیود بیشتر می شه طولی که کمانش می کنه کوتاه تر میشه و از این قبیل.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 7 ماه بعد...
  • 5 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...