رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

دستگاه حفاظت و مراقبت روغن :

دستگاه هایی که جهت مراقبت روغن برای تعیین وتشخیص اتصال کوتاه در ترانس های روغنی روغنی بکار برده می شود عبارتند از : رله بوخهلتس و رله توی بر.

رله توی بر در درجه اول برای حفاظت ترانس در مقابل اضافه بار و درجه دوم برای حفاظت در مقابل اتصال کوتاه بکار می رود . لذا برای شناسایی اتصال در داخل ترانس بیشتر از رله بوخهلتس استفاده می شود

رله بوخهلتس :

رله بوخهلتس رله ای است که جهت حفاظت دستگاه هایی که توسط روغن خنک می شود بکار می رود . این رله در اثر تولید گاز یا هوا در داخل منبع روغنی یا پایین آمدن سطح روغن از حد مجاز ویا جریان شدید بیش از حد مجاز روغن به کار می افتد و در مرحله اول زنگ خطر را بکار می اندازد و سطح روغن اگر بیشتر افت کرد در مرحله دوم دستگاه را قطع می کند . در رله بوخهلتس از روغن بعنوان عایق کاری و خنک کننده استفاده می شود .

عواملی که سبب بکار انداختن رله بوخهلتس می شود :

1- جرقه بین هسته و قسمت های مختلف ترانس .

2- اتصال زمین بین حلقه های کلاف .

3- قطع شدن یک فاز یا سوختن آن .

4- چکه کردن روغن از تانک روغن ویا لوله های ارتباطی آن .

در مرحله اول که زنگ خطر بکار می افتد و آلارم می دهد اشکالات بوجود آمده عبارتند از :

1- نقایص عایق کاری.

2- خراب شدن عایق ورقه های هسته و پیچ اتصال ورق های هسته .

3- کامل نبودن کنتاکتها در اتصالات الکتریکی .

4- گرم شدن بیش از حد قسمتی از سیم پیچ و خراب شدن عایق ها به علت عبور جریان فوکو بیش از حد.

در مرحله دوم که دستگاه قطع خواهد شد و فرمان تریپ به ترانس داده خواهد شد اشکالات بوجود آمده عبارتند از :

1- شکستن بوشینگ ها .

2- اتصال کوتاه فاز به فاز .

3- اتصال زمین .

4- اتصال داخل سیم پیچ ها.

5- اتصال تپ ها به یکدیگر .

6- پایین آمدن سطح روغن در اثر سرد شدن روغن بیش از حد و کم بودن روغن یا نشتی روغن .

محدوديت هاي رله بوخهولتس :

فقط خطاهايي را تشخيص مي دهد كه در سطح روغن پايين تر از رله اتفاق افتاده باشد .

تنظيم كليد جيوه اي را نمي توان زياد حساس گرفت ، زيرا در اين صورتلرزشهاي ناشي از بهره برداري ، زلزله، شوكهاي مكانيكي در خط و حتي نشستنپرنده ها ، ممكن است اشتباهاً آنرا به كار اندازند .

مينيمم زمان عملكرد آن 0.1 ثانيه است و متوسط آن 0.2 ثانيه . چنينرله اي خيلي كند به حساب مي آيد ، و ليكن با وجود آن ارزش اين رله بسياربالاست .

از نظر اقتصادي رله بوخهولتس براي ترانسهاي كمتر از kva 500 بكار برده نمي شود.

رله توی بر :

این رله نیز در حفاظت ترانس های روغنی بکار برده می شود در این رله نیز از حرکت روغن و ایجاد گاز استفاده شده است . همانطور که می دانیم ازدیاد درجه حرارت باعث انبساط روغن می شود و این روغن ضمن گذشتن از لوله رابط بین ترانس و ظرف انبساط رزرو به یک سوپاپ سنج ( دیافراگم ) برخورد می کند و در پشت سوپاپ فشار ایجاد می کند که این فشار توسط فشارسنج سنجیده می شود که در این فشار سنج چندین کنتاکت پیش بینی و نصب شده است به طوری که اگر ازدیاد فشار به طور آهسته انجام گیرد کنتاکت خبر دهنده بسته و باعث بستن مدار سیگنال خواهد شد و درصورتی که فشار سریعا ازدیاد یابد کنتاکت دیگری در فشار سنج موجب قطع فوری ترانس می شود. در مرحله اول در اثر بار زیاد ودر مرحله دوم اثر اتصا ل کوتاه ایجاد می شود.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 41
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

سوپاپ یا شیرفشار شکن:

در اثر اتصال كوتاه ناگهانی و یا هر حادثة دیگر در هسته و سیم پیچها كه منجر به ایجاد گاز شدید شود ، فشار داخل تانك می تواند به میزان خطرناكی افزایش یابد . برای جلوگیری از خطر انفجار تانك ، در بالای درپوش آن شیر فشار شكن نصب می گردد .

این شیزر در عرض چند میلی ثانیه عمل خواهد كرد و سبب تخلیه فشار خواهد شد . در همین موقع ، میكرو سویچی كه همراه آن است ، سبب بسته شدن مدار تریپ می گردد . پس از كاهش فشار در اثر نیروی فنر ، شیر خود به خود بسته خواهد شد .

لینک به دیدگاه

انواع تپ چنجر

1) تپ چنجر بدون بار (off load)

2) تپ چنجر تحت بار (on load)

می دانیم که با تغییر تعداد دور سیم پیچ در ترانسفورماتورها می توان ولتاژ خروجی را تنظیم نمود. و این کار را در ترانسفورماتورها ، تپ چنجرها به عهده دارند. طبق فرمول V1/V2=N1/N2 هر چه تعداد حلقه در سیم پیچ اولیه کمتر گردد ، در ثانویه ولتاژ بیشتری خواهیم داشت.

