رفتن به مطلب

همه چیز درباره لباس فضانوردی(Space Suit)


Astraea

ارسال های توصیه شده

نساجی مدرن- شما ممکن است بتوانید مدتی بدون بارانی، زیر باران یا بدون لباس زمستانی زیر برف باشید ولی مطمئنا” هیچ کدام از ما قادر نیستیم در اتمسفر خشن یا فضا حتی برای یک ثانیه هم بدون لباس مناسب جان سالم بدر ببریم. فضانوردان هنگامی که داخل ایستگاه فضایی یا در شاتل مشغول کار و زندگی هستند، به پوشیدن لباس مخصوص نیازی ندارند و گذشته از فقدان گرانش در داخل شاتل یا ایستگاه فضایی، آنها تفاوت دیگری را با زمین احساس نمی کنند. فضانوردان آنجا با لباسهای راحت و شلوار راحتی و اغلب بدون کفش هستند؛ اما هنگامی که یکی از آنها برای کار مجبور شود به بیرون از سفینه برود، اینجا مشکلات شروع میشوند.

space0008.jpg

لینک به دیدگاه

اگر انسان بدون پوشش مخصوص وارد فضا شود ظرف پانزده ثانیه بیهوش میشود و مغز او در مدت ۴ دقیقه نابود میشود. حداقل دما در یک روز سرد زمستان در مناطق مسکونی زمین۲۰-۳۰ درجه زیر صفر است است، اما در فضا این دما میتواند به کمتر از ۱۰۰درجه زیر صفر هم برسد؛ با وجود این اختلافات دمای فاحش، خیلی مهم است که فضانوردان لباس محافظ را قبل از خارج شدن از ایستگاه فضایی یا شاتل بپوشند.

از دیگر عوامل بیرونی که برای فضانوردان ایجاد خطر میکند، گردش زباله های فضایی و اجرام آسمانی است با سرعتهای بالا که میتوانند جراحات جدی ایجاد نمایند. بعلاوه تششعات خورشیدی میتوانند به چشمها آسیب بزنند. تششعات فضایی میتوانند باعث بروز بیماری شده و ریسک ابتلا به سرطان در مود آنها خیلی بالا است. اما یک دلیل مهم دیگر برای حفاظت فضانوردان نیاز آنها به اکسیژن است؛ مقدار اکسیژن در فضا بسیار کم است و فشار هوا نیز خیلی پایین، این مقدار کم اکسیژن منجر به خفگی و فشار کم هم باعث میشود بدن ابتدا ذوب و سپس تبخیر شود که هر دو کشنده هستند.

لینک به دیدگاه

بخش کنترل ماموریت ناسا (NASA) هیچ مایل نیست حتی کمترین ریسک غیر ضروری برای فضانوردان وجود داشته باشد. هر کدام از فضانوردان یک دست (یونیت) لباس مخصوص برای داشتن ایمنی در فضا دارند که (Extravehicular Mobility Unit (EMU یا در اصطلاح عامه لباس فضانوردی (space suit) نامیده می شود.

EMU دمای بدن را کنترل می کند و تهویه هوا درآن بوسیله یک لوله که در لباسهای داخلی تعبیه شده انجام میشود. لوله های آب گردان، فضانوردان را موقع کار در فضا در راحتی نگه میدارند، این لباس همچنین شامل یک کیف آب برای ذخیره آب و یک مخزن نگهداری آب کثیف است. بعلاوه یک هدفون و یک میکروفون برای برقراری ارتباط و یک سری وسایل ضروری دیگر از جمله تجهیزات این لباسها است.

تعداد زیادی از فضانوردان مختلف میتوانند از این لباسها استفاده کنند، بخشهای مختلف آنها قابل تعویض بوده ودر سایز های مختلف وجود دارند.

تجهیزات اختصاصی این یونیتها مانند گرمکن های نوک انگشت، سیستمهای خنک کننده، قسمتهایی که روی کلاه متصل شده و برای جلوگیری از بخار تنفس و عرق و …هستند. همچنین کوله پشتی هایی که میتوانند به فضانورد در مسیر برگشت به سفینه اش در صورتی که طناب اتصالشان با سفینه پاره شود کمک کنند.

EMU از فضانوردان در زمانهای بحرانی کاری خارج از محدوده امن ایستگاه فضایی با این لباسهای بی نظیر حمایت میکند و فضانوردان میتوانند در حد ایده آلهای ناسا کار کنند و محیط خشن فضا را دوستداشتنی تر ساز کنند.

