رفتن به مطلب

باکتری های خاک


ارسال های توصیه شده

خاک به عنوان یکی از مهمترین اکوسیستمهای میکروبی محل رشد و تکثیر انواع مختلف میکروارگانیسمها است. وسیعترین تعداد میکروارگانیسمهای شناخته شده در خاک یافت میشوند. انواع میکرو ارگانیسمهای مختلف از جمله باکتریها، قارچها ، جلبکها ، گلسنگها و پروتوزوآها در خاک یافت میشوند و باکتریها فراوانترین میکروارگانیسمهای موجود در خاک هستند.

 

 

باکتریهای خاک شامل آرتروباکتریها ، سودوموناسها ، باسیلهای اسپورزا ، باکتریهای میلهای غیر اسپورزا ، اکتینومیستها و سیانوباکتریها هستند.

آرتروباکترها

 

این باکتریها از نظر تعداد جنس ، در خاک غالب هستند. این باکتریها چند شکلی بوده و از نظر واکنش گرم متغیر هستند. سلولهای آنها در مراحل اولیه رشد میلهای شکل و -g و در مراحل بعدی میلهای کوتاه و یا کروی +g است. بسیاری از آرتروباکترها دارای تحرک ضعیف هستند. از آنجا که طیف وسیعی از مواد موجود در خاک به عنوان ماده اولیه متابولیسمی آنها مورد استفاده قرار میگیرند، لذا این باکتریها در خاک پراکندگی وسیعی دارند. این باکتریها دارای سرعت رشد کم بوده و قدرت رقابت زیادی ندارند.

 

آدوموناسها

 

باکتریهای سودوموناس میلهای راست یا خمیده -g و دارای تاژههای قطبی هستند. این باکتریها به جز گونههای دینترینیه همگی هوازی هستند. برخی از گونههای این جنس برای گیاهان بیماریزا بوده و بسیاری دیگر که غیر بیماریزا هستند با گیاهان ارتباط نزدیکی دارند.

 

سودوموناسها به قندها ، اسیدهای آمینه ، الکلها ، چربیها و بسیاری از سموم حمله کرده و آنها را به عنوان ماده غذایی مورد استفاده قرار میدهند.

 

بسیاری از گونههای این جنس ، بویژه در محیطهای فقیر از نظر آهن ، مولد رنگدانههای فلورسانت هستند و این مواد در انتقال آهن سه ظرفیتی مشابه edta عمل میکنند.

 

گونههای گرانتوموناس برای بسیاری از گیاهان بیماریزا بوده و بسیاری از آنها را از روی میزبان اختصاصی شناسایی میکنند. بطور کلی سودموناسها بین 5 تا 20 در صد کل باکتریهای شماره شده خاک در سطح پلیت 1 تشکیل میدهد.

 

باسیلهای اسپورزا

 

اعضای جنس باسیلوس باکتریهای +g نامتغیر از نظر واکنش گرم و اغلب متحرک هستند.

 

این اسیلها میتوانند از نوع هوازی مطلق یا بی هوازی مطلق و یا هر دو باشند.

 

این باکتریها در اثر تخمیر گلوکز میتوانند محصولاتی مانند اتانول ، h2 ، استن و اسیدهای استیک ، فورمیک ، لاکتیک و سوکسینیک را تولید کنند. یک گونه از این جنس (باسیلوس پلی میک) قادر به تثبیت ازت مولکولی است، و چند گونه دیگر قادر به تولید آنتی بیوتیک هستند.

 

سم تولید شده توسط باکتری باسیلوس تورینجیز برای بسیاری از حشرات بسیار سمی است.

 

بعضی از گونههای بیهوازی از جنس کلستریدیوم مثل کلستریدیوم بوتریکوم و کلستریدیوم پاستوریانوم قادر به تثبیت ازت مولکولی هستند.

 

باکتریهای میلهای غیر اسپورزا

 

ازتوباکتریها از مهمترین باکتریهای خاک هستند که در حالت آزاد |ازت ملکولی را تثبیت میکنند. ریزوبیومها و برادی ریزوبیومها از باکتریهای تثبیت کننده ازت در حالت همزیستی با گیاهان هستند، که پراکندگی آنها در خاک موجب افزایش حاصلخیزی خاک میشود.

 

نیتروزموناسها و نیتروباکترها به عنوان عامل نیتریفیکاسیون در خاک شناخته شدهاند. لاکتوباسیلها از جمله ارگانوترونهای تخمیرگر هستند که به دلیل قدرت تولید اسید لاکتیک به این نام خوانده میشوند. انتروباکترها از دیگر باکترهای تخمیرگر هستند.

 

 

اکتینومیستها

 

اکتینومیستها یکی از مهمترین گروههای میکروبی خاک را تشکیل میدهند. این گروه شامل 5 نوع میکرومونوسپورا ، نوکاردیا ، استرپتومیسس ، استرپتو اسپورانزیوم و ترمواکتینومیسس هستند که از میان آنها جنس استرپتومیسس 90% از اکتینومیسیتهای جدا شده از خاک را تشکیل میدهد.

 

بسیاری از استرپتومیستها مولد آنتی بیوتیک هستند.

 

سیانوباکتریها

 

سیانوباکتریها ، پروکاریوتهای فتوسنتز کننده ، کلروفیلدار بوده و حاوی رنگدانههایی مانند فیکوسیانین نیز میباشند. سیانوباکتریها به صورت تک سلولی ، تودهای یا رشتهای دیده میشوند و سیانو باکتریها دارای حرکت کند و خزنده هستند. در سیتوپلاسم این باکتریها اجزا فتوسنتز کننده موسوم به تیلاکوئید وجود دارند که در سطح آنها ذرات حاوی رنگدانه یافت میشود.

 

سیانو باکتریها به صورت همزیست با پارهای از گیاهان یافت میشوند. به علاوه این گروه باکتریها میتوانند در تثبیت ازت مهم باشند.

 

شواهدات نشان میدهند که هسته و سیستمها محل تثبیت ازت بوده و ترکیبات از این سلولها به سلولهای مجاور انتقال مییابد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...