معمولاً تپ چنجرها بروی سیم پیچی که ار نظر اقتصادی و فنی مقرون به صرفه باشد قرار می گیرد. بیشتر بروی اتصال ستاره و یا سمت فشار قوی. اصولاً تپ چنجر ها به سه طریق زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

۱- تپ چنجرهای سه فاز که بروی سیم پیچ های با اتصال ستاره قرار می گیرند.

۲- تپ چنجر های سه فاز که بروی سیم پیچ های با اتصال مثلث قرار می گیرند. در این حالت عایق بندی کامل بین فازها مورد نیاز است و به سه دستگاه تپ چنجر احتیاج داریم که با یک مکانیزم حرکتی مشترک کار کنند.

۳- تپ چنجر های تک فاز که بروی ترانسفورماتور های تک فاز یا سه فاز مورد استفاده قرار می گیرند.

تپ چنجرها بر حسب نوع کار به دو دسته قابل تغییر زیر بار ( On Load ) و غیر قابل تغییر در زیر بار ( Off Load ) تقسیم میشوند.

تپ چنجر های غیر قابل تغییر زیر بار دارای ساختمان ساده ای بوده و جهت تغییر آن حتماً باید ترانس قدرت را از مدار خارج نمود . تغییرات این نوع تپ چنجر ها معمولاً با توجه به نیاز و متناسب با نوسانات بار در فصول مختلف سال انجام می گیرد.

اما تپ چنجر های قابل تغییر زیر بار از چند قسمت مختلف تشکیل شده اند:

1- Motor Drive : جعبه موتور بروی بدنه ترانسفورماتور نصب است و حرکت موتور آن به جعبه دنده و از آنجا به قسمت دیگر تپ چنجر منتقل میشود . به منظور تنظیم تپ ها و تغییر در گردش موتور و سیستمهای کنترل از راه دور و دادن فرامین از دور و نزدیک و قرائت مقدار تپ در داخل این جعبه اداوات مختلفی نصب گردیده همچون کنتاکتور ها ، سوئیچ های محدود کننده ، بی متال ، رله کنترل فاز ، هیتر ، نشان دهنده ها ، جعبه دنده و ... .

2- مکانیزم انتقال حرکت : حرکت موتور چه در جهت کاهش دور سیم پیچ و چه در جهت افزایش دور پس از موتور به جعبه دنده ها و از آنجا توسط محورهای رابط به قسمت داخلی مکانیزم تغییر تپ، منتقل میشود.

۳- Diverter Switch : کلید برگردان ، مکانیزمی است که محرک اصلی آن قدرت فنری است که در آن تعبیه شده است و در محفظه حاوی روغن ترانس ( که البته با روغن تانک اصلی در ترانس ایزوله است ) قرار دارد.

4- : Tap Selectorکلید انتخاب تپ ، در قسمت زیرین محفظه کلید برگردان قرار دارد و از تعدادی کنتاکت لغزشی تشکیل شده است.

محفظه کلید برگردان و کلید انتخاب تپ به یکدیگر متصل بوده و تشکیل یک واحد را می دهند که به قسمت در پوش بالائی ترانسفورماتور از طریق سر تپ چنجر آویزان می باشد.

در تپ چنجرهای زیر بار چیزی که اهمیت دارد پیوسته بودن جریان در مدار است که حتی نباید لحظه ای مسیر بار قطع گردد . جهت پیشبرد این روند ، در لحظه تغییر تپ چه اتفاقی می افتد که مسیر بار قطع نمیشود؟ در دایورتر سوئیچ دو کنتاکت کمکی در طرفین کنتاکت اصلی قرار دارد که در زمان تغییر تپ ابتدای امر کنتاکت کمکی اول به تپ دیگر چسبیده و اجازه می دهد کنتاکت اصلی جدا شود در ادامه کنتاکت کمکی دوم جای کنتاکت اصلی می نشیند و در این حالت کنتاکت اصلی کاملاً آزاد است و سپس کنتاکت کمکی اول آزاد شده و جایش را به کنتاکت اصلی میدهد و کنتاکت کمکی دوم نیز آزاد میشود .در طول این زمان مسیر کاملاً بسته می ماند و باز نمیشود. کل این فرایند در کسری از ثانیه انجام می پذیرد تا باعث تجزیه روغن تپ چنجر نشود و حداقل آرک بوجود آید.

سیم پیچهای قابل تغییر در ترانس از دو قسمت جداگانه تشکیل شده اند ، یک قسمت سیم پیچ اصلی است و قسمت دیگر سیم پیچ تنظیم ولتاژ. نحوه اتصال سیم پیچ اصلی و سیم پیچ تنظیم به سه طریق زیر انجام می گردد:

1- سیم پیچ تنظیم خطی Regulation Linear Winding-

2- سیم پیچ تنظیم با اتصال معکوس Reversing – Puls/Minus Winding

3- سیم پیچ تنظیم با اتصال کورس – فاین Regulation Coarse/Fine Winding

در اتصال نوع اول تعداد سیم پیچ های خروجی از سیم پیچ تنظیم ولتاژ زیاد بوده ( به تعداد تپ ها ) در نتیجه این نوع سیم پیچ را در مواقعی که نیاز به دامنه تنظیم ولتاژ کم است مورد استفاده قرار می گیرد.ولی در انواع دوم و سوم بعلت استفاده از یک کلید اضافی ( Changer Over Switch )میتوان دامنه تغییرات ولتاژ را با همان تعداد سیم پیچ تنظیم ولتاژ تا دو برابر افزایش داد.