منبع: سایت NASA

تهیه و ترجمه : شیدا شیدایی فر

لینک به دیدگاه

فكر كنيد كه يك روز سرد زمستاني است مي خواهيد به بيرون برويد. شما براي محافظت خودتان از سرما پيراهن شلوار جوراب، شال، دستكش و ... مي پوشيد. اما حالا فرض كنيد مي خواهيد به بيرون از فضا برويد! لباس شما بايد از شما محافظت كند و شما را راحت نگه دارد مانند يك فضاپيما! براي شما آب هوا را فراهم كند و شما را از تشعشعات كيهاني محافظت كند.

در اين مقاله ما مشكلات پياده روي فضايي را براي شما تشريح مي كنيم و اينكه لباسهاي فضانوردي چگونه شما را در مقابل آن محافظت مي كنند. بيرون از فضا محلي بسيار خطرناك است. اگر شما از ايستگاه هاي بين المللي فضايي بيرون برويد يا بخواهيد روي مكاني بدون اتمسفر مانند ماه يا مريخ قدم بزنيد اين حوادث براي شما پيش خواهد آمد:

^ شما بعد از 15 ثانيه بي هوش مي شويد چون هيچ اكسيژني آن جا نيست.

^ خون شما و ديگر آب هاي بدن شما بخار شده و سپس يخ مي زنند چون در آنجا فشار هوا بسيار كم است يا بهتر است بگوييم اصلا فشاري وجود ندارد.

^ تمام قسمت هاي بدنتان از هم باز شده و جدا مي شوند چون تمام آب بدنتان بخار مي شود.

^ شما همچنين تغييرات بسياري در دما مشاهده خواهيد كرد: دما در سايه به منفي 100 درجه سلسيوس و در نور خورشيد به 120 درجه سلسيوس مي رسد!

^ شما همچنين در معرض انواع تشعشعات قرار مي گيريد مانند امواج كيهاني و ذرات باردار ساتع شده از خورشيد(باد هاي خورشيدي).

^ شما ممكن است با ذرات و صخره هايي كه با سرعت بسيار زيادي در حال حركت هستند(ريز معلق ها) و يا موادي كه از ماهواره ها و فضاپيما به بيرون ريخته مي شود برخورد كنيد.

--> بنابراين براي حفظ كردن شما از اين خطرات توسط يك لباس فضانوردي مي بايست:

+ اتمسفر داراي فشار باشد.

+ برابر با فشار درون بدن به شما اكسيژن برساند.

+ كربن دي اكسيد را به بيرون منتقل كند.

+ شما را در دماي عادي نگه دارد.

+ از شما در مقابل ريز معلق ها محافظت كند.

+ به شما اجازه دهد به خوبي ببينيد.

+ به شما اجازه دهد به راحتي در لباس حركت كنيد.

+ به شما اجازه دهد با ديگران صحبت كنيد. (كنتركننده هاي زميني با ديگر فضانوردان).

+ به شما اجازه دهد بيرون از فضاپيما حركت كنيد.

ما در مورد اين احتياجات صحبت خواهيم كرد و خواهيم گفت چگونه يك لباس فضانوردي

اين احتياجات را براي شما تامين مي كند.

لینک به دیدگاه

لباس فضانوردي براي ما فشار هوا را تهيه مي كند تا آب بدنمان را در حالت مايع قرار دهد ... به عبارتي ديگر براي جلوگيري از بخار شدن آب بدن ما. مانند يك لاستيك، لباس فضانوردي مانند يك بالون باد شده است كه با مقداري تركيب لاستيكي كه در اين جا فيبرهاي Neoprene هستند ورقه شده است. اين محفظه روي بالون قرار گرفته است. قسمتي از لباس كه فشار هوا را براي فضانورد فراهم مي آورد مانند باد كردن يك بالون از طريق يك لوله ي كاغذي است كه در بيش تر لباس ها فشاري را كه به وجود مي آورد فشاري برابر يك جو است يعني برابر يك اتمسفر. كابين هاي شاتل هاي فضايي همچنين فشاري را كه به وجود مي آورند فشاري برابر يك اتمسفر است. فضاپيماهايي كه فضانوردان از آن استفاده مي كنند فشارشان برابر است با فشاري معادل 0.29 اتمسفر پس فشار در كابين هر شاتلي قبل از اين كه فضانورد لباسش را به تن كند براي قدم زدن در فضا مي بايست كاهش پيداكند . در پياده روي هاي فضايي خطر پيچ خوردگي بسيار زياد است كه اين به علت اختلاف فشار بين لباس فضانورد و كابين شاتل هاي فضايي است.

