رفتن به مطلب

:: مساجد آينده چگونه خواهند بود ؟


ارسال های توصیه شده

tumblr_l5pu39gqlc1qzj4f5.jpg

 

 

 

شاید تصور کردن یک مکان به نام مسجد برای خیلی از ما ها که از اول بناهایی با گنبد و مناره و … را دیده ایم، ساختمان هایی به همین شکل باشد. حتی امروره هم معماران و دانشجویانی که قصد طراحی بنایی به این نام را میکنند ، در نهایت به چیزی به غیر از این شکل و فرم متداول که هزاران سال است دیده میشود نمیرسند. البته این امر شاید به دلیل تجربه های نا موفق در گذشته باشد معماران جدید را به پیروی از فرم و شکل گذشته پایبند میکند، ولی مطمئنا” نمیتوان این امر را به علت قداست این بنا دانست، چراکه اگر پیگیر اخبار معماری باشید، هفته ای نیست که کلیسایی با شکل و فرمی نو و تازه ساخته نشده باشد.

 

 

 

tumblr_l5puesLsYt1qzj4f5.jpg

 

 

دو طرح زیر از طرح هاییست که قالب های گذشته ی معماری مسجد را به نوعی شکسته اند و ضمن حفظ روحیه ی معنوی فضا، بنایی نو برای اتفاده کنندگان خود ارائه داده اند.

مسجد اول، بنایی طراحی شده در کشور ترکیه است که به خوبی از فرم های گذشته و نماد های آن کشور – مانند گنبد های روی هم بناهای تاریخی ترکیه – به بیانی تازه از مسجد رسیده است.

 

 

tumblr_l5pugwIwdG1qzj4f5.jpg

 

 

 

tumblr_l5puh6x0Y31qzj4f5.jpg

 

 

 

طرح های شرقی نمای بیرون این مسجد که فضای گوی مانند داخل را در بر گرفته است از اسکلتی فولادی ساخته شده است. فضای داخل هم همانطور که میبینید ، تشکیل یافته از طبقاتی حول فضای گوی مانند است. در قسمت انتهای فضا هم سالنی برای اجتماعات در نظر گرفته شده است.

 

 

tumblr_l5puhtctCN1qzj4f5.jpg

 

 

 

 

مسجد بعدی کار دو معمار از فنلاند و آلمان است که برای اجرا در دبی پیشنهاد شده. اگر بخواهیم اولین مسجد ساخت مسلمانان نگاه بیندازیم البته، این مسجد از تمامی مساجد ساخته شده مسجد تر است!

 

 

tumblr_l5puiiqgzQ1qzj4f5.jpg

 

 

 

این مسجد مکعبی ساده به ابعاد 26 در 26 در 52 متر است ( به نسبت ها توجه کنید ). در آخرین طبقه ی این بنا مناره ی مسجد قرار گرفته و طبقات دیگر هرکدام وظیفه ای خاص دارد. نمای این بنا هم نمای جدید به شمار میآید. نمایی متشکل از صفحاتی عمودی که نورپردازی جالبی را در بنای داخلی درست میکند.

 

 

tumblr_l5puj57xFY1qzj4f5.jpg

 

 

 

tumblr_l5pujeFGGw1qzj4f5.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...