استفاده از هر کدام از سیم پیچ ها بسته به عواملی همچون حد اکثر ولتاژ سیستم ، امپدانس داخلی ترانس ، سطح عایقی پایه و ساختمان خود تپ چنجر دارد. آرایش نوع اول بیشتر در سیستمهای سه فاز در ترانس های 63 کیلو ولت استفاده میشود.آرایش نوع دوم و سوم در سیستهای سه فاز 230 کیلو ولت و بالاتر مورد استفاده است.

در نوع دوم می توان از تپ چنجرهای دو پل و تک پل استفاده کرد اما در انواع اول و سوم میتوان از سه تپ چنجر تک پل تا 230 کیلو ولت نیز استفاده نمود.

تعداد تپ ها معمولا فرد هستند بدین صورت که تپی را نرمال فرض کرده و به تعداد برابر تپ بالاتر از نرمال و به همان تعداد پائین تر از نرمال تپ جهت تغییر تعبیه شده است . مثلاً اگر تعداد تپ ترانسی 19 است ، تپ نرمال آن (2 / ( 1 – 19 )) یعنی 10 است و تعداد 9 تپ جهت بالاتر از نرمال و تعداد 9 تپ زیر حالت نرمال تعبیه شده است.

لینک به دیدگاه

سیلسکاژل:

منبع انبساط به دو بخش تقسیم می گردد که قسمت کوچکتر برای تب چنجر و قسمت بزرگتر برای تانک اصلی در نظر گرفته می شود . از بالای هر قسمت منبع ذخیره ، لوله ای به فضای آزاد آورده می شود ، که به آن مجرای تنفسی می گویند (Breather) در ورودی این مجرا ظرف شیشه ای قرار دارد ، که داخل آن از ماده ای رطوبت گیر به نام سیلیکاژل پر می شود . به این ترتیب هوای ورودی به ترانس رطوبت خود را از دست داده و کاملاً خشک خواهد بود .

رطوبت گير به منظور حذف رطوبت هواي ورودي به منبع انبساط بوده كه با اينكار سبب حفظ خواص عايقي روغن ترانسفورماتور مي گردد.داخل محفظه از سيليكاژل پر مي شود كه اين ماده قادر است تا معادل ۲۰٪ وزن خود رطوبت جذب كند.رطوبت گير ها را بايد از نظر مسدود نشدن مسير عبور هوا و عدم جذب رطوبت بيش از حد بررسي نمود. هنگام خشك بودن رطوبت گير آبي رنگ و در صورت اشباع شدن با رطوبت به صورتي كم رنگ تغيير مي يابد. در اين هنگام بايست سيليكاژل را تعويض كرد.

لینک به دیدگاه

تست های ترانسفورماتور:

ترانس های قدر ت در کارخانه سازنده تست اساسی شده و با ولتاژ های در حد نامی و بیشتر و جریانهای بزرگ، تست میشوند اما پس از حمل ترانس به مقصد جهت بررسی و تائید صحت عملکرد ترانس و نداشتن هر نوع عیب در زمان بهره برداری ، تستهایی بروی آن در محل (پست )با وسایل اندازه گیری دقیق اما قابل حمل ونقل انجام میشود که به اختصار در زیر آمده است:

 

1- تست نسبت تبدیل :(RATIO)

 

در این تست با دادن ولتاژ به اولیه یا ثانویه ترانس ، ولتاژ طرف مقابل را به دقت اندازه گیری می کنند.در ترانسهای قدرت کاهنده معمولا طرف اولیه را ولتاژ 380 ولت می دهند و در ثانویه ولتاژ بین 110 تا 180( در تراسهای 20/63 کیلو ولت )بسته به ترانس و تپ های آن اندازه گیری خواهد شد.

 

2- تست پیوستگی تپ چنجر(TAP CONTINUE)

 

در این تست به اولیه ولتاژ 380 داده و در طرف ثانویه ولت مترهای آنالوگ دقیق قرار داده و در زمان تغییر تپ ها انحراف عقربه در هر سه فاز را بررسی کرده تا بقول معروف عقربه پس نزند . در زمان تغییر تپ میبایست به ترتیب زیر عمل نمود.

1-2....1-2-3....2-3-4....3-4-5 و... یعنی یک پله پائین ودو پله بالا (در روند افزایشی تپ )

 

3- تست مقاومت عایقی : (MEGGER)

این تست را به کمک دستگاه میگر انجام می دهند و در زمانهای 15 ثانیه و60 ثانیه و5 دقیقه و 10 دقیقه اندازه گیری میکنند. اندازه گیری به قرار زیر است:

LV/HV

HV +E/LV

LV+E/HV

در این تست سرهای اولیه اتصال کوتاه میشود و همینطور در ثانویه.(بهتر است در مرحله اول انجام شود)

 

4- تست جریان بی باری :(NO_LOAD)

 

در این تست با دادن ولتاژ به اولیه و در صورتی که ثانویه مدار باز است جریان آنرا با آمپر متر دقیق اندازه گیری می کنیم . برای ثانویه هم به همین منوال است . در اتصال ستاره نسبت آمپر های سه فاز 1-0.8-1 و در اتصال مثلث 1-1-1.3 است.

5- تست شار مغناطیسی : flow)

در این تست با دادن ولتاژ تک فاز به سر های هر فاز و نول (در اتصال ستاره ) جریان هر فاز را اندازه گیری و ولتاژ سیم پیچ طرف مقابل را می خوانیم.