لینک به دیدگاه

لباس هاي فضانوردي نمي توانند از هواي معمولي كه داراي 78درصد نيتروژن 21درصد اكسيژن و يك درصد گازهاي ديگر است استفاده كنند چون فشار كم است غلظت، اكسيژن را در خون و رگ ها كم مي كند كه مانند بالا رفتن ازقله ي اورست بسيار خطرناك است. بنابراين بيش تر لباس ها اكسيژن خالص را براي فضانورد براي تنفس فراهم مي كنند. لباس اكسيژن لازم را به وسيله ي يك لوله از فضاپيما مي گيرد يا به صورت يك بسته در پشت خود حمل مي كند.

هم شاتل هاي فضايي و هم ايستگاه بين المللي فضايي يك مخلوط عادي هوا مانند آن چه روي زمين مي بينيم را دارا هستند پس به همين دليل فضانورد مي بايست قبل از پوشيدن لباس خود چندين بار در يك محدوده ي زماني اكسيزن خالص را تنفس كند. اين كار باعث مي شود كه نيتروژن موجود در خون فضانورد از بدن او خارج شود و خطر پيچ خوردگي را كم كند.

لینک به دیدگاه

كربن دي اكسيد

فضانورد كربن دي اكسيد را از بدن خود خارج مي كند. در اين فضاي محدود لباس تجمع كربن دي اكسيد مي تواند سريعا به حد مرگ آوري برسد. بنابراين كربن دي اكسيد اضافي

مي بايست از فضاي لباس خارج شود. براي اين كار لباس فضانوردي از قوطي هاي ليتيم هيدروكسيد استفاده مي كند كه در كوله پشتي فضانورد تعبيه شده اند.

 

ريزمعلق ها

براي محافظت از فضانورد در مقابل برخورد با ريزمعلق ها، لباس فضانوردي داراي لايه هايي مقاوم و مركب است مانند Dacron ياKevlar. اين لايه ها همچنين از پاره شدن لباس در برخورد با سطح فضاپيماها، ماه يا يك سياره جلوگيري مي كنند.

لینک به دیدگاه

براي مواجه شدن با دماهاي فوق العاده زياد بيش تر لباس هاي فضانوردي به خوبي ولي به سنگيني با لايه هاي فابريكي( مانند:Neoprene, Gore-Tex, Dacron) و با صفحه هاي بازتابنده اي براي بازتاب نورخورشيد پوشانده شده اند (مانند:Mylar ميا تركيبات سفيد). فضانورد از بدنش گرما توليد مي كند مخصوصا وقتي كه فضانورد در حال فعاليت هاي شديدي باشد. اگر اين گرما گرفته و دفع نشود لباس وي نيز پر از گرما مي شود و مي تواند او را خشك كند! فضانورد اوجنه سرنان (Eugene Cernan) در حين قدم زدن در جميني 9 چندين پوند وزن كم كرد.

براي حذف كردن اين گرماي اضافي هر لباس يك فن و يا مبادله گر گرما دارد تا گرما را بگيرد و هواي خنك را به داخل فضاي لباس بدمد؛ مانند: برنامه هاي جميني و عطارد و يا

لباس هايي كه با آب خنك مي شوند كه از ماموريت آپولو تاكنون از آنها استفاده مي شود

لینک به دیدگاه

تشعشعات

لباس فضانوردي در برابر تشعشعات نمي تواند شما را به خوبي محافظت كند و بايد

پياده روي فضايي در زماني رخ دهد كه خورشيد فعاليت كم تري مي كند تا بادهاي خورشيدي در آن زمان نوزند. تنها محافظتي كه لباس هاي فضانوردي مي توانند از شما بكنند اين است كه ورقه هاي Mylar برخي تشعشات را بازتاب كنند.

 

ديد خوب

لباس هاي فضانوردي كلاهي دارند كه از پلاستيكهاي تميز و مقاوم پلي كربني

ساخته شده اند. بيش تر كلاه ها پوشانده شده اند تا بتوانند نور خورشيد را بازتاب كنند و قسمتي از آن كه براي كم كردن روشنايي، مانند عينك هاي آفتابي رنگ رزي شده است مانند گل آفتابگردان مي تواند بچرخد. هم چنين قبل از اين كه به پياده روي در فضا بپردازيم، بايد يك ضد رطوبت در قسمتي از كلاه نصب كنيم تا از تجمع بخار روي آن جلوگيري شود. در انتهاي كلاه لباس هاي فضانوردي پيشرفته چراغي دارد تا قادر باشد قسمت هايي كه نور خورشيد به آن نمي تابد و سايه تشكيل شده است را هم ببيند.

لینک به دیدگاه

تغييرپذيري لباس هاي فضانوردي

حركت با يك لباس فضانوردي بسيار سخت است. تصور كنيد ميخواهيد سعي كنيد انگشتتان را در يك محفظه ي پلاستيكي كه پر از باد شده است حركت دهيد. براي حل اين مشكل لباس به لولا هايي مجهز شده است تا به فضانوردان كمك كند دستهايشان، بازوهايشان و پاهايشان ... را به راحتي خم كنند.

ارتباطات

لباس هاي فضانوردي به فرستنده ها و گيرنده هايي مجهز شده اند تا فضانوردان بتوانند با كنترل كننده هاي زميني با ديگر فضانوردان ارتباط برقرار كنند. فضانوردان هدستي با خود حمل مي كنند كه داراي ميكروفون و گوشي است. فرستنده ها و گيرنده ها در كول پشتي كه پوشيده اند تعبيه شده اند.

لینک به دیدگاه

تغيير پذيري در فضاپيما

در شرايط بي وزني بسيار سخت است كه بخواهيد حركت كنيد. اگر بخواهيد چيزي را هل دهيد شما در جهت مخالف به حركت در مي آييد (قانون سوم نيوتون كه بيان مي كند براي هر كنشي يك واكنش وجود دارد). در پياده روي جميني فضانوردان مشكلات زيادي را در مورد نگاهداشتن خود گزارش دادند. در حالي كه آن هاي تلاش مي كردند جهتشان را تغيير دهند در جهت مخالف حركت مي كردند. به همين دليل فضاپيماها به وسايلي مجهز شده اند تا دستها و پاهاي فضانوردان را نگه دارند و به فضانوردان در پياده روي هاي فضايي كمك كنند. همچنين فضا نوردان قبل از ماموريت، روي كره ي زمين در محفظه هايي پر از آب راه رفتن را تمرين مي كنند. شناور بودن يك لباس فضانوردي بسيار شبيه به حالتي است كه گرانش بسيار كم شده است.

space-suit-space-station-iss-training.jpg

ناسا همچنين وسيله اي ساخته است تا فضانوردان بدون محدوديت و وصل بودن به فضاپيما به راحتي در فضا حركت كنند. در اين وسيله هم از قانون سوم نيوتن استفاده شده است و عملكردي شبيه به موشك ها ولي در ابعاد بسيار كوچك تر را دارا ميباشد. اولين مدل اين وسيله به گونه اي بود كه داراي يك صندلي بود، يك پمپ گاز پشت آن و يك كنترل در دستان شما. ناسا همچنين يك واحد پيشران كه از گاز نيتروژن براي سوخت خود استفاده مي كند را ساخته است. اين واحد پيشران مي تواند روي كوله پشتي فضانورد تعبيه شود كه اختصارا سافرناميده مي شود Simplified Aid for Extravehicular Activity Rescue .

سافر مي تواند به فضانورد كمك كند تا زماني كه از فضاپيما جدا مي شود به فضاپيما برگردد. سافر مي تواند 1.4 كيلوگرم سوخت نيتروژن براي پيشران حمل كند و مي تواند سرعت فضانورد را تا 3 متر بر ثانيه افزايش دهد.