 

6- تست گروه برداری :(VECTOR GROUP)

در این تست سرهای مشابه ،در یک فاز را اتصال کوتاه کرده (مثلا U-u) و ولتاژ سه فاز را تزریق میکنیم و ولتاژ را برای تمای سرها نسبت به هم میخوانیم.

 

7- تست اتصال کوتاه :(SHORT CIRCUIT)

این تست را با اتصال کوتاه کردن در ثانویه انجام میدهیم و جریان در اولیه و ثانویه را پس از وصل ولتاژ 380 به اولیه قرائت و ثبت میکنیم.

 

8- تست مقاومت اهمی :(RESISTANCE)

در این تست ولتاژ دی سی (مثلا 12 ولت ) را به سرهای هر فاز با سر نول در اتصال ستاره و هر دو فاز در اتصال مثلث تزریق کرده و جریان عبوری را اندازه گیری میکنیم.(این تست بهتر است در آخرین مرحله انجام گیرد)

 

 

9- تست تانژانت دلتا :(TAN- DELTA)

در این تست با دستگاه مخصوص این تست حالتهای مختلف در ترانس را میشود بررسی نمود و ظرفیت خازنی بین هر نقطه از ترانس را اندازه گیری کرد.

لینک به دیدگاه

فایل کامل درمورد ترانسفورماتورهای نیروگاهی (فصل دهم تولید نیروگاه):icon_gol:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

كار موازي ترانسفورماتورها

اصولاً به دلايل متعددي كه در زير به تعدادي از آنها اشاره مي گردد،ترجيح داده مي شود تا ترانسفورماتورها به صورت موازي نصب شده و از آنها بهره برداري گردد.

دلايل موازي نمودن ترانسفورماتورها

الف-آينده نگري

ب-جلوگيري از اضافه بار شدن ترانسفورماتورها.

پ-كاهش تلفات تبديلگاه،به ازاي جريانهاي مشخص.

ت-افزايش ظرفيت اتصال كوتاه شبكه.

ث-انعطاف در كنترل.

ج-تداوم و استمرار در تغذية مصرف كننده ها.

چ-امكان تعميرات فصلي و نگهداري ساليانه.

ح-كاهش راكتانسهاي كلي خط.

خ-كمك به نقل و انتقال راحت تر ترانسفورماتورها(به خصوص در توانهاي بالا).

شرايط لازم براي موازي كردن ترانسفورماتورها

الف-سيم پيچهاي اوليه ترانسفورماتورها بايد براي ولتاژ و فركانس شبكة تغذيه طرح شده باشند.

ب-ترانسفورماتورها بايد از نظر پلاريته به طور صحيح به هم وصل شوند.

پ-آنها بايد نسبت تبديلهاي برابر داشته باشند.

ت-قدرت ترانسفورماتورها بهتر است برابر باشد؛يا حتي الامكان از نسبت يك به سه كمتر نباشد.

ث-ترانسفورماتورها داراي ولتاژ اتصال كوتاه يا امپدانس اتصال كوتاه برابر باشند.

ج-نسبت اجزاي اختلاف سطح اتصال كوتاه ترانسفورماتورها بايد با هم برابر باشند.

چ-ترانسفورماتورها بايد گروههاي برداري برابر داشته باشند.

ح-ترتيب فازبهاي اتصال ترانسفورماتورها بايد صحيح باشند.

لینک به دیدگاه

نامتعادل بودن بار در فازهاي ترانسفورماتورهاي سه فاز

در انتخاب نوع اتصال بويينهاي ترانسفورماتور بايد مسائل ناشي از توليد هارمونيك سوم در بار نامتقارن را در نظر بگيريم و سعي در خنثي نمودن آن داشته باشيم؛زيرا اين هارمونيك،تلفات اضافي ايجاد كرده،باعث نامتقارن شدن ولتاژهاي سه فازه و جابه جايي پتانسيل نقطه صفر و بالا رفتن حرارت مي شود.در اين ميان شايسته است شار مغناطيسي و ضرايب آن يعني هارمونيكهاي نه و پانزدهم را در نظر گرفت؛زيرا اين هارمونيكها به خصوص هارمونيك سوم شار،باعث افزايش حرارت ترانسفورماتور،كاستن مقدار ضريب بهره،ايجاد جريان گردابي در تانك،روغن و هسته و افزايش ولتاژ نامطلوب القايي در سيم پيچها مي شوند.

در بارهاي نامتعادل،نقطه صفر(نول)جابه جا شده،در نتيجه سه ولتاژ خط نسبت به نقطة صفر،يعني ولتاژ فازها،نامساوي مي شوند.قدرت مربوط به يك بار،مثلاً به وسيله فاز A تأمين مي گردد ولي سيم پيچ اوليه A نمي تواند قدرت ياد شده را تأمين كند.زيرا بارهاي اوليه b و c كه ثانوية آنها باز هستند،سري قرار گرفته است.تحت چنين شرايطي سيم پيچهاي اوليه b و c به صورت امپدانسهاي بزرگ عمل كرده در نتيجه بوبين آنها مي تواند جريان بسيار كمي از خط به دست آورد.مثلاً فرض كنيد يك مقاومت خيلي كوچك بين نقاط صفر و a بسته باشيم،بديهي است يك جريان كوچك از آن عبور خواهد كرد،و اين موضوع ناشي از كاهش ولتاژUan به دليل جابه جايي نقطة صفر مي باشد.به سخن رساتر،تحت چنين شرايطي نقطة صفر به طور خيلي زياد به طرف بوبينa كشيده مي شود.اين امرEan را كاهش داده،اما Ebn و Ecn را افزايش مي دهد.

هنگامي كه بار نامتقارني به ترانسفورماتور سه فاز اعمال گردد،يك حالت عدم تعادل در جريانها و ولتاژهاي مربوط به فازها در ترانسفورماتور ايجاد مي شود.بدترين حالت ممكن زماني رخ مي دهد كه فقط يك فاز از ترانسفورماتور به بار وصل شود.بنابراين در اوليه،دو فاز ديگر جريانهاي بسيار كمي از شبكه دريافت مي نمايند و به صورت امپدانسهاي بزرگ عمل مي كنند؛از اين رو نقطة صفر ترانسفورماتورها جابه جا شده به طرف بوبيني كه بار به آن اعمال شده است نزديك مي گردد.به اين صورت ولتاژ اين فاز تحت بار،كاهش يافته و ولتاژهاي دو فاز ديگر افزايش مي يابند.

بار نامتعادل كه به ثانوية ترانسفورماتورهاي مختلف اعمال مي شود،به دليل ماهيت گوناگون هر يك از ترانسفورماتورها،باعث رفتارهاي مختلفي در آنها مي گردد.هنگامي كه بار در هر يك از فازهاي ترانسفورماتورهاي سه فاز برابر باشد،عكس العمل و رفتار همة ترانسفورماتورها يكسان خواهد بود.ليكن زماني كه بار بين نقطة صفر و يكي از فازهاي ترانسفورماتور سه فاز متصل شود،هر يك از ترانسفورماتورها رفتار و عكس العمل خاص خود را نشان مي دهند.در صورتي كه ترانسفورماتور D/y-n باشد و بار به فاز c در ثانويه اعمال شده باشد،جريان2Ic در فاز c جاري مي گردد و در نتيجه جريان متناظري مانند1Ic را در اوليه توليد مي نمايد؛كه جريان اخير،پس از عبور از فاز c از طريق خط فاز A خارج مي گردد،بدون هيچگونه اثري بر روي فازهاي ديگر،به دليل اين اتفاق معمولاً لازم مي آيد كه سيم بندي اوليه را به صورت ستاره متصل نمايند و يا از ترانسفورماتور ستاره استفاده كنند.

در صورتي كه شبكة سه فاز در طرف اوليه داراي سيم صفر باشد،و نقطة صفر ستاره سيم پيچ اوليه به نقطة صفر ژنراتور وصل باشد،در اين صورت بارگيري در طرف ثانويه از فاز و خط صفر هيچ اشكالي ايجاد نمي كند.زيرا در اين صورت از هر دو طرف ترانسفورماتور،به صورت يك فاز بار گرفته مي شود و ترانسفورماتور سه فاز در اين حالت مثل ترانسفورماتور يك فاز رفتار مي كند و تعادل مغناطيسي در هستة ترانسفورماتور به طور كامل برقرار مي ماند.

ولي اگر ترانسفورماتور ستاره - ستاره فاقد سيم صفر در طرف اوليه باشد در اين صورت جريان سيم صفر روي تمام سيم پيچهاي اوليه تقسيم مي شود.به دليل اينكه هستة آهني سه ستونه،داراي مدار مغناطيسي برگشت آزاد نمي باشد در چنين ترانسفورماتوري،فلوي يك ستون،مدار خود را روي دو ستوان ديگر مي بندد و با توجه به اينكه بايد به ازاي هر جريان باري در هر لحظه در هر كدام از مدارهاي مغناطيسي تعادل برقرار باشد و اين وقتي عملي مي گردد كه منتجه آمپردورها در هر مدار بسته صفر باشد،بنابراين در صورت اخير اين امر حادث نمي گردد.

پس از اعمال باري به فاز c از ترانسفورماتورY/y-n و پس از عبور جريان از فازc در ثانويهIc طبعاً جريان متناظري در اوليه و در فاز c جريان مي يابد،جريان در سيم پيچ فازc در اوليه ترانسفورماتور طبيعتاً از طريق دو فاز ديگر B و A به شبكه جاري خواهد شد و در چنين حالتي جريان در فاز C ثانويه بين دو فاز B و A تقسيم خواهد شد و فازهاي B و A ترانسفورماتور در اوليه با فاز C به صورت نامتعادل قرار مي گيرد.در صورتي كه در ثانويه چنين وضعي پيش نخواهد آمد.بنابراين جمع ميدانهاي مغناطيسي سه فاز صفر نخواهد بود و باقيمانده و يا اضافي اين ميدانها به صورتي از مسيرهاي هوايي خارج از ساقها،مدار خود را كامل خواهند نمود.ماحصل اين وقايع و خروج فوران نشتي قابل ملاحظه از ترانسفورماتور،مسبّب تغييرات چشمگيري در ولتاژهاي ثانويه ترانسفورماتور مي گردد؛به نحوي كه ولتاژ در يك فاز كاهش و در فازهاي ديگر افزايش خواهد يافت.

بر اساس وقايعي كه شرح داده شد،ترانسفورماتورY/y-n براي بارهاي نامتعادل اصلاً مناسب و مطلوب نيست.

لینک به دیدگاه

ترانسفورماتورY/y-n

هنگامي كه باري را فقط به يكي از فازهاي ترانسفورماتورY/y-nمتصل نماييم،طبعاً جريان Ic در ثانويه اين ترانسفورماتور به دليل حضور بار متصل شده به اين ساق جاري مي گردد.