 

منبع:http://www.hupaa.com

منبع مقاله:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

همه چیز درباره لباس فضانوردی(Space Suit)

 

شما ممکن است بتوانید مدتی بدون بارانی، زیر باران یا بدون لباس زمستانی زیر برف باشید ولی مطمئنا” هیچ کدام از ما قادر نیستیم در اتمسفر خشن یا فضا حتی برای یک ثانیه هم بدون لباس مناسب جان سالم بدر ببریم. فضانوردان هنگامی که داخل ایستگاه فضایی یا در شاتل مشغول کار و زندگی هستند، به پوشیدن لباس مخصوص نیازی ندارند و گذشته از فقدان گرانش در داخل شاتل یا ایستگاه فضایی، آنها تفاوت دیگری را با زمین احساس نمی کنند. فضانوردان آنجا با لباسهای راحت و شلوار راحتی و اغلب بدون کفش هستند؛ اما هنگامی که یکی از آنها برای کار مجبور شود به بیرون از سفینه برود، اینجا مشکلات شروع میشوند.

 

ضرورت استفاده از لباس فضانوردی:

 

اگر انسان بدون پوشش مخصوص وارد فضا شود ظرف پانزده ثانیه بیهوش میشود و مغز او در مدت ۴ دقیقه نابود میشود. حداقل دما در یک روز سرد زمستان در مناطق مسکونی زمین۲۰-۳۰ درجه زیر صفر است است، اما در فضا این دما میتواند به کمتر از ۱۰۰درجه زیر صفر هم برسد؛ با وجود این اختلافات دمای فاحش، خیلی مهم است که فضانوردان لباس محافظ را قبل از خارج شدن از ایستگاه فضایی یا شاتل بپوشند.

از دیگر عوامل بیرونی که برای فضانوردان ایجاد خطر میکند، گردش زباله های فضایی و اجرام آسمانی است با سرعتهای بالا که میتوانند جراحات جدی ایجاد نمایند. بعلاوه تششعات خورشیدی میتوانند به چشمها آسیب بزنند. تششعات فضایی میتوانند باعث بروز بیماری شده و ریسک ابتلا به سرطان در مود آنها خیلی بالا است. اما یک دلیل مهم دیگر برای حفاظت فضانوردان نیاز آنها به اکسیژن است؛ مقدار اکسیژن در فضا بسیار کم است و فشار هوا نیز خیلی پایین، این مقدار کم اکسیژن منجر به خفگی و فشار کم هم باعث میشود بدن ابتدا ذوب و سپس تبخیر شود که هر دو کشنده هستند.

 

لباس فضانوردی:

 

بخش کنترل ماموریت ناسا (NASA) هیچ مایل نیست حتی کمترین ریسک غیر ضروری برای فضانوردان وجود داشته باشد. هر کدام از فضانوردان یک دست (یونیت) لباس مخصوص برای داشتن ایمنی در فضا دارند که (Extravehicular Mobility Unit (EMU یا در اصطلاح عامه لباس فضانوردی (space suit) نامیده می شود.

EMU دمای بدن را کنترل می کند و تهویه هوا درآن بوسیله یک لوله که در لباسهای داخلی تعبیه شده انجام میشود. لوله های آب گردان، فضانوردان را موقع کار در فضا در راحتی نگه میدارند، این لباس همچنین شامل یک کیف آب برای ذخیره آب و یک مخزن نگهداری آب کثیف است. بعلاوه یک هدفون و یک میکروفون برای برقراری ارتباط و یک سری وسایل ضروری دیگر از جمله تجهیزات این لباسها است.

تعداد زیادی از فضانوردان مختلف میتوانند از این لباسها استفاده کنند، بخشهای مختلف آنها قابل تعویض بوده ودر سایز های مختلف وجود دارند. تجهیزات اختصاصی این یونیتها مانند گرمکن های نوک انگشت، سیستمهای خنک کننده، قسمتهایی که روی کلاه متصل شده و برای جلوگیری از بخار تنفس و عرق و …هستند. همچنین کوله پشتی هایی که میتوانند به فضانورد در مسیر برگشت به سفینه اش در صورتی که طناب اتصالشان با سفینه پاره شود کمک کنند. EMU از فضانوردان در زمانهای بحرانی کاری خارج از محدوده امن ایستگاه فضایی با این لباسهای بی نظیر حمایت میکند و فضانوردان میتوانند در حد ایده آلهای ناسا کار کنند و محیط خشن فضا را دوست داشتنی تر ساز کنند.

 

[h=2]:: برای دیدن اجزای مختلف لباس فضانوردان

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
[/h]

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

غير ممكن است كه بتوان لباس فضايي اي ساخت كه بر روي ماه با آب خنك شود، در حالي كه دماي بيرون در نقطه ي جوش آب باشد. و هيچ جايي براي پراكنده كردن گرما در آن وجود نداشنه باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...