اين جريان باعث جاري شدن جرياني به اندازه يك دوم Ic در ساق c وA در طرف اول ترانسفورماتور مي گردد؛ليكن بر خلاف ترانسفورماتورY/y-nاين جريان نصف جريان بار نامتعادل در ترانسفورماتور اخير خواهد بود.اين موضوع به آن دليل است كه جريان بار از طريق دو ساق a و c در ثانويه ترانسفورماتورY/y-n مدار خود را كامل مي نمايد و باعث ايجاد جرياني به اندازه يك دوم Ic در ساقهاي طرف اول خواهد شد.و جريان 2/Ic در اوليه و از طريق دو ساق C وA مدار خود بدون هيچ اثري در فاز B كامل مي كند.بنابراين مشاهده مي شود كه ترانسفورماتورY/y-nبراي بارهاي نامتعادل مناسب است و اغلب به طور عملي و هنگام بهره برداري و در مواقعي كه احتمال بارهاي نامتعادل مي رود با اوليه Y ، اين ترانسفورماتور مورد استفاده قرار مي گيرد.

بديهي است اين اثر متعادل كننده،ترانسفورماتورهاي زيگزاگ را در چنين مواقعي مورد توجه قرار مي دهد.گروههاي برداري اينگونه ترانسفورماتورها با اوليه هاي مثلث و ستاره بر اساس استانداردها در گروههاي D/z-10 و Y/z-11 طبقه بندي مي گردند.

لینک به دیدگاه

كليدهاي قدرت به دو دسته تقسيم ميشوند :

 

1- كليد بدون قابليت قطع زير بار (سكسيونر(

2-كليد با قابليت قطع زير بار ( دژنكتور (

 

 

سكسيونر : سکسیونر باید در حالت بسته یک ارتباط گالوانیکی محکم و مطمئن در کنتاکت هر قطب برقرار می سازد و مانع افت ولتاز می شود.لذا باید مقاومت عبور جریان در محدوده سکسیونر کوچک باشد تا حرارتی که در اثر کار مداوم در کلید ایجاد میشود از حد مجاز تجاوز نکند .این حرارت توسط ضخیم کردن تیغه و بزرگ کردن سطح تماس در کنتاکت و فشار تیغه در کنتاکت دهنده کوچک نگهداشته می شود .در ضمن موقع بسته بودن کلید نیروی دینامیکی شدیدی که در اثر عبور جریان اتصال کوتاه بوجود می آید .باعث لرزش تیغه یا احتمالاباز شدن آن نگردد.از این جهت در موقع شین کشی و نصب سکسیونر دقت باید کرد تا تیغه سکسیونر در امتداد شین قرار گیرد .بدین وسیله از ایجاد نیروی دینامیکی حوزه الکترومغناطیسی جریان اتصال کوتاه جلوگیری بعمل آید.

 

 

 

 

موارد استعمال سکسیونر:

 

همانطور که گفته شد اصولا سکسیونر ها وسائل ارتباط دهنده مکانیکی وگالوانیکی قطعات وسیستمهای مختلف می باشندودر درجه اول بمنظظور حفاظت اشخاص و متصدیان مربوطه در مقابل برق زدگی کار برده میشوند.بدین جهت طوری ساخته میشوند که در حالت قطع یا وصل محل قطع شدگي یا چسبندگی بطور واضح واشکار قابل رویت باشد .

از انجاییکه سکسیونر باعث بستن یا باز کردن مدارالکتریکی نمیشود برای باز کردن یا بستن هر مدار الکتریکی فشار قوی احتیاج به یک کلید دیگری بنام کلید قدرت خواهیم داشت كه قادر است مدار را تحت هر شرایطی باز کند و سکسیونر وسیله ای برای ارتباط کلید قدرت ویا هر قسمت دیگری از شبکه که دارای پتانسیل است به شین میباشد .طبق قوانین متداول الکتریکی جلوی هر کلید قدرتی از 1کیلوولت به بالا و يا هر دو طرف در صورتیکه ان خط از هر دو طرف پتانسیل می گیردسکسیونر نصب می گردد. برای جلوگیری از قطع ویا وصل بی موقع ودر زیر بار سکسیونر معمولا بین سکسیونر وکلید قدرت چفت وبست(مکانیکی یا الکتریکی)بنحوی برقرار می شود که با وصل بودن کلید قدرت نتوان سکسیونر را قطع ویا وصل کرد. بر خلاف کلید های هوایی ،سکسیونرها قادر به قطع هیچ جریانی نیستند .آنها فقط در جریان صفر باز و بسته می شوند . این کلیدها اصولا جدا کننده هستند که ما را به جدا کردن کلیدهای قدرت روغنی ، ترانسفورماتوها، خطوط انتقال و امثال آنها از شبکه زنده قادر می سازند .سکسیونرها از لوازمات تعمیراتی وتغيير مسير جریان میباشند.

 

انواع سکسیونر :

 

1- سکسیونر تیغه ای یا اره ای

 

2- سکسیونر کشویی

 

3- سکسیونر دورانی

 

4- سکسیونر قیچی ای یا پانتوگراف

 

سکسیونر تیغه ای یا اره ای: برای قطع و وصل ولتاز و حفاظت مطمئن در زمان عملکرد استفاده می شود و بیشتر برای فشار متوسط کاربرد دارد . بر حسب میزان جریانی که از آن عبور می کند تیغه های آن می تواند از ساده به دوبل و از نوع تسمه ای به پروفیلی و میله ای و لوله ای تغییر یابد . نوع اهرمی آن در فشار قوی وفوق فشار قوی کاربرد دارد . این سکسیونر ها به دلیل وجود شرایط جوی و وجود تنش های مختلف بایستی طوری نسب شود که در اثر نیروی برف یا باد به راحتی وصل نگردد.

 

سکسیونر کشویی: برای عملکرد ،سکسیونر در جایی استفاده می شود که عمق تابلو کم باشد . این سکسیونرها بیشتر به صورت میله ای در جهت عمودی قطع و وصل می شود و بیشتر در فشار متوسط کار برد دارد .

 

سکسیونر دورانی: بیشتر در شبکه های 63Kv به بالا استفاده می شود و عملکرد این سکسیونر به صورت دو بازو در یک پل که جهت چرخش آنها 90 درجه معکوس همدیگر می باشند این نوع کلید در شرایط جوی نا مناسب مقاومت خوبی از خود نشان میدهد.

 

سکسیونر قیچی ای یا پانتوگراف: این نوع سکسیونرها بیشتر در شبکه فوق فشار قوی کاربرد دارند و به لحاظ آنکه هر قطب روی یک پایه سوار است لذا از نظر جایگیری در پست حجم کمتری اشغال می کند و بیشتر زیر خط فشار قوی نصب می گردد.

 

سکسیونر با قطع زیر بار : این سکسیونرها بدلیل جلوگیری از حجم زیاد پست و جلوگیری از مانور اپراتور و همچنین برای جلوگیری از اینترلاک (تنش) بین سکسیونر و دژنكتور طوری طراحی می شوند که برای قطع و وصل خطی کوچک و یا فیدرهای تغذیه و یا راه اندازی موتورهای فشار قوی و همچنین وصل آنها حدود 5/2 تا10 برابر قدرت قطع آنهاست و جریان قطع این کلیدها 2تا 5/2 برابر جریان نامی است . این نوع سکسیونرها دارای محفظه قطع ضعیفی می باشند که از نوع هوایی می باشند.

 

 

لینک به دیدگاه

دژنكتور:

 

کلیدهای قدرت برای قطع جریانهای عادی و اتصال کوتاه طراحی می شوند .آنها مانند کلیدهای بزرگی رفتار میکنند که توسط شصتی های محلی و یا سیگنالهای مخابراتی توسط سیستم حفاظت از دور می توانند باز ویا بسته شوند . بنابر این ، کلیدهای خودکار در صورتی که جریان و ولتاز خط از مقدار تنظيم شده كمتر و يا بيشتر شوند , دستور قطع را از طريق رله دريافت مي كند.

 

مهمترین کلید های قدرت به شرح زیر می باشند :

 

کلید قدرت روغنی (OCBS)

 

کلید قدرت هوایی

 

کلید قدرت SF6

 

کلید قدرت خلا

 

 

کلید قدرت روغنی (OCBS): این کلید از بک تانک فولادی پر از روغن عایقی تشکیل شده است.اگر اضافه باری به وجود آید ،پیچک قطع یک فنر قوی را آزاد می کند که سبب کشیده شدن میله عایق وباز شدن کنتاکت ها میگردد . به محض جدا شدن کنتاکت ها جرقه شدیدی ایجاد می شود که سبب تبخیر روغن در اطراف جرقه می گردد . فشار گاز های داغ ایجاد اغتشاشی در اطراف کنتاکت ها میکند که سبب چرخش روغن خنک در اطراف قوس شده ،آن را خا موش می کند . در کلیدهای پر قدرت مدرن قوس در مجاورت یک محفظه انفجار قرار میگیرد، به طوری که گازهای داغ سبب جریان شدید روغن می گردند . این جریان شدید در اطراف قوس برای خاموش کردن آن جاری می شود . سایر انواع کلیدهای قدرت به صورتی طراحی شده اند که

قوس الکتریکی در آن توسط یک میدان مغناطیسی خودایجاد شده منحنی وار و طولانی می شود و به قوس در برابر یک سری بشقاب های عایقی دمیده می شود ، به طوری که قوس تکه تکه شده خنک می شود .

 

کلید قدرت هوایی: این کلید ها مدار با دمیدن هوای فشرده با سرعت ما فوق صوت به کنتاکت های باز شده قطع می کنند . هوای فشرده در یک مخزن با فشار حدود MPa3 ذخیره شده و توسط یک کمپرسور در پست پر می شود . پر قدرتترین کلید قدرت می تواند جریانهای اتصال کوتاه 40 کیلو آمپر را در ولتاز خط 765 کیلو ولت را در مدت زمان 3 تا 6 سیکل در یک خط hz60 قطع کند . صدایی که از دمیدن هوا ایجاد می شود آن قدر بلند است که از صدا خفه کن در صورت نزدیکی کلید قدرت به مناطق مسکونی باید استفاده می شود .

 

کلید قدرت SF6: این کلید کاملا بسته و با گاز عایق شده در هر کجا که فضا کم با شد مانند پست های اول شهر به کار می رود . این کلید ها از انواع دیگر با قدرت های مشابه خیلی کوچکتر و از کلید های هوایی نیز کم صداتر است.

 

کلید قدرت خلا: این کلید ها با اصول متفاوتلی از دیگر کلید ها کار می کنند ، زیرا هیچ گازی برای یونیزه شدن در موقع باز شدن کنتاکت ها وجود ندارد . این کلیدها کاملا آب بندی می باشند ودر نتیجه ساکت بوده وهیچ گاه در معرض آلودگی هوا قرار نمی گیرند . ظرفیت قطع انها به حدود kv 30 محدود می شود و برای ولتازهای بالاتر از اتصال سری چند کلی استفاده می شود . از این کلیدها اغلب در سیستم های مترو استفاده می شود.

لینک به دیدگاه

-حفاظت ترانسفورماتور در مقابل خطاهای بنیادی با استفاده از حفاظت دیفرانسیل معمولی(فازی)

شکل1-طرح عمومی بلوک دیاگرام حفاظتی دیفرانسیل برای ترانس با دو سیم پیچ

trans-2simpich.jpg

شکل2-طرح عمومی حفاظت دیفرانسیل برای ترانس با سه سیم پیچ

trans-3simpich.jpg

جهت حفاظت ترانسفورماتور در برابر خطاهای فاز به فاز مناسب ترین حفاظت,حفاظت دیفرانسیل می باشد که بسته بع تعداد سیم پیچ های ترانس و نحوه ی تغذیه بصورت کلی مطابق بلوک دیاگرام های فوق می باشد.در حفاظت دیفرانسیل ترانس,نوع اتصال سیم پیچ های اولیه و ثانویه ترانسفورماتورهای قدرت و ترانسفورماتورهای جریان,نسبت تبدیل ترانسفورماتور قدرت و ترانس جریان و گروه برداری ترانس اهمیت دارد.در صورت وجود اختلاف در دامنه و فاز جریان های سمت اولیه و ثانویه ترانسفورماتور قدرت می بایست علاوه بر جبران نسبت دامنه ها با انتخاب نسبت تبدیل مناسب برای CT ها اختلاف فاز موجود را با سربندی CT ها از بین برد.

بطور کلی در صورتی که اختلاف فاز در سمت اولیه و ثانویه وجود نداشته باشد,یعنی ترانس به صورت Y-Y بسته شده باشد.CT ها نیز به صورت

hefaza4.gif-hefaza4.gif سربندی می شوند.در غیر اینصورت طرفی که دارای اتصال ستاره می باشد,می بایستی به صورت hefaza4.gif و طرفی که ترانسفورماتور قدرت دارای اتصال hefaza4.gif باشد,سربندی ترانس جریانش بصورت Y انجام می شود.

انواع خطاهای ترانسفورماتور و حفاظت های مربوط به آن

الف)مدار سه خطی حفاظت دیفرانسیل ترانس اتصال Y-Y

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ب)مدار سه خطی حفاظت دیفرانسیل برای ترانسفورماتور با اتصال ستاره مثلث:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

3-حفاظت در برابر اتصالی بین دورهای یک کلاف توسط حفاظت ولتاژ باقیمانده:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

4-حفاظت در برابر گرم شدن بیش ار حد روغن (ناشی از اتصالی های داخلی)توسط رله یبوخهلتس(Buchheltz):

تحت شرایطی مانند اتصال کوتاه داخل سیم پیچ های ترانس,اشکال در هسته ی ترانس,کارنکردن پنکه های رادیاتور,نقطه سوز شدن یک یا چند نقطه در سیم پیچ ها,عدم گردش روغن و … باعث افزایش دمای روغن و ازدیاد حجم روغن و در برخی شرایط موجب ایجاد حباب داخل روغن می گردد.با توجه به شکل حجم روغن اضافی در مسیر انتقال به کنسرواتر از رله ای به نام رله ی بوخهلتس عبور می کند.

buchheltz.jpg

5-حفاظت بار زیاد توسط رله های Over Current و EF انجام می شود.معمولا حفاظت های OV و EF به صورت Backup در کنار رله های دیفرانسیل استفاده می شوند.

جریان حجومی:

یک ژنراتور را هنگام آماده شدن برای کار باید به صورت بی بار تحت تنش قرار دهیم.ترانس هم همین طور باید بدون بار (کلید ثانویه قطع) 48 ساعت بماند.در این شرایط چون در سمت ثانویه جریان نداریم ولی در سمت اولیه به دلیل تلفات و به اشباع رسیدن ترانس Diff عملکرد خواهد داشت.

برای رفع این مشکل از مدارهای Bloking استفاده می شود که تشخیص می دهد تذانس کار می کند یا در اثر خرابی قطع می شود.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

قطع و وصل ترانسفورماتورهاي قدرت :

جهت قطع ترانسفورماتور بايستي ابتدا بار ترانسفورماتوري كه قرار است از مدار خارج گروه محاسبه شود . اگر امكان مانور دادن بار بر روي ترانسفورماتورهاي پرالل وجود داشته باشد ، مي توان پس از انجام مانور اقدام به قطع دژنكتور طرف ثانويه ترانسفورماتور نمود . بعد از آن پك ترانسفورماتور را در صورتيكه از نوع O.L.T.C باشد ، روي حالت زمان گذاشته و سپس دژكتور طرف اوليه قطع گردد .

در صورتيكه امكان مانور بار وجود نداشته باشد و يا خروج ترانسفورماتور اضطراري نباشد ، خاموشي به يكي از روزهاي تعطيل يا در ساعاتي از شبانه روز كه بار خروجي حداقل داشته باشد ، موكول مي گردد . عمل وصل ترانسفورماتورها عيناً عكس عملياتي است كه در حالت قطع صورت مي گيرد .

http://www.noandishaan.com/forums/showthread.php?p=264965#post264965

لینک به دیدگاه

میخوام بدونم بار راکتیو چه تاثیری روی ترانسها داره؟اصلا" تاثیر داره................حالا بی ربط.............در باره بار راکتیو و معیب و مزایاش یه مقداری توضیح بده